Ilyen főpolgármestert szeretnétek magatoknak
Nemrég feltettük olvasóinknak a kérdést, milyen budapesti főpolgármestert szeretnének? A realitásoktól bátran el lehetett rugaszkodni. A jelenleginél jóval szélesebb hatáskörrel bíró főpolgiról is írhattatok.
Sokan megírták: ideje lenne egy nőt is kipróbálni ezen a poszton. Még többen pedig azt, hogy mindegy férfi-e avagy nő, csak jó legyen. Amit pedig a legtöbben kívántatok: hogy se a főpolgármester, se a városvezetés többi szereplői ne legyenek korruptok.
Íme néhány izgalmas elképzelés:
Érje el a kerületek számának és hatalmának jelentős csökkentését.
Közlekedési kérdésekben pl. a főváros dönt, kerület pofa befog.
Ha kell, a főpolgármester kőkeményen menjen szembe a mindenkori kormánnyal.
És persze zéró korrupció.Dugódíj pedig csak 150.000 P+R hely kiépítése után, valamint legyen egyetlen, egységes fővárosi parkolórendszer.
írta GGG54 nickű olvasónk.
Arra a kérdésre, hogy inkább szakpolitikus legyen, avagy "politikus"-politikus, többen a "hagyományos" politikus mellett tették le a voksukat. Például Csokis:
Azt hiszem, a főpolginak nem kell zseniális szakpolitikusnak lennie. Minek? Ő politikus, aki irányít, szakértőket választ, hallgat meg, majd szakmai, pénzügyi és politikai hatásokat mérlegelve dönt. És ami a legfontosabb, ezt a döntést át is nyomja a közgyűlésen. Ha bármiben is szuperszaki volna, az csak elvinné abba az irányba.
És ami nekem a mostani helyzetben röhejes, de szimpatikus: Tarlós és Vitézy annyira nem bírják egymást, hogy állandóan egymást (és egymás embereit) ellenőrzik. Emiatt -szerintem- csökken a lenyúlható pénz mennyisége, mi meg jól járunk. :-)
12karora is meglehetősen hasonlóan gondolkodik ebben a kérdésben:
Nem feltétlen építész kell egy főváros élére, bár tudom, ez a budapesti urbanisták álma. Egy városvezetés azért több annál, hogy 1-2 szexi épület kapjon helyet a városban, itt a napi szarokkal is foglalkoznia kell; akár szó szerint.
Ellenben kócsag például egy civilt látna a pályán:
El kellene egyszer érni, hogy ne pártkatona legyen. Érdekes kísérlet lenne egy ténylegesen civil valakinek a jelölése, aki erős érdekérvényesítő.
Jó Estét kedvesen egy város-bloggert is delegálna; ha nem is főpolgármesternek, de legalább tanácsadónak:
Mondjuk egy város bloggert szívesen látnék ha nem is főpolginak, de valamilyen tanácsadónak vagy ilyesminek...
Felvetésére viszont devadel replikázott frappánsan:
Ja, amikor közlekedési bloggerből lett BKK-vezér, azzal is milyen jól jártunk :-)
A tömegközlekedés rendberakása, több bringaút, bringaparkoló, Duna-partot a gyalogosoknak, és még néhány kardinális kérdésben osztotta meg velünk vágyait Avocado Fitness:
A BKK rendberakása után több bringautat és bringaparkolót. Engem autóval rohadtul zavarnak a nagykörúton a bringások, bringásként meg ha az autósok közt kell mennem, illetve rengeteg közlekedési csatornának nincs bringás alternatívája, a Rákóczi úton megértem, hogy sokan félnek tekerni, én is elkerülöm ha tehetem. Valamint mókásak az egyszer csak véget érő bringautak, ahol aztán keresgélhetsz, hogy mégis merre tovább...
A Városligetet tuti nem építeném be jobban, viszont rendbe raknám a Népligettel együtt, mert rájuk fér.
Kellenének hajléktalanszállók, illetve több erőforrás arra, hogy segítsünk nekik visszaintegrálódni, viszont az úttesten koldulást betiltanám.
Oda kellene adni a gyalogosoknak a Dunát, erre kellene valami jó megoldás, mert a rakparti utakat nem lehet felszámolni, és a hosszanti alagútnál jobb ötletem jelenleg nincs. A az a tanulmány, amit pár éve láttam, hogy befednének a rakparton bizonyos szakaszokat, alul az autók, felül meg a gyalogosok és bringások.
Ja, és az én ideális jelöltem felszámolná a korrupciót, a városi és kerületi ingatlanok haveroknak mutyizását, és minden pazarlást a köz vagyonával szemben. De hát ehhez a legkisebb a bizodalmam: előbb lesz hosszanti alagút a Duna alatt, mint 0 korrupció :(
031052 nickű kommentelőnk némiképp fontolva haladóbb a Duna gyalogosoknak átadásával kapcsolatban mint a fentebbi, Avocado Fitness, de ő is ebbe az irányba fejlesztene:
A Dunával kapcsolatban elsőre elég lenne az is, ha végig lehetne sétálni az alsó rakparton, illetve pár benyúló teraszt építeni ott, ahol nincsenek hajók (felőlem aztán lehetne minden másodikra kocsmát is rakni, aminek bérleti díjából fedezik a karbantartást, csak legyenek olyanok is, amik kötelező fogyasztás nélkül is használhatók). Ehhez nem kellene elvenni az utat, maximum pár parkolóhelyet.
Gymasa határozott és konkrét elképzelései alapján nyúlna bele fővárosunk és agglomerációjának a közlekedésébe:
- Aki nem akar bejönni Budapestre, annak ne KELLJEN!
Azaz M0-ást körbe BP körül, plusz M3-M1/M7 és M2-M5 viszonylatok város alatti (fizetős!!!) alagúttal történő összekötése, aminek nincs a városban hivatalos kijárata (ez megakadályozna, hogy minden reggel beduguljon az alagút, mert csak az használná, aki tényleg keresztül akar jutni a városon.
Az M0-as jelenleg óriási kerülő, plusz napi program a baleset miatti többórás dugó rajta. Emiatt jóformán csak a kamionosok használják elkerülni, mert nekik kötelező. Személyautóval az M3-M1 viszonylag meg beállt. Budapest esetén is a varoson keresztül a kisebbik rossz.
- Második lépés: normális S-bahn rendszer kiépítése, ami ÉRTELMES alternatívát kínál az agglomerációban lakóknak az autó helyett. Ez azt jelenti, hogy a városhatártól 50km-nyi távolságból Budapest szinte bármelyik pontja elérhető legyen 1-max 1,5 óra utazással, lehetőleg max 1 átszállással. Ehhez megfelelő számú P+R parkolóval.
- Utána a budapesti tömegközlekedést kell felhozni, hogy a városon belül a lehető legkevesebb átszállással lehessen utazni, illetve a külső kerületek között is legyenek közvetlen járatok. Mindezt természetesen, tiszta, csövesmentes, olcsó és pontos járatokkal. (Mondjuk ingyenes utazás forgalmi felmutatásával, stb.)
- Ha ez mind megvan, UTÁNA lehet bevezetni a dugódíjat, a nagykörúton belüli városrészre, ami valóban a belváros, és nem a Hungárián belüli rész, ahogy azt most elképzelik.
- Bónuszként megépíteném azokat a parkolóházakat, amiket az elmúlt 15+ évben ígértek a parkolási díjak bevételeiből, és amelyek közül egészen pontosan NULLÁT sikerült megépíteni, és ezekbe terelni az autókat, hogy eltűnjenek az utakról.
Akadt, aki a kétségkívül kulcsfontosságú, közlekedésszervezési tematikán túl, egy egészen más szemszögből fejtette ki igényét. Bonasera például kisvállalkozás-barát főpolgit szeretne:
Ha országos szinten a nagy multikkal haverkodik a kormány, Budapesten a mikro-mini-pici-kis vállalkozásokkal kellene jóban lenni. Sok fiatal csak teng-leng, nem is biztos, hogy tudják, hogy mihez kezdjenek hirtelen. Ebben szerintem segíthetne a városvezetés, hogy irányítsa őket a kis vállalkozások felé, vagy afelé, hogy saját vállalkozást indítsanak.
Nem nagy munkákra gondolok, hanem akár olyan munkát, mint amit most közmunkások végeznek, vállalkozó fiatalok is végezhetnék. Mint egy köz-vállalkozás program :). Persze ehhez antikorrupt vezetés kell.
Jules Verne viszont a kutyásokra,bringásokra, robogósokra, motorosokra vasprefektusi szigorral lecsapó főpolgit látna Budapest élén:
Bárkit támogatok, aki megfékezi a kutyás és a bringás terroristákat. Aki élhetővé (autózhatóvá) teszi a várost, visszaparancsolja a gyalogosokat az aluljárókba, kiharcolja a kötelező Kresz-vizsgát a bringásoknak és keményen bünteti a kutyásokat a csend és birtokháborítás miatt.
Olyan ember legyen a főpolgármester, aki vigyáz a rendes városlakók nyugalmára, a motorosokat kitiltja a zajártalom miatt, a katalizátor nélküli autókat kitiltja a városból és a robogósokat jól megadóztatja. Külön adónemet bevezetni a kutyásoknak: aki lakótelepi lakásban tartja a dögöt, az fizessen egymillió forint adót a fővárosnak.
Pedig úgy emlékeztem, hogy Verne Gyula elég szelíd
A fotók illusztrációk: Flickr-Beverly/Richard Mason
Ruzsik Dezső kihangsúlyozta, hogy önmagában vajmi kevés múlik pusztán a főpolgármester személyén. Komoly, komplex csapatmunka legnagyobb városunk irányítása. Különösen turisztikai kérdésekben rukkolt elő javaslatokkal:
Egy fecske nem csinál nyarat. Komplett városvezetésre lenne szükség, akik együtt tudnak működni, mert még is csak egy csapatmunka. Országos viszonylatban pedig igen nagy munka ez, nem nagyon hasonlítható más városhoz Budapest.
Maradva a városvezetésnél, mindenképpen kellene egy egy átfogó koncepció a városról. A sok feladat közül kiemelnék egy érdekeset. Ha ma már annyi mindent szabályoznak, akkor azért Budapest és a turizmus kapcsolata sokkal szabályozottabban kellene, hogy történjen. A Váci utca nem méltó arra, ami ma. Egyszerűen szégyen, ami ott zajlik. Ha már olyan fontos kérdésnek tekintjük a turizmust ebben a városban, akkor azért odafigyelhetnénk, hogy ne járassuk le saját magunkat. Egész konkrétan arra gondolok, hogy ne lehessen akármilyen giccseket árulni, bármilyen "moslékot" magyar ételként eladni és csak arra bazírozni, hogy a hülye turista úgy sem tudja mi az. Ne nézze hülyének ez a város a turistákat, csak erre célzom. Nem kellene, hogy úgy legyen, hogy a turisták által látogatott helyeket, a helyiek mind messze elkerülik. Persze, ha az a cél, hogy a "bátorra részegedett" turisták a bulinegyednek nevezett kocsmatúrákkal szórakoztassák a belvárosban élőket, akkor nem szóltam. De nem hiszem, hogy a kocsmaélet lenne a város fő koncepciója.
Maradva a témánál, felfoghatatlan, hogy repülőtérről miért nem jön be a Deák térig legalább a busz. Az, hogy metró nem megy oda, elfogadjuk. Biztos nagyon drága lenne és egyébként is. Meg a taxis lobbi is biztos sokat tesz azért, hogy a budapesti repteret tömegközlekedéssel ne legyen kényelmes megközelíteni. De a városra valamennyire is büszke városvezetés nézzen már magába és gondolkozzon már el rajta, hogy 2014-ben ez még miért kérdés?
Az egységes sárga taxik pedig "nagyon szépek", csak éppen azt a célt nem nagyon szolgálja, hogy eltünjön az a taxis réteg, akiknek már el kellett volna tűnniük. Keleti Pu. környékén szokott nézelődni a városvezetés? Esetlege Urbanista blog nem készítene ott interjút pár szép arccal, akiknek a többsége ránézésből már ült :) Ne vicceljünk már, hogy ez is még téma legyen ebben a városban.
Szóval ébredjen már fel a városvezetés és néhány aprósággal igen komoly változások mehetnének végbe. Legtöbbször szerintem ez nem is pénz kérdés, hanem egyszerűen hozzáállás csak.
Összefoglalva olyan városvezetés kellene, akik nem csak a pénzért dolgoznak. Talán idealista talán nem. De nem lehet mindent a pénzre fogni szerintem.
Megfontolandó, tartalmas hozzászólás. Viszont érdekes, hogy más budapesti turisztikai szakembereknek nem okozna gondot a turisták hülyének nézése: például ha nem írnák ki a parlamenti látogatójegyekre a belépők árát.
Elsősorban nem konkrét személyekre vártunk tippeket, hanem szemléletmódra és habitusra, de akadt néhány érdekes jelölt
Képek: Indafotó, Index, Flickr, Wikipedia
Ha már nő, akkor az Esztergomot karakánul felrázó Tétényi Éva neve is elhangzott:
Amúgy meg vigyázó szemetek Tétényi Évára vessétek. Csendesen készülget a háttérben.
írta 12 karora
Többen Gegesy Ferencet, a Ferencvárost 1990 és 2010 között, 20 évig vezető, kerületi polgármestert látnák a poszton.
És hát nincs jó poszt vicces komment nélkül, adta magát Toronto fajsúlyos, és a mindenfajta földi okosságot nem megvető polgármestere: Rob Ford. Kecsuan három felkiáltójellel nyomatékosítva ajánlotta.
Magam, teljesen komolytalanul (hisz nem hallani ez irányú ambícióiról), Rubik Ernőt vetettem fel. Egyben fellistáztam néhány erényét, amelyek szerintem alkalmassá teszik, ám az ellenérvekből is megemlítettem párat. Érdekes módon vele kapcsolatban két olyan ellenérvről írtatok, amelyek ugyan megfontolandóak, ám nem tartom egyiket sem kizáró oknak:
Rubik eddig messze a legjobb ötlet. Csak a komplett főváros összes sirámát rálőcsölni egy 70 éves emberre: a kínhalálra ítélés egyik formája.
írta borzimorzi
Szerintem egy testileg-lelkileg egészséges 70 évesbe simán belefér egy ciklus, ha pedig jóval fittebb, mint a kortársai, akár kettő is. Végső soron a főpolgiválasztás is valahol olyan, mint egy használtautó-vétel: nem kilométeróra-állást és évjáratot, hanem állapotot veszünk. Egy tettre kész 70 éves embert azért még ne írjunk le, ne legyünk annyira ageisták. És hát mindegyik, élő 70 évesnek bizalomgerjesztőbbek az orvosi leletei, mint mondjuk egy néhai 50 éves boncolási jegyzőkönyve. Ahogy mondani szokták: "Nem a koros, hanem a soros!" – pedig Gyuri bácsi fel sem merült.
Egy városvezetés azért több annál, hogy 1-2 szexi épület kapjon helyet a városban, itt a napi szarokkal is foglalkoznia kell akár szó szerint. Rubik Ernőről azt gondolod, hogy hólapátokkal és gemkapcsokkal foglalkozzon?
jegyezte meg a már többször idézett 12karora
Nos, szerintem az, hogy valaki kreatív és akár az egész világot befolyásoló víziói vannak, nem jelenti feltétlenül azt, hogy a hányinger kerülgeti a napi csip-csup ügyek kezelése miatt. Például az általam egyáltalán nem bálványozott Steve Jobsról el kell ismerni, hogy nem esett neki nehezére hétköznapi apróságokkal foglalatoskodni. Többek között a zsebében kulcscsomóval tesztelte az iPhone-prototípus kijelzőjének karcolástűrését, sőt, még vadidegen előfizető érdekében is levelezgetett egy telefontársaság ügyfélszolgálatával.
De mindenki megnyugodhat, aki hozzám hasonlóan nem tudja kirakni a bűvös kocka mind a hat oldalát: nem valós "veszély", hogy Rubik főpolgi lesz.
Végezetül szeretném megköszönni mindenkinek a kommenteket. Válogatásom szubjektív, természetesen nem kizárt, hogy más eltérően csemegézett volna a felhozatalból.
Rovataink a Facebookon