![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
A csigával harcoló lovagnál nincs jobb középkori mém
![6a00d8341c464853ef019aff9846b2970c-800wi](https://kep.index.hu/1/0/3110/31100/311007/31100743_31145416f40c400998e8947dd7fd08e2_wm.jpg)
További Ma Is Tanultam Valamit cikkek
-
Piros ruhás nők, sportolók, alkohol: ezt imádják bennünk legjobban a szúnyogok
- Milyen gyakran kell mosni az ágyneműt? Itt a tudomány válasza
- Soha ne fogadjon el táplálkozási tanácsokat egy százévestől
- Miért szeretjük jobban azokat, akik szívességet kérnek tőlünk?
- Az ember, akinek egy nap alatt kinőtt egy vulkán a kukoricaföldjén
A legtöbb ember nem sűrűn szokott középkori kódexeket olvasgatni szabadidejében, azt azonban valószínűleg így is elég sokan tudják, hogy ezekben a szövegekben elég gyakoriak voltak a szürreális széljegyzetek. A rajzok között minden van a hatalmas trombitáló nyulaktól a tojásokon kotló kapucnis emberekig. A témának mostanra elég nagy kultusza lett, tavaly decemberben egy csapat cseh diák még élőben is megpróbált reprodukálni egy csomó bizarr ábrázolást. A furcsa rajzokban volt egy meglehetősen bizarr és nehezen megmagyarázható, nagyon gyakran visszatérő elem, a
hatalmas csigával harcoló, halálra vált lovag.
A jelenség már a 19. század közepén megragadta egy Comte de Bastard nevű műkedvelő figyelmét, aki két kéziratban is felfedezte. Ő arra a következtetésre jutott, hogy a dolog az újjászületést hivatott reprezentálni, a csigákat ugyanis mindkétszer olyan rajzok mellett találta meg, amik Lázár feltámasztását ábrázolták.
Bő egy évszázaddal később aztán egy Lilian Randall nevű kutatónő ennél komolyabban ráfeküdt a témára, és külön tanulmányt szentelt annak, hogy feltérképezze, mi állhat a különös ábrázolások hátterében. Randall 29 kézirat átnyálazása alatt több mint 70 csigával harcoló lovagot talált, melyek nagy részét a 13. század végén és a 14. század elején rajzolták. Randall a csigákat megpróbálta az akkoriban népszerű sztereotípiákhoz kötni, ebből pedig végül arra a következtetésre jutott, hogy
az ábrázolásokon szereplő csigák a longobárdokat szimbolizálhatják.
A longobárdok évszázadok óta nem voltak autonóm népcsoport – Nagy Károly frank király 774-ben hódította meg a királyságukat –, a csigaábrázolások felfutásának idején pedig általában uzsorásként tevékenykedtek. Noha több szempontból jogfosztottak voltak, és fegyvert sem viselhettek, ez elég nagy hatalmat adott a kezükbe, ami Randall szerint kellő indok volt arra, hogy megvessék őket.
![6a00d8341c464853ef019aff97efdf970b-800wi](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3110/31100/311007/31100759_e28478fd9e0643c679dd0a1b54cb8222_wm.jpg)
A csigák ráadásul pont úgy menekültek vissza a házukba, ahogy a longobárdok menekültek annak idején, amikor Nagy Károly tönkreverte őket. Az elmélet ugyanakkor nem magyarázza meg azt, hogy miért ábrázolták a lovagokat a vesztes félként a küzdelemben, és arra sem nyújt kielégítő magyarázatot, hogy miért jelentek meg a rajzok nem történeti szövegekben is. Más kutatók úgy gondolták, hogy a csiga kontra lovag motívum
- az osztályharcot volt hivatott szimbolizálni,
- vagy azt, hogy a csiga egy káros kerti kártevő,
- esetleg a törtetőkre utalt,
- vagy az idő lassú múlására,
- vagy a női szexualitás furcsa szimbóluma (???) lehetett,
- és az 58. zsoltár egy részletére felhúzva az is felmerült, hogy a csiga a halál elkerülhetetlenségére utal.
Mivel az írnokok nem mellékeltek értelmezési útmutatót a rajzok mellé, ezen a ponton már csak az a biztos, hogy sosem fogjuk biztosan tudni, ezek közül melyik lehet az igaz. Még az is lehet, hogy ezek voltak a középkor legjobb meméi, és ötszáz év múlva pont ugyanilyen cikket fog írni valaki mindenki kedvenc vicces sárga kutyájáról, a dogéről.
Források: Vox, British Library
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Rovataink a Facebookon