"Átszállhatnak az 5-ös HÉV-re." Kell-e mindent számozni, és ha igen, akkor miért nem lehet az országutak számozását használni?

2011.06.03. 10:45

Pár nappal ezelőtt először hallottam a metrón, hogy bemondja: "Batthyány tér állomás következik. Átszállhatnak az ötös HÉV-re." Azt hittem, sírva fakadok.

 

- kommentelte Leriel és tényleg. Bár a paraméterkönyves hírekben már szó volt a HÉV számozásáról, engem is mellbe vágott, amikor először hallottam a metrón. Ahogy néhány hónapja írták a lapok:

 

A Paraméterkönyv tartalmazza a HÉV-vonalak beszámozását is: a szentendrei vonal H5, a ráckevei H6, a csepeli H7, a gödöllői H8, a csömöri H9 számozást kap. A HÉV-vonalakat nem ismerő budapestiek, a vidéki utasok és a külföldiek számára igen nehéz volt a csak névvel ellátott, a térképen azonos színnel szereplő vonalak megkülönböztetése. A vonalak egyértelmű azonosítását és a félreérthetetlen utastájékoztatást szolgálja a vonalak beszámozása, amit minden európai nagyvárosban már megtettek, nem csak a HÉV-szerű vonalak, hanem az elővárosi vasutak esetében is. A vonalszámozás sikerrel vált be a Volánbusz elővárosi járatain is: az utasok lényegesen könnyebben tájékozódnak, mióta járatszámok különböztetik meg az eltérő útvonalon közlekedő buszokat, és nem csak a településnevek felsorolása.

 

Bár már ezzel is lehetne vitatkozni, de ne tegyük, mert tényleg van benne logika. Amiben szerintem nincs, az a számozás. Erősen emlékeztet arra az egyetemi tanáromra aki állítólag úgy osztályozott igen gyorsan, hogy feldobta az irodájában a dolgozatokat a levegőbe és ami a földre esett az egyes volt, ami a székére, az kettes, ami az asztalára az hármas, ami a polcon maradt az négyes. Az ötöshöz állítólag a plafonra kellett volna ragadnia a papírnak.

Pedig volt egy értelmes elképzelés pár éve, hogy azt mondja kövessük az országutak, autópályák logikáját, amelyik elindul az egyessel és az óramutató járásával megegyezően megy körbe. A kilences úgyis szabad, azok ugye az éjszakai járatok. Na ebből egyedül a kilences valósult meg. Jó persze mondjuk egy hetes busz, az e logika szerint legalább annyira lehetne 707-es, mint amennyire 307-es, a körúti villamosokról nem is beszélve. De ha valahol, hát a környéki járatoknál pont logikus lett volna.

Mondjuk a HÉV-nél egy H2, H3, H33 (mármint a csömöri, amelyik leágazik) stb.

Ha már...