Egy hatvancentis merevítőrúd törött el, és elszabadult egy héliumtartály – röviden összefoglalva ez okozta a SpaceX civil űrvállalat Falcon–9-es rakétájának június 28-i robbanását. A cég vezérigazgatója, Elon Musk arról is beszélt, hogy a SpaceX a továbbiakban nem használja az alkatrészt, és másik beszállítót keres a pótlásra.
„Ez egy kicsit megemeli a rakéta költségeit, de nem valószínű, hogy jelentős mértékben” – mondta Musk. A következő indítást augusztusra tervezte a cég, ez nagyjából egy hónapot csúszik majd a javítás miatt.
Musk szerint talán elkényelmesedtek a húsz alkalmas sikersorozat miatt, így a júniusi baleset fontos lecke volt, amit „magukkal is visznek majd a jövőbe”.
Bár az események pontos rekonstruálása még hátra van, a telemetriai adatok alapján nagyjából már tudják, mi történhetett. A balesetet vizsgálóknak hamar feltűnt, hogy a második fokozat stabilizálását szolgáló héliumnyomás nem sokkal a baleset előtt csökkent. A későbbi vizsgálatok azt állapították meg, hogy az 380 bar nyomással töltött héliumtartályok egyikét tartó csap törhetett le. A tartály, ami normális esetben a rakéta hajtóanyagául szolgáló folyékony oxigénben áll, megpróbált a felszínre emelkedni, pont úgy, ahogy egy víz alá merített strandlabda teszi. „Kicsit furcsa, hogy egy felfelé száguldó rakétában valami még feljebb szeretne jutni, de hát tulajdonképpen pont ez történt” – foglalta össze Musk.
A tartály kihasadt, a kiáramló hélium túlnyomást hozott létre. A robbanást okozó eseménysor első eseménye és az adatkapcsolat megszakadása között összesen 0.9 másodperc telt el. Mivel a második fokozat még nem indult el, az üzemanyagtartály tele volt, így nem nagyon volt hely további tágulásra, a rakétát szétvetette a nyomás. „Ez a rövid idő elég volt ahhoz, hogy a folyékony oxigént tartalmazó tartályt túlterheljük. Persze ehhez nem kell túl sok hélium, összesen alig 2 százalék gáznemű anyag van a fokozatban” – részletezte Musk, aki szerint más okra mutató jel egyelőre nem nagyon van, inkább csupa olyan, ami egyre valószínűbbé teszi a fent leírtakat. Musk csak akusztikus háromszögelésnek nevezi az eljárást.
„Van egy halom mikrofonunk a rakétán, valójában gyorsulásmérők, de most a magas frekvenciás hangokat visszakövetve kutatjuk a pontos eseménysort, illetve azt, pontosan hol tört el a merevítő.”
A merevítő amúgy elméletileg 4500 kilogramm terhelésre volt hitelesítve, az adatok szerint most ennek alig ötödét sem bírta. Az alkatrészekről az indítás előtt készült fotókon nem látszik sérülés, viszont a baleset óta végrehajtott tesztek során kiderült, hogy számos másik, ugyanilyen elem is összeroskadt jóval 4500 kiló alatt. Az anyagvizsgálat kiderítette, hogy az acél belső szerkezete nem mindig felelt meg.
A SpaceX mostantól az összes, hasonló alkatrészt leteszteli a beszerelés előtt. „Nem hiszünk másnak, kipróbáljuk mi is” – árulta el Musk a cég új tesztelési alapvetését.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.