A négyeshatos ősének lenn volt az áramszedője

Az első pesti villamosvonal forradalmasította a közlekedést

2016.03.31. 15:02

A budapesti Nagykörút ma már szinte elképzelhetetlen lenne a középen futó, naponta tömegeket szállító sárga villamosok nélkül, de ez nem volt mindig így. A mai 4-es, 6-os elődje egy kísérletként indult közel 130 éve, azóta viszont a világ egyik legtöbbet használt vonalává nőtte ki magát. 

Április 16-17-án az idei Budapest100 témája kivételesen nem a százéves házak lesznek, hanem az egész Nagykörút, kortól függetlenül. Ebből az alkalomból emlékezünk meg a legfontosabb körúti járműről, a legendás négyeshatosról.

A főváros ismét egy nevezetességgel gazdagodott: villamos vasútja van. Egy ideig csak próba képen rövid darabon, az osztrák-magyar államvasút pályaházától a Királyházáig van kiépítve, de reméljük, nem sokára körül fogja futni a várost a nagy körút egész hosszában

– írta a Vasárnapi Ujság 1887 őszén. A villamosokat nem véletlenül nevezte a korabeli cikk nevezetességnek: addig a fővárost csak lóvasútvonalak hálózták be, az elektromosság alkalmazása a városi tömegközlekedésben még világszerte gyerekcipőben járt.

Az új technológiát 1879-ben mutatta be a Siemens egy berlini vásáron, az első elektromos villamosvonalat pedig 1880-ban Szentpétervár mellett adták át. Egy évvel később a Siemens már a gyakorlatban is megépített egy villamosvonalat Berlin akkori elővárosában, Lichterfeldében, de 1887-ben Európában még csak a nagy-britanniai Brightonban és Blackpoolban, illetve Bécs mellett működött villamos, így a kísérleti vonal megnyitásával Budapest is csatlakozott a világ élvonalához.

A magyar fővárosba Balázs Mór közlekedésmérnök hozta el az új német csúcstechnológiát: a Lindheim és társa, illetve a Siemens és Halske cégekkel közösen 1887 októberében kapta meg az engedélyt Baross Gábor közlekedési minisztertől a próbavonal kiépítésére, melyben Baross megszabta, hogy a nyomtáv egy méter legyen, a villamost pedig felső vezetékek helyett egy földalatti technológiával lássák el árammal.

A Nagykörút ekkor még korántsem úgy nézett ki, mint ma: bár a Parlament már 1871-ben törvényt hozott a tervezett „nagy körútnak” megépítéséről, 1887-ig még alig épültek házak a kijelölt út mentén.

A Nyugati pályaudvar már állt, a kísérleti villamosvonal pedig a pályaudvar épülete előtt álló indóházból indult, a két kocsiból álló, zöldre festett szerelvény

végigzötyögött a Teréz körúton mintegy 10 km/órás sebességgel, az Oktogonon egy lovasrendőr vezette át

a Sugárút (mai Andrássy út) építésekor már elkészült házak között, majd végül a Király utcánál, nagyjából egy kilométer után véget is ért az útja és fordult is vissza.

Az útja nem volt veszélytelen, alig néhány nappal a villamos indulása után megtörtént a budapesti villamosok első balesete is: a kőkemény 10 kilométeres sebességgel száguldó szerelvény fellökött egy tejeskocsit, amelyről még a kocsis is leesett. A rendőrök is kimentek a helyszínre, de az áldozat addigra elmenekült.

Bár a Nagykörút kiépítése a város egyik legfontosabb projektje volt a korban, az 1887-es villamost valóban csak kísérleti jelleggel indították, feltehetőleg azért is, mert a lóvasutakat birtokló társaság (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság, BKVT) a legtöbb és legfontosabb közlekedési vonalat már befoglalta magának. Balázs Mórék Budapesti Városi Vasút (BVV) néven alapított társaságukkal a modernebb technológiával próbáltak beférkőzni a piaci résekbe. Az éppen épülőfélben lévő Nagykörút pont ilyen terep volt számukra.

A három évre engedélyezett kísérleti villamospályát 1890-re el is bontották, hogy állandó (és hosszabb), az út két oldalán fekvő pályát fektessenek le helyette a Nyugati pályaudvar és a Kerepesi (mai Rákóczi) út között. A BVV ekkor a Baross utca vonalán már az Egyetem tér és a Kerepesi temető között, illetve a Podmaniczky utcában is üzemeltetett villamosvonalat.

A konkurens BKVT viszont 1895-től elkezdte saját lóvasútvonalait is villamosítani. A főváros így hamarosan két társaság, a barna kocsikkal közlekedő BKVT, illetve az időközben Budapesti Villamos Városi Vasút Rt.-vé alakuló, sárga kocsikat járató BVV versengésének terepévé vált. A Nagykörút Nyugati pályaudvar és Margit híd közötti szakaszát a BKVT foglalta be magának, ezt a vonalat 1896-ban villamosították.

A villamosokat ekkor még színtárcsákkal jelölték. Például

Óbuda felé a félig fehér, félig kék és a kék kockás, míg a Körúton a tiszta piros, a piros-kék és a piros-zöld kockás

körjelzésű villamosok jártak.

Az egyre kaotikusabb rendszert 1910-ben szüntették meg, a városvezetés ekkor vezette be a villamosok számozását, amelyben szintén megkülönböztették a két versengő társaságot: a BKVT a páratlan számokat kapta, míg a BVVV a párosokat.

Így lett a Nagykörúton járó, korábban piros színnel jelölt járatból a 6-os. A 4-es ekkor még meglehetősen érdekes vonalat járt be: a Petőfi térről indulva a Boráros térnél fordult rá a körútra, hogy azon végighaladva végül a mai Március 15. téren keresztül térjen vissza a Petőfi térre.

A 13-as számot kihagyták, azt egy vonal sem kapta meg.

A két társaság versengése máig meghatározza a budapesti villamosok arculatát, bár az akkori kormány már 1918-ban közös irányítás alá vonta a város különböző részein működő tömegközlekedési cégeket Budapesti Egyesített Városi Vasutak (BEVV) néven. Amikor viszont ebből 1923. január elsejével megalakult a cégeket magába olvasztó Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT, vagyis „Beszkárt”), akkor döntöttek a város arculatának egységesítéséről is. A villamosok ügyében eldöntendő kérdés volt, hogy melyik cég színe maradjon?

Sárga vagy a barna?

Bár a BVVV és a BKVT versenyében az utóbbi számított nagyobb halnak, a BVVV a sárga villamosaival elvitte a prímet. Nem véletlenül, már 1911-ben arról cikkeztek, hogy

„a Nagy-Körút egész képe üdébb és derültebb, mint a régi körúté (Váci-, Károly-, Múzeum-Körút), amihez nagyban hozzájárul az a csekélység, hogy amannak tipikus és sűrű sorban járó forgalmi eszköze, a városi villamos-kocsik, vidám sárga színűek, holott a régi körúton tompa, semmitmondó barna-színűek a kocsik.

A Beszkárt végül szintén a sárga kocsik mellett döntött, de

a BKVT emlékére középen egy barna csík is megmaradt a villamosok oldalán.

A számozott, sárgára festett, és immár egységesített villamosok 4-es, 6-os és időszakosan 4A, 4B, 6A, 6B, 66-os, 66A, illetve 7-es és 7A számokkal is érintették a Nagykörutat.

A 6-osnak nagyjából csak a végállomásai változtak (1941 óta indul a Széll Kálmán térről, 1952. december 21-e, Sztálin 74. születésnapja és a Petőfi híd felavatása óta megy át délen is Budára), míg a 4-est hol Óbuda, hol Újbuda irányában hosszabbították meg. 

Bár a BVVV már 1913-ban azon gondolkozott, hogy az addigra elkopott, a Nagykörút két oldalán vezetett síneket középre helyezzék, mondván, hogy így az eddigi autóközlekedésre szolgáló úttest is kiszélesedne, erre végül csak a második világháború után, 1948-ban került sor. Az ötvenes években a legtöbb helyen rendes megállókat is kialakítottak hozzá, az egykori, közel 130 éves kísérleti pályából pedig mára a világ egyik legtöbbet használt villamosvonala lett.

Szerzőnk a Budapest100 önkéntese.  A cikk elkészítéshez Legát Tibor – Zsigmond Gábor: A villamos aranykora című szöveggyűjteményt használtuk fel. 

Érdekel a régi Budapest? Kövesd az Urbanistát a Facebookon!

Az oldalról ajánljuk

  • Külföld
Vádat emeltek Orbán Viktor és Donald Trump szövetségese ellen puccskísérlet miatt

Vádat emeltek Orbán Viktor és Donald Trump szövetségese ellen puccskísérlet miatt

Egy elnököt és egy bírát is ki akart iktatni.

február 19., 08:26

  • Kultúr
Ő a magyar irodalomtörténet talán legtöbbet tárgyalt és leginkább vitatott alakja

Ő a magyar irodalomtörténet talán legtöbbet tárgyalt és leginkább vitatott alakja

A Jókai 200 bicentenáriumi konferencián fel kellett kötni a gatyánkat.

február 19., 08:28

  • Jégkorong
Kapott gól nélkül elődöntős a címvédő FTC, az alapszakasz győztesével játszik a döntőért

Kapott gól nélkül elődöntős a címvédő FTC, az alapszakasz győztesével játszik a döntőért

Négy közé jutott a DEAC és a DVTK is.

február 19., 08:31

  • Külföld
2002 óta először hatoltak be izraeli tankok Ciszjordániába

2002 óta először hatoltak be izraeli tankok Ciszjordániába

A térséget továbbra is a palesztin hatóságok vezetik, de hosszú katonai jelenlétre számíthatnak.

15 perce

  • Sport
Pocsék kezdés után történelmi bravúr a Vasas röplabdázóitól Európában

Pocsék kezdés után történelmi bravúr a Vasas röplabdázóitól Európában

„Csapatszinten talán a szezon legrosszabb teljesítményét nyújtottuk.”

február 19., 08:26

  • Popkulturális
A Beatles utáni legjobbak léghajón érkeztek

A Beatles utáni legjobbak léghajón érkeztek

A gombafejűek pont olyan jól egészítették ki egymást, mint a Led Zeppelin muzsikusai.

február 19., 08:53

  • Belföld
Közel 3,5 milliárd forintba került az államnak a Nemzeti Sport

Közel 3,5 milliárd forintba került az államnak a Nemzeti Sport

A sportújság eladásain az államosítás sem segített.

február 19., 08:49

  • Cinematrix
A brutalista rendezője egy forintot sem keresett a filmjével

A brutalista rendezője egy forintot sem keresett a filmjével

Brady Corbet szerint sok Oscar-jelölt alkotó a saját lakbérét sem képes kifizetni.

február 19., 09:05

  • Futball
Az NB III kiesőjelöltjénél folytatja az Újpest és a Vasas korábbi kiválósága

Az NB III kiesőjelöltjénél folytatja az Újpest és a Vasas korábbi kiválósága

Végül az sem szegte kedvét, hogy „hamászos robbantónak” gúnyolták.

február 19., 09:22

  • Külföld
Tíz év börtönre ítéltek egy férfit, aki megpróbálta megölni a volt japán miniszterelnököt

Tíz év börtönre ítéltek egy férfit, aki megpróbálta megölni a volt japán miniszterelnököt

A merénylő azt állította, hogy nem a kormányfő megölése volt a szándéka.

február 19., 09:50

  • Külföld
Brüsszelben riadót fújnak, újabb válságtanácskozás jöhet Trump béketárgyalásai miatt

Brüsszelben riadót fújnak, újabb válságtanácskozás jöhet Trump béketárgyalásai miatt

Az Európai Unió nem szeretné, hogy az amerikaiak Ukrajna és az EU nélkül tárgyaljanak Moszkvával.

február 19., 09:31

  • Külföld
Több mint 150 kis kardszárnyú delfint vetett partra a víz Ausztráliában

Több mint 150 kis kardszárnyú delfint vetett partra a víz Ausztráliában

Az állatok a nedves homokban ragadva reménytelen helyzetbe kerültek.

február 19., 10:03

  • Tech-Tudomány
A Gmailen terjedő újabb átverések miatt a kiberszakértők megkongatták a vészharangot

A Gmailen terjedő újabb átverések miatt a kiberszakértők megkongatták a vészharangot

A csalók a mesterséges intelligencia eszközeivel élve igyekeznek átverni a felhasználókat.

február 19., 07:44

  • Kultúr
A turisták ilyet még biztosan nem láttak Budapesten

A turisták ilyet még biztosan nem láttak Budapesten

Most először a külföldieket is várják.

február 19., 10:07

  • Kultúr
Pintér Béla: Ha valakit meg akarnak semmisíteni, nem válogatnak az eszközök között

Pintér Béla: Ha valakit meg akarnak semmisíteni, nem válogatnak az eszközök között

Még mindig fél attól, hogy megfojtják a színházát.

február 19., 08:05

  • Vélemény
Amerika adja a NATO erejét, és az elnökét nem Brüsszelben választják

Amerika adja a NATO erejét, és az elnökét nem Brüsszelben választják

Amíg a NATO jelen formájában létezik, ostobaság egy európai „ellen-NATO” álmát kergetni. Hegyi Gyula írása.

február 19., 06:12

  • Sport
Díjesővel indította az évet a magyar motorsport 19 éves bajnoka

Díjesővel indította az évet a magyar motorsport 19 éves bajnoka

Két kategóriát lépett egyszerre – komolyabb zökkenőktől mentesen.

február 19., 08:03

  • Belföld
Bezuhant a születésszám, óvodabezárási hullám jöhet Budapest egyik kerületében

Bezuhant a születésszám, óvodabezárási hullám jöhet Budapest egyik kerületében

A szülők dühösek, a városvezetés a tragikus születésszámokkal érvel.

február 19., 07:39

  • Külföld
Donald Trump éppen élő egyenes adásban veri szét a szövetségi kormányzatot

Donald Trump éppen élő egyenes adásban veri szét a szövetségi kormányzatot

Tömeges elbocsátások: több mint 200 ezer munkavállaló lehet érintett.

február 19., 06:19

  • Belföld
Kiszivárgott Orbán Viktor balatonfüredi beszéde, el akarják foglalni Brüsszelt

Kiszivárgott Orbán Viktor balatonfüredi beszéde, el akarják foglalni Brüsszelt

Kihelyezett frakcióülést tartott a Fidesz–KDNP.

február 19., 06:58

  • Futball
Messi fia apja nyomdokain, már-már a papa Getafénak rúgott álomgólját másolta

Messi fia apja nyomdokain, már-már a papa Getafénak rúgott álomgólját másolta

A legfőbb különbség: Ciro jobblábas, nem úgy, mint a papa.

február 19., 06:31

  • Gazdaság
Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.

Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.

Az adásvétel értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.

február 19., 07:19

  • Futball
Augusztus óta nem látott sikerrel kerülhet még közelebb a bajnoki címhez a Liverpool

Augusztus óta nem látott sikerrel kerülhet még közelebb a bajnoki címhez a Liverpool

Az Arsenal volt a legutóbbi csapat, amelyik képes volt rá.

február 19., 07:31

  • Belföld
Karácsony Gergely: A főváros csatlakozik az állam elleni perhez az Óbudai Gázgyár méregtelenítéséért

Karácsony Gergely: A főváros csatlakozik az állam elleni perhez az Óbudai Gázgyár méregtelenítéséért

200 ezer tonna mérgező, rákkeltő szennyező anyagot kellene felszámolnia az MVM-nek.

február 19., 06:45

  • FOMO
Komoly okai vannak, miért nincs híd a Gibraltári-szorosban

Komoly okai vannak, miért nincs híd a Gibraltári-szorosban

Geológiai, mérnöki, gazdasági és geopolitikai magyarázat is van rá.

február 19., 07:03

  • Belföld
Kocsis András Sándor: Orbán Viktort rendkívül megvezették kínai barátai

Kocsis András Sándor: Orbán Viktort rendkívül megvezették kínai barátai

A szociológus szerint Magyarország áldozata lett Hszi Csin-ping tervének.

február 19., 06:33

  • Külföld
Ötéves kislány buktatott le egy gyermekpornográf felvételeket tároló férfit

Ötéves kislány buktatott le egy gyermekpornográf felvételeket tároló férfit

Több mint ötezer felvétel került elő.

február 19., 06:14