|
A Millennium Express a Nyugatiban
|
A német cég - amely ma már az amerikai General Motors mamutvállalathoz tartozik - 1899-ben kezdte meg az autók gyártását. Pedig 1862-től varrógépekkel próbálta meghódítani a világot, de ez a Singernek - legalábbis utólag úgy tűnik - jobban sikerült. Az alapító Adam Opel 1886-ban kerékpárokkal egészítette ki termékválasztékát, s csak tizenhárom év múlva gördültek ki a műhelyekből az első gépkocsik. Azóta mintegy 50 millió kocsi készült el a világon. 1990-es években nálunk is szereltek össze ilyen autókat, ma viszont Szentgotthárdon csak alkatrészgyártás folyik.
|
Katona és Demszky: Furcsa pár
|
A csütörtöki kiállítási megnyitón mindkét résztvevő politikus meglepetésekkel szolgált: Demszky Gábor azt hangsúlyozta, hogy - jóllehet közlekedésről van szó - Katona Kálmán jelenlétében sem fog beszélni arról a dologról, amelynek a neve négyessel kezdődik, és metróra végződik.
A közlekedési miniszter rövid technikatörténeti órát tartott, s elmondta, hogy az első autóra hasonlító járművet az ókori görögök készítették el, igaz, hogy ebből az alkalmatosságból kilógott azoknak a rabszolgáknak a lába, akik a ,,meghajtásról" gondoskodtak...
|
Régi idők autója
|
Katona szerint az autót, pontosabban a gőzautót egy francia találta fel, s nem említette meg azonban Benz és Daimler nevét. (Az Index más forrásból származó értesülései szerint ők egyébként a motorkerékpár és a benzines autó feltalálói. Érdemes megjegyezni, hogy Daimler egy évvel Benz gépkocsija előtt jegyeztette be a motorbicikli szabadalmát.)
A történelem óra végeztével rátérhetünk a jelenre, pontosabban a jövőre. A mostani kiállításon ugyanis az autótechnika új, biztonságos és komputerizált megoldásaival találkozhatnak a látogatók.
|
A defektmentes gumi
|
Az első vagonban, a biztonságtechnikai megoldások között megismerkedhetünk a defektmentes autógumival (ez a Michelin cég találmánya), valamint néhány szériaberendezéssel az Opelekből. A félbevágott gépkocsin jól látható a teleszkópos kormány, amelynek jelentősége, hogy ütközésnél a vezető esetleges kormánynak csapódását, pontosabban annak hatásait mérsékli. Ugyancsak ilyen szabadalom az aktív fejtámla, amely egy a kocsi hátába belecsúszó másik jármű okozta lökéseket hivatott csillapítani.
|
Pedálkioldó rendszer Ma már szériafelszerelés
|
Az automatikusan beálló fényszórók nem csupán a vezető számára teremtenek megfelelő látási viszonyokat, hanem a szembejövő forgalomnak is előnyös, hiszen az égők nem világítanak az ellenkező irányban haladók szemébe. Ugyancsak szériamegoldás ma már az úgynevezett pedálkioldó rendszer, amely ütközésnél a pedálok leválását teszi lehetővé, így a vezető lábsérüléseit akadályozhatja meg.
A jövő fejlesztései közé tartozik az a Cadillacekben már alkalmazott technika, amely a külső környezeti viszonyoktól függetlenül 300 méteres látótávolságot biztosít. Az éjjellátó kamerával ugyanis - amelynek képét a szélvédő aljára vetítik ki - ködben és éjszaka, esőben vagy hóban is a megszokottnál háromszor messzebbre tekinthet az autó vezetője.
|
A Signum
|
A kiállítás másik érdekessége az a tanulmányautó, amely a Signum elnevezést kapta, s amelyből csupán egyetlen egy készült a világon. (Elárulhatjuk: többet nem is gyártanak belőle.) A jármű szintén látható Budapesten, és különlegessége, hogy a vezetőt beszédhangvezérlés, e-mail- és internet-kapcsolat segíti, de lehetséges videokonferenciát is rendezni az autóból, csak úgy mint az intelligens navigációs rendszereket felhasználni - például a forgalmi dugók elkerülésére. A Signumba ennek megfelelően fedélzeti videorendszert építettek be, komplett kommunikációs berendezésekkel együtt.
5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!
MEGVESZEM

Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!