Nő lehetett a Korán első szerkesztője
Egy új tanulmány szerint Mohamed próféta egyik feleségének, Hafsa bint ‘Umarnak fontos szerepe lehetett a Korán első szerkesztői között. Valószínűleg ő volt az első, aki írásos változatban is megőrizte a vallási szöveget.
Egészen mostanáig a Korán keletkezésének tanulmányozói Mohamed próféta férfi követőire koncentráltak, pedig történészek már korábban felvetették, hogy a nőknek is jelentős szerepe lehetett a mű keletkezésében és szerkesztésében. Ez utóbbi nézetet vallotta Ruqayya Khan, a Claremont Graduate University iszlám tanszékének vezetője is.
A Koránt elemezve kiderül, hogy a hetedik század közepén lett könyv alakja a vallási szövegeknek. Két változata is van annak, hogyan jegyezték le az addig szájhagyomány útján terjedő szöveget és mindkettőben jelentős szerepe van Hafsának.
Hafsa a lánya volt Mohamed egyik fontos támogatójának, Umar ibn al-Khattabnak. Valamikor 625 körül mehetett hozzá Mohamedhez, ő lett a próféta negyedik felesége. A feljegyzések szerint feszült volt a kapcsolatuk, Mohamed nem sokkal később el is vált tőle.
A leírások szerint Hafsa nagyon intelligens és írni-olvasni tudó nő volt. Korabeli források szerint méltó partnere volt Mohamednek, még a Korán leiratán is segédkezett.
Az egyik legenda szerint Hafsa apja, Umar volt az, akik kezdeményezte a Korán lejegyzését, miután nagyon sok olyan követő meghalt, akik idézni tudták a vallási szövegeket. Mindez Caliph Abū Bakr, az iszlám első kalifájának uralkodása idején történt. A szövegeket Abū Bakr halála után Umar, majd az ő halála után Hafsa őrizte.
A másik legenda a 650-es évekre helyezi a kodifikált változat elkészültét, eszerint Oszmán ibn Affán, az iszlám harmadik kalifája rendelte el az írásos változatot, hogy el tudja küldeni a birodalom távolabbi pontjaira is. Ennek érdekében Hafsához küldött követeket, hogy juttassa el hozzá az összes írásos emléket, hogy egybeszerkesszék ezeket.
Ruqayya Khan történész szerint Hafsa egész életében őrizte a Korán kéziratát, nem engedte megsemmisíteni azt. Szerepét próbálják kisebbíteni azzal, hogy a nőknek akkoriban nem volt ilyen befolyásuk, de Khan szerint az iszlám modern tanulmányozóinak ideje elismerni a nők szerepét a Korán szerkesztésében.