A Pepsi hadiflottát vett a Szovjetuniótól
További Ma Is Tanultam Valamit cikkek
1990-91-ben, a hidegháború végén, a Szovjetunió széthullásával a világ biztonságpolitikájának legsúlyosabb kérdése lett, hogy vajon hová kerülnek a nagy zűrzavarban az egykori szovjet hadsereg brutális csapásmérő potenciált jelentő technikai eszközei. Bár a kérdés elsősorban a nukleáris arzenál miatt volt nagyon érzékeny, a haditengerészetnél is volt bőven haderő, aminek a sorsa kérdésessé vált.
A szovjet hadiflotta történetének legbizarrabb epizódjaként 17 harci tengeralattjáró, 10, egyenként 25 és 60 ezer tonna közötti tanker, egy cirkáló, egy fregatt, és egy torpedóromboló az amerikai üdítőital-gyártóhoz, a PepsiCo-hoz került.
A Pepsi és a Szovjetunió közös története 1974-ben kezdődött, amikor a cégnek diplomáciai bravúrok sorozatával sikerült tető alá hoznia egy megegyezést a szovjet piacra való belépésről (ugyanez a Coca-Colának csak 1980-ban sikerült!). A szovjetek persze nem engedték be a Pepsit az országba, csak a technológiájukat licencelték, gyárakat építettek, és a kóla alapanyagául szolgáló koncentrátumot vásárolták meg, amiből aztán hivatalos, Pepsi-logós üdítőt gyártottak.
Mivel dollárral nemigen tudtak volna a szovjetek fizetni, a rubellel meg az amerikaiak nem tudtak mit kezdeni, az üzletet barteralapokra helyezték. A Pepsi a Sztolicsnaja márka terjesztési jogát kapta meg Amerikában, plusz évi egymillió rekesz vodkát a kólakoncentrátumért cserébe. Az üzlet egészen jó működött is, csakhogy a szovjet birodalom összeomlásához közeledve a kólából, mint a nyugati világ szimbólumából annyi kezdett el fogyni a Szovjetunióban, amiért már nem tudtak vodkával fizetni - egyszerűen azért, mert a Pepsinek nem kellett annyi vodka, nem tudta eladni a világpiacon.
Mindez a szovjet hadsereg lerohadásának végső fázisaiban történt, így egy huszárvágással 1990 tavaszán a felek új szerződést kötöttek: a vodka mellé hadihajókat kapnak a kóláért cserébe, persze a fegyverzettől megfosztva. A korabeli vélemények szerint a Pepsi jó bizniszt csinált, a hadi tengeralattjárók darabját például 150 ezer dollárért számították be az üzletbe - igaz, a Pepsi azokat nem tudta semmire használni, és végül jobb híján eladták ócskavasnak az egészet. A tíz tankert viszont egy norvég cégen át sikerült a világpiacon értékesíteni, valószínűleg még évtizedekig járták az óceánokat.
Rovataink a Facebookon