Luca, Ottilia

A humorra reagáló agysejtet találtak

2008.09.09. 16:25
Egy egyedülálló kísérletben egy kutatócsoport rátalált arra az agysejtre, ami a Simpsons című sorozat közben aktiválódik. Ugyanez az agysejt reagál a Seinfeld című sitcomra is, de a Jóbarátokra például egyáltalán nem.

Dr Hagar Gelbard-Sagiv, az izraeli Weizmann Institute of Science munkatársa, és Itzhak Fried, a Los Angeles-i University of California professzora memóriával kapcsolatos neurológiai vizsgálatok közben fedezte fel a vicces agysejtet. Eredményeiket a Science folyóiratban publikálták.

Agysejtmérés

Tizenhárom epilepsziás betegnek vetítettek különböző tévéműsorokat úgy, hogy közben a betegek agyába ültetett elektródákkal vizsgálták a sejtek aktivitását az UCLA orvosi központban. Ezekkel az elektródákkal egyetlen sejt aktivitását, tüzelési frekvenciáját tudják mérni a hippokampuszban. Ez az agyterület az előagy része, az emberben a halántéklebeny csúcsában, a kéreg alatt található. Nevét az emberi agy koronális metszetében megjelenő, csikóhalra emlékeztető, görbült formájáról kapta, nélkülözhetetlen szerepet játszik összetett információk, események memorizálásában.

Az egyik betegnél az entorinális kéregben találták meg a vicces sejtet, ami a Simpsons közben percenként tizenötször aktívabb volt, mint a többi negyvenhétféle műsor esetében, írja a Telegraph. Amikor Homer Simpson feltűnt, a sejt tüzelési frekvenciája magasan felszökött.

Megfigyelték, hogy a vicces sejt nemcsak egy műsorra reagál: a simpsonsos vicces sejt a Seinfeld című sitcomra is válaszolt, igaz sokkal kevésbé, a Jóbarátokra pedig egyáltalán nem. Azt azonban egyelőre nem tudják a kutatók, mitől függ a válaszreakció.

"Egyelőre az a konklúzió, hogy megtaláltuk a komédiás sejtet, egyelőre még csak feltételezés. A fontos felfedezés az, hogy ugyanaz az idegsejt reagál a Simpsons nézésekor, és az epizód felidézésekor is", magyarázta Fried professzor.

A sejtek ugyanis már azelőtt aktivizálódtak, hogy a betegek jelezték volna a kutatóknak, hogy a Simpsons jutott eszükbe. Eszerint közvetlen kapcsolat van a szabad emlékezés és ezeknek a sejteknek a munkája között. A hippokampusz egerekben és patkányokban is megtalálható, és azt már eddig is lehetett tudni, hogy múltbeli történéseket "visszajátszanak" vele. Eddig azonban nem lehetett tudni, hogy alakul ki ez a kapcsolat, ugyanis az egerek nem tudták elmondani, mire emlékeznek, vagy mit tapasztalnak.