Megtaníthatnak angolul a feliratos filmek?
További Tudomány cikkek
- Megszólalt a NASA egyik pilótája: A semmiből tűnt fel két fémgolyó, a radar sem észlelte őket
- Itt van a karácsonyfa-szindróma: évente egyszer jelentkezik, de annál irritálóbb
- Ezt választották a 2024-es év szavának – de mit is jelent pontosan az agyrothadás?
- Megfejtették egy 4500 éves társasjáték szabályait
- Különleges kincsekre bukkantak az Északi-tenger fenekén
Egy idegen nyelvű film megtekintése jó módszer lehet a szókincsbővítésre vagy a kiejtés elsajátítására, de az, hogy a tanulás hatékony-e, sok mindentől függ. Például attól is, milyen szinten beszéljük a film nyelvét, mennyire gyorsan tudjuk olvasni a feliratot.
Feliratos film nézésekor a nézőnek egyidejűleg kell verbális és nonverbális információt feldolgoznia a vizuális és auditív észlelési rendszeren keresztül. És ugyan a feliratokat a megértés megkönnyítése érdekében adják az eredeti nyelven beszélő filmekhez, de a szöveg gyorsasága, ritmusa nem befolyásolható, és ez megnehezítheti a feldolgozást.
Lavaur és Bairstow tanulmánya a filmértés teljesítményét vizsgálta a kezdő, középhaladó és haladó szinten idegen nyelvet beszélő résztvevők körében. Minden szintcsoportot négy részre bontottak aszerint, hogy milyen rendszerben nézték a filmet: volt eredeti hang felirat nélkül, idegen nyelvű film és feliratok, idegen nyelvű film és anyanyelvi felirat, anyanyelvű film és idegen nyelvű felirat. Nyelvtanulás szempontjából a legsikeresebb az anyanyelvi párbeszédek és idegen nyelvű feliratok változata volt.
Ha viszont valaki jól beszéli a film eredeti, számára idegen nyelvét, de a film feliratos, rosszabb lesz a szövegértése.
Szemünk ugyanis automatikusan elolvassa a feliratokat, figyelmünk a képről a feliratokra terelődik. A feliratok megosztják a figyelmet, és így kognitív terhelést okoznak: nehézségekbe ütközik a nyelvek egyidejű és két különböző modalitású feldolgozása.
A tudományos irodalom meglehetősen széleskörűen dokumentálta a nyelvek közti váltással járó kognitív nehézségeket, ami különösen a szemantikai információkhoz való hozzáférés lelassulását eredményezi. Ha idegen nyelvű film kap anyanyelvi feliratot, vagy anyanyelvű film idegen nyelvű feliratot, az agy két különböző nyelv gyors cseréjére kényszerül, ami nehezítheti a párbeszéd elemeinek integrálását.
Tehát elsősorban két tényező zavarhatja a megértést: egyrészt a nyelvek váltakozása, másrészt a figyelem eltolódása a párbeszédek (írásbeli és szóbeli) előadásmódjai között.
A feliratok lehetővé teszik a párbeszédek és általában a helyzet jobb megértését, de ronthatják a feldolgozást, ha jelenlétük nem feltétlenül szükséges, mert megnövekedett kognitív terhelést rónak a nézőre. Fontos tehát, hogy a feliratok hatékonysága a használt nyelvek kombinációitól és attól is függ, hogy a filmet néző személy mennyire ismeri ezeket a nyelveket. Általánosságban elmondható, hogy a feliratos filmek lehetővé teszik egy idegen nyelv jobb megismerését, és elősegítik a szókincs bővítését. Ugyanakkor a nézők aktívan nem tudják használni ezt a nyelvet, ami elengedhetetlen feltétele a készségek, különösen a szóbeli kifejezésmód erősítésének.
(Borítókép: Phil Barker / Future Publishing / Getty Images)