
100 éve született Lamborghini
További Történelem cikkek
-
30 éves a rendszerváltó paktum, 30 éve ül Orbán a parlamentben
- A vérengzés nem egyszeri kisiklás, hanem a szovjet politika része volt
- Évekig náci megszállás alatt volt az ország, mégis megmenekült a zsidók 99 százaléka
- Mostantól bárki elolvashatja Rákosi Mátyás magánleveleit
- Megtalálták a világ legöregebb macskáját
Valószínűleg nincs olyan, az autókért rajongó kisgyerek, aki szobájának falára legalább egy Ferrari- vagy Lamborghini-posztert ki ne tett volna. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy utóbbi márka megszületéséhez kellett az előbbi, illetve egy jó adag olaszos temperamentum is.
A száz éve, 1916. április 28-án született Ferruccio Lamborghini igazi self-made man lett volna, ha Amerikában futja be pályáját. A szőlőtermesztő családba született Ferrucciót már ifjúkorától jobban vonzották a mezőgazdasági gépek, mint maga a gazdálkodás, így aztán egy Bologna környéki mérnöki iskolába került, majd 1940-es besorozása után az olasz légierőnél is karbantartóként dolgozott.

A hadifogságból való hazatérése után egy autójavító műhelyt alapított, majd 1948-ban elindította a traktorokat gyártó Lamborghini Trattorit. Ugyan a mezőgazdasági gépek nem éppen a sebességükről híresek, Lamborghini szenvedélyesen érdeklődött a gyors autók iránt, 1948-ban egy saját maga által átalakított Fiat 500-as volánjánál el is indult egy közúti autóversenyen, azonban a megmérettetés idejekorán, egy kisvárosi csemegebolt kirakatában véget ért számára.
Sértés a Parancsnoknak
A versenyzéssel ugyan ezután felhagyott Ferruccio, de ahogy a cég egyre jobban ment, megengedhette magának, hogy a kor legjobbnak számító autóit vásárolja meg magának: volt Alfa Romeója, Lanciája, Maseratija, Mercedese, Aston Martinja, Jaguarja, aztán vásárolt egy Ferrarit is – utóbbi lett a kedvence, a márka több modelljét is beszerezte.
Azonban nem volt maradéktalanul elégedett, ugyanis összes Ferrarijának állandó kuplungproblémái voltak, néhány havonta el kellett őket vinni a gyár maranellói központjába, ahol órákon át szerelték a kocsikat – a tulajdonosnak még csak azt sem engedték, hogy jelen legyen a javításnál.
Lamborghininek elege lett, és egy ponton magának Enzo Ferrarinak mondta a szemébe, hogy autói „pocsékak”. Aki olvasott már a csak Il Commendatore, azaz Parancsnok néven emlegetett Ferrari-főnök legendásan hirtelen természetéről és sértődékenységéről, gondolhatja, hogy utóbbi nem köszönte meg az építő kritikát és kínálta meg a kedves ügyfelet egy kávéval. „Lehet, hogy traktort tud vezetni, de egy Ferrarival soha nem fog tudni bánni!” – vágta Lamborghini fejéhez.

A „traktoros” se volt viszont az az ember, aki egy ilyen sértést csak úgy zsebre vág, ezért elhatározta, hogy ha senki nem tud neki tökéletes sportautót építeni, akkor majd ő épít magának. (Legalábbis a történet Lamborghini mesélte verziója szerint – mások szerint Ferruccio egy idő után inkább maga próbálta megjavítani a kuplungot, majd akkor határozott a saját gyártás mellett, amikor rájött, hogy a Ferrariban ugyanattól a beszállítótól származó alkatrész van, mint az ő traktoraiban.)
Összelopkodott konstrukció
Az azonban biztos, hogy 1964-ben a genfi autószalonon be is mutatkozott az első Lamborghini, a 350 GT. Ferruccio célja egyértelműen az volt, hogy a piacon kapható legjobb autót hozza létre, az eszközökben pedig nem válogatott, lelkifurdalás nélkül másolta le a konkurensek alkatrészeit.
„Amikor nekiálltunk a 350 GT tizenkéthengeresének, megkérdeztem a mérnökeimet: melyik most a legjobb motor? A Ferrarié, mondták. De hogy annál jobbat csináljak, modernebb hengerfejre volt szükségem. Melyik a legjobb hengerfej? Az Alfa-négyhengeresek kétvezértengelyese, tudtam meg. A csapatommal összeraktuk a két dolgot, és előállt a legszebb, legjobb motor a világon” – mondta.
A Lamborghinik valóban különleges autók is lettek, a legnagyobb hírnévre talán az 1974-től forgalmazott Countach, majd az 1990-ben megjelent Diablo tett szert. A szupersportkocsi kategória úttörőinek számító modellek elképesztő formájú és tudású autók voltak, de Lamborghini eredeti célját nem tudták megvalósítani, a szerencsés tulajdonosok és tesztelők nagy részének véleménye szerint a hatalmas teljesítményhez nem párosult igazán jó vezethetőség, sem megbízhatóság, a kényelmet pedig hírből sem ismerhették a sofőrök.

Ettől függetlenül a márka az egész világon legendás hírnévre tett szert, még annak ellenére is, hogy a cég – talán az alapító rossz emlékei miatt – szinte egyáltalán nem épített versenypályákra szánt modelleket. Maga Ferruccio egyébként nem sokáig irányította a vállalatot, az 1970-es évek nehézségei, elsősorban az 1973-as olajválság miatt előbb a traktorgyárat, majd az autógyárat is eladta – utóbbi először svájci, majd német, amerikai, sőt indonéz tulajdonban is volt, 1998-tól pedig az Audi irányítása alatt áll. Ezt az utolsó „szégyent” Ferruccio Lamborghini már nem élhette meg, ugyanis már öt évvel korábban elhalálozott.

Az oldalról ajánljuk
- Belföld
Beindult a kormány, még az Alaptörvényt is módosítja a kábítószer-ellenes küzdelem érdekében
Lapunk megtudta, hogyan változik az alkotmány.
március 1., 08:27
- Belföld
Világvilágháborús bombákkal rögzítettek kerítésoszlopokat Heves vármegyében
Kerítésfelújítás közben bukkantak az eszközökre.
március 1., 09:31
- Futball
Orvosi csoda: az aranylabdás Rodri újra a pályán
Megkezdte a labdás edzéseket.
március 1., 08:15
- Vélemény
Nem most van itt az ideje, hogy kérdezzünk Magyar Pétertől
Megint fölmerül a kérdés, mi is pontosan az ellenzéki sajtó és Magyar Péter viszonya.
március 1., 09:10
- Cinematrix
Levágta a fülét és megőrült, pedig csak nyugalomra vágyott
Vincent Van Gogh élete sokkal színesebb volt, mint képzeltük.
március 1., 08:21
- Sport
Márton Viviana az év legjobb európai ifjúsági sportolója
A 18 éves magyar tekvondós az EOC 54. kongresszusán vehette át a Piotr Nurowski-díjat.
március 1., 08:56
- Cinematrix
Nem végre, hanem így. Láttuk a Hunyadit, így kell televíziós sorozatot készíteni
Megnéztük a népszerű könyv alapján készült széria első öt részét.
március 1., 08:19
- Gazdaság
Padlóra küldte a forintot a Trump–Zelenszkij-vita
Átszakadt a 400-as lélektani határ.
március 1., 09:22
- FOMO
Reviczky Gábor: Hálás lennék, ha halhatatlanná tennének
A színész igyekszik úgy élni, mintha mi se történt volna.
29 perce
- Külföld
Volodimir Zelenszkij interjút adott az Ovális Irodában kialakult botrány után, és nem hajlandó bocsánatot kérni
Az ukrán elnök az érzéseiről is vallott, és a történtek ellenére azt akarja, hogy Donald Trump az ő oldalukon álljon.
március 1., 07:51
- Belföld
Szeles idővel kacsint ránk a hétvége első napja, több vármegyére is kiadták a figyelmeztetést
Napközben 8–13 fok valószínű.
március 1., 05:56
- Belföld
Karácsony Gergely: Egy uniós tagországban nem lehet betiltani a Pride-ot
A főpolgármester szerint vagy mindenki szabad egy városban, vagy senki sem az.
március 1., 07:57
- Külföld
Tucker Carlson kőkeményen megvádolta Ukrajnát, szerinte egy amerikai szenátor is bűnrészes
március 1., 05:55
- FOMO
Döntenénk egy ember haláláról, ha azzal másik ötöt megmenthetnénk?
A történelem legismertebb morális dilemmáiról most ön is elmondhatja az igazát.
március 1., 08:00
- Külföld
Három hónappal a zsarnokváltás után nemzeti konzultáció jött Szíriában
Kicsit másképpen zajlott, mint nálunk, és egy napig tartott.
március 1., 09:49
- Belföld
Orbán Balázs öt tanulságot vont le a viharos Trump–Zelenszkij-találkozóból
Arra is emlékeztetett, hogy hamarosan rendkívüli uniós csúcs lesz Brüsszelben.
március 1., 09:59
- FOMO
Több mint egy tucat ártatlant végeztek ki, mert boszorkánynak hitték őket
Erre már az ördög is félig kacsintana: 333 éve kezdődött a salemi boszorkányok pere, amelyről mai kvízünkben többet is megtudhat.
március 1., 06:10
- Külföld
Elnézést kért a BBC, mert a gázai dokumentumfilmjében egy Hamász-illetékes fia volt a narrátor
A produkciós cég még fizetett is a családnak.
március 1., 10:05
- Gazdaság
Szeretne akár 70 ezer forintot spórolni? Kösse át lakásbiztosítását, mert indul a verseny
800 ezren is válthatnak a 2. lakásbiztosítási kampányban. Az első napokban még érdemes kivárni sok biztosító változtathat díjain a hónap során.
március 1., 09:47
- Tech-Tudomány
Garantáltan hátast dob az Amazon új bejelentésétől
Az Alexa+-ban megvan minden, amit egy futurisztikus AI-asszisztenstől várhatunk.
március 1., 07:23
- Külföld
Szijjártó Péter az elmúlt három év legnagyszerűbb pillanatának nevezte a Trump–Zelenszkij-találkozót
A tárcavezető szerint az amerikai elnök állásfoglalása adhat új reményt Közép-Európának.
március 1., 06:41
- Vízilabda
Visszatér, és külföldön folytatja karrierjét az olimpiai bajnok Varga Dénes
A pólós a párizsi olimpia után azért kis esélyt látott még a folytatásra.
március 1., 06:53
- Futball
Magyar kapus vállalna főszerepet a világ legnagyobb téttel bíró futballmeccsén
A válogatottnál is számításba vett hálóőr eladná Böde Dánielt az angol másodosztályba.
március 1., 06:19
- Futball
Nikitscher Tamás megszerezte első pontját Spanyolországban
Négy vesztes meccs után jött a hazai döntetlen.
március 1., 07:15
- Belföld
Nyolc órás vita után minden képviselő megszavazta Győr költségvetését
Még a helyik lakosok is demonstrálni kezdtek az ülésen.
március 1., 07:11
- Külföld
Az ellopott, milliárdokat érő színarany vécékagyló sosem került elő – vélhetően fémhulladékként adták el, áron alul
Merész rajtaütésnek nevezte az ügyész, ahogyan a betörők Churchill szülőhelyére behatoltak, ahonnan egy aranybudival távoztak.
március 1., 06:36
- Futball
Erre az angliai sorozatra még a világ másik végén is felkapták a fejüket
Ez az igazi karácsonyi csoda?
március 1., 06:11
- Jégkorong
Hazai győzelem után jutott negyeddöntőbe a Fehérvár AV19
Ellenfele a legutóbbi három idényben aranyérmes gárda lesz.
március 1., 07:42
- Belföld
Halálos karambol történt az M5-ösön, ketten meghaltak, mikor személyautó csapódott egy kamionba
A helyszínre több mentőegységet is riasztottak.
március 1., 06:20