Árpád
-2 °C
4 °C

Budapest-Miskolc 18 perc alatt

2000.06.09. 19:10
Nem utópia; ha a svájciak exportálnák a Swissmetro technológiát, no és lenne rá igény (és persze pénz), akkor a 180 kilométeres távot letudhatnánk egy 18 perces utazással. A 26 éve kiötlött svájci Swissmetro idén komoly állomáshoz elérkezett: megkezdődhetnek az első próbák a Lausanne-i egyetem pincéjében. A 3,5 kb. milliárd svájci frankos költségvetésű beruházás további állomásaként (még) tíz-húsz éven belül elkészülhet a hálózat első gerince.
1974-ben Rodolphe Nieth előhozakodott a Swissmetro ötletével. A svájci államvasutak egykori vezetőségi tagjának terve nem szólt másról, mint hogy egy nagy sebességű vonattal kötnék össze Svájc nagyobb városait. Pusztán hét év kellett ahhoz, hogy a Lausanne-i Politechnikumban egy kutatócsoport elkezdje tanulmányozni a projektet, amelyhez 1989-ben 500 ezer frankos támogatással járult hozzá a svájci közlekedési minisztérium. 1992-ben kft-t alapítottak Swissmetro néven, melynek fő feladata a tervek fejlesztése.

A próbák elkezdődnek

Az 500 km/órás sebességű szerelvényeket villanymotor fogja hajtani, a súrlódásokat és egyéb fékezéssel járó fizikai jelenségeket egy mágneses rendszerrel próbálják kiküszöbölni. Az építési munkálatok azonban sok időt vesznek igénybe, mivel az alagútrendszer és a sínek lefektetése roppant precíz munkát igényel. A szerelvény kis átmérőjű alagútban fog száguldozni, melyben a nyomást megpróbálják az atmoszférikus nyomás tizedére csökkenteni. Ehhez akkora teljesítményre lesz szükség, amit egy kilométeren 50 háztartásban használatos porszívóval tudnának biztosítani.

Az 500 km/órás sebességű szerelvényeket villanymotor fogja hajtani
Idén a Swissmetro eljutott ahhoz a ponthoz, hogy megkezdődhetnek az első próbák a Lausanne-i egyetem pincéjében, ahol év végéig egy makettet állítanak fel. Mivel az egyetem pincéjében az atmoszférikus nyomás tízszer akkora, mint amekkora a Swissmetro-alagutakban lesz, ezért a makett 1:10-es arányban készül.

A 250 méteres próbaalagútban gondot jelenthet a villanymotor hajtású szerelvény 500 km/órás sebességre gyorsítása, ezért egy belga céggel speciális kábelt gyártanak, amit egy erre a célra épített motorra, illetve a modell-szerelvényre kötnek. Az így ,,behúzott" modell 1 másodperc alatt képes az 500 km/órás sebességet elérni. Természetesen ügyelni kell a makett tűréshatáraira is; a 250 méteres pályán lefektetett sínek eltérését 3 milliméterre maximálták.

A Swissmetro projekt vezetői erre a 250 méterre 2,2 millió frankos büdzsét kalkuláltak, míg az egész Swissmetro várhatóan 3,5 milliárd svájci frankba fog kerülni.

Genf-Lyon közti 150 km-es táv 15 perc alatt

Ha minden a tervek szerint halad, akkor a beruházás gyorsan megtérül, hiszen előzetes számítások szerint évente 50 millióan utaznának a Swissmetro vonalain. Úgy néz ki, hogy az első 20 km-es szakasz Genf és Lyon, vagy Zürich és Bázel között fog megépülni. Lausanne is benyújtotta igényét a Swissmetrora, azonban ezt tavaly elutasították, persze nem véglegesen.

Egyelőre azonban csak repülőtereket igyekeznek összekötni. Mivel a genfi repülőteret már nem lehet nagymértékben fejleszteni, ezért nagy lépés lenne Genfnek a franciaországi Lyon repülőterével való összeköttetés. Jelenleg a 150 kilométeres táv nagyjából két óra vonattal. A Swissmetroval 15 perc lenne, ami időben annyi, mint Zürich repülőterének egyik termináljából a másikba gyalogolni.

Az építés első szakasza után a Swissmetro svájci gerince így nézne ki: Genf - Lausanne - Bern - Zürich - St. Gallen. Ehhez csatlakozna az európai vonal, ami Genfet Lyonnal, illetve St. Gallent Münchennel kötné össze. A második etap Bázel - Zürich - Luzern - Bellinzone vonalon húzódna, az európai szakasz pedig Bázel - Strassbourg - Párizs -Stuttgart, illetve Bellinzone - Milánó között épülne meg.

A 26 éve kiötlött Swissmetro idén komoly állomáshoz elérkezett, tíz-húsz éven belül pedig elkészülhet a hálózat első komoly gerince.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?