További Tudomány cikkek
Világméretű dohányipari összeesküvés
Bár a filmben felbukkanó cigaretta nem számít újdonságnak, a két szerző első lépésben dokumentumokkal támasztja alá, milyen célzott stratégiát követtek a dohánycégek, hogy a filmeken keresztül fellendítsék a dohányzást.
A tanulmány szerzői kétségbe vonják az állítás valóságtartalmát. A filmekben a cigaretta a 90-es években ismét előretört. A dohányipar a 80-as években is tagadta a Hollywooddal való gazdasági összefonódást, de eközben heves "product placement" kampányok folytak - áll a tanulmányban.
Haverok, buli, cigi
A dohányipar a mozi- és tévéfilmeket mindenekelőtt arra használta, hogy a dohányzást a jókedvvel, lazasággal, szexszel, hatalommal és a kalanddal kössék össze. Ezáltal reményeik szerint növekedhetett a dohányzás társadalmi elfogadottsága.
A tanulmány többek közt idézi Hamish Maxwell, a Phillip Morris International elnökének beszédét 1983-ból: "Dohányzásellenes csoportok máris sikereket értek el azzal, hogy rontsák a dohányzás társadalmi elfogadottságát. A dohányzást időszerűtlenként és egészségre károsként festik le. Minden kreatív lehetőséget meg kell ahhoz ragadnunk, hogy megfordítsuk ezt a rombolási folyamatot."
Filmsztárok szájába helyezett termékek
A hetvenes és nyolcvanas években megfigyelhető volt a filmekben a dohányzás visszaszorulása. (Ekkor volt az is, hogy autóba szállva a hősöknek látványosan be kellett kapcsolniuk a biztonsági övet. A szerk.) A 90-es években ez a tendencia megfordult.
A tanulmányt záró összefoglalásban a szerzők annak a meggyőződésüknek adnak hangot, hogy a dohánykonszernek, amíg ez a lehetőség számukra nyitva áll, továbbra is használni fogják ezt a nagy befolyással bíró promóciós eszközt.
A Hollywood és a dohánygyárak közötti együttműködés részben a filmek fellegvárának kezdeményezésére fejlődött, hogy csökkenhessenek a gyártási költségek vagy erősödjön a filmek valósághűsége. De nem volt ritka a konszernek részéről a célzott befolyásolás sem. A Philip Morris a hetvenes években kezdte a célzott product placementet.
Fight Club
Egy 1989-es marketingterv büszkén jelenti: "Láthattuk dohányozni a Wall Street, a Crocodile Dundee és a Roger Nyúl hőseit. Füstölgő cigarettával jelenik meg a nyilvánosság előtt Mickey Rourke, Mel Gibson és Goldie Hawn. A filmek és a hírességek nagyobb hatással vannak a fogyasztókra, mint bármely hirdetési plakát."
Kevin Spacey