![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Előtte-utána fotókon a Pecsából kipakolt „titkos” repüléstörténeti kiállítás
![IMG 2242](http://kep.index.hu/1/0/1416/14166/141660/14166022_a7086b425abdf4d983d2309995019149_wm.jpg)
További Tudomány cikkek
-
Az Eiffel-toronynál is nagyobb aszteroida tart a Föld felé, péntek 13-án lehet a találkozó
- Felszín alatti barlangot találtak a Holdon
- Nem mindegy, mit használunk a kutyánk szobatisztaságra neveléséhez
- Így csavarják el a szívünket a kutyusaink
- Veszélyben a férfiak termékenysége, és ebben is a mikroműanyag a ludas
Mint azt csütörtökön megírtuk, hamarosan elkezdik lebontani a Városliget egykori kulturális központját, a Petőfi Csarnokot. Az intézményt, amely működési évtizedei alatt oly sok koncertnek, rendezvénynek adott helyet, sokan gyászolják, felemlegetve a rengeteg élményt, szép emléket, amit a Pecsának köszönhetnek. És siratják a Pecsát azon kevesek is, akik tudták: az emeleten repüléstörténeti kincsek bújtak meg. Harminc évig volt ugyanis a csarnok otthona a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításának, amiről annak ellenére tudtak viszonylag kevesen, hogy a Petőfi Csarnok főbejárata fölött egy jókora Il–14-es légcsavarral díszített híd vezetett oda.
Az 1985 óta itt tárolt, egyre halmozódó gyűjtemény 2015-ben zárt be végleg, a rengeteg vitorlázórepülőt (a kiállítás legerősebb része a magyar fejlesztésű vitorlázók hosszú sora volt), motoros gépet, helikoptert, modelleket, maketteket, az űrhajózási relikviákat azóta mind-mind kipakolták, teljesen kiürítve a hatalmas emeleti teret.
Megkérdeztem a múzeumot, hogy mi történt a kiállítás műtárgyaival, és azt a választ kaptam, hogy műtárgyvédelmi szakemberek felügyelete mellett kerültek a Liget Zrt. által bérelt műtárgyvédelmi külső raktárba. A műtárgyak az előírásoknak megfelelően szétszerelve és becsomagolva vannak, és mivel a műtárgyraktár a közönség számára nem látogatható, a repülés barátainak az újjáépült közlekedési múzeum megnyitásáig (minimum 2018 tavaszáig) várniuk kell, hogy újra láthassák kedvenceiket. (Esetleg addig is látogassák sűrűbben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér melletti Aeropark repülőmúzeumot, ahol a Közlekedési Múzeum hét repülőgépe is ki
van állítva.)
Az alábbi egy tucat előtte-utána képpár segítségével a bezárás előtti és a bontás előtti helyzetet lehet összehasonlítani a fotók közepén lévő csúszka jobbra-balra mozgatásával.
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14165/141651/14165132_e767f396e54f9fb31074b14228fa4530_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14165/141651/14165134_f4b73f481de6c06f21627815cb74021d_wm.jpg)
Rabnecz Experimental légcsavaros gép.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14165/141651/14165124_384be7c7154a0b92f82a94d759fa9d11_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14165/141651/14165126_59ef9b4f66ae169b1f7ddb66d94f4178_wm.jpg)
A Zsélyi I. monoplán replikája.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14163/141636/14163674_0a1b96d248ea93eb1b564cc8495bffd0_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14163/141636/14163676_8d4a3acdc9d18ced02a61314b29db74f_wm.jpg)
Super Aero kétmotoros gép, a második világháború után Csehszlovákiában elsőként gyártott típus.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141646/14164638_6238d2f1294bd209278f4ad8096f8144_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141646/14164640_78f3da6ecf5bd1b9d82059e50039d17c_wm.jpg)
Replika a repülés hőskorából.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141646/14164676_e3f2d909cf9a6b336060921dff0f0d89_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141646/14164688_1c79c50aa3693eabb77788a3b9647928_wm.jpg)
Aszódi Lloyd prototípus.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141648/14164858_08adc164d632b72860a24d0a40179139_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141648/14164860_d71b798e9f3be09a3d3d08e7c0557f2d_wm.jpg)
Kaszala Károly Brandenburg BI gépe.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141648/14164882_7cd5450ee439e76847f87b76ca8ec590_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141648/14164884_c39c28bacc6903fccdd2ec79bfb1ad4a_wm.jpg)
Lampich L-2 "Róma" (balra), és Junkers F-13 (jobbra).
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141648/14164896_29c06b6731ebb843368797263dbac9dc_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141648/14164898_373af47cbe66566374e5af05f3d30503_wm.jpg)
Az első világháború után tervezett egyik első polgári repülőgép volt az 1919-ben tervezett Junkers.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141649/14164918_b4f91d7c8a925d374ab2cea4faaa3a95_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141649/14164920_fb6f3d10ff9c6ff0eb51e29349e9b536_wm.jpg)
Aero L-60 Brigadýr.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141649/14164962_4aeeb74c563c710b0ef36e3ed9070cfd_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14164/141649/14164964_578aee793f334aa60ee3252a61b83ced_wm.jpg)
A lengyel gyártmányú Mi1-es helikopter az 1950- es évek általános felderítő, légirendészeti és mentőhelikoptere volt.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14165/141650/14165006_78d11dcf47599acda9b200c4829db606_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14165/141650/14165008_9fbb550229ea25a89e2bae7f56285b9b_wm.jpg)
Polikarpov U-2AP mezőgazdasági repülőgép, fölötte egy Sirály vitorlázórepülő.
***
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14165/141650/14165018_fbbd3c8306e6eee18dc6d1a18322ed15_wm.jpg)
![](http://kep.index.hu/1/0/1416/14165/141650/14165020_9d725edb3d55c2b076342c68d7445b54_wm.jpg)
Rubik R-32.
***
(Előtte-utána fotók: Nagy Attila Károly/Index.hu)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)