Hedvig

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Megsemmisítik a másfélmilliárd dolláros űrszondát

2003.09.15. 14:28
Az elöregedett Galileo űrszonda a Jupiter légkörében fog elégni, mert így nem kerülhet földi baktérium az óriásbolygó Európa nevű holdjára, amelynek a felszínét valószínűleg jeges óceánok borítják. Az égitestet azért akarják megvédeni a földi szennyezéstől, mert egyesek szerint alkalmas az élet befogadására.
A Galileo szeptember 21-én kezdi meg a végső zuhanását. Az elöregedett műszer körülbelül 170 000 kilométer/órás sebességgel fogja megközelíteni az óriásbolygó viharos légkörét. A földinél százszor nagyobb nyomású légkörben az 1,3 tonnás szerkezet és több millió mikroszkopikus potyautasa el fog párologni.

Az űrszondát 1989-ben lőtték fel az Atlantis űrsikló rakományaként, és az eredeti tervek szerint tizenegyszer kellett volna megkerülnie a Jupitert. A Galileo ezt többszörösen túlteljesítette, hiszen összesen harmincötször kerülte meg az bolygót.

Bírják a megpróbáltatást

A Galileón valószínűleg az áramtermelő egységben lehetnek földi eredetű mikrobák, pontosabban azokban a tartályokban, amelyekben a radioaktív plutónium által felmelegített vizet tárolják. Nemrég bebizonyosodott, hogy néhány mikroba a hihetetlenül szélsőséges hőmérsékletnek és radioaktivitásnak is ellenáll. Bár a Galileón mindkettővel meg kellett birkózniuk, az űrszonda külső védőburkolata segíthette a túlélésüket.

Elmaradt a takarítás

A NASA eredetileg nem akarta megsemmisíteni a Galileót, hanem a Jupiter körüli pályán hagyta volna. Néhány évvel ezelőtt azonban olyan felfedezések láttak napvilágot, amelyek szerint az Európa holdon lehetnek élőlények. Az amerikai űrhivatal megállapította, hogy a Jupiter gravitációja miatt a magára hagyott űrszonda könnyen az Európába vagy más holdba csapódhat, ezért mégis a megsemmisítése mellett döntöttek.

A NASA manapság már megtisztítja az űrszondákat a mikrobáktól, nehogy beszennyezze a Naprendszer még felfedezetlen részeit, a Galileón azonban még nem volt ilyen nagytakarítás.