Túlköltekezik a NASA, ezért az űrügynökség igazgatójának az amerikai kongresszus albizottsága előtt kellett beszélnie a szervezet pénzügyi gondjairól. A képviselők leginkább arra voltak kíváncsiak, hogy a NASA az űrprojektekre miért költ rendszeresen többet, mint amennyi a terveiben szerepel.
Christopher Scolese több okot is felsorolt, beleértve a menedzsment hibás döntéseit, a küldetések összetettségét, de a képviselők akkor kapták csak fel a fejüket, amikor az ügyvezető elmondta, hogy sok űreszközbe hamis alkatrészek kerülnek.
Általában későn derül ki az alkatrészekről, hogy hamisítványok, mondta Scolese. Néha még a tesztek során rájövünk, néha akkor, amikor már a rakétán szágult az űrbe, vagy - ami a még rosszabb - akkor, amikor már az űrben van. És ennek mindig ára van.
Arra kérdésre, hogy emiatt korai pusztulásra ítélt műholdakat lőttek-e fel az űrbe, és hogy veszélyben voltak-e az űrhajósok, a NASA igazgatója határozott nemmel válaszolt. Viszont néhány esetben a vállalatok mást szállítottak le, mint amit korábban ígértek, írta az ABC News.
Legutóbb a Kepler űrtávcső egyik alkatrészével voltak gondok. Tavaly ősszel engedélyezési problémák merültek fel egy titán alkatrésszel kapocsolatban, a gyanú szerint a gyártó meghamisította a tesztekkel kapcsolatos feljegyzéseket. Emiatt a NASA három hétig tesztelte az alkatrészt, és az bőven megfelelt a minőségi előírásoknak. A vizsgálat azonban időt és pénzt emésztett fel - az amerikai adófizetők pénzét.
A hamisítás tehát egészen mást jelent a NASA mérnökeinek, mint az átlagembereknek, akik csak olcsó parfümmel, Pema és Recboc tornacipőkkel, meg 54000 forintos bankjegyekkel találkozhatnak. Amíg ezek a termékek valóban hamisak, és általában gyatrább minőségűek, mint az eredetiek, addig az űrhajók alkatrészei működőképesek, csak éppen a gyártó ezt nem tudja hitelt érdemlően bizonyítani. Scolese szerint a probléma nem általános, de egyre gyakoribb, ezért muszáj lesz szigorúbban figyelni a beszállítóikra.