További Tudomány cikkek
A próbák elkezdődnek
Az 500 km/órás sebességű szerelvényeket villanymotor fogja hajtani, a súrlódásokat és egyéb fékezéssel járó fizikai jelenségeket egy mágneses rendszerrel próbálják kiküszöbölni. Az építési munkálatok azonban sok időt vesznek igénybe, mivel az alagútrendszer és a sínek lefektetése roppant precíz munkát igényel. A szerelvény kis átmérőjű alagútban fog száguldozni, melyben a nyomást megpróbálják az atmoszférikus nyomás tizedére csökkenteni. Ehhez akkora teljesítményre lesz szükség, amit egy kilométeren 50 háztartásban használatos porszívóval tudnának biztosítani.
Az 500 km/órás sebességű szerelvényeket villanymotor fogja hajtani |
A 250 méteres próbaalagútban gondot jelenthet a villanymotor hajtású szerelvény 500 km/órás sebességre gyorsítása, ezért egy belga céggel speciális kábelt gyártanak, amit egy erre a célra épített motorra, illetve a modell-szerelvényre kötnek. Az így ,,behúzott" modell 1 másodperc alatt képes az 500 km/órás sebességet elérni. Természetesen ügyelni kell a makett tűréshatáraira is; a 250 méteres pályán lefektetett sínek eltérését 3 milliméterre maximálták.
A Swissmetro projekt vezetői erre a 250 méterre 2,2 millió frankos büdzsét kalkuláltak, míg az egész Swissmetro várhatóan 3,5 milliárd svájci frankba fog kerülni.
Genf-Lyon közti 150 km-es táv 15 perc alatt
Ha minden a tervek szerint halad, akkor a beruházás gyorsan megtérül, hiszen előzetes számítások szerint évente 50 millióan utaznának a Swissmetro vonalain. Úgy néz ki, hogy az első 20 km-es szakasz Genf és Lyon, vagy Zürich és Bázel között fog megépülni. Lausanne is benyújtotta igényét a Swissmetrora, azonban ezt tavaly elutasították, persze nem véglegesen.
Egyelőre azonban csak repülőtereket igyekeznek összekötni. Mivel a genfi repülőteret már nem lehet nagymértékben fejleszteni, ezért nagy lépés lenne Genfnek a franciaországi Lyon repülőterével való összeköttetés. Jelenleg a 150 kilométeres táv nagyjából két óra vonattal. A Swissmetroval 15 perc lenne, ami időben annyi, mint Zürich repülőterének egyik termináljából a másikba gyalogolni.
Az építés első szakasza után a Swissmetro svájci gerince így nézne ki: Genf - Lausanne - Bern - Zürich - St. Gallen. Ehhez csatlakozna az európai vonal, ami Genfet Lyonnal, illetve St. Gallent Münchennel kötné össze. A második etap Bázel - Zürich - Luzern - Bellinzone vonalon húzódna, az európai szakasz pedig Bázel - Strassbourg - Párizs -Stuttgart, illetve Bellinzone - Milánó között épülne meg.
A 26 éve kiötlött Swissmetro idén komoly állomáshoz elérkezett, tíz-húsz éven belül pedig elkészülhet a hálózat első komoly gerince.