A gyász a szervezetet is felőrli, nem csak a lelket

2024.07.31. 19:56
Egy új tanulmány szerint a közeli családtagok (szülő, partner, testvér, gyermek) elvesztése felgyorsíthatja a biológiai öregedést. Ha egyszerre több szeretett személyt is elvesztünk, az még jobban gyengíti az egészséget és az átlagosnál jobban öregíti a szervezetet.

A biológiai öregedés a sejtek és a szervek működésének fokozatos hanyatlása, ami növeli a krónikus betegségek kockázatát. Eddig kevés tanulmány foglalkozott azzal, hogy egy szeretett személy elvesztése hogy hat az öregedést tükröző DNS-markerekre. Most viszont egy amerikai vizsgálat kimutatta, hogy komoly összefügés van a gyász és a gyors biológiai öregedés között, és a veszteség már egész korai életkorban befolyásolja szervezetünk állapotát – írja az Earth.com.

A kutatók a National Longitudinal Study of Adolescent to Adult Health adatait elemezték, amiknek gyűjtését 1994-95-ben kezdték, és a résztvevőket a serdülőkortól a felnőttkorig követték nyomon. A gyermekkorban vagy serdülőkorban bekövetkezett családi veszteség felmérésére 12-19 éves serdülőket kérdeztek meg több hullámban, az utolsó, 5., 2016 és 2018 között zajlott, amiben körülbelül 4500-an adtak vérmintát a biológiai öregedési markerek mérésére szolgáló DNS-vizsgálathoz.

A kutatók a 18 éves korig bekövetkező, és a 19-43 éves kor között tapasztalt veszteségeket vizsgálták. Feltárták, hogy az alanyok közel 40 százaléka tapasztalt legalább egy jelentős veszteséget felnőttkorban 33 és 43 év között. A szülő elvesztése gyakoribb volt felnőttkorban, mint gyermekkorban és serdülőkorban.

Kiderült az is, hogy akik több hozzátartozót is elvesztettek, még gyorsabb biológiai öregedést mutattak.

A felnőttkorban tapasztalt többszörös veszteségek szorosabban összefüggenek a felgyorsult biológiai öregedéssel, mintha csak egy gyászeseményt élünk át, vagy annyit sem.

Kimutatható kapcsolat van a gyász és a tartós betegségek között, de nem mindegy, hogy mikor ér a veszteség, más és más hatással lehet szervezetünkre más és más életkorokban. A kritikus fejlődési időszakokban, gyermekkorban vagy korai felnőttkorban a gyász súlyosabb következményekkel járhat. A közeli családtag elvesztése miatti kialakulhat:

• mentális egészségügyi probléma,
  • kognitív zavarok,
  • szívbetegségek kockázata,
  • korai halálozás rizikója.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport