Jolán

Minden eddiginél régebbi békát találtak

2018.06.17. 17:04

Minden korábbinál régebbi, 100 millió éves kicsiny békákat találták borostyánkőbe zárva kínai és amerikai kutatók. A Scientific Reports tudományos folyóirat aktuális számában ismertetett példányokra 2015-16-os ásatások során bukkantak Mianmarban (Burma).

A megkövült gyantában talált békák nagyon jó állapotban maradtak fenn, egyikük 2,2 centiméter hosszú, és megvan a koponyája, gerincének egy része és végtagjainak többsége - közölte a tanulmány társszerzője, Lida Hszing, a Kínai Földtudományi Egyetem kutatója.

Ez az első eset, hogy krétakori esőerdőben élő békák nyomai kerültek elő. A lelet bizonyítja, hogy a krétakor végén bekövetkezett nagy kihalási esemény előtt is éltek már békák a trópusi esőerdőkben - mutatott rá a kínai szakember.

Békákat csak ritkán találnak megkövült gyantában, a korábban a Dominikai Köztársaságban és Mexikóban felfedezett példányok 20-30 millió évesek. Egy trópusi erdőben élő apró lénynek igen kicsi volt az esélye arra, hogy megkövült gyantában maradjon fenn az utókornak - mondta David Blackburn, a Floridai Természettudományi Múzeum kutatója, a tanulmány társszerzője.

A Scientific Reports-ban leírt négy Electrorana limoa hasonlóságokat mutat a mai békákkal és varangyokkal, köztük a vöröshasú unkával és a dajkabékákkal. A mianmari borostyánt valóságos kincseskamrának tartják paleontológusok, mivel gyakran tartalmaznak élőlényeket vagy azok részeit.