A maják rendszeresen lerombolták házaikat
További Történelem cikkek
- 30 éves a rendszerváltó paktum, 30 éve ül Orbán a parlamentben
- A vérengzés nem egyszeri kisiklás, hanem a szovjet politika része volt
- Évekig náci megszállás alatt volt az ország, mégis megmenekült a zsidók 99 százaléka
- Mostantól bárki elolvashatja Rákosi Mátyás magánleveleit
- Megtalálták a világ legöregebb macskáját
A maják klasszikus korszakában (időszámításunk szerint 250 és 900 között) a lakosság rendszeresen megsemmisítette saját otthonait: lerombolták a falakat, felgyújtották a padlót, majd a romok tetejére bizonyos tárgyakat, néha halottakat helyeztek, majd újból felgyújtottak mindent. A szertartás befejeztével a házat a régi alapokon újjáépítették: a padlózatba színpompás edényeket és cseréptöredékeket, állati csontokat és kődarabokat építettek be. A jelek szerint ezek a rituálék 40-50 évente megismétlődtek a maja kalendárium valamilyen jeles dátumához időzítve – olvasható az EurekAlert tudományos hírportálon.
Az otthoni hamvasztás szokása általános volt a maják körében, ám csupán a család néhány tagját temették el a házakban. Ugyanakkor nem találtak maja temetőket, vagy más olyan helyszíneket, ahol az elhunytakat végső nyugalomra helyezhették volna. A házrombolási szertartást már korábban is ismerték az antropológusok, ám Lisa J. Lucero, az Illinoisi Egyetem professzora vállalkozott elsőként arra, hogy a házak padlózatában eltemetett tárgyak segítségével megfejtse a maják privát történetét, azt kutatva, hogy milyen szimbolikus jelentőséggel bírtak a színek, a tárgyak elrendezése.
„A közemberek megtalálták a módját, hogy megörökítsék saját történetüket. A tárgyakat elégették, de ez nem jelenti azt, hogy megfeledkeztek róluk. A családtagjaikat is ezen a helyszínen hamvasztották el, a korábban elhunyt ősök csontjait pedig eltávolították, és valahol máshol helyezték el, legfeljebb néhány töredéket megtartva emlékként. Az otthonok lerombolása és újjáépítése az idő múlását, az élet ciklikus voltát jelképezte” – magyarázta Lisa J. Lucero, aki 20 éve tanulmányozza Belize-ben a maják egykori településeit és szent helyeit. Tanulmánya a Journal of Social Archaeology című szaklapban látott napvilágot
Az amerikai antropológus kollégáival két házat tárt fel, amelyeket 450 és 1150 között laktak. A két házban a kutatók férfiak, asszonyok és gyermeke teljes, vagy részleges csontvázára bukkantak, akik köré gondosan elrendeztek bizonyos tárgyakat. Az elhunytak némelyikét fekvő helyzetben temették el, míg másokat ülve – az utóbbi testhelyzet magasabb társadalmi státuszra utal. Lisa J. Lucero szerint nincs arra bizonyíték, hogy magas rangú személyeket temettek volna el az otthonokban. A jelekből inkább úgy tűnik, hogy a család azon halottai részesültek ilyen elbánásban, akik jeles dátumok környékén hunytak el.
Míg az európai kultúrában a fekete a gyász színe, a maja temetkezésekben sehol sem találni fekete tárgyakat. Gyakoriak ugyanakkor a vörös edények, tárgyak. A vörös a kelet, az élet és az újjászületés jelképe volt, s a vörös tárgyakat általában az elhunytak keleti oldalán helyezték el. Az obszidián és a kovakő a maja alvilág kilenc, valamint a menny 13 szintjét jelképezi. Az edényeknek is fontos szerep jutott a maja rituálékban. Lisa J. Lucero egyaránt talált teljesen ép és törött csészéket, szilkéket. Az épségben eltemetett tárgyakat speciálisan a szertartásra készítették, míg a mindennapi életben használtakat összetörték, vagy megrongálták.