Hedvig

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Százezer egérrel bizonyították: a zsír hizlal

2018.07.17. 08:51

A sok zsír fogyasztása felelős az elhízásért és nem a cukorban vagy fehérjében gazdag étrend – ez állapították meg a Kínai Tudományos Akadémia kutatói nagyszabású egérkísérletükkel. A Kínai Tudományos Akadémia Genetikai és Fejlődésbiológiai Kutatóintézete által vezetett kutatás eredményeit a Cell Metabolism című nemzetközi tudományos folyóiratban publikálták, írja az MTI.

Az emberek étrendje zsírokat, fehérjéket és szénhidrátokat tartalmaz. Az 1980-as évektől globális kutatások keresik, hogy a táplálkozás mely összetevői játszanak kulcsszerepet az elhízásban. Számos tanulmány állította, hogy a szénhidrátok, különösen a cukor okolható leginkább, mások a fehérjét hibáztatják. Az is felmerült: a fehérjében szegény étrend kiválthatja, hogy az ember többet eszik, és ezáltal elhízik. Szintén népszerű nézet, hogy az étkezési zsírok fogyasztása segíthet a testsúly csökkentésében, és nem vezet elhízáshoz.

Egy új kínai tanulmány szerzői 29 különböző étrendet próbáltak ki egereken. Az étrendekben variálták a különböző összetevők mennyiségét: 8,3-tól 80 százalékig zsír, 10-től 80 százalékig szénhidrát, 5-től 30 százalékig fehérje és 5-től 30 százalékig szacharóz (étkezési cukor) szerepelt bennük.

A kísérlethez mintegy százezer egeret öt csoportba osztottak, és három hónapig, azaz emberi léptékkel 9 évig vizsgálták őket.

Arra az eredményre jutottak, hogy csak az étkezési zsírral táplált egereknél jelentkezett nagy energiabevitel és testsúlynövekedés. A megnövelt szén-hidrát- vagy a nagy cukortartalmú étrend nem okozott testsúlynövekedést, és a megnövelt fehérjebevitel sem vezetett nagy energiabevitelhez és hízáshoz.

A tanulmány összefoglalójához mellékelt tréfás kép

„A kutatás gyengéje, hogy a kísérletet egereken végezték, és nem emberekkel folyt. Ugyanakkor sok a hasonlóság a fiziológiában és az anyagcserében, és ilyen hosszú távú kísérletet különben sem lehetne végrehajtani emberekkel" – mondta el John Speakman, a tanulmány vezető szerzője. Majd hozzátette: „A kutatás segíteni fog abban, hogy jobban megérthessük az emberi étrendet.