Többet fogyaszt, mint gondolná
Az MTI egy ICCT-tanulmányra hivatkozva azt írja, rekordszintre nőtt a különbség a gépjárművek tényleges és a gyártók által megadott üzemanyag-fogyasztása között. A járművek átlagosan 38 százalékkal fogyasztottak ténylegesen többet a gyártók által megadott értéknél. A különbség egy évvel korábban 30 százalék, tíz éve 10 százalék volt.
Az eltérésnek több hátrányos következménye lehet:
- Drágább lesz a tankolás. Az autósoknak évente átlagosan 450 euróval (140 ezer forint) többet kell üzemanyagra költeniük, mint ahogy azt az autó vásárlásakor tervezték.
- Nő a károsanyag-kibocsátás. Több mint a felével lesz alacsonyabb a tényleges szén-dioxid-kibocsátási megtakarítás annál, ami egyébként a gépkocsi típusengedélye alapján elérhető lenne.
- Kevesebb lesz az adóbevétel. Az országok többségében a gépjárműadók a típusengedélyben megadott fogyasztási értékeken alapulnak. Hollandiában például a bevételkiesés meghaladhatja az évi 3,4 milliárd eurót is, Németországban pedig – ahol viszonylag alacsony a gépkocsikra kivetett adó – a 240 millió eurót.
Az autógyártóknak és az egész iparágnak komoly presztízsveszteséget okozhat a megadott és a tényleges fogyasztás között jelentkező nagymértékű eltérés.