Egy évet sem bír ki a Tesla az űrben
Jól hangzó elképzelés volt, hogy a keddi sikeres Falcon Heavy rakétateszt során elliptikus Nap körüli pályára állított meggypiros Tesla Roadster az idők végeztéig, de legalábbis évmilliókig kering majd az űrben. Komolyabb tudományos szempontból nézve azonban ez az elképzelés könnyen a realitások rögös talajára húzható.
A Live Science cikkében összeszedte azokat a tényezőket, amiket mérlegelve bátran kijelenthető, hogy egy évig sem húzza jelenlegi csillogó-vörös formájában a földi viszonyok közé tervezett sportautó. Nézzük, mi várhat a különleges űrjárműre a Naprendszer rideg bolygóközi terében.
Azt már tudjuk, hogy a pályára állítás sikeres volt, tehát Elon Musk használt Tesla Roadstere excentrikus elliptikus Nap körüli pályán kering majd, ami eléri a Mars csaknem kör alakú pályáját is. Mivel attól nem kell már tartani, hogy start közben vagy közvetlenül utána siklik félre valami, az autó radikálisan gyors megsemmisülését legfeljebb az okozhatja még, ha túl közel sodródna pályáján a Marshoz, a bolygó gravitációs ereje magához vonzaná, és hatalmas sebességgel a felszínébe csapódna. Igazából kicsi ennek az esélye, de azért nem elhanyagolható.
A lottó ötöshöz mérhető a valószínűsége, de szintén elképzelhető, hogy egy nagyobb aszteroidával ütközve zúzódik porrá a sportautó. De ha ezt is megússza, akkor sem vár igazán semmi jó rá, mégpedig a következők miatt:
- Mikrometeoritok. A porszem nagyságú szilárd részecskék ezrével csapódnak nagy sebességgel a Tesla karosszériájába, amit lassan de biztosan elborítanak majd az apró kráterek. Az űr hidege sem tesz jót a Teslában található műanyag alkatrészeknek, a rideggé váló anyagok könnyebben tönkre tudnak menni a mikrometeoritok záporában.
- Sugárzás. A Nap gyilkos erejétől itt a Földön az emberek és használati tárgyaik többé-kevésbé védve vannak, köszönhetően bolygónkat körülvevő atmoszférának és a Föld mágneses terének, amik együtt pajzsként védenek bennünket az a napszéltől és a kozmikus sugárzás java részétől is. Az űrben, a bolygóközi térben semmi nem védi a Teslát, még a műholdaknál megszokott napfényvédő fémfólia sincs rátekerve.
A napsugárzásnak közvetlenül kitett szerves anyagok nagyon hamar bomlásnak indulnak. A szerves anyagokban lévő szén-szén és szén-hidrogén kötéseket könnyedén felbontja a sugárzás, és mivel a Tesla egy sor szerves anyag felhasználásával készült, nem sok jövőt jósolnak neki a szakértők. Az autó utastere tele van műanyagokkal, szövettel és bőrrel – ezek kevesebb mint egy év alatt szét fognak foszlani, csakúgy mint a gumiabroncsok és a szkafanderes próbabáb, amit a vezetőülésbe szíjaztak.*
A Tesla karosszériája szénszálas kompozit anyagból készült, ez feltehetőleg tovább bírja majd: előbb a fényezés fakul ki és megy tönkre, majd a sugárzás szétroncsolja a masszívabb karbonszálas anyagot is. Miután az összes szerves szövet lefoszlott a fémvázról, az autóból csak az alumínium alváz, a belső fém alkatrészek és az üveg részek maradnak meg, ezek róják majd jó darabig – akár évezredekig – útjukat a Nap körül.
*Tegyünk itt egy rövid kitérőt. Sok bírálat éri ezekben a napokban a SpaceX-et, Elon Muskot, mondván "mire volt jó ez az egész? csak teleszemetelik az űrt! nincs elég hulladék az űrben?" A helyzet az, hogy az űrszemét kérdésköre valós problémákat takar. A Föld körüli pályákon egyre több a gazdátlan hulladék: elromlott, széthullott műholdak darabjai, rakétastartok után pályán maradt kisebb-nagyobb alkatrészek ezrei jelentenek veszélyt a többi űreszközre és főleg a Nemzetközi Űrállomásra. A most űrbe röpített autó azonban nem szaporítja egy morzsányival se a Földet körülvevő űrszeméttömeget, mivel nem Föld körüli, hanem (mint azt minden eddigi cikkben le is írtuk), Nap körüli pályán mozog, azaz olyan mint egy kisbolygó vagy aszteroida, ami magányosan száguld az űrben, távol a Földtől. Valós veszélyt esetleg a Mars közelében jelenthet, amennyiben tényleg a bolygóba csapódik, ott a szétszóródó roncsai csakugyan szemétként maradnak fenn, amíg az eljövendő marsi telepesek össze nem kotorják kis lapátkáikkal.