Hamarosan a mesterséges intelligencia is részt vehet a sürgősségi betegellátásban
További Tudomány cikkek
A Semmelweis Sürgősségi Klinikáján úttörő kutatás kezdődött a XUND együttműködésével. Az itt megvalósuló fejlesztés alapjaiban változtathatja meg a kórházi ellátás jövőjét, mivel a sürgősségi klinika gyakran a betegek első kapcsolódási pontja az egészségügyi rendszerhez.
Betegek bevonásával zajlott a kutatás
Az októbertől induló, több mint két évig tartó, a Klinikára a legkülönbözőbb problémákkal érkező betegek bevonásával zajló kutatásban a kórelőzmények, a betegek által megadott tünetek és egyéb egészségügyi adatok együttes felhasználása zajlik.
Azt tesztelik, hogy a gépi tanuláson alapuló előrejelző modellek milyen mértékben képesek javítani az egészségügyi ellátás minőségét.
A vizsgálat során többek között tesztelik az AI-támogatott kórtörténet-értékelést, bizonyos diagnosztikai vizsgálatok szükségességét és a visszatérő látogatások előrejelzésének hatékonyságát.
Az együttműködés azért áttörő, mivel nem volt még rá alkalom, hogy egy AI-ra alapuló rendszert használjanak a sürgősségi osztályon mint digitális belépési kapu, és így megkíséreljék kijelölni a későbbi betegutat, csökkentve az ellátási rendszer terheit és a várakozási időt.
Leterheltek a sürgősségi osztályok
Azok a betegek, akik nem akut vagy enyhe egészségügyi problémával jelentkeznek a sürgősségi osztályon, gyakran hosszú várakozási idő után hazabocsátásra, háziorvoshoz vagy járóbeteg-szakrendelőbe való átirányításra kerülnek.
Ezen betegeknek a jövőbeni, minél korábbi azonosítása és így állapotuknak megfelelő szintű ellátási helyre való azonnali irányítása lenne kívánatos. Ezért rendkívül fontosak az olyan eszközök, amelyek további emberi erőforrásigény nélkül támogatják, hogy a betegek gyors és pontos értékelésben részesüljenek
– mondta el Varga Csaba, a Sürgősségi Orvostani Klinika igazgatója és egyetemi docense.
A sürgősségi osztályon a mesterséges intelligencia által végzett kórtörténet-elemzés még újdonságnak számít, az eddig kipróbált rendszerek nem bizonyultak hatékonynak. Ezen a ponton csatakozott be a XUND, hogy a betegek tüneteinek értelmezését és a megfelelő szintű ellátás megtalálását segítse
– osztotta meg Petrovics Tamás, a XUND társalapítója és ügyvezetője. Hozzátette, céljuk az, hogy tehermentesítsék a sürgősségin dolgozókat, és hogy hozzásegítsék a betegeket a jobb és gyorsabb ellátáshoz.
Az AI azonnal értékeli a beteg állapotát
A sürgősségi osztályon várakozó betegek az előzetes kockázatelemzést (Triage) követően, önkéntes alapon, egy 2 percig tartó, digitális kérdőívet töltenek ki tableten. A XUND saját fejlesztésű algoritmusa segítségével a tünetek alapján azonnal, automatikusan értékeli a beteg állapotát, összehasonlítva több száz lehetséges diagnózissal, így minden egyes lekérdezés személyre szabott lesz.
Egy ilyen alkalmazás használata a jövőben lehetővé teheti a betegek komplett adatvezérelt irányítását az egész egészségügyi rendszeren belül, ami hozzájárulhat a szűkös erőforrások még optimálisabb felhasználásához, a betegek és az egészségügyi személyzet nagyobb megelégedésére
– mondta Tarabó Zoltán, a XUND társalapítója és orvos igazgatója.