További Tudomány cikkek
- Megtalálták a másnaposság felelősét, de nem az, amire eddig gyanakodtak
- Ha nincs vérfrissítés, jönnek a bajok
- Magas rangú katonatiszt tűnt fel a világ legnagyobb hadseregében, de még mindig rejtély, ki irányítja őket
- Végre tényleg megoldódhatott Stonehenge rejtélye
- Még mindig mérgező az 1916-os verduni csata helyszíne
Bár az már statisztikailag erősen alátámasztott, hogy a repülőn utazás a közlekedés legbiztonságosabb módja, sokan rettegnek tőle. Talán mert a média is felfújja a ritkaságszámba menő repülőgép-baleseteket, vagy mert azt gondoljuk, itt kevésbé tudjuk kontrollálni a történteket, mintha saját autónkat vezetnénk. (Micsoda tévedés, hiszen a többi sofőr viselkedésére mi sem vagyunk hatással.) A statisztika szerint egy autóban 1 a 112-hez a halálos baleset esélye, gyalogosként 1 a 700-hoz, motoron 1 a 900-hoz. De repülőn? A halálozás esélye 1 a 8000-hez!
Óvintézkedések stresszeseknek
Aki a statisztika ellenére is retteg, megteheti a szükséges óvintézkedéseket, praktikákat, hogy nyugodt legyen a repülőútja. Például fel- és leszálláskor magán tartja a cipőjét, hogy ha menekülésre kerül a sor, vagy törött üvegszilánkok között kell lavíroznia, ne kerüljön bajba. Vagy pamutruhát visel, ami kevésbé gyúlékony, mint a műszálas. És kiveszi az éles tárgyakat a zsebéből, amelyek turbulencia esetén is könnyen sérülést okozhatnak.
Ha biztonságra törekszünk, akkor fő szempont lehet a megfelelő ülőhely kiválasztása is. Sokan aszerint döntik el, hova ülnek, hogy milyen közel van a mellékhelyiség, kilátnak-e az ablakon, van-e elég hely a lábuknak, le tudnak-e elsőként szállni landoláskor.
Persze a repülőgép-balesetben bekövetkező halálozás kockázata inkább az incidens körülményeitől függ, semmint attól, hol foglalunk helyet. Ha a gép hátul sérül meg, akkor a középen vagy az elöl ülő utasok járnak jobban, nem pedig a hátul ülők, de egyébként a statisztikák szerint a repülő legbiztonságosabb része a hátsó traktus.
Tévhit, hogy a gép középső része van a legnagyobb védelemben, mert a repülő szárnyai üzemanyagot tárolnak, amely baleset esetén könnyen kigyullad.
Egy 2015-ös tanulmány szerint ezek az ülések a legveszélyesebbek, ha baj történik, ott a legmagasabb a halálozási arány: 39 százalék. Az első sorok sem jók, mert sokszor a repülőgép orra sérül elsőként vagy egyetlenként egy balesetnél, ott 38 százalékos a halálozási arány.
Az Aviation Safety Network 65 repülőgép-balesetet elemzett, és a túlélési arányok alapján az esetek több mint felében a hátsó üléseket találta a legbiztonságosabbnak. Bár még ezt sem jelenthetjük ki határozottan, mert változhat a repülőgép típusától és méretétől függően.
Egy 2012-es mexikói kísérletben a tudósok szándékosan a vízbe vezettettek egy Boeing 727-est, hogy tanulmányozzák a becsapódás hatását. Az ő eredményeik azt mutatták, hogy
az elöl ülők vannak a legnagyobb veszélyben, és a potenciális rizikó csökken a gép hátsó része felé haladva.
Ez viszont felülírja a rangos ülések (első osztály vagy business class) értékét, amelyek a repülő elején találhatók. Lehet, hogy ott a keleti kényelem, a meleg étel porcelántányérokban, de az ember kétszer is meggondolja, hogy oda ül-e, ha az a gép bizonyítottan veszélyes része.
(Borítókép: Nicolas Economou / NurPhoto / Getty Images)