A négyeshatos ősének lenn volt az áramszedője

Az első pesti villamosvonal forradalmasította a közlekedést

2016.03.31. 15:02

A budapesti Nagykörút ma már szinte elképzelhetetlen lenne a középen futó, naponta tömegeket szállító sárga villamosok nélkül, de ez nem volt mindig így. A mai 4-es, 6-os elődje egy kísérletként indult közel 130 éve, azóta viszont a világ egyik legtöbbet használt vonalává nőtte ki magát. 

Április 16-17-án az idei Budapest100 témája kivételesen nem a százéves házak lesznek, hanem az egész Nagykörút, kortól függetlenül. Ebből az alkalomból emlékezünk meg a legfontosabb körúti járműről, a legendás négyeshatosról.

A főváros ismét egy nevezetességgel gazdagodott: villamos vasútja van. Egy ideig csak próba képen rövid darabon, az osztrák-magyar államvasút pályaházától a Királyházáig van kiépítve, de reméljük, nem sokára körül fogja futni a várost a nagy körút egész hosszában

– írta a Vasárnapi Ujság 1887 őszén. A villamosokat nem véletlenül nevezte a korabeli cikk nevezetességnek: addig a fővárost csak lóvasútvonalak hálózták be, az elektromosság alkalmazása a városi tömegközlekedésben még világszerte gyerekcipőben járt.

Az új technológiát 1879-ben mutatta be a Siemens egy berlini vásáron, az első elektromos villamosvonalat pedig 1880-ban Szentpétervár mellett adták át. Egy évvel később a Siemens már a gyakorlatban is megépített egy villamosvonalat Berlin akkori elővárosában, Lichterfeldében, de 1887-ben Európában még csak a nagy-britanniai Brightonban és Blackpoolban, illetve Bécs mellett működött villamos, így a kísérleti vonal megnyitásával Budapest is csatlakozott a világ élvonalához.

A magyar fővárosba Balázs Mór közlekedésmérnök hozta el az új német csúcstechnológiát: a Lindheim és társa, illetve a Siemens és Halske cégekkel közösen 1887 októberében kapta meg az engedélyt Baross Gábor közlekedési minisztertől a próbavonal kiépítésére, melyben Baross megszabta, hogy a nyomtáv egy méter legyen, a villamost pedig felső vezetékek helyett egy földalatti technológiával lássák el árammal.

A Nagykörút ekkor még korántsem úgy nézett ki, mint ma: bár a Parlament már 1871-ben törvényt hozott a tervezett „nagy körútnak” megépítéséről, 1887-ig még alig épültek házak a kijelölt út mentén.

A Nyugati pályaudvar már állt, a kísérleti villamosvonal pedig a pályaudvar épülete előtt álló indóházból indult, a két kocsiból álló, zöldre festett szerelvény

végigzötyögött a Teréz körúton mintegy 10 km/órás sebességgel, az Oktogonon egy lovasrendőr vezette át

a Sugárút (mai Andrássy út) építésekor már elkészült házak között, majd végül a Király utcánál, nagyjából egy kilométer után véget is ért az útja és fordult is vissza.

Az útja nem volt veszélytelen, alig néhány nappal a villamos indulása után megtörtént a budapesti villamosok első balesete is: a kőkemény 10 kilométeres sebességgel száguldó szerelvény fellökött egy tejeskocsit, amelyről még a kocsis is leesett. A rendőrök is kimentek a helyszínre, de az áldozat addigra elmenekült.

Bár a Nagykörút kiépítése a város egyik legfontosabb projektje volt a korban, az 1887-es villamost valóban csak kísérleti jelleggel indították, feltehetőleg azért is, mert a lóvasutakat birtokló társaság (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság, BKVT) a legtöbb és legfontosabb közlekedési vonalat már befoglalta magának. Balázs Mórék Budapesti Városi Vasút (BVV) néven alapított társaságukkal a modernebb technológiával próbáltak beférkőzni a piaci résekbe. Az éppen épülőfélben lévő Nagykörút pont ilyen terep volt számukra.

A három évre engedélyezett kísérleti villamospályát 1890-re el is bontották, hogy állandó (és hosszabb), az út két oldalán fekvő pályát fektessenek le helyette a Nyugati pályaudvar és a Kerepesi (mai Rákóczi) út között. A BVV ekkor a Baross utca vonalán már az Egyetem tér és a Kerepesi temető között, illetve a Podmaniczky utcában is üzemeltetett villamosvonalat.

A konkurens BKVT viszont 1895-től elkezdte saját lóvasútvonalait is villamosítani. A főváros így hamarosan két társaság, a barna kocsikkal közlekedő BKVT, illetve az időközben Budapesti Villamos Városi Vasút Rt.-vé alakuló, sárga kocsikat járató BVV versengésének terepévé vált. A Nagykörút Nyugati pályaudvar és Margit híd közötti szakaszát a BKVT foglalta be magának, ezt a vonalat 1896-ban villamosították.

A villamosokat ekkor még színtárcsákkal jelölték. Például

Óbuda felé a félig fehér, félig kék és a kék kockás, míg a Körúton a tiszta piros, a piros-kék és a piros-zöld kockás

körjelzésű villamosok jártak.

Az egyre kaotikusabb rendszert 1910-ben szüntették meg, a városvezetés ekkor vezette be a villamosok számozását, amelyben szintén megkülönböztették a két versengő társaságot: a BKVT a páratlan számokat kapta, míg a BVVV a párosokat.

Így lett a Nagykörúton járó, korábban piros színnel jelölt járatból a 6-os. A 4-es ekkor még meglehetősen érdekes vonalat járt be: a Petőfi térről indulva a Boráros térnél fordult rá a körútra, hogy azon végighaladva végül a mai Március 15. téren keresztül térjen vissza a Petőfi térre.

A 13-as számot kihagyták, azt egy vonal sem kapta meg.

A két társaság versengése máig meghatározza a budapesti villamosok arculatát, bár az akkori kormány már 1918-ban közös irányítás alá vonta a város különböző részein működő tömegközlekedési cégeket Budapesti Egyesített Városi Vasutak (BEVV) néven. Amikor viszont ebből 1923. január elsejével megalakult a cégeket magába olvasztó Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT, vagyis „Beszkárt”), akkor döntöttek a város arculatának egységesítéséről is. A villamosok ügyében eldöntendő kérdés volt, hogy melyik cég színe maradjon?

Sárga vagy a barna?

Bár a BVVV és a BKVT versenyében az utóbbi számított nagyobb halnak, a BVVV a sárga villamosaival elvitte a prímet. Nem véletlenül, már 1911-ben arról cikkeztek, hogy

„a Nagy-Körút egész képe üdébb és derültebb, mint a régi körúté (Váci-, Károly-, Múzeum-Körút), amihez nagyban hozzájárul az a csekélység, hogy amannak tipikus és sűrű sorban járó forgalmi eszköze, a városi villamos-kocsik, vidám sárga színűek, holott a régi körúton tompa, semmitmondó barna-színűek a kocsik.

A Beszkárt végül szintén a sárga kocsik mellett döntött, de

a BKVT emlékére középen egy barna csík is megmaradt a villamosok oldalán.

A számozott, sárgára festett, és immár egységesített villamosok 4-es, 6-os és időszakosan 4A, 4B, 6A, 6B, 66-os, 66A, illetve 7-es és 7A számokkal is érintették a Nagykörutat.

A 6-osnak nagyjából csak a végállomásai változtak (1941 óta indul a Széll Kálmán térről, 1952. december 21-e, Sztálin 74. születésnapja és a Petőfi híd felavatása óta megy át délen is Budára), míg a 4-est hol Óbuda, hol Újbuda irányában hosszabbították meg. 

Bár a BVVV már 1913-ban azon gondolkozott, hogy az addigra elkopott, a Nagykörút két oldalán vezetett síneket középre helyezzék, mondván, hogy így az eddigi autóközlekedésre szolgáló úttest is kiszélesedne, erre végül csak a második világháború után, 1948-ban került sor. Az ötvenes években a legtöbb helyen rendes megállókat is kialakítottak hozzá, az egykori, közel 130 éves kísérleti pályából pedig mára a világ egyik legtöbbet használt villamosvonala lett.

Szerzőnk a Budapest100 önkéntese.  A cikk elkészítéshez Legát Tibor – Zsigmond Gábor: A villamos aranykora című szöveggyűjteményt használtuk fel. 

Érdekel a régi Budapest? Kövesd az Urbanistát a Facebookon!

Az oldalról ajánljuk

  • Belföld
Halálos lakástűz volt Lánycsókon, egy idős férfi otthonában csaptak fel a lángok

Halálos lakástűz volt Lánycsókon, egy idős férfi otthonában csaptak fel a lángok

Egy hulladék okozta a tragédiát.

február 20., 08:20

  • Gazdaság
Leállás jön Magyarország egyik legnagyobb bankjánál

Leállás jön Magyarország egyik legnagyobb bankjánál

Harminc órán keresztül nem lesznek elérhetőek bizonyos szolgáltatások a CIB Banknál.

február 20., 08:36

  • Kultúr
Fuldoklik a magyar klubélet, és nem látszik a megoldás

Fuldoklik a magyar klubélet, és nem látszik a megoldás

Anyagi segítség nincs, helyette extra kiadásokat várnak el tőlük.

február 20., 07:54

  • Belföld
Gyurcsány Ferenc lírai sorokat posztolt

Gyurcsány Ferenc lírai sorokat posztolt

Trump, Putyin, Orbán és a techmilliárdosok miatt a világ egyre több keserűséget okoz.

február 20., 08:04

  • Gazdaság
Érkezik az év legnagyobb kamatesője

Érkezik az év legnagyobb kamatesője

Több mint 2200 milliárd forint sorsa dől el.

február 20., 08:33

  • Kézilabda
Továbbra is tart a Szeged vesszőfutása, újabb vereséget szenvedett a Bajnokok Ligájában

Továbbra is tart a Szeged vesszőfutása, újabb vereséget szenvedett a Bajnokok Ligájában

Sorozatban harmadjára kapott ki a legrangosabb kupasorozatban a Tisza-parti együttes.

február 20., 08:41

  • Külföld
A Space X egyik rakétatörmeléke csapódott be Lengyelországban

A Space X egyik rakétatörmeléke csapódott be Lengyelországban

Egy férfi a raktára mögött lelt rá a törmelékre.

február 20., 08:21

  • Belföld
Sárgulnak a vasútvillamosok, de nem az irigységtől

Sárgulnak a vasútvillamosok, de nem az irigységtől

A balesetek számának csökkentése a cél.

február 20., 07:53

  • Kultúr
Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást

Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást

Exkluzív interjút adott az Indexnek az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke a kialakult helyzetről.

február 20., 07:44

  • Tech-Tudomány
Ikonikus ételek tűnhetnek el, a gouda sajt és a dijoni mustár is veszélyben van

Ikonikus ételek tűnhetnek el, a gouda sajt és a dijoni mustár is veszélyben van

Ketyeg az óra, több termék is érintett lehet.

február 20., 07:13

  • Gazdaság
Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

A hivatal átláthatóságot vár a döntéstől.

február 20., 07:29

  • Futball
Lionel Messi mesés győztes gólja mínusz 22 fokban

Lionel Messi mesés győztes gólja mínusz 22 fokban

Csoda, hogy nem fagyott meg...

február 20., 07:13

  • Belföld
Továbbra sem enyhül a hideg, de többórás napsütéssel kacsint ránk a csütörtök

Továbbra sem enyhül a hideg, de többórás napsütéssel kacsint ránk a csütörtök

Marad a hideg, a maximum-hőmérséklet 2 és 6 fok között várható.

február 20., 06:03

  • Belföld
A KSH technikai hibája levélcunamit okozott az adatszolgáltatóknál

A KSH technikai hibája levélcunamit okozott az adatszolgáltatóknál

A KSH elnézést kért a hibáért, de az okozott károkat nem tudják visszacsinálni.

február 20., 06:07

  • Gazdaság
Az ingatlanárak repülőrajtot vettek, ám a lakásépítések padlót fogtak

Az ingatlanárak repülőrajtot vettek, ám a lakásépítések padlót fogtak

Kérdés, lendíthetnek-e a helyzeten a lakhatási válság enyhítését célzó állami intézkedések.

február 20., 08:55

  • Vélemény
Variációk a népirtásra

Variációk a népirtásra

Izraelt népirtásban bűnösnek tartja Karsai László, ismert hazai holokauszttörténész. Joggal teszi? Pelle János írása.

február 20., 06:11

  • Fehér ház
Nem csak Amerikát, az egész világot felkavarta a Trump-hurrikán első hónapja

Nem csak Amerikát, az egész világot felkavarta a Trump-hurrikán első hónapja

Béketárgyalások az ukrajnai háborúról, a teljes amerikai bürokrácia átszabása, és ez csak a jéghegy csúcsa.

február 20., 06:09

  • FOMO
Visszatér a képernyőre Sárközi Ákos

Visszatér a képernyőre Sárközi Ákos

Újra főzőműsorban fog szerepelni.

február 20., 06:13

  • Külföld
J. D. Vance: Zelenszkij megbánja, hogy nyilvánosan kritizálja Donald Trumpot

J. D. Vance: Zelenszkij megbánja, hogy nyilvánosan kritizálja Donald Trumpot

Az amerikai alelnök sem kímélte az ukrán elnököt.

február 20., 07:07

  • Úszás
Újabb mérföldkőhöz ért Milák Kristóf, de most nem a medencében

Újabb mérföldkőhöz ért Milák Kristóf, de most nem a medencében

Ön mennyire ismeri kétszeres olimpiai bajnok úszóklasszisunkat?

február 20., 06:11

  • FOMO
Cyndi Lauper a padlóból mászott elő budapesti koncertjén

Cyndi Lauper a padlóból mászott elő budapesti koncertjén

Abszurd, bohém, de mindenképp karakteres.

február 20., 06:12

  • Külföld
Andrew Tate áldozatai kérik az Egyesült Államokat, hogy maradjon ki a romániai büntetőeljárásból

Andrew Tate áldozatai kérik az Egyesült Államokat, hogy maradjon ki a romániai büntetőeljárásból

A román külügyminiszter már Trump különmegbízottjával tárgyalt a fivérek ügyében.

február 20., 06:15

  • Belföld
Teherautó-platón vittek be egy rozsdás tüzérségi gránátot a tűzszerészekhez

Teherautó-platón vittek be egy rozsdás tüzérségi gránátot a tűzszerészekhez

A tűzszerészek szerint a sofőr felesleges kockázatot vállalt.

február 20., 06:35

  • Futball
Szoboszlai hőssé magasztosult volna, ha nem passzol önzetlenül Núneznek...

Szoboszlai hőssé magasztosult volna, ha nem passzol önzetlenül Núneznek...

Sajnos benne volt a Villa egyenlítő góljában.

február 20., 06:19

  • Belföld
Manipulált tachográfok miatt csapott le a NAV

Manipulált tachográfok miatt csapott le a NAV

Két sofőr is megpróbálta kijátszani a kötelező pihenőidőre vonatkozó szabályt.

február 20., 08:56

  • Belföld
Hat elefánt is elpusztult egy vonatbalesetben Srí Lankán

Hat elefánt is elpusztult egy vonatbalesetben Srí Lankán

Egy csorda ütközött a járművel.

február 20., 09:07

  • Belföld
Ismét földmozgást észleltek Magyarországon

Ismét földmozgást észleltek Magyarországon

A katasztrófavédelem is megszólalt az ügyben.

február 20., 06:53