
További Tudomány cikkek
-
Rettegett zombivírusokat rejthet az olvadó jég, a WHO már készül a legrosszabbra
- 16 millió éves „gyémántra” bukkantak a tudósok Dominikán
- Sosem látott színt fedezhettek fel a tudósok
- Kiszámíthatatlan, milyen idő csap le ránk a következő hónapokban
- Rálelhetünk a szerelemre a neten, csak már nem akarunk
A hajtóművet egy ausztrál mérnök, Alan Burns találta fel, a gyakorlati fejlesztést pedig Nagy-Britanniában, a roystoni központú Pursuit Dynamics-nál végezték. A New Scientist helyszíni beszámolója szerint a hajtómű egy alig 20 centiméteres változata kereken 30 lóerőt (22 kW) teljesített egy kísérleti tartályban. Ez a teljesítmény egy motorcsónak mozgatásához is elegendő, de a cég szerint a berendezés akár 300 lóerőig szabadon méretezhető.
A berendezés kialakításának sarkalatos pontja, hogy a belépő víz a gőzfúvóka előtt elhelyezett nyílásokon levegőt szív be. A bejutó légbuborékok megváltoztatják a víz és a gőz keveredésének módját, és jelentősen javítják a hajtómű hatékonyságát.
Nincs mozgó alkatrész
Számítógépes szimulációkkal mutatták ki, hogyan is működik a jelenség, de a Pursuit Dynamics a részleteket titokban tartja. Mike Todman, a cég műszaki igazgatója, a Rolly-Royce hajómotorok részlegének korábbi főmérnöke elmondta, a pontos működési elvet addig nem adják ki, amíg a szabadalmat be nem jegyzik.
A meghajtáshoz használt gőzt benzint vagy gázolajat használó kis vízmelegítőben állítják elő, ha szükséges akkor tengervizet felhasználva. Ahol a hajtóművet hajó mozgatására alkalmazzák, a gőz a hagyományos motorok hulladékhőjéből is keletkezhet.
A vízforralót korrózióálló anyagokból kell építeni, és ha a gőz elég gyorsan halad, akkor minden lerakódást eltávolít. A hajtómű gyártása igen olcsó lehet, mivel minden mozgó alkatrész és propeller nélkül működik. Viszont stabil felépítésű, és meg se kottyan neki, ha tengeri növényeket vagy köteleket szippant be.
A berendezést elhagyó víz alig 3-4 fokkal lesz melegebb, vagyis nem égethet meg semmit. Ezenkívül nem szivároghat belőle az olaj, mint a hagyományos csónakmotorokból, és nincs propellere, ami megsebezheti a nagy tengeri állatokat. Összességében jóval kisebb kárt okoz a környezetben.
Szivattyúként is működhet
A gőzhatás akár nagynyomású szivattyúként is működhet, miközben vizet, szennyvizet vagy olajat emel. A New Scientist riportere szeme láttára Mike Todman nagy mennyiségű zsiradékot és papírhulladékot tolt a beszívó nyílásba, de a szivattyú működésében ez semmilyen zavart nem okozott.
A berendezés akár az élelmiszeriparban használt anyagok összekeverésére is használható, miközben azokat megolvasztja, illetve felpuhítja. A Pursuit Dynamics nem tervezi gyártani a berendezést, hanem reményeik szerint az év végétől más vállalatoknak értékesítik az erre vonatkozó jogokat.
|
