További Tudomány cikkek
- Használható fegyver-e a kínai Halálcsillag?
- Megőrülhetett a Balti-tenger magányos delfinje?
- Vészhelyzeti csúcstalálkozót hívtak össze a kutatók, katasztrofális tengerszint-emelkedésre figyelmeztetnek
- Kiderült, az állva végzett irodai munka semmivel sem egészségesebb, mint ha ülve dolgozunk
- Horror vagy médiahack az első fejátültetés?
Magyar idő szerint kedd este negyed 11 körül útnak indult a SpaceX polgári űrvállalat Falcon-9-es rakétája, és alig néhány perccel később már pályára is állt az azzal felbocsátott Dragon teherűrhajó, ami nagyjából 2,5 tonna rakományt visz a Nemzetközi Űrállomáson dolgozó hat űrhajósnak. A rakományban felboncolásra váró egerek, étel, víz és egy kávéfőző is akad.
A SpaceX vezérigazgatója, a Tesla autógyárak mögött álló zseni, Elon Musk azonban nem csak annak örülhet, hogy ismét sikerült minden nehézség nélkül fellőni az értékes csomagokat, hanem annak is, hogy a Falcon-9-es első gyorsítófokozata félsikert ért el. A SpaceX ugyais olyan rakéták kifejlesztésén dolgozik, amelyek első fokozata visszatér a földre, hogy a cég egy későbbi indításnál újra felhasználhassa. Ilyen már korábban is volt, azonban Musk elképzelése az, hogy a rakéta első fokozata ne egyszerűen visszazuhanjon az óceánban, hanem irányított landolással, függőleges helyzetben szálljon le a felszín egy előre meghatározott pontjára.
Ezt a módszert egyelőre csak tesztelik, így bármi, ami több, mint hogy a rakéta elhajított kő módjára nekicsapódik a ballisztikus pálya előre számított végpontjára úsztatott hajó fedélzetének, tulajdonképpen sikerként értékelhető. Az első alkalommal a hidraulikai folyadék fogyott el, így a rakéta akkor ferdén érte el a platformot, most azonban nem ez volt a probléma.
Looks like Falcon landed fine, but excess lateral velocity caused it to tip over post landing pic.twitter.com/eJWzN6KSJa
— Elon Musk (@elonmusk) 2015. április 14.
Az első információk szerint a kedd esti próbánál a fokozat elérte a platformot, és a leszálláshoz megfelelő szögben, a függőlegeshez közel állt, azonban túl nagy lendülettel érte el a felszínt, így átbillent és eldőlt. A végeredmény szempontjából persze mindegy, a rakétafokozat helyrehozhatatlan sérüléseket szenvedett, de az ezt megelőző eredmények biztatóak: könnyen lehet, hogy a SpaceX tényleg összehozza azt, ami korábban senkinek sem sikerült, és aminek még ők maguk is csak 80 százalékos sikert jósoltak korábban.
Fontos tudni, hogy a küldetés célja nem a rakéta visszahozatala, hanem a Dragon teherűrhajó célba juttatása, a szakemberek elsősorban arra összpontosítanak, hogy az sikerüljön. A jelek szerint ott nincs is semmi hiba: a Dragon elérte a kitűzött magasságot, a napelemtáblák rendben kinyíltak, már csak oda kell navigálni az űrállomáshoz, hogy a fedélzeten dolgozók befoghassák a kapszulát az állomás robotkarjával.
A rakéta leparkolására legközelebb június 19-én lesz lehetőségük, a CRS7-es küldetés során is marad annyi üzemanyag a rakéta első fokozatában, ami a fékezéshez és a manőverezéshez kell.