11:00, November 26.
Argentína 0
Mexikó 0

Alváshiány hajtja az Alzheimer fehérjéjét

2017.12.29. 13:14

Világszerte milliók szenvednek a fokozatos memóriaromlással és kognitív hanyatlással járó Alzheimer-kórban, és egy friss tanulmány szerint egyszerűen csökkenteni lehet a betegség kialakulásának a veszélyét:

egy kicsit többet kell durmolni.

A krónikus alváshiány is összefüggésbe hozható a kognitív leépüléssel, amit a Washington Egyetem orvosi karának munkatársai azzal magyaráznak, hogy az éjszaka ébren lévő agy többet állít elő a béta-amiloid fehérjéből, mint amennyitől a szervezet meg tud szabadulni. Ezt a proteint sokszor csak Alzheimer-fehérjeként emlegetik - írja a Medicalxpress.

Amikor növekszik a béta-amiloid mennyisége, olyan változások történhetnek az agyban, ami a végén demenciát, időskori elbutulást eredményezhet. Tisztán látszik, hogy az alvászavar az Alzheimer kialakulásának kockázatát növeli - írta  tanulmányában a vezető szerző Randall Bateman professzor. A publikáció az az Annals of Neurology című tudományos lapban jelent meg.

A kísérletben az alvásmegvonással küszködő emberekben 25-30 százalékkal több béta-amiloidot mutattak ki, mint aztoknál, akik rendesen végigaludták az éjszakát. Ez a fehérjeszint megegyezett azzal, amit az Alzheimer fiatalkori kialakulására genetikailag hajlamos embernél tapasztaltak.

Néhány kialvatlan éjszaka, az esetekénti bulizások miatt nem igazán kell aggódni, mutattak rá a tudósok, akik sokkal inkább a krónikus és tartós alváshiánnyal küdző emberekre fókuszáltak a kutatásukban.

• Hírek