Budapesten is lesz közbringarendszer. A nevére most lehet szavazni

2010.08.06. 16:15
File:StationVelopop.JPG

A Városháza udvarán tartott tegnap sajtótájékoztatót a Parking Kft., ami annyira instant volt, hogy negyedórás késéssel már csak a székek összeszedésére értem oda. Aki azt hiszi, hogy rutinos vén újságíró vagyok, aki megúszva a beszédeket csak a büfére érkezik, az téved. Egyrészt mert, egyáltalán nem volt semmi kaja/pia (ami egy önkoris sajtóeseményen nem feltétlenül hátrány); másrészt ha rutinos vén újságíró lennék, akkor egyből átkötném a sztorit, hogy nem találtam parkolóhelyet, de bezzeg ha működne az új kerékpáros rendszer... A helyzet azonban az, hogy tömegközlekedéssel jöttem és egyszerűen eltökörésztem otthon az idő. Viszont az igaz, hogy a közbringahálózatnak abszolút célközönsége vagyok. Na de miről is van szó?

Egy rakás nagyvárosban van már ilyen (íme, a itt a teljes lista), Londonban épp a múlt héten adták át a flottát. Elsőre olyannak tűnik az egész, mint egy bérbicikli-rendszer, de valójában sokkal többről van szó (kivéve persze a használati díjat, mert az jóval alacsonyabb). Ami a legfontosabb különbség a kerékpárkölcsönzéssel szemben, hogy a felvett bringákat nem kell visszavinni, azokat egy másik dokkolóállomáson is le lehet adni.  Az ilyesmi azoknak előnyös, akik vagy a Belvároson belül kerekeznek, vagy - mint én is - a kertvárosból járnak be, és nincs kedvük egy órát tekerni azért, hogy bent kényelmesen közlekedhessenek.

Budapesten nagyjából a Nagykörút vonalán belül (itt-ott azon is túlnyúlva) lesz elhelyezve 74 gyűjtőhely. Ez azt jelenti, hogy 2011 júliusában már 3-500 méterenként elvehetünk egyet a közel ezer kerékpár közül. Félóráig ingyenes (na jó van egy éves regisztrációs díj, ami nagyjából öt ropi lesz), a második félóra használati díja egy BKV-jegy árának felel meg, minden további félóra pedig kettőnek. Fizetni meg bankkártyával, hitelkártyával vagy mobiltelefonnal is.

A regisztráció persze azért kell, hogy ne lopják el a kerékpárokat, esetleg ne dobálják bele vicces kedvű felhasználók a Dunába és ne kerüljenek bronz mellszobrok, meg acél csatornafedelek mellé a hulladékátvevőknél. Persze ehhez egy regisztráció még kevés.

Lelakatolnunk mondjuk nem kell, mert elég közel lesznek egymáshoz a pontok (emiatt elég nehéz is lesz a félóránál hosszabb használati időt is elérni). A dokkolókat pedig kamerák őrzik, ráadásul olyan egyedi kerékpárok lesznek, amelyeknek egyetlen alkatrésze sem lesz felhasználható más bringákhoz.

Mivel az egész fejlesztés egy EU-s pályázat keretében valósul meg (ilyen minőségében amúgy pilot projekt, vagyis ha bejön, akkor a budapesti mintát követik majd máshol is), pályázati kiíráshoz méltón borzalmas neve van: Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer (KKKR).

Na most egy csomó városban ennél azért jópofább elnevezése van a rendszernek (pl. Sevillában Sevici, Milánóban BikeMi, Perpignanban BIP!, Montrealban Bixi (kerékpár + taxi), Párizsban Velib (velo + libre/liberte) stb.).

Ezért nálunk is névpályázatot írtak ki. Az augusztus 29-ig az adjnevet@parking.hu címre érkező ötletek közül egy zsűri választja ki az öt legjobbat (amelyben ott lesz a Kerékpáros Magyarország Szövetsége elnöke, Szikora Linda; a Magyar Kerékpárosklub vezetője, László János és a Critical Mass lelke, Kürti Gábor is).

A legjobb öt közül aztán majd internetes szavazással választja ki a legjobbat a nép. Lesz persze nyeremény, meg miegymás, a részletek itt vannak.

Amúgy legjobb persze a Bubi lenne, amit biztos sokan be is fognak küldeni, de hát az ugye már foglalt.

 

UI: Hopp közben rájöttem, hogy letölthető a foylamatosan bővülő tipplista egy Excell-táblázatban. Érdemes böngészni, van pár ötletes, meg jó sok borzalmas is, szóval hajrá!

 

UI.2.: Közben a Parking - önkoris cégekhez képest meglepő, ám szimpatikus módon - elkezdett kommentelni, vagyis az egész kommentelés átalakult amolyan GY.I.K-ká. Érdemes végigböngészni.

 

[A képen az avignoni Vélopop' rendszer látható - fotó: Wikipédia]