Két műemléképület is áldozatául eshet az új Budapesti Olimpiai Központnak

2015.02.04. 10:31

Az alábbi e-mail esett be az Urbanista postaládájába:

Tisztelt Urbanista!

Veszélyeztetett műemléképületekre szeretném felhívni a közvélemény figyelmét.

A vasutak megszállottai között már egy ideje téma, hogy le akarják bontani a Keleti pályaudvar műemléképületeinek egy részét.

Két, építészetileg rendkívül nívós csarnok is a megalomániás Olimpiai Központ áldozatául eshet.

A fűtőháznak épített csarnokok önmagukban akár egy-egy kisebb pályaudvarnak is beillenének. A háromhajós belső teret mindkettőben az igényes öntöttvas oszlopok és a szegecselt vasrácskeret határozza meg. (Sajnos a csatolt képek minősége nem kifogástalan, de az értő olvasóknak illusztrációként elegendő.)

Ezek az épületek csodával határos módon átvészelték a XX. század rombolásait; a Nagy Háború végén a román csapatok megszállását, majd a vasúti objektumokat legfőbb célpontnak tekintő második világháborús bombázásokat, ötvenhatot és a szocializmus időszakának erőltetett modernizációját.

Mi több, egykori funkciójukat is többnyire megtarthatták! Kettő közül a fiatalabb, de így is több, mint száz éves nyugati épület a MÁV saját járműkarbantartója, a másik pedig egy magáncég bérleményeként tölti be ugyanezt a szerepet.

A csarnokok jó műszaki állapotban vannak, és kiválóan alkalmasak arra a célra, amelyre megépítették őket. Eleve nem volna szabad lebontani egyiket sem, hiszen olyan értékeik miatt minősítették őket műemléknek, amelyekkel még ma is rendelkeznek.

Az anno világszínvonalú Magyar Államvasutak legszebb korszakának mementóiként magasodnak a sínek között, egy páratlan épületegyüttes részét képezve.

Több európai nagyváros központi pályaudvara tokkal-vonóval elpusztult a második világháborúban – így történt ez Bécsben, vagy (egyébként a Keleti előképéül szolgáló) berlini Lehrter Bahnhof esetében is. Budapest e tekintetben eddig kivételes módon szerencsésnek volt nevezhető, bár a békét már nem biztos, hogy túlélik ezek az épületek. A Nyugati több korábbi felújítás ellenére is katasztrofális állapotban van, az ugyancsak műemlékként védett egykori Józsefvárosi pályaudvart pedig a Sorsok Házának nevezett új holokausztközpont kialakítása miatt a főfalakig visszabontották, alig hagyva meg valamit belőle, holott a főváros legrégebbi fennmaradt indóháza volt.

Arról nem is beszélve, hogy a számos régebbi és újabb szépségtapasz dacára magának a Keletinek sem ártana egy „nagygenerál”.

Sajnos azonban úgy tűnik, hogy a jelenleg regnáló kormány által a jövőbeli olimpia rendezésére kiszemelt Puskás Ferenc Stadionnak és környékének gigantikus sportközponttá bővítése minden más szempontot, sőt, még a műemlékek védelmére hivatott törvényt is felülírja. Eddig is láthattuk,

ha stadion kell, pénz és értékeink megőrzése nem számít.

Felfoghatatlan, hogy a több sportlétesítményt magába foglaló, így is hatalmas területet miért kell déli irányban annyira kiterjeszteni, hogy az minden útban lévő építmény letarolását eredményezze? Ám ha mégis szükséges a telek növelése, miért nem kerülhetőek meg az évtizedek óta védett műemlékek, amelyek éppen azért kaptak ilyen státuszt, hogy ne lehessen lebontani vagy méltatlanul átalakítani őket?

Ezek szerint a „szent” cél érdekében bármi feláldozható.

Csak remélhetjük, hogy a magyar vasút fénykorának ezek a páratlan emlékei nem vesznek oda a minden értékre fittyet hányó „fejlesztési” lázban, illetve hogy az illetékes műemlékvédelmi szervek ezúttal nem asszisztálnak a pusztításhoz.

 Eddig tart a levél. Természetesen helyt adunk hatósági részről is az illetékeseknek, hogy elmondják: mit várhatunk. Valóban tervezik ezeknek a csarnokoknak a lebontását?