Ausztráliában egy bizonyos békafaj nőstényei különösen durván torolják meg, ha a hím békák nem adekvát módon udvarolnak nekik. Hiába dob be mindent szegény Calum (ezt a népszerű ausztrál fiúnevet választottuk békafőhősünknek), Stephanie (ez a leggyakoribb lánynév Ausztráliában) nem ilyen udvarlásra gondolt, és ezt csúnyán kifejezésre is juttatja. Több legyet és kevesebb virágot kért volna, ennek a vége csak halál lehet. Vagyis békakannibalizmus.
Az állatvilágban nem olyan ritka az azonos fajtársak elfogyasztása, megfigyelték már a kapucinus majmoknál is, amelyeknek felnőtt egyedei kismajmot ettek meg, miután a 10 napos kicsi leesett egy fáról és megsérült. De szűkülő életterük, fogyatkozó táplálékuk miatt a jegesmedvéknél is terjed a szokás.
A tigriscápáknál az embriók falják fel egymást még születés előtt, a jaguároknál 2010-ben figyeltek meg egy esetet, amikor két felnőtt hím jaguár megevett egy nőstényt. Ezt az etológusok a stressznek tudták be – két férfi egy nőre? Így oldották meg. De láttak már kannibalizmust fókáknál, vízilovaknál, szalamandráknál, pókoknál is. Most jönnek a békák! Az ő esetük azért sem meglepő, mert a kuruttyoló kétéltűek egyébként is érdekes trükköket vetnek be, amikor a párzásról van szó. Tavaly írtuk meg, hogy a békalányok akár halottnak is tettetik magukat, ha nem akarnak párosodni.
Óriási fegyverténynek számított a 20. században, hogy általánossá vált a 8 órás munkanap. Ahhoz képest mindenképp, hogy 200 éven keresztül jellemzően 12–16 órán keresztül robotoltak az ipari forradalom ablaktalan, sötét gyárcsarnokaiban munkások milliói, és már az is nagy kegynek számított, hogy heves tüntetések és sztrájkok nyomására 1847-től Nagy-Britanniában napi 10 órában maximalizálták a nők és gyerekek munkaidejét.
A tízórás munkaidő csak az 1870-es évekre vált elterjedtté, de a munkások nem engedtek a nyolc órából, és utcára vonultak. Például 1886. május 1-jén és a rákövetkező napokon Chicagóban, amikor legalább húsz ember meghalt a rendőrsortüzekben.
Nem magasabb fizetésért, nem jobb munkakörülményekért, hanem 8 órás munkaidőért harcolt először a munkásosztály.
Május 1-jét pedig a legnagyobb nemzetközi munkásünneppé nyilvánították (Budapesten már 1890-ben tömegdemonstrációt tartottak ezen a napon).
1926-ig kellett várni, hogy a csúcskaptalista iparmágnás, az autóipar és a tömeggyártás úttörője, Henry Ford – a futószalagos termelés mellett – elsőként bevezesse a hétvégi munkaszünetet és a fix 8 órás munkanapot, azaz a 40 órás munkahetet. Ráadásul megemelte a béreket is. Nem filantróp jóságból persze, hanem hűvös számításból: jól tudta, a pluszpénzek visszavándorolnak hozzá. A jól megfizetett és több szabadidővel rendelkező munkások meg is vásárolták az általa gyártott autókat.
Az ötnapos munkahét még Nagy-Britanniában is csak 1955-ben vált általánossá, Európa más országaiban pedig csak az 1970-es években.
Egyik utolsóként Magyarország állt be a sorba,
először már csak minden második szombaton kellett dolgozni (megjelentek a „szabad szombatok”), 1981 júliusában pedig beadta a derekát Kádár János munkás-paraszt kormánya, és fokozatosan, 1984-re, mindenhol hivatalossá vált az új munkarend.
Vajon hogy lehet megmérni egy cikkcakkos tengerpartot, amit öblök, sziklák, szigetek, zugok, rések csipkéznek? Kiderülhet-e valaha, hogy a fjordokkal és öblökkel szegélyezett Alaszka partszegélye, vagy az Egyesült Királyság hullámos körvonala milyen hosszú?
Alaszka partja a Kongresszusi Kutatószolgálat (CRS), az Amerikai Kongresszus két független auditáló és validáló szervezetének egyike szerint 10 690 kilométer, de a Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) száma más, eszerint 54 563 km. Elég nagy a különbség. Ez a tengerpart-paradoxon, ami abból ered, hogy a partszakaszok nem egyenes vonalúak, ami megnehezíti lemérésüket.
Feljelentést tett a Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatósága az ellen a helikopterpilóta ellen, aki a tatai Öreg-tó felett repült, és ezzel megriasztotta az ott telelő 45 ezer vadludat. A madarak nagy hangzavart keltve szálltak fel egyszerre, és amint lehetett, kisebb-nagyobb V-alakzatokba rendeződve keringtek a tó környékén.
A különös eset még 2021 novemberében történt, de akár idén novemberben is megismétlődhet, ha egy pilóta nem tartja be a vadludak telelési időszakában – október 1-től március 31-ig – érvényes légügyi korlátozást. Ami azt jelenti, hogy bármilyen légi jármű csak legalább 460 méter magasságban repülhet a tó felett.
Nincs még egy madárfaj, amelyik annyira látványos és hangos vonulásokat produkálna, mint a vadludak. Ezek a nagy testű vándormadarak Skandináviából, a szibériai tundráról, lengyel, cseh térségekből érkeznek hozzánk ősszel, számuk pedig novemberben éri el a csúcsot. Egyik kedvelt és védett pihenő- és telelőhelyük a tatai Öreg-tó,
ahol akár 55 ezren is összegyűlhetnek,
és a reggeli „kihúzásuk”, az esti visszajövetelük („behúzásuk”) lármásan pazar élményt nyújt nemcsak a megszállott ornitológusoknak. Nem csoda, ha minden évben fesztivált szerveznek a szezonális madárparadicsom köré. Idén november 30-án lesz a 24. Tatai Vadlúd Sokadalom, ami a rendezők szerint olyan ünnep, ahol a látványosságról és „a hangulatról a sok ezernyi vadlúd gondoskodik, a vendégek pedig mi, emberek vagyunk.”
Peter Sloterdijk a kortárs filozófia egyik legeredetibb gondolkodója, aki magyarul idén megjelent könyvében, a Stressz és szabadságban nemcsak társadalmi korlátainkon elmélkedik, hanem a szabadságkeresés hagyományain is. Filozófiai eszmefuttatása közben Samuel Beckett műveit is megemlíti, mert a Nobel-díjas író mindig a szabadság lehetőségeit kereste, noha úgy is gondolta, „az élet nem egyéb, csak magányos bolyongás a végtelen pillanat mélyén, ahol nem változik a fény.”
Egyik kevésbé ismert műve az Eleutheria, aminek főhőse, Victor visszavonul szobájába, megszakít minden kapcsolatot családjával és jegyesével, hogy teljesen szeparálja magát a környezetétől, és így leljen rá a szabadságra. Belső utazás veszi kezdetét a négy fal között. De ezzel nincs egyedül, és nem is ő az első, aki „szobafogságos” kalandra adja a fejét.
Minden kisiskolás fújja, hogy hét kontinens van a földön: Észak-Amerika, Dél-Amerika, Európa, Ázsia, Afrika, Ausztrália és az Antarktisz. Ez egy faktum, ránézünk a térképre, és nyugtázzuk a vitathatatlan helyzetet. Tudósok szerint azonban nem kellene ennyire magabiztosnak lennünk.
Mindenki láthatja például, hogy Európa és Ázsia összefügg, ezért gyakran Eurázsiának nevezik a legnagyobb földrészt. Rendben, a hatalmas kontinens felosztása tényleg önkényes, inkább kulturális, mint tudományos szétválasztás.
Akkor valójában csak hat kontinens van?
Nem feltétlenül, mert ott van az Észak-Amerikát Ázsiától elválasztó Bering-tenger, amit csak a közelmúltban öntött el a víz. A legutóbbi jégkorszaki lehűlés idején (a körülbelül 17 ezer és 12 ezer évvel ezelőtti periódusban) jóval alacsonyabb volt a tengerek szintje, ezért még száraz lábbal lehetett átkelni Ázsiából Észak-Amerikába. Amit meg is tettek az emberek, és az általánosan elfogadott elmélet szerint pont a Bering-földhídon át érkeztek Amerika őslakói. Kontinentális talapzat köti tehát össze a most két különbözőnek mondott kontinenst, ezért alapjában véve egy földrészt alkotnak.
Ez pedig azt jelenti, hogy csak öt kontinens van.
Hogy hány földrész is van igazából, nem holmi szőrszálhasogató okoskodás, hanem létező tudományos vita tárgya. És azért merül fel, mert kétféle kontinens létezik: a világ kultúrái által és a geológusok által elismert kontinensek. Kulturálisan úgy lehet meghúzni a kontinenshatárokat, ahogy akarják. Hogy közmegegyezés szerint Európát Ázsiától, mint valamiféle észak–déli szembeszökő határvonal, az Urál hegység választja el egymástól, meglehetősen kézenfekvő választás. Már csak azért is, mert az európai történelem eseményei a jól ismert, öreg kontinens erősen tagolt tájain zajlottak, függetlenül a kínai történelem színhelyeitől, annak ellenére, hogy egybefüggő közös kontinentális kőzetlemezen osztozik a két kultúrkör.
Minden élőlény, így az állatok is meghalnak, de csak az ember törődik a halottaival, és emlékezik rájuk. Az első városnak tartott (a mai Törökország déli részén fekvő) Çatalhöyükben például
házon belül, a szoba padlózatába temették a családtagokat
időszámításunk előtt 7500-tól 6400-ig. Szó szerint együtt éltek a halottaikkal. Ám ez nem csak egy helyi meghökkentő szokás, régészeti kutatások azt mutatják, hogy a házon belüli temetkezés általános volt az újkőkorban (csiszoltkő-korban) megalakuló első emberi településeken.
Az ókori Egyiptomban továbbmentek: már meg is akarták őrizni a kiváltságos testek épségét, hitük szerint csakis az eredetihez hasonló formájában ismerheti fel, és szállhat vissza az emberhez tartozó lélek saját porhüvelyébe, és élhet tovább az örökkévalóságig.
Ezért tökélyre vitték a mumifikálást, ami az ottani száraz éghajlaton magától is könnyen végbemegy,
de a természetes módon kiszáradt tetemek nem maradnak fenn ezer évekig, hanem előbb-utóbb elporladnak.
Az egyiptomi múmiák kőkamrákban fekszenek, és várják a visszaszálló gazdalelkeket. Hacsak sírrablók vagy éppen Napóleon egyiptomi hadjárata idején (1798–1801) francia katonák meg nem bolygatták időtlen nyugalmukat, és útra nem keltek például Európába, ahol őrült divatot gerjesztettek.
Nem tudni, van-e az ősi múmiákhoz bármi köze, de létezik egy kolostor Palermóban, ahol 1250-nél is több embert helyeztek múmiaként örök nyugalomra. Azonban nem idejétmúlt óegyiptomi stílusban, gyolcsokba bugyolálva, sötét sírboltokba rejtve, hanem (a lehetőségekhez képest) fitten felöltöztetve és büszkén közszemlére téve. Ráadásul szokatlan elrendezésben,
a Kapucinus katakombák falaira szép sorban felakasztva, polcokra, padokra ültetve, nyitott vagy üvegkoporsókba fektetve.
Na és gondosan szortírozva: külön folyosójuk van a férfiaknak, a nőknek, a gyerekeknek, külön szekciójuk a szüzeknek, a papoknak, az orvosoknak, a politikusoknak, a festőknek vagy a szobrászoknak. Néhányukat pózba is állították, például két gyereket ültettek egymás mellé egy hintaszékbe. Mint egy panoptikumban, csak itt nem viaszbábukat zsúfoltak össze, hanem mesterségesen mumifikált egykor élt emberek tartósított testei gyülekeznek – jobb vagy rosszabb bőrben, többük nyakán egy-egy azonosítótáblával.
Némelyiket még a közelmúltban is rendszeresen látogatták a hozzátartozóik, hogy akár kezüket is megfogva együtt imádkozzanak velük.
Itt aztán semmi nem állt az élők és a holtak közé, de még ma sem sok minden, legfeljebb egy kötélkordon vagy védőrács. A palermói kapucinus katakomba ugyanis nemcsak egy abszurd temető, hanem a világ egyik legbizarrabb turisztikai látványossága is egyben, belépőért bárki megtekintheti az ijesztő halotti seregszemlét.
A virtuális valóságról már rengeteg tanulmány megjelent, olvashattunk jót is, rosszat is, de a Netflixen néhány napja futó dokumentumfilmben, az Ibelin rendkívüli életében egy eddig nem vizsgált aspektusával ismerkedhetünk meg, ami egyértelműen a VR pozitívumait erősíti. Ibelin egy, a négy fal közé szorult fiú kiteljesedése, és a virtuális világhoz szóló legnagyobb himnusz.
A VR a számítógép által generált interaktív világokat jelenti, amelyekben a valódihoz hasonló fiziológiai és pszichológiai reakciók történnek. Ezt a párhuzamos valóságot 3 dolog jellemzi, az elmélyülés, a jelenlét érzete és az interakció. Az elmélyülés az, hogy érzékszerveink azt közvetítik agyunknak, amit átélünk, igazi. A jelenlét érzete az, hogy a virtuális valóságban úgy reagálunk (érzelmek, viselkedés) az eseményekre, mint az életben. A VR harmadik jellemzője az interakció: a számítógép képes észlelni az alany cselekvéseit, és valós időben reagál azokra.
„Egyedül a kisgyermek az, aki nem tud unatkozni” – mondta Blaise Pascal francia filozófus-matematikus. És valóban: egy gyereknek nem kell játékokkal teletömött szoba, bármivel elkezd játszani, ha csak egy papírgura van körülötte, akkor azzal. Képzelete betölt mindent, történetekkel szövi át a világot. Ezzel szemben „az igazán felnőtt ember az, aki megtanul unatkozni, anélkül, hogy megsértődnék ettől az állapottól” – szögezi le Márai Sándor. Önmagunkban unatkozni pont azért furcsa, mert annyira színes, érdekes a világ, hogy egy élet sem lenne elég minden izgalmát, szépségét megismerni, átélni.
Talán épp emiatt kínos bevallani, hogy unatkozunk, mert egyfajta szegénységi bizonyítéknak gondoljuk, és ismerjük azt a mondást is, hogy „csak az unalmas ember unatkozik”. Na de ki az unalmas ember? Létezik ilyen egyáltalán? És mi az unalom?
A Ma is tanultam valamit podcast legújabb adása az unalom izgalmas kérdését járja körül és rögtön az elején kiderül, hogy maga a fogalom nehezen megragadható. Talán a legáltalánosabb definíciója az érdeklődés nélküli, kedvetlen hangulat lehetne. Egy olyan kellemetlen lelkiállapot, amikor a pillanat benyomásai számunkra érdektelenek, és ettől az érzéstől szabadulni igyekszünk.
Hogy kit és mit tartunk unalmasnak, azt a világ eddigi legnagyobb unalomkutatása tárta fel, amelyben 500 embert kérdeztek arról, hogy szerintük melyek a legunalmasabb emberi tulajdonságok, és milyen elfoglaltságokat, szakmákat tartanak a legunalmasabbnak (és a legizgalmasabbnak), és rangsorolják azokat.
Érdekes eredmények születtek. A legunalmasabb emberi tulajdonságok ranglistáját az érdeklődési körök hiánya vezeti, nyomában a humorérzék hiánya. Dobogós még a véleménynélküliség, amit a panaszkodás követ. Utóbbi különösen elgondolkodtató itt, a fejlett panaszkultúrát ápoló és felmutató Magyarországon.
A legkevésbé unalmasnak tartott munkák rangsorát pedig az előadó-művészet vezeti, amit (kissé meglepő módon) az elvontnak tartott tudomány követ, szorosan az újságírás és a tanítás előtt.
Ám, hogy ki mit tart unalmasnak, az erősen szubjektív ítélet. A két műsorvezető, Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó beszélgetéséből ennek ellenére kiderül, hogy azért
Ne hagyja ki az eddigi adásokat sem, és tudja meg, miért kerültünk időtolvajok közé. Hallgassa meg a Csányi Vilmos biológus-etológussal készült beszélgetést, ha kíváncsi arra, mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei és az isteni koncepció őseinknél. És azt az adást is, amelyben Hevesi Kriszta szexológus elmondja, mit veszítünk el a felnőttfilmek nézésével.
A közelmúltig azt kutatták, hogy miképp legyen sikeres egy vezető. Arról, hogy ki a rossz vezető, mintha szó se esett volna. Már az is nagy kérdés, ki merészel egyáltalán vezetővé válni. A gátlástalan valaki, aki azt mondja magáról, hogy én vagyok a Jani? Arról nem is beszélve, hogy miért is lenne ő a Jani, nem inkább a Réka?
Vagy az legyen a vezető, akit eredetileg a közösség választott azért, mert ő pillanatnyilag a legrátermettebb, aki ideig-óráig a túléléshez, ne adj’ isten a prosperáláshoz vezet? Ahogy 200 ezer éve a Homo sapiens gondolja? Talán ezért imádjuk a Hivatal című sorozatot, amiről mindenkinek van valami életélménye. Jól szórakozunk rajta, de életünk nagy részét szervezetekben éljük le, ahol ki vagyunk szolgáltatva egyvalakinek. Egynek. Ki ő?
Felmérések szerint az emberek 87 százalékának volt már legalább egy mérgező főnöke pályafutása során. A legkomolyabb magyar felmérés szerint még durvább a helyzet: a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézete évek óta vizsgálja a magyarok munkahelyi stressz-szintjét, és eddig több mint 13 ezer munkavállaló töltötte ki a kérdőívüket. A stresszfelmérésben részt vevők 40 százaléka él át a főnökei miatti zaklatást, szekálást, megfélemlítést a munkahelyén. És mindez fokozódik. Szóval nagy a baj!
A toxikus főnökök globális problémát jelentenek, amely pusztító a szervezetekre és az alkalmazottakra nézve. A tartós destruktív vezetői magatartás negatív következményekkel jár, amelyek súlyos munkahelyi problémákat okoznak, de kevés kutatás létezik arról, hogyan kell megbirkózni a mérgező vezetőkkel?
Csak egy részegység:
Megdöbbentőek azok a költségek, amelyeket a mérgező főnökök miatt kénytelenek viselni a szervezetek. Kutatások azt találták, hogy ez a fajta vezetés magas alkalmazotti fluktuációhoz, alacsony morálhoz, fokozott stresszhez, félelemalapú kultúrához, valamint csökkent egyéni és szervezeti teljesítményhez vezet. Ha mérgező főnökkel van dolgod, kérj útmutatást egy mentortól, coachtól, tanácsadótól vagy megbízható kollégától. „Briliáns bunkóknak” is nevezhetjük őket, a ragyogásuk azonban lefagyasztja a termelékenységet és a hasznot. El kell távolítani őket, már ha a tulajdonos színtiszta.
A Ma is tanultam valamit podcast műsorának mai vendége Tóth Gergely, egyebek mellett a HRFest alapítója, az ügy nagy tudója, aki annak dacára, hogy felfelé lépdelt a grádicson, felmondott egy menő, 600 fős multicégnél, elénk tárja a valóságot. Hallgassa meg a műsort, mert választ kap arra, hogy:
A műsor vezetői most is Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó. Ha arra is kíváncsi, hogy Limpár Imre pszichológus elmondja, hogy időtolvajok közé kerültünk, és csak Gandalf segíthet. Vagy hogy Csányi Vilmos biológus-etológus felvilágosít, hogy mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei és az isteni koncepció őseinknél, netán, hogy Hevesi Kriszta szexológus tudatosít, mit veszítünk el a felnőttfilmek nézésével, hallgasson bele műsorainkba!
1998-ban mutatták be a mozik a Life of the Party (A Pamela Harriman történet) című filmet Amerikában, a főszerepet pedig az a Golden Globe-díjas Ann-Margret játszotta, akit például a Szomszéd nője mindig zöldebb sikerfilmől is ismerhetünk, vagy a pletykából, hogy Elvis Presley szeretője volt. De nem is az ő személye az érdekes most, hanem akit alakított, a film fő karaktere, Pamela, aki elszegényedett bárókisasszonyként a XX. század legnevesebb politikusaival, mágnásaival, bankáraival létesített intim kapcsolatot. Csábítása elől nem menekült sem Frank Sinatra, sem a Rotschildok, sem a FIAT-birodalom vezére, és nőként komoly politikai karriert futott be Amerikában. A XX. század egyik legnagyobb kalandornőjéről van szó, aki a párizsi amerikai nagykövetségig vitte.
Talán emlékszünk a Mátrixban arra a jelenetre, amiben Neo (Keanu Reeves) kétszer is átéli ugyanazt a pillanatot gyors egymásutánban, ezután azt mormolja, hogy „ó, déjà vu...” , ami a mátrix hibájára utal, és így az ügynökök érkezésére.
De ez nem csak Neóval történik meg, talán mind átéltük már ezt az irreális és furcsa, érthetetlen, bizarr élményt, mikor az a benyomásunk, hogy nem először történik ez velünk. A déjà vu összefoglaló neve a már hallott (déjà entendu), már érzett (déjà senti), már gondolt (déja pensé) és már megnézett (déjà visité) érzetnek is.
Állítólag egy éjszaka Albert Einstein azt álmodta, hogy egy farmon sétál, ahol egy tehéncsordába ütközött egy elektromos kerítés mellett. Amikor a gazda bekapcsolta a kerítés áramkörét, a tehenek hirtelen hátraugrottak, méghozzá egyszerre. A legelő másik végén álló gazda szemében azonban úgy tűnt, hogy egymás után ugráltak, hullám formában. Einstein felébredt, és megszületett a relativitáselmélet.
Akár igaz a legenda, akár nem, könnyen megeshetett, hogy a fizikuszseninek álmában állt össze a korszakalkotó teória, hiszen
már ősidők óta a látás egy másik formájának tekintik az álmokat.
Az ókori egyiptomiak látnoki erőt tulajdonítottak neki, és fontos döntések meghozatalához vagy haditervek kidolgozásához használták. Ahogy az ókori görögök és rómaiak is határozottan állították, hogy az álmok előre jelzik a jövőbeli eseményeket, sőt azt is, hogy az álmokban a halottakkal is lehet találkozni.
Sigmund Freud, a libidómániás pszichológus, mint minden mást, az álmokat is az elfojtott konfliktusok vagy vágyak kifejezésének tartotta, amelyek persze gyakran szexuális jellegűek. Carl Jung
a tudatalattiból feltörő érzelmek, gondolatok játékának gondolta, amit az agy magasabb régiói narratívákba foglalnak össze.
Álomelmélete szerint az álmok fontos információkat tárnak fel, és a személyiségfejlődés lényeges részei lehetnek. A modern pszichológusok és az MRI-vel felvértezett neurológusok pedig – kevésbé romantikusan – azt feltételezik, hogy az agyunk álmokkal üríti ki a felesleges adatokat, hogy a fontos információknak helyet biztosítson.
Rejtélyes, megfoghatatlan világ ez, és mivel életünk egyharmadát végigalusszuk, és annak negyedrészében álmodunk is (még akkor is, ha nem emlékszünk rá), kimondhatjuk, hogy
életünk egy jelentős részében álomvilágban élünk.
Na de mit jelentenek az olyan álmok, hogy a kamasz lány álomgazda nagy fülei segítségével közlekedik a középiskola folyosóján, osztálytársai pedig nagy lábaikat használva lebegnek a szünetben? Vagy hogy rosszemberek üldöznek (arcukat nem lehet kivenni), félelmemben kiáltani akarok, de nem jön ki egy hang sem belőlem? És az, hogy egy óriási pók komótosan szövi körém a hálóját, én pedig tehetetlenül nézem, mert hiába akarok, mozdulni sem tudok?
A pók felbukkanása Krúdy Gyula Álmoskönyve szerint például meglepő módon szerencsét jelent, a pókháló pedig „szerencsés szerelmi viszony egy gazdag asszonnyal, amely nem végződik házassággal”.
A Szindbád-könyvek írójának nem kellett fantáziáért a szomszédba mennie,
de az életművéből kissé kilógó, furcsa álmoskönyv nem az ő fejéből pattant ki,
hanem álomfejtő (plusz tenyérjósló és a kuruzslás magasiskoláját űző) nagyanyjáéból, aki amolyan 19. századi ezoterikus ezermester volt. De különös módon nem szerepel az Álmoskönyvben a zuhanás.
Egyre inkább függővé válunk az elektromos áramtól. Ha csak azt nézzük, hogy a pár évtizede épült házakban, lakásokban még elég volt néhány konnektor, ma pedig nem tudunk eleget beszerelni, bármennyi kevésnek bizonyul. Vagy azt, hogy hirtelen mennyire elesettek leszünk áramszünet idején, szó szerint megbénulunk, a sötétben lassan kiolvadó hűtőszekrény mellett lemerül a telefon, és megszűnik a kommunikáció. Az elektromos autók elterjedésével pedig a közlekedés lehetősége is. Előrejelzések szerint
az emberiség annyira ráállt az elektromosságra, hogy a felhasznált áram mennyisége 2050-re megháromszorozódik.
A civilizáció és az elektromos áram tehát kéz a kézben jár, a kérdés csak az, hogyan csillapíthatnánk a szűnni nem akaró energiaéhséget, honnan teremthetjük elő az egyre növekvő irdatlan energiaigényt. A fosszilis energiaforrások már túl vannak a csúcson, szén-dioxid-dús, füstös, kormos csillaguk leáldozóban, és a megújuló energiáké a jövő. Ezért elsősorban szélből és a napból fog érkezni az éltető elektromosság. De mint tudjuk, nem fúj mindig a szél, és a nappali égbolt is gyakran felhős. Mármint a mi mérsékelt éghajlati övünkben, de nem a sivatagokban.
Hely lenne bőven, a szárazföldek körülbelül egyharmada sivatagos terület. Közülük a legnagyobban, a 9,2 millió négyzetkilométeren elterülő Szaharában állandóan fúj a szél, mindig ragyog a nap, és
190-szer több napenergia bombázza évente, mint amennyit az emberiség egy év alatt elfogyaszt.
Még ha figyelembe vesszük, hogy az átlagos napelemek hatásfoka 15 százalék, azaz a napenergia 15 százalékát képesek csak elektromos árammá alakítani, akkor is hatalmas potenciál rejlik a Szaharában. Ha csak a töredékét meg tudjuk csípni, búcsút mondhatnánk a világpolitikát alakító energiaszűkösségnek, és egy energiától duzzadó, új világot rendezhetnénk be. Mégsem látjuk, hogy napelemekkel telepítenék tele a sivatagot. Vajon miért?
„Az egyetlen, ami valóban segít, önmagunk megismerése, és ezáltal szellemi és morális beállítódásaink megváltoztatása” – mondta a modern pszichológia egyik atyja, Carl Gustav Jung. A személyközpontú pszichológia nagy hatású megalapítója, Carl Rogers pedig úgy fogalmaz, hogy amint békébe kerülünk, és elfogadjuk magunkat olyannak, amilyenek vagyunk, abban a pillanatban képesek leszünk megváltozni is.
Tehát önmagában nemcsak az a cél, hogy megismerjük önmagunkat, hanem az, hogy utána meg is változzunk.
Paradox módon akkor tudjuk ezt csak megtenni, amikor már nem utasítjuk el, nem harcolunk, vitatkozunk azokkal a tulajdonságainkkal, amelyeket nem kedvelünk magunkban. Ha elérünk idáig, akkor nyithatjuk ki a változás kapuját.
Nagy divatja lett az utóbbi években az önismeret megszerzésének, pontosabban az önismereti útra lépésnek, annak, hogy foglalkozunk önmagunkkal, lelkünkkel. Minden ember azt gondolja, hogy ismeri magát,
aztán az önismereti folyamat során rögtön rájön, hogy olyan ellenszenves oldalai vannak, amelyekről addig nem is gondolta, hogy benne dolgoznak.
Szembesül saját kellemetlen részeivel is, amelyekkel aztán meg kell barátkoznia.
A Ma is tanultam valamit podcast legújabb adásában Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó az önismereti út nem könnyű, ám annál felszabadítóbb világába kalauzol el minket. A két műsorvezető ismeri és maguk is aktívan művelik a műfajt, amelynek eredménye a valódi önismeret lehet. Az, hogy felismerjük, mi zajlik a lelkünkben, meg tudjuk nevezni az érzéseinket, rálátunk személyiségünk összetevőire, határaira és lehetőségeire, meg tudjuk magyarázni viselkedésünk mozgatórúgóit, tudjuk és értjük a reakcióinkat, helyesen ítéljük meg az emberi kapcsolatokban játszott hatását, szerepét.
Azaz kialakul a helyes önértékelés.
Szerencsére az önismeret egy olyan fejleszthető képesség, ami önmagunk megfigyelésével és elemzésével, illetve a környezetünk reakció nyomán kialakuló énképünk tudatosításával formálható. Az önismeretet boncolgató műsorból kiderül az is, hogy maga a folyamat soha nem kellemes, saját magunk elfogulatlan megismerése pedig rendesen kibillenthet komfortzónánkból.
De hogyan lehet elindulni? Legkézenfekvőbb módszer felkeresni egy szakképzett segítő szakembert, aki felméri, hol vagy miben akadt el a kliens, és végigvezeti az önismereti folyamaton. Vagy el lehet indulni önállóan, szakkönyvek segítségével is, de ehhez nagyon motiváltnak kell lenni, ráadásul fennáll a veszélye, hogy „túlanalizálja” magát az önsegítő. Akármelyiket is választja valaki, az biztos, hogy nincs olyan ember, akinek ne tenne jót, ha kilép a hétköznapi keretekből.
A műsorban szó lesz arról is, hogy:
Szüleink és nagyszüleink idején még nem születtek meg azok a kidolgozott önismereti módszerek, amelyek – a pszichológia robbanásszerű fejlődésével – ma már rendelkezésre állnak. Ne habozzon, és hallgassa meg a Ma is tanultam valamit podcast önismereti műsorát!
De ne hagyja ki a Ma is tanultam valamit podcast eddigi adásait sem, például azt sem, amelyben Limpár Imre pszichológus elmondja, hogy időtolvajok közé kerültünk, és csak Gandalf segíthet. Hallgassa meg a Csányi Vilmos biológus-etológussal készült beszélgetést is, ha tudni szeretné, mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei és az isteni koncepció őseinknél. És azt az adást is, amelyben Hevesi Kriszta szexológus elmondja, mit veszítünk el a felnőttfilmek nézésével.
Hol vannak már azok az idők, amikor a gyerekeket malacpersellyel (amit csak összetörni lehetett), kutyaházpersellyel (kiöltött piros nyelvbe lehetett tenni az aprópénzt, a kulcs pedig a szülőknél volt, idősebbek emlékezhetnek rá) vagy a takarékbélyeggel próbálták rávenni a takarékosságra? Szőnyegbombáznak minket a reklámok, és könnyen elcsábulunk, gyorsan megveszünk valamit, mert azt gondoljuk, nem éri meg kis összegeket félretenni. Ezért el sem kezdjük. Pedig erre van egy jó megoldás, Persely, csak digitálisan.
Sokan azt érzik, hogy a takarékoskodás túl nagy áldozatot kíván. Hogyan lehet legyőzni ezt a mentális akadályt? Miért olyan nehéz rávenni magunkat a takarékoskodásra? Mi lehet az első lépés a pénzügyi tudatosság felé?
A Ma is tanultam valamit podcast vendége Fabriczki Rita, az OTP Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős vezetője, aki rögtön az elején leszögezi, hogy a magyarok nem igazán járnak élen az öngondoskodásban. Az Eurostat nemrégiben megjelent adatai szerint a magyar lakosság a GDP 70 százalékának megfelelő pénzügyi megtakarítással rendelkezik,
ezzel a harmadik legrosszabbak vagyunk Európában.
A bankszámlával rendelkező lakossági ügyfeleknek nem egészen a fele, mindössze 46 százaléka rendelkezik valamilyen pénzügyi megtakarítással, 30 százaléknak pedig egyáltalán nincs semmilyen félretett pénze. Amit a legtöbbször azzal indokolnak, hogy nem éri meg kis összegekkel takarékoskodni. A szakértő szerint ez egy tévhit. Nem az összeg, hanem a rendszeresség számít, hogy kitartóan, következetesen, kis lépésekben tegyünk félre, hónapról hónapra gyarapítva megtakarításainkat.
Carpe diem (Élj a mának!), majd úgyis lesz valahogy, vagy a másik véglet, a teljesen élére vasalt költségvetés? Racionálisan végiggondolva – középtávon – nyilván a megtakarítás. Vagy a spórolás? Mi a kettő között a különbség? – teszi fel a kérdést a két műsorvezető, Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó.
Ha olcsóbban veszünk meg valamit, vagy kuponokkal megyünk vásárolni, akkor azt hisszük, spórolunk, pedig akkor is pénzt költünk. Ha viszont tudatosan és valamilyen cél érdekében teszünk félre valamekkora összeget, akkor az már megtakarítás.
Itt a tudatosságon és a célon van a hangsúly. És persze a rendszerességen.
Legtöbben általában nem l’art pour l’art takarítanak meg, az egyik leggyakoribb cél nyilván a vésztartalék, hogy a nehéz időkben legyen mihez nyúlni, de sokszor valamilyen apróbb célt szeretnének megvalósítani, például utazásra gyűjtenek.
Idén júliusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók nettó átlagkeresete (mediánérték) Magyarországon havonta 363 900 forint. Itt állunk most, amiből – a megélhetési költségeket ismerve – nem lehet sokat félretenni. De ez nem baj. Az OTP internet- és mobilbank Persely funkciója éppen azoknak segíthet, akik kis lépésekben szeretnének elkezdeni takarékoskodni. Érdemes először egy költségvetést készíteni, és tudatosítani, mire mennyi pénz megy el havonta, és hogy van-e olyan tétel, ami elhagyható. Az OTP Bank saját adatai szerint átlagosan 32 ezer forintot tesznek félre a Perselybe az ügyfelek, akik között sok a fiatal. Csak elkezdeni nehéz, a takarékoskodás egy kicsit olyan, mint a sport, az első lépést a legnehezebb megtenni, de aztán rutinná válik.
A műsorban szó lesz arról is:
Ne hagyja ki a Ma is tanultam valamit podcast eddigi adásait sem! Például a Csányi Vilmos biológus-etológussal készült beszélgetést, ha tudni szeretné, mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei és az isteni koncepció őseinknél. És azt sem, amelyben Limpár Imre pszichológus elmondja, hogy időtolvajok közé kerültünk, és csak Gandalf segíthet. Lackfi János pedig határozottan állítja, hogy a szépírás a legolcsóbb utazási iroda.
Ez a támogatott szerkesztőségi tartalom az OTP Bank közreműködésével jött létre.
Ezen a héten jelentik be, kik kapják a 2024-es fizikai, kémiai, orvosi-élettani, irodalmi és a béke Nobel-díjakat. Az orvosit hétfőn a mikroRNS és szabályozó szerepének felfedezéséért ítélték oda két amerikai biológusnak. Tavaly Karikó Katalin kapta (megosztva), a koronavírus elleni vakcinák gyors kifejlesztését lehetővé tévő mRNS-technológia kifejlesztéséért. (A microRNS nem azonos a messenger, azaz az mRNS-sel.) A fizikai Nobel-díjat a mesterséges intelligencia alapjainak lefektetésért kapta két kutató. Tavaly pedig Krausz Ferenc fizikus (megosztva) az attoszekundumos fizika területének megalapításáért és az elektronok kutatásáért.
Sokan feltették már a kérdést: a tudományok közül miért csak a fizika, a kémia és az orvostudomány legjobb kutatói kapják meg az 1901 óta máig a világ talán legrangosabb elismerését és a vele járó, idén 11 millió (mintegy 385 millió forintnak megfelelő, adómentes) svéd koronát? Miért van kirekesztve a többi jelentős tudományág? Hogy csak a legfontosabbat nézzük: a matematika?
Nélküle nem létezne semmiféle természettudomány, nem lehetne leírni a világ működését. Tudósok számára a matematika az a nyelv, amelynek módszereivel egyáltalán vizsgálni tudják a természetet. Ennek ellenére Alfred Nobel negligálta a tudományok királynőjét. De vajon miért?
November közepén mutatják be a várva várt Gladiátor 2 című filmet, amelyet úgyszintén Ridley Scott rendez, mint a 2000. május 1-jei bemutatása óta (Russell Crowe és az őrült római császárt játszó, 25 éves Joaquin Phoenix felejthetetlen alakításával) mára már klasszikussá vált, és 2001-ben a legjobb filmért járó Oscar-díjat kiérdemlő Gladiátort. Lassan őröltek a malmok, 24 évet kellett várni a folytatásra, de már kijött az első trailer (rögtön ezután megnézhető), ami alapján a látvány mindenképpen pazarnak ígérkezik.
Maximus (Russell Crowe) meghal az első rész végén, az új filmben ezért új gladiátor (akit Paul Mescal alakít) indul harcba „Róma valaha épített legnagyobb templomába”, a Colosseumba. Hogy a cirkusz fokozhatatlan legyen, az egyik jelenetben egy hajtó érkezik egy óriási rinocérosz hátán, és csap össze a gladiátorokkal, miközben őrjöng a közönség. Egy másikban elárasztják az arénát, és nagyszabású, halálos „tengeri csatát” rendeznek ott.
Tudja, ki mondta, hogy a józan ész nem is olyan általános? Persze, ez franciául jobban hangzik, „le sens commun n’est pas si commun”. Francois-Marie Arouet gondolata, és ha nem tudja, ki is volt ő, az nem a józan ész hiánya, a megoldás pedig: Voltaire. De mi is az a józan ész? Ki dönti el? A józan „paraszti” észről már nem is beszélve.
Mivel a politikusok is előszeretettel hivatkoznak a józan, akár paraszti észre, érdemes alaposabban is foglalkozni a fogalommal. A kontextusból általában az derül ki, ez egy olyan pozitív dolog, ami le van egyszerűsítve, nem túlcifrázó, de nem is cizellált, szimpla és logikus gondolkodás, hozzáállás.
Józan ész alatt azt a bölcsességet értjük, ami általánosan megvan/meglehetne mindenkiben, nem a tanulmányoktól, a képzettségtől függ, hanem alap emberi tulajdonság, ami a gondolkodással vagy a tapasztalatokkal van összefüggésben, és nem diplomákkal vagy nyelvvizsgákkal. A józan paraszti ész pedig pláne nem függ semmilyen képzettségtől, az inkább az egyszerű, józan, természetes észjárásra utal, ami a parasztokra jellemző.
Bőrünk a legnagyobb szervünk, ha kiterítenénk, másfél-két négyzetméteres lenne, a súlya pedig 10 kilogramm. És állandóan kenegetjük. Nyáron fényvédőkkel, ránctalanítjuk és hidratáljuk, a kérdés csak az, kell-e egyáltalán bármit is tennünk a bőrünkkel? Nem jó az úgy, ahogy a természet megalkotta?
Mindig késztetést érzett az ember, hogy megváltoztassa a bőrét. Évszázadokon keresztül például fehérítette,
a világos bőrszín ugyanis előkelőnek számított, azt jelezte, hogy viselője nem a földeken dolgozik.
És bizarr módon halálos mérgekkel kezelték magukat a tehetősek. Az utolsó egyiptomi fáraó, Kleopátra ólom- és arzéntartalmú kozmetikumokat használt. Az ókori görögök fehér ólomból kevertek kencét az arcbőr foltjainak eltávolítására. Ami lehet, hogy hatásos volt, viszont az ólom egy testben felhalmozódó idegméreg, szellemi leépüléshez vezethetett és meddőséget okozott. Arzént pedig nemcsak krémekbe tettek, hanem ostyára kenve el is fogyasztották, azt állítva, hogy eltávolíthatják a pattanásokat és a bőrelváltozásokat
Ha pedig túlságosan jól sikerült a bőrfehérítés, hogy élettelibb legyen az arc, pirosítót használtak, például cinóbert, a higany élénkvörös ércét, ami kopaszodáshoz vezetett. Talán részben a higanykozmetikumok lehettek a 18. század őrülten parádés parókadivatjának kiváltó okai (amit a gyérülő hajú XIV. Lajos, a Napkirály indított útjára).
Aztán ötven éve minden megváltozott, és hirtelen a barna bőr lett a menő – mint az egészség és jómód jele.
Akit megkapott a nap, azt mutatta, hogy megengedheti magának az utazást, akár a tengerparti vakációt is.
A száznyolcvan fokos fordulathoz kellett persze Coco Chanel, a női nadrágviselet, a rövid női frizura és úgy általában a modern nő megteremtőjének véletlen balesete: a divatdiktátor előre megfontolt szándéka ellenére lebarnult egy jacht fedélzetén. Onnantól fogva pedig menő lett a „jó szín”.
Az idősebb generáció még emlékezhet arra, hogy nem is olyan rég még a csokibarnaság is divatos volt (amit bronzolajjal lehetett fokozni). Ma már kevésbé, köszönhetően a láthatatlan ibolyántúli sugárzást (UV) övező jogos aggodalmaknak. Tudjuk persze, hogy napfény szükséges a D-vitamin előállításához, de nem véletlenül barnul le a bőr: a szervezet melanintermeléssel védekezik a rákkeltő UV-sugarak ellen.
A Ma is tanultam valamit podcast legújabb adásában Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó a bőrápolás rejtelmeibe vezetnek be minket, és többek között kiderül, hogy a nap alaposan megviseli, öregíti a bőrt, és a bőrráncok 80 százalékáért az UV-sugárzás a felelős.
Ha pedig ránctalanítás, akkor kihagyhatatlanok a csodavegyületek, a kollagén, az elasztin vagy a retinol. A kollagén például az állatvilág egyik legelterjedtebb fehérjéje, és fontos szerepet játszik a sejtek közötti tér felépítésében, ezért a bőr rugalmasságában is.
De van-e értelme kollagéntartalmú ételekben, húslevesben, kocsonyában bízni, és azt várni tőlük, hogy bőrünk visszanyeri feszességét? És a méregdrága öregedésgátló krémekben?
Kell-e hidratálni a bőrünket? Nem elég kellő mennyiségű folyadékot inni? Nem csak a reklámok riogatnak, és keltenek valótlan igényt, hogy vegyük meg a kozmetikumokat? Miért szárad ki egyáltalán a bőr? Mindez kiderül a műsorból.
De ne hagyja ki a Ma is tanultam valamit podcast eddigi adásait sem, és tudja meg, miért kerültünk időtolvajok közé, hallgassa meg a Csányi Vilmos biológus-etológussal készült beszélgetést, ha tudni szeretné, mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei és az isteni koncepció őseinknél. És azt az adást is, amelyben Hevesi Kriszta szexológus elmondja, mit veszítünk el a felnőttfilmek nézésével.
Szokta azt érezni, sosincs elég ideje? Állandóan időcsapdában van, gyötri a hiányérzet, hogy annyi mindent kellene tennie, de nem jut rá elég idő, egyszerűen nincs annyi óra egy napban? Ismeri azt a nyomást, hogy folyamatosan valami hasznosat kell csinálnia, különben mi értelme van az életének? Nem tudja kezelni a mindent elárasztó információmennyiséget?
A Ma is tanultam valamit podcast legújabb adásában a Brain Bar 2024-es, tizedik jövőfesztiválján, a Magyar Zene Háza zsúfolásig megtelt termében mindenki feltette a kezét. Kérdés persze, hogy ez csak egy 21. századi kortünet, vagy mindig is időzavarban volt az ember?
A műsor vendége, a téma első számú hazai szakértője, Limpár Imre tanácsadó-szakpszichológus, A siker tervezhető, a 100 mondat, amely megváltoztatta az életemet és a Lélek igazságai című könyvek szerzője szerint
az időzavar igenis kortünet, a 21. század sajátja.
Mindig is volt időgazdálkodás, csak nem így hívták, mert maga a kifejezés sem létezett, ami különben is egy mesterkélt elnevezés, hiszen az idővel nem lehet gazdálkodni, mivel az csak van. Régebben nem gondolkodtak ilyesmin az emberek, nem érezték azt, hogy zsúfolt lenne az életük.
Tévedés azonban azt hinni, hogy nagyszüleinknek, dédszüleinknek vagy ük-ükszüleinknek több idejük volt (amúgy sem lehetett, mert egy nap akkor is 24 órából állt). Ha megkérdeztük volna tőlük, hogy – mondjuk – jártak-e már ebben vagy abban a városban, valószínűleg azt válaszolnák, hogy nem, mert
nem volt ott dolguk.
Nem akartak mindenütt ott lenni, nem nyomasztották magukat fölöslegesen, hogy miből maradhatnak ki, ismerték azt, hogy „nekem ez elég”. Ha meg kellene fogalmazni az időgazdálkodás egyik alaptételét, akkor éppen a megfelelő célokkal kezdődik. Azzal, hogy tudom, mi a dolgom – hívta fel a figyelmet a pszichológus.
Egy másik alapvető tennivaló eldönteni, hogy milyen alapidőegységben gondolkodunk. Hogy könyveljük le az életünket? Napokban, hetekben vagy – mondjuk, egyetemistaként – szemeszterekben?
Ha valaki hetekben gondolkodik, akkor 52 a beavatkozási életpillanatok száma egy évben, amikor megtervezi és számot vet, elúszott-e ez a hét, vagy jó hete volt. Ha napokban tudja ugyanezt művelni, és 24 órákban gondolkodik, akkor már 365 alkalommal gazdálkodhat az idejével.
És aki jól csinálja, elkezdi a Gandalf-módszert használni.
Azt a kérlelhetetlen viselkedésmódot, mint amikor A Gyűrűk Ura varázslója lecsűrte a mágusbotját Mória bányáiban a kőhídon, és azt mondta a démonnak: itt úgyse jössz át! Azaz nem engedi, hogy a drága ideje elszálljon, elfolyjon a semmire.
Amikor az időnket védjük, az életünket védjük. Átlagosan 27 375 nap adatik meg nekünk, aminek harmadában alszunk. Az idő a legnagyobb kincsünk, mégsem becsüljük meg eléggé. Ahogy Benjamin Franklin kérdezte állítólag az őt szóval (fel)tartóktól: „Szeretik az életet, akkor ne vesztegessék az időm, mert ebből tevődik össze az élet”. Tehát élet egyenlő idő, idő egyenlő élet. Hogy ezt belássuk, kellő önismeretre van szükség.
Ezzel szemben a mai kort jellemző maximalista és perfekcionista hozzáállással az a probléma, hogy mindent szeretnénk, be akarjuk fogni a végtelent. Nem fog sikerülni, a végtelen fog győzni. Mindezt úgy, hogy körbevesznek a végtelenség elérését ígérő, időrabló kütyük.
„Mondjuk, ha napi két órát facebookozunk, videókat nézünk és csetelünk, akkor a sírkövünkre rávésethetjük, hogy X. Y., élt ettől eddig,
életében 6 és fél évet volt a Facebookon, és ha Z generációs, akkor 19 évet volt online.
Csodálatos, nem?” – teszi fel a kérdést Limpár Imre,
Akkor jöjjön a lassú élet, a slow life mozgalom? Van arra reális esély, hogy a felpörgött életritmus globálisan megváltozzon, és lelassuljon az emberiség? – kérdezték a műsorvezetők, Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó. Amire a
„Mindenki szeretné megváltoztatni a világot, de senki sem szeretné megváltoztatni saját magát”
Lev Tolsztoj-idézet volt a válasz, és az, hogy egyáltalán nem kell állandóan és mindent belassítani. De igenis ki kell próbálni.
És itt nem a sokat használt „énidőről” van szó. Ez a kifejezés is inflálódott, és hedonista színezetet kapott, hogy nekünk ez jár, mert megérdemeljük. Pedig eredetileg azt jelentette, hogy elengedhetetlen, hogy időnként találkozzunk önmagunkkal.
Lassítson, szánjon időt az időgazdálkodásra, és hallgassa meg a Limpár Imrével készült beszélgetést! Nem lesz elvesztegetett idő.
Tudja meg azt is, hogy
És ne hagyja ki a Ma is tanultam valamit podcast eddigi adásait sem. Például a Csányi Vilmos biológus-etológussal készült beszélgetést, ha tudni szeretné, mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei és az isteni koncepció őseinknél. És azt sem, amelyben Hevesi Kriszta szexológus elmondja, mit veszítünk el a felnőttfilmek nézésével. És persze tudja meg azt is, miért káromkodik olyan sokat a magyar, és miért cifrázzuk annyira.
2023-ban újra Elon Musk lett a leggazdagabb ember a földön, miután vagyona (leginkább a Tesla-részvények erősödésének köszönhetően) 92 milliárddal emelkedve 229 milliárd dollárra duzzadt. Visszaszorítva ezzel a második helyre Bernard Arnault-t, a Louis Vuitton, a Moet és a Hennessy márkákat magában foglaló cégcsoport tulajdonosát, aki kénytelen volt beérni 179 milliárd dolláros gazdagsággal. Szorosan mögötte Jeff Bezos, az Amazon alapítója 177 milliárd dollárt érő javaival támad.
A magyar szupergazdagok két nagyságrenddel kevesebb értéket birtokolnak. Az élen természetesen az ország leggazdagabb embere, Mészáros Lőrinc áll 990 milliárd forintra (aktuális árfolyamon 2,7 milliárd dollárra) becsült vagyonával, figyelemre méltó gyarapodást elérve. Egy évvel ezelőtt ugyanis még „csak” 660 milliárd, 2014-ben pedig 7,7 milliárd forinttal rendelkezett. Csányi Sándor 700 milliárd forinttal (1,9 milliárd dollár) követi őt.
Akármelyik összeget is nézzük, szinte felfoghatatlanul mesés vagyonok mind. És felvetik a kézenfekvő kérdést:
vajon ki volt a valaha élt leggazdagabb ember a történelemben?
Lehet, hogy közöttük van csúcstartó? Vagy ha nem, hogyan viszonyul gazdagságuk a történelem legnagyobb mágnásához?
Leonardo da Vinci a reneszánsz ember megtestesítője: zseniális polihisztor, úttörő az anatómia és a repülés területén, a tank és a helikopter feltalálója. Személyét és műveit sok legenda övezte, de az csak most és nekünk tűnik egzotikumnak, hogy egy személyben volt mérnök és művész. Az 1470-es évek Firenzéjében a művészek mérnökökként is működtek, például Leonardo mestere, Andrea del Verrocchio elsősorban szobrászként dolgozott, de ő alkotta meg, forrasztotta össze a firenzei katedrális kupolájának rézgolyóját is, ami inkább mérnöki munka volt.
A Duna árad, és árvíz fenyeget minden folyó menti települést. A Margit-sziget lezárva, a Batthyány tér járhatatlan, Kisoroszi úszik, a Dunakanyar veszélyben. A katasztrófavédelem oldala szerint a víz akkor kezd áradni, amikor a folyó vízszintje hirtelen hóolvadás, jégtorlódás vagy heves esőzések következtében megemelkedik, kilép a medréből, és a vízzel nem borított földterület ideiglenesen víz alá kerül. Így bajba kerülhetnek lakott területek, ipari és más objektumok, termőföldek; sérülhetnek a víz-, gáz-, villamos és hírközlő berendezések; fertőzés- és járványveszély alakulhat ki.
És igen, ha egy ország ekkora folyóval rendelkezik, mint a Duna, ami miatt a főváros méltó konkurenciája szépségben Párizsnak is, akkor óhatatlanul szembe kell néznie olykor vagy akár gyakrabban is a víz fenyegetésével. És hogy megszaporodtak-e a térség árvizei? Erre egyértelműen igennel nem lehet felelni, az igaz, hogy bizonyos időjárási helyzetek gyakoribbakká váltak.
Még csak felkapták a fejüket a filmkedvelő emberek, hogy egy egykori népszerű film történetében beleszeret a főhős a kulcstartójába, amelyik azt mondja, ha fütyülnek, hogy „I love you”. Egy tíz évvel ezelőtti korszakos film (A nő, Her) főszereplője (Joaquin Phoenix) szeret bele egy intelligens programba, Samanthába, pontosabban annak hangjába (Scarlett Johansson), amely valósággal megigézi.
Samantha érzékeny, okos és vicces, és a kezdeti barátságuk egyre jobban elmélyül, mi több: szerelemmé változik. Mondtuk is, hogy persze, ez csak egy sci-fi, milyen érdekes és vicces.
viszont a történet ma már távolról sem tudományos fantasztikus, hanem rémesen valóságos.
Ugyanis egy ingyenes online mesterségesintelligencia-alkalmazással (Replika) létre lehet hozni személyre szabott csevegő társakat, amikkel (vagy akikkel?) az a veszély áll fenn, hogy lelki társként beszél hozzánk, a mi stílusunkban, mint egy igazi barát vagy szerelmes társ, és irgalmatlanul képes bevonzani. Szó szerint rabul ejt. Egy algoritmus.
Könnyű dolga van, mert ha van az emberekben valami hiány, ami az életünket hajtja, hát az a figyelem és a megértés.
Ezek a virtuális (milyenek is lehetnének?) robotok pedig tökéletesen tudják ezt ma már produkálni, a mindenkori hangulathoz igazodva, személyre szabottan. Azt mondják, amire vágyunk, támogatóak és figyelmesek, lesik szavainkat, ezért szinte nem is tudunk nekik ellenállni. (Azért megérne egy alapos pszichológiai figyelmet ez a korunkat jellemző elemi deficit.)
Mindez azért is meglepő, mert tudósok szerint az MI (vagy AI) egy új evolúciós faj, és nagyon megjárhatjuk vele, és semmi értelme mesterséges intelligenciával reprodukálni az embert, hiszen – ma azt gondoljuk – csak „fecsegni tud” abból a készletből, amit „megtanult” az embertől, az eddig megírt nagyjából tízmillió könyvből és a megannyi videóból. Szószátyárként dumál, és akár egy eseménymegnyitó beszédet is képes megfogalmazni, amit el is lehet mondani (még sokkal magvasabban is, mint a legtöbb mostani politikus képes), csakhogy „lapos”.
Hiányzik belőle az emberi történet, az érzelem.
A Ma is tanultam valamit podcast legújabb adásában Keleti Arthur, kibertitok-jövőkutató, az ITBN Kiberbiztonsági Konferencia alapítója szerint valóban bele lehet szeretni egy mesterséges intelligenciába, de nem így kell hozzáállni ehhez az új jövevényhez. 2017-ben volt egy komoly szintelérés. Addig egy vicces alkalmazás volt, de ma már kontextusba képes hozni az emberi viszonyokat. Lehet elképedni, de mégiscsak mintha elkezdené érteni az olyan normákat, mint például a barátok, társas viszony, valamilyen szinten képesek empátiára vagy ennek a szimulációjára.
Félelmetes? Igen. Ilyen logikával még nem találkoztunk. Keleti Arthur szerint jobbat nem tehetünk, mint hogy alkalmazkodunk. Ez egy olyan dolog, amit emberszerűen építettünk fel, de egy csomó olyan tulajdonsága van, amit nem ismerünk, ezért nem tudjuk pontosan megmondani, hogy miért pont erre vagy miért pont arra megy.
Nyilván komoly etikai kérdéseket vet fel, ám a mesterséges intelligenciát nem lehet fakerítéssel körbevenni, mint azt ösztönösen tennénk minden ismeretlennel, mert az nem fog működni, hanem bele kell menni a mélyébe.
Mint egy gyereknél, azon a ponton kell megtanítani (?) neki azt, hogy szeressen (?) minket.
Az emberi szeretet persze egy megfoghatatlanul magasabb dimenzió. De Keleti Arthur (Csányi Vilmos etológusra hivatkozva) szóba hozza a kutyákat is, akik ösztönösen tudják, hogy együtt kell működniük velünk.
Virtuális világ? Lehet kígyót-békát kiabálni a Facebookra meg mindenféle egyéb platformokra (és időnként tényleg szörnyű, ahogy felnagyítják a butaságot, meg rombolnak, meg befolyásolják a politikát meg a döntéseket), de lássuk azt is, hogy mennyi közösségépítésre képesek – mondja a szakértő. A virtuális világ eredetében nem ördögtől való. Ahogy az AI sem. Attól függ, mit kezdünk vele.
Ha tetszik, ha nem, itt van az AI.
A műsorvezetők Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó. Hallgassa meg az AI legelőremutatóbb szakértőjét, és ne hagyja ki a Ma is tanultam valamit podcast eddigi adásait sem. Például a Csányi Vilmos biológus-etológussal készült beszélgetést, ha tudni szeretné, mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei és az isteni koncepció őseinknél. És azt sem, amelyben Hevesi Kriszta szexológus elmondja, mit veszítünk el a felnőttfilmek nézésével. És persze tudja meg azt is, miért káromkodik olyan sokat a magyar, és miért cifrázzuk annyira.
Hasonló témákat jár körül különféle szakmai területek és kérdések mentén 2024 szeptemberében az ITBN-konferencia, az Informatikai Biztonság Napja CONF-EXPO. Itt szó esik majd többek közt az informatikai biztonság kérdéséről, illetve az AI terjedéséről, fejlődéséről, munka világára és teljes társadalmunkra vetített hatásairól.
Ez a támogatott szerkesztőségi tartalom az ITBN közreműködésével jött létre.
John Lennonnak már egész kiskorától látásproblémái voltak, 7 évesen diagnosztizálták rövidlátással, innentől állandóan szemüveget kellett volna viselnie, de hiúsága miatt a legtöbb gyerekkori fényképen mégsem okuláréval látható. A szemüveg zavarta, nem szerette, megszokni sem tudta, de szerencsére a hatvanas években már megjelentek a kontaktlencsék. A dolog Lennon esetében azonban komplikáltabb volt egy egyszerű miópiánál, asztigmatizmusban is szenvedett.
Tavaly év elején látott napvilágot az a nemzetközi felmérés, ami a globális boldogság-boldogtalanság helyzetet vizsgálta. Akkor szomorúan konstatálhattuk, hogy Magyarországon minden második ember boldogtalannak vallja magát, ami egy rémes adat, és aki ezt elolvassa, egyértelmű, hogy még boldogtalanabb lesz. Miért olyan nehéz a boldogság? Talán mert azt sem tudjuk, mi az.
Cserháti Zsuzsa végtelenül szomorú dala volt ez, ami úgy folytatódott: „honnan jössz, nem érdekel”, mert igenis bizonytalanság övezte mindig a boldogságot. Talán mert embere, vagyis filozófusa válogatja, mi is a definíció.
Szókratész szerint az erkölcsileg helyes magatartás egyenlő a boldogsággal, Arisztotelész úgy vélte, a boldogságot az ember a jóban találja meg, a rómaiak közül sokan úgy gondolták, az érzéki örömök jelentik, mások épp a lemondásban látták. A sztoikus irányzat szerint a szenvedélyek és indulatok megfékezése vezet a boldogsághoz. Plótinosz, az újplatonizmus megalapítója úgy vélekedett, a bölcs ember az, aki boldog lehet, mert tudja, hogy nincs szükség semmire a boldogság eléréséhez, csak önmagára.
A középkort átható vallásosság persze a túlvilágra gyúrt, ha a boldogságot kereste. A reneszánsz szellemi irányzata, a humanizmus a tudásban látta a boldogságot, az újkoriak közül Kant úgy vélte, ahány ember, annyi boldogság, de a tiszta ész és a szabadság bárkit boldoggá tehet. A boldogságról Einsteinnek is volt pár gondolata:
A nyugodt és szerény élet sokkal több boldogságot hoz, mint a siker folyamatos hajszolása, ami állandó nyugtalansággal jár együtt.
De vajon mit mondott a boldogságról Bertrand Russell, a 20. század egyik legnagyobb hatású filozófusa, aki nem mellesleg az irodalmi Nobel-díjat is megkapta „elismerésül sokrétű és figyelemre méltó írásaiért, amelyekben humanitárius törekvéseket és a gondolati szabadság eszméjét pártolja”. Minden téma közel állt hozzá, csak a fikciós irodalmat kerülte ki, a boldogságot viszont nem.
A The Wall Street Journalben nagy port kavaró cikk jelent meg a minap a zokniban alvásról, ugyanis a szerző egyenesen pszichopatának nevezte azokat, akik éjszakára bebugyolálják a lábukat. Pedig ha valaki akár a jobb alvás érdekében, akár mert fázós, zoknit húz a lábára, az még nem jelenti, hogy manipulatív, impulzív, empátiában szűkölködő személyiség lenne. Amilyenek egyébként a pszichopaták.
Mi lehet az összefüggés? Semmi. De a kérdés mégis érdekes, miért döntenek úgy egyesek, hogy zoknit húznak éjszakára, másoknak pedig miért az okoz földöntúli boldogságot, hogy csupasz talpukat csiklandozza a hűs takaró?
Csak ebben az évben két elnök ellen is merényletet követtek el. Robert Fico szlovák miniszterelnökre egy Léván élő 71 éves író lőtt rá négyszer május 15-én, Nyitrabányán. Róla annyit tudni, hogy több könyve is megjelent és pár éve alapított egy „Mozgalom az Erőszak Ellen” nevezetű szervezetet. Az életveszélyes sérüléseket szenvedett politikus túlélte a vélhetően politikai indíttatású támadást.
Ahogyan Donald Trump amerikai exelnök és jelenlegi republikánus elnökjelölt is a Pennsylvania állambeli Butler városában (magyar idő szerint) július 14-én, ahol egy választási gyűlésen tüzet nyitott rá egy 20 éves fegyvermániás férfi. Trump csak könnyebben sérült meg, viszont a lövöldözésben meghalt a közönség egyik tagja. Az elkövetőt végül a titkosszolgálat mesterlövésze lelőtte.
Szlovákiában példátlan, az Egyesült Államokban azonban korántsem, hogy vezető politikusok életére támadnak. Még akkor is, ha a Trumpot ért incidens előtt 1981-ben történt a legutolsó merénylet az USA-ban (meglőtték Ronald Reagan hivatalban lévő elnököt). Előtte viszont hosszú a lista.
Az amerikai polgárháború felszította szenvedélyek közepette egy John Whites Booth nevű színész hátulról lelőtte Abraham Lincolnt, az USA 16. elnökét 1865. április 14-én, nagypénteken a Washington D.C.-beli Ford színházban.
Állítólag kezdett elmenni hangja, ezért pedig – valamiért – Lincolnt okolta.
De az sem tetszett neki, hogy az elnök polgárjogot akart adni a feketéknek. Ezért felsétált a páholyba és végzett vele, kihasználva az alkalmat, hogy a biztonsági ember kissé odébb éppen élvezte A mi amerikai kuzinunk című vicces darabot.
James Garfield elnökre a washingtoni pályaudvaron lőtt rá kétszer 1881-ben egy elmebeteg ügyvéd azért, mert nem kapta meg az általa megpályázott párizsi konzuli tisztséget.
Tettéhez kifejezetten olyan fegyvert vásárolt, ami jól fog majd mutatni egy múzeumban.
William McKinley elnököt egy zsebkendő alá rejtett pisztollyal ölte meg egy anarchista 1901. szeptember 6-án a buffalói Temple of Musicban. De csak a második lövés volt végzetes,
az első golyó ugyanis lepattant McKinley egyik gombjáról.
Az őt váltó Theodore Roosevelt (Teddy) elnököt pedig a zsebébe rakott fém szemüvegtokja és kettéhajtott 50 oldalas beszédének lapjai mentették meg, amikor kampánykörútján rálőtt egy mentális problémákkal küzdő merénylő 38 kaliberes Coltjával 1912-ben. Roosevelt először lecsitította a tömeget, hogy ne lincseljék meg a támadót, majd miután megállapította, hogy nem köhög vért, a pulpitusra lépett és úgy kezdte beszédét:
„Hölgyeim és uraim, nem tudom, látták-e, hogy az imént meglőttek, azonban ennél többre van szükség egy jávorszarvasbika leterítéséhez.”
Majd megtartotta 84 perces beszédét, és csak ekkor kért orvosi segítséget.
Az elnöki merényletek közül azonban kétségkívül J. F. Kennedy meggyilkolása (1963. november 22., Dallas) a legismertebb. Minden idők legtöbbet tanulmányozott (és összeesküvés-elméletekkel leginkább körbeszőtt) néhány másodpercéről tízévente megjelenik egy összefoglaló mű, és mindegyik ugyanarra az eredményre jut: Lee Harvey Oswald lőtte le az elnököt és egyedül.
És hogy miért éppen az amerikai elnököket akarják időről időre megölni? A Ma is tanultam valamit podcast legújabb műsorának vendége, Hahner Péter történész, a Rubicon Intézet főigazgatója és többek között Az USA elnökei, a 100 történelmi tévhit és a Magyarország szerencséje című könyvek szerzője szerint azért, mert az USA az egyik legdemokratikusabb ország a világon, ezért a politikai gyilkosság is ott demokratizálódott a legjobban. Az emberek meg vannak győződve róla, hogy tenniük kell a sorsukért, és hogy számít, mit tesznek. Na és nem utolsósorban a fegyverek nagyon könnyen elérhetők arrafelé.
Persze a világ más tájain elkövettek politikusok ellen merényleteket. Hogy csak Erzsébet királyné, alias Sisit említsük, akit egy olasz anarchista sebesített meg halálosan (egy kihegyezett reszelővel) a Genfi-tó partján 1898. szeptember 10-én. Vagy a Monarchia utolsó magyar miniszterelnökét, Tisza Istvánt, akire pisztollyal lőtt rá egy ellenzéki képviselő az Országházban 1912. június 7-én, de nem találta el a grófot (a golyónyomok ma is ott vannak az alsóházi ülésterem faburkolatán). De ezzel nem volt vége: további három másik merénylet célpontja is volt, közülük az 1918. október 31-i utolsó már az életébe került.
Az adásból az is kiderül, hogy:
A két műsorvezető Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó.
De ne hagyja ki a Ma is tanultam valamit podcast eddigi adásait sem. Például a Csányi Vilmos biológus-etológussal készült beszélgetést, ha tudni szeretné, mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei és az isteni koncepció őseinknél. És azt sem, amelyben Hevesi Kriszta szexológus elmondja, mit veszítünk el a felnőttfilmek nézésével. És persze tudja meg azt is, miért káromkodik olyan sokat a magyar és miért cifrázzuk annyira.
Hatalmas hullámokat vetett augusztus végén, hogy miután egy szeptember 1-jén hatályba lépő kormányrendeletben korlátozták az oktatási intézményekben többek között a mobiltelefonok használatát, a Belügyminisztérium felmentette a budapesti Madách Imre Gimnázium igazgatóját, mert a tantestület (a rendelet egyik lehetőségére hivatkozva) úgy döntött: nem veszik el tanítás előtt a digitális eszközöket a tanulóktól, mert: „Iskolánk pedagógiai célja a digitális kultúra helyes használatára való nevelés, nem pedig a tiltás. Bármelyik órán sor kerülhet az eszközök alkalmazására, így életszerűtlen lenne az állandó beadás-kivétel.”
Nem túlzás azt mondani, hogy az iskolai mobilhasználat körül kipattant viszály most először teremtett társadalmi szintű vitát Magyarországon a digitális eszközök szerepéről, használatáról, hatásairól.
Aminek épp itt volt az ideje,
hiszen nem akadt még példa a történelemben, hogy egy évtized leforgása alatt egy technikai vívmány teljesen átalakítsa az emberi kommunikációt, életmódot és kultúrát. És arra sem, hogy nemcsak a fiatalok, de a középkorúak többsége is ideje nagy részét a virtuális világban töltse el.
Nem sokan vitatják, hogy óriási baj van az állandó online léttel. Leginkább azért, mert viselkedésbeli függőséget okozhat.
Az online tér azonnali visszajelzést ad, amit az agy jutalmazásként értékel (dopamin szabadul fel), az állandó dopaminlöket pedig addiktív lehet.
A gyors, random örömszerzés korosztálytól függetlenül mindenkinek vonzó, és ezt a valóság lassúsága nem adja meg a legtöbbeknek.
Általános tapasztalat, hogy például az online játék megvonása mentális tüneteket, ingerlékenységet, depresszív hangulatot, szorongást okozhat, és felülírhatja a fiatalok önmagukhoz, barátaikhoz, családjukhoz való viszonyát. De a folyamatos közösségi oldalakon lógás, egész napos csetelgetés is hasonló függőséget alakíthat ki. Ráadásul valódi, személyes kötelékek helyett kapcsolatok illúzióját adja csak az online tér. Az onnan érkező rosszindulatú, bántó, lelki sérüléseket okozó üzenetekről vagy zaklatásokról nem is beszélve.
Ugyanakkor a digitális eszközök civilizációs vívmányok,
az információk, a tudás megosztásának és elérhetőségének és a kommunikációnak felbecsülhetetlen lehetőségét adják a kezünkbe. Amit a tanulásban is érdemes kihasználni, és egyre inkább élnek is vele az iskolák.
Viszont nem alkottunk eddig szabályrendszert ezek kezelésére.
Sokkal összetettebb tehát a kérdés, mintsem hogy egyszerű tiltással vagy szankcionálással meg lehessen oldani a mobiltelefonok helyét (a szekrényben vagy a zsebekben?) az iskolákban.
Többek között erről lesz szó a Ma is tanultam valamit podcast negyedik évadának legújabb részében, amelyben a két műsorvezető, Tapasztó Orsi és Balatoni Jocó arra keresik a választ, hogy:
A válaszokért kattintson a lejátszóra. Ha azt is szeretné tudni, miért önt el mindent – a közösségi médiát is – a gorombaság, akkor feltétlenül hallgassa meg a Csányi Vilmos világhírű biológussal, etológussal készült adást is, amiből az is kiderül, mikor alakultak ki a spiritualitás gyökerei, és az isteni koncepció őseinknél. Ne hagyja ki azt az epizódot sem, amiben Hevesi Kriszta szexológus elmondja, mit veszítünk el a felnőttfilmek nézésével. És nyilván az sem mellékes, hogy miért káromkodunk, mi magyarok, oly sokat, ráadásul miért cifrázzuk annyira. Ne habozzon sokat, válogasson a Ma is tanultam valamit podcast eddigi adásaiból is.
Rovataink a Facebookon