Zsuzsanna

Száz éve fertőzi az embereket az HIV

2008.10.02. 11:45
Az AIDS száz éve jelen van a Földön, sokkal régebben, mint azt eddig a tudósok gondolták, derítette ki egy amerikai kutatócsoport. A legújabb eredmények szerint a HIV-vírus 1908-ban terjedt át a csimpánzokról az emberekre, és azért terjedt gyorsan tovább, mert ugyanebben az időben jöttek létre az első közép-afrikai városok.

A mai világjárvány első fertőzését 1976-ban regisztrálták, azelőtt egyetlen beteget ismertek, ő 1959-ben hordozta a HIV-et a kongói Kinshasában. Ezek az adatok arra mutattak, hogy a HIV 1930 körül kezdett el terjedni az emberek között. Most derült ki, hogy ez a becslés pontatlan volt, miután egy újabb, a világjárvány előtti, 1960-as minta került elő.

Újabb régi minta került elő

A kutatók a HIV-vírus gyors mutációs természetét használták ki tanulmányuknál. Egy közös elődvírustól származó két törzs genetikai állománya gyors ütemben távolodik egymástól a mutációk miatt. Ez lehetővé teszi, hogy a kutatók visszaforgassák az időt és kiszámítsák, mennyi időre volt szükség ahhoz, hogy a két éppen megfigyelt, közös őstől eredeztethető vírusban az eltérések kialakuljanak.

A genetikusok a két régi, 1959-es és 1960-as vírusminta genetikai állományát elemezték, valamint száznál több mai vírusmintát. Az eredmények segítségével családfát állítottak fel, amellyel a legrégebbi közös ősvírust keresték. Több lehetséges változatot kaptak, melyekből az elődvírus felbukkanási időpontját 1884 és 1924 közé teszik, legközelebbi becslésük az 1908.

A szakemberek nem csodálkoznak azon, hogy a vírus hetven évig keringett, mielőtt járványt okozott. A fertőzések esetében az efféle "lappangási" szakasz gyakori. A mostani eredmény "nem hatalmas fordulat, de azt jelenti, hogy a vírus sokkal korábban itt keringett a látókörünkön kívül" - mondta Michael Worobey, az Arizonai Egyetem munkatársa, a Nature című tudományos folyóirat csütörtöki számában megjelent tanulmány egyik szerzője.

A kutatók szerint a világjárvány kialakulásában szerepet játszott az is, hogy ez a kalkulált kezdeti időpont egybeesik a robbanásszerű urbanizációval Afrikában. Feltételezik, hogy a városi életmód segítette a HIV felbukkanását és korai terjedését.

A kutatók szerint a HIV egy csimpánzvírusból származik, amely Afrikában jutott át az emberre, valószínűsíthetően a majomhús elfogyasztásával. Sokan megfertőződhettek ezen az úton, ám keveseknek adták át a vírust, így az nem tudott nagyobb körben terjedni. Az afrikai városok gyors növekedésével azonban egyre nagyobb esélye lett a vírus terjedésének. "Talán egy vidéki, HIV-vírussal fertőzött ember Kongóban a mai Kinshasába (volt Leopoldville) utazott, és íme, megérkezett a szikra a taplót tartalmazó dobozba" - mondta Worobey.