![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Egy négy nappal ezelőtti elhalasztás után ma végre megpróbálhatta a SpaceX polgári űrvállalat újabb történelmi küldetését. Elindult a Falcon9 a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Sikeres projekt esetén nemcsak arról lehetne beszélni, hogy fellőnek egy saját fejlesztésű teherűrhajót, ami rakományt visz a Nemzetközi Űrállomásra, de a rakéta egy része elméletileg le is száll egy 100 méter hosszú, az Atlanti-óceánon ringatózó platformra.
![Felbocsátják a SpaceX amerikai űrkutatási magánvállalat Falcon 9-es hordozórakétáját a Cape Canaveral-i légi támaszpontról 2015. január 10-én.](https://kep.cdn.index.hu/1/0/750/7503/75032/7503233_4e1ac1b18864d871b6da5f70d13a932b_wm.jpg)
Ez az utóbbi a nagyobb dolog, a Dragon teherűrhajó már korábban is sikerrel csatlakozott az ISS-hez. A visszatérő rakéták ötlete sem nem új, az amerikai űrsiklóprogram fontos eleme volt a két, szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéta kihalászása és újratöltése. A SpaceX ötlete azonban az, hogy az első rakétafokozat a leválás után három, megfelelő időben végrehajtott hajtóműindítással egy előre tervezett koordinátára tér vissza, ahol egészen lassan, állva ereszkedik vissza és száll le. Ennek részleteiről itt olvashat bővebben.
A SpaceX szakemberei szerint ezt csinálni egy 15 emelet magas Falcon–9-es rakétával olyan, mintha valaki egy seprűnyelet szeretne egyensúlyozni egy szélviharban.
Elon Musk, a SpaceX tulajdonosa Twitterére néhány perce azt írta ki, hogy a rakéta visszatérő részének landolása durvára sikerült, ami valószínűleg azt jelenti, hogy összetört.
Egy későbbi poszt arról szól, hogy a leszállásra használt bárka nem sérült meg nagyon, alapvetően használható lesz, csak néhány alkatrészt kell kicserélni rajta.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)