A Titanic akkor sem őrizte volna sokáig a világ legnagyobb óceánjárójának címét, ha nem süllyed el: indulásakor ugyanis már javában épült a német SS Imperator, ami 276 méteres hosszával, és 52 ezer tonnájával felülmúlta a brit luxushajót. Az Imperator egyébként rövid ideig szállított csak utasokat, az első világháborút egy hamburgi dokkban vészelte át, aztán amerikai hadizsákmány lett és USS Imperator néven hadihajóvá alakították át. Végül az 1920-as években brit zászló alatt, Queen Berengaria néven lett újra óceánjáró utasszállító, a kapitánya pedig Sir Arthur Henry Rostron, aki korábban a Titanic túlélőit kimentő Carpathia kapitánya volt.
A világ valaha épült legnagyobb hajója, a Seawise Giant szupertanker 458 méter hosszú, 69 méter széles, a merülése 24 méter, a vízkiszorítása megpakolva 646 ezer tonna. 2010-ben kivonták a forgalomból, de addig is sok gond volt vele, mert nem fért át se a Szuez-, se a Panama-csatornán.
Száz éve, 1912 április 15-én történt minden idők leghíresebb hajókatasztrófája, a Titanic elsüllyedése. Az évfordulón kövesse az Indexszel percről percre az utolsó napot és a tragikus eseményeket, ismerje meg a hajót, amely az emberi nagyravágyás és elbizakodottság szinonimája lett!
A kapitány, Edward Smith fizetése havi 105 font (mai értékén nagyjából 2,8 millió forint), míg a legénység legrosszabbul kereső tagjai a szobalányok, akik mindössze havi három font, tíz schillinget kapnak (ez 93 ezer mai forintnak felel meg).
A Titanic hossza 269,1 méter. A hajó Naponta 825 tonna szenet éget el, de a gázok csak három kéményen keresztül távoznak. A hajó negyedik kéménye ugyanis csak dísz.
Az első osztályon az ebédlőben istentisztelet kezdődik.
A Titanic hajókürtjének hangja 11 mérföldre, 17 kilométerre hallatszik.
A Titanic legénysége 885 fő, ebből csupán 66 tengerész. A gépészek, fűtők és egyéb, a hajtóművekkel foglalkozó munkások száma 325, és 494 fős az utasok kényemét kiszolgáló személyzet létszáma.
12 shillingbe 6 pennybe (mai áron 36 dollárba) kerül tízszavas táviratot küldeni, minden további szó 9 pennybe kerül. Több mint 250 táviratot küldtek utasok az út alatt.
Nem vagyunk tengeribetegek. Mind jól vagyunk. Értesíts mindenkit. A póker jól megy. Al.
A szentjánosbogár című ária a német Paul Lincke Lysistrata című operettjéből. Az 1902-es dal népszerű volt Amerikában is. (A White Star Orchestra előadásában)
A Titanic nem szállít aranyat, műtárgyakat, vagy egyéb kincseket. A rakomány legértékesebb darabja a Rubaiyat of Omar Khayyam című, közel ezeréves arab verseskötet egyik, drágakövekkel kirakott borítású kópiája, aminek az értékét 405 fontra becsülték (ez mai értéken 29 ezer fontot, vagyis nagyjából 10-11 millió forintot jelent).
A Titanic majdnem az elérhető, 23 csomós csúcssebességével száguld: 22,3 csomóval szeli a habokat (41,3 kilométer per óra).
A Titanic az utasszállítás mellett a brit királyi posta hivatalos postahajója is – ezt jelzi a hivatalos névben, az RMS Titanicban a rövidítés: Royal Mail Ship. A G fedélzeten (ez alatt már csak a gépház van) egy 760 köbméteres raktárhelység van feltöltve Európából Amerikába szánt levelekkel és csomagokkal, a hajó postahivatalán öt ember dolgozik napi 13 órás műszakokban a küldemények rendszerezésén.
A Titanic a menetrend szerint április 16-én délután 5 óra körül érkezik meg New Yorkba. Az időpontot úgy tűzték ki, hogy a kikötőbe befutás a lehető leglátványosabb legyen, és a másnapi újságok címlapon tudják közölni a hírt.
A Baltic is jéghegyet észlel, a jelentést megkapja Edward John Smith kapitány. A kapitány átadja a jelentést Josheph Bruce Ismaynak, a White Star Line magas rangú tisztviselőjének. Egyes hírek szerint Ismay nyomást gyakorol a kapitányra, hogy teljes sebességgel haladjanak, mert meg akarja dönteni az átkelési rekordot. A Titanic 22 csomóval (körülbelül 40 kilométer per órával) halad a jeges vízen. A Titanic egyébként a közhiedelemmel ellentétben nem kora leggyorsabb hajója volt.
Keringő Lehár Ferenc A víg özvegy című operettjéből. Az operett – és különösen ez a dal – igen sikeres volt, miután 1905-ben Bécsben bemutatták. (A White Star Orchestra előadásában)
Egy német hajó, az Amerika két nagy jéghegyről tesz jelentést, ezt az üzenetet nem közvetlenül a Titanicnak küdik el, de a hajó is tudomást szerez róla.
A Titanic hajócsavarjainak meghajtásához 29 gőzkazán táplál két óriási gőzgépet, és egy alacsony nyomású gőzturbinát, összesen 46 ezer lóerő teljesítménnyel.
A pénzben fogadás egyetlen fajtája engedélyezett a hajón: az utasok téteket tehetnek arra, hogy mekkora utat tesz meg a Titanic a következő 24 órában. A nyertes jutalma az összes tét 90 százaléka, 10 százalék a tengerészek jótékonysági alapjának megy.
A Titanic és két testvére, az Olympic és az Ocenanic a White Star tervei szerint Southampton és New York között járt volna menetrend szerint. Mindegyik hajó három hét alatt tudta volna le az oda-vissza utat, és a kikötői karbantartást, így a társaság heti rendszerességű járatot tudott volna nyújtani Anglia és Amerika között, mindkét irányban.
Az Ír-tengeren tett próbautakon kipróbálták, mennyi idő és hely kell a hajónak a teljes sebességtől a megállásig. A manőverhez a hajócsavarokat teljes gőzzel visszafelé hajtották, így 780 méteres féktávval, 195 másodperc alatt tudott a hajó megállni.
A kor egyik lenagyobb könnyűzenei sikere, Irving Berlin amerikai komponista 1911-es szerzeménye. (A White Star Orchestra előadásában)
A Titanic gőzgépei napi hatszáz tonna szenet fogyasztanak el, amit kézi erővel mozgat meg összesen 176 munkás. A kazánok termelnek napi száz tonna hamut is, amit a munakások egyszerűen összelapátolnak, majd az óceánba borítanak. A hajó 7600 tonna szenet szállít üzemanyagként.
Selina Rogers másodosztályú utas rosszul érzi magát, a személyzet egyik tagja, Katherine Walsh hoz neki egy pohár tejet. Rogers később úgy emlékezik, hogy a stewardess nagyon kedves volt.
A hőmérséklet 4 Celsius-fokra csökken, a Baltic jelentését megkapja a híd.
Smith kapitány részt vesz az első osztályú utasok vacsorapartiján. A vacsorán tízfogásos ételsort szolgálnak fel: osztrigát, lazacot, kacsát, bárányt, spárgát, pudingokat, fagylaltokat.
A Californian szállítóhajó három jéghegy mellett megy el északi szélesség 42°03′ és nyugati hosszúság 49°09′-nél.
A kapitány megváltoztatja a Titanic útvonalát, az előre tervezettől kissé délebbre hajóznak a jégveszély miatt.
Ifjabb Johann Strauss 1866-ban komponált leghíresebb műve. Eredetileg kórusműnek íródott, csak később írta át Strauss hangszeres formátumúra. (A White Star Orchestra előadásában)
A kapitány elhagyja a vacsorapartit és visszatér a hídra. Charles Lightoller másodtiszttel a jéghegyekről és a tiszta időről beszélgetnek.
Edward John Smith kapitány visszavonul a kabinjába.
A hőmérséklet 0,5 Celsius fokra csökken. Charles Lightoller másodtiszt üzenetet küld az árbocban ülő őrszemeknek, hogy figyeljenek a jéghegyekre.