A zeneórák fokozzák az agy fejlődését
Kutatók feltárták a zeneórák figyelemre méltó előnyeit az agy fejlődésében. A 12 évig tartó, átfogó nemzetközi tanulmány 66 zenészt és 46 nem zenészt hasonlított össze, és rávilágított arra, hogy a zenei képzés hogyan formálja az elménket – írja a The Week.
Már a zeneórák korai szakaszától kezdve a zenei képzésben részesülő résztvevők jelentős különbségeket mutattak hallási funkcióikban. Ez az izgalmas kutatás az agyi kapcsolatok erősségének javulására, a jobb hangérzékelésre és a mintázatfelismerő képességek javulására is rávilágított. A tanulmány eredményeit a Journal of Neuroscience című folyóiratban tették közzé.
A kutatásban a résztvevők agyát és viselkedését mérték fel 8 és 18 éves koruk között. Ez segített a legfontosabb fejlődésbeli különbségek pontos meghatározásában és a két csoport összehasonlításában.
Érdekes módon egy több mint fél évszázadnyi kutatást felölelő, nemrégiben készült metaanalízis felfedezte, hogy
azok a diákok, akik a matematikaórákat zenével kombinálják, általában jobban teljesítenek a matematikai teszteken.
A zenei képzés és az idegi fejlődés közötti kapcsolatot, valamint azt, hogy az agy hogyan fejlődik a zeneoktatás hatására, eddig nem vizsgálták mélyrehatóan.
A mostani kutatásban a legmodernebb képalkotó technikákat és tesztek sokaságát alkalmazták a résztvevők agyának vizsgálatához. Ezek közé tartoztak az MRI-vizsgálatok, a magnetoenkefalográfiai (MEG) és a hallásvizsgálatok.
A tanulmány szerzői megjegyzik, hogy a zenei képzés pozitív hatással volt a hallásérzékelésre, beleértve a frekvenciát, a hangok időtartamát, valamint a ritmust és a hangmagasságot magában foglaló mintafelismerést.
A kutatók továbbá hangsúlyozták, hogy
a hangszeren való játék nemcsak a hallási képességeket finomítja, hanem jelentős hatással van az agy általános fejlődésére is.
Míg a neurológiai hatásokat mérsékeltnek jellemezték, a kutatócsoport megfigyelte, hogy a zenészek és a nem zenészek közötti viselkedésbeli különbségek viszonylag jelentősek voltak.