A négyeshatos ősének lenn volt az áramszedője
Az első pesti villamosvonal forradalmasította a közlekedést

A budapesti Nagykörút ma már szinte elképzelhetetlen lenne a középen futó, naponta tömegeket szállító sárga villamosok nélkül, de ez nem volt mindig így. A mai 4-es, 6-os elődje egy kísérletként indult közel 130 éve, azóta viszont a világ egyik legtöbbet használt vonalává nőtte ki magát.
Április 16-17-án az idei Budapest100 témája kivételesen nem a százéves házak lesznek, hanem az egész Nagykörút, kortól függetlenül. Ebből az alkalomból emlékezünk meg a legfontosabb körúti járműről, a legendás négyeshatosról.
A főváros ismét egy nevezetességgel gazdagodott: villamos vasútja van. Egy ideig csak próba képen rövid darabon, az osztrák-magyar államvasút pályaházától a Királyházáig van kiépítve, de reméljük, nem sokára körül fogja futni a várost a nagy körút egész hosszában
– írta a Vasárnapi Ujság 1887 őszén. A villamosokat nem véletlenül nevezte a korabeli cikk nevezetességnek: addig a fővárost csak lóvasútvonalak hálózták be, az elektromosság alkalmazása a városi tömegközlekedésben még világszerte gyerekcipőben járt.
Az új technológiát 1879-ben mutatta be a Siemens egy berlini vásáron, az első elektromos villamosvonalat pedig 1880-ban Szentpétervár mellett adták át. Egy évvel később a Siemens már a gyakorlatban is megépített egy villamosvonalat Berlin akkori elővárosában, Lichterfeldében, de 1887-ben Európában még csak a nagy-britanniai Brightonban és Blackpoolban, illetve Bécs mellett működött villamos, így a kísérleti vonal megnyitásával Budapest is csatlakozott a világ élvonalához.
A magyar fővárosba Balázs Mór közlekedésmérnök hozta el az új német csúcstechnológiát: a Lindheim és társa, illetve a Siemens és Halske cégekkel közösen 1887 októberében kapta meg az engedélyt Baross Gábor közlekedési minisztertől a próbavonal kiépítésére, melyben Baross megszabta, hogy a nyomtáv egy méter legyen, a villamost pedig felső vezetékek helyett egy földalatti technológiával lássák el árammal.

A Nagykörút ekkor még korántsem úgy nézett ki, mint ma: bár a Parlament már 1871-ben törvényt hozott a tervezett „nagy körútnak” megépítéséről, 1887-ig még alig épültek házak a kijelölt út mentén.
A Nyugati pályaudvar már állt, a kísérleti villamosvonal pedig a pályaudvar épülete előtt álló indóházból indult, a két kocsiból álló, zöldre festett szerelvény
a Sugárút (mai Andrássy út) építésekor már elkészült házak között, majd végül a Király utcánál, nagyjából egy kilométer után véget is ért az útja és fordult is vissza.
Az útja nem volt veszélytelen, alig néhány nappal a villamos indulása után megtörtént a budapesti villamosok első balesete is: a kőkemény 10 kilométeres sebességgel száguldó szerelvény fellökött egy tejeskocsit, amelyről még a kocsis is leesett. A rendőrök is kimentek a helyszínre, de az áldozat addigra elmenekült.
Bár a Nagykörút kiépítése a város egyik legfontosabb projektje volt a korban, az 1887-es villamost valóban csak kísérleti jelleggel indították, feltehetőleg azért is, mert a lóvasutakat birtokló társaság (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság, BKVT) a legtöbb és legfontosabb közlekedési vonalat már befoglalta magának. Balázs Mórék Budapesti Városi Vasút (BVV) néven alapított társaságukkal a modernebb technológiával próbáltak beférkőzni a piaci résekbe. Az éppen épülőfélben lévő Nagykörút pont ilyen terep volt számukra.

A három évre engedélyezett kísérleti villamospályát 1890-re el is bontották, hogy állandó (és hosszabb), az út két oldalán fekvő pályát fektessenek le helyette a Nyugati pályaudvar és a Kerepesi (mai Rákóczi) út között. A BVV ekkor a Baross utca vonalán már az Egyetem tér és a Kerepesi temető között, illetve a Podmaniczky utcában is üzemeltetett villamosvonalat.
A konkurens BKVT viszont 1895-től elkezdte saját lóvasútvonalait is villamosítani. A főváros így hamarosan két társaság, a barna kocsikkal közlekedő BKVT, illetve az időközben Budapesti Villamos Városi Vasút Rt.-vé alakuló, sárga kocsikat járató BVV versengésének terepévé vált. A Nagykörút Nyugati pályaudvar és Margit híd közötti szakaszát a BKVT foglalta be magának, ezt a vonalat 1896-ban villamosították.
A villamosokat ekkor még színtárcsákkal jelölték. Például
körjelzésű villamosok jártak.
Az egyre kaotikusabb rendszert 1910-ben szüntették meg, a városvezetés ekkor vezette be a villamosok számozását, amelyben szintén megkülönböztették a két versengő társaságot: a BKVT a páratlan számokat kapta, míg a BVVV a párosokat.
Így lett a Nagykörúton járó, korábban piros színnel jelölt járatból a 6-os. A 4-es ekkor még meglehetősen érdekes vonalat járt be: a Petőfi térről indulva a Boráros térnél fordult rá a körútra, hogy azon végighaladva végül a mai Március 15. téren keresztül térjen vissza a Petőfi térre.
A két társaság versengése máig meghatározza a budapesti villamosok arculatát, bár az akkori kormány már 1918-ban közös irányítás alá vonta a város különböző részein működő tömegközlekedési cégeket Budapesti Egyesített Városi Vasutak (BEVV) néven. Amikor viszont ebből 1923. január elsejével megalakult a cégeket magába olvasztó Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT, vagyis „Beszkárt”), akkor döntöttek a város arculatának egységesítéséről is. A villamosok ügyében eldöntendő kérdés volt, hogy melyik cég színe maradjon?
Sárga vagy a barna?
Bár a BVVV és a BKVT versenyében az utóbbi számított nagyobb halnak, a BVVV a sárga villamosaival elvitte a prímet. Nem véletlenül, már 1911-ben arról cikkeztek, hogy
„a Nagy-Körút egész képe üdébb és derültebb, mint a régi körúté (Váci-, Károly-, Múzeum-Körút), amihez nagyban hozzájárul az a csekélység, hogy amannak tipikus és sűrű sorban járó forgalmi eszköze, a városi villamos-kocsik, vidám sárga színűek, holott a régi körúton tompa, semmitmondó barna-színűek a kocsik.
A Beszkárt végül szintén a sárga kocsik mellett döntött, de
A számozott, sárgára festett, és immár egységesített villamosok 4-es, 6-os és időszakosan 4A, 4B, 6A, 6B, 66-os, 66A, illetve 7-es és 7A számokkal is érintették a Nagykörutat.
A 6-osnak nagyjából csak a végállomásai változtak (1941 óta indul a Széll Kálmán térről, 1952. december 21-e, Sztálin 74. születésnapja és a Petőfi híd felavatása óta megy át délen is Budára), míg a 4-est hol Óbuda, hol Újbuda irányában hosszabbították meg.

Bár a BVVV már 1913-ban azon gondolkozott, hogy az addigra elkopott, a Nagykörút két oldalán vezetett síneket középre helyezzék, mondván, hogy így az eddigi autóközlekedésre szolgáló úttest is kiszélesedne, erre végül csak a második világháború után, 1948-ban került sor. Az ötvenes években a legtöbb helyen rendes megállókat is kialakítottak hozzá, az egykori, közel 130 éves kísérleti pályából pedig mára a világ egyik legtöbbet használt villamosvonala lett.
Szerzőnk a Budapest100 önkéntese. A cikk elkészítéshez Legát Tibor – Zsigmond Gábor: A villamos aranykora című szöveggyűjteményt használtuk fel.
Érdekel a régi Budapest? Kövesd az Urbanistát a Facebookon!
Az oldalról ajánljuk
- Külföld
Vádat emeltek Orbán Viktor és Donald Trump szövetségese ellen puccskísérlet miatt
Egy elnököt és egy bírát is ki akart iktatni.
február 19., 08:26
- Gazdaság
Nagy üzletre készül Magyarország, széket kér Orbán Viktor a nagyhatalmak asztalánál
Bejelentést tett a kormány.
február 19., 09:04
- Kultúr
Ő a magyar irodalomtörténet talán legtöbbet tárgyalt és leginkább vitatott alakja
A Jókai 200 bicentenáriumi konferencián fel kellett kötni a gatyánkat.
február 19., 08:28
- Jégkorong
Kapott gól nélkül elődöntős a címvédő FTC, az alapszakasz győztesével játszik a döntőért
Négy közé jutott a DEAC és a DVTK is.
február 19., 08:31
- Külföld
2002 óta először hatoltak be izraeli tankok Ciszjordániába
A térséget továbbra is a palesztin hatóságok vezetik, de hosszú katonai jelenlétre számíthatnak.
15 perce
- Sport
Pocsék kezdés után történelmi bravúr a Vasas röplabdázóitól Európában
„Csapatszinten talán a szezon legrosszabb teljesítményét nyújtottuk.”
február 19., 08:26
- Popkulturális
A Beatles utáni legjobbak léghajón érkeztek
A gombafejűek pont olyan jól egészítették ki egymást, mint a Led Zeppelin muzsikusai.
február 19., 08:53
- Belföld
Közel 3,5 milliárd forintba került az államnak a Nemzeti Sport
A sportújság eladásain az államosítás sem segített.
február 19., 08:49
- Cinematrix
A brutalista rendezője egy forintot sem keresett a filmjével
Brady Corbet szerint sok Oscar-jelölt alkotó a saját lakbérét sem képes kifizetni.
február 19., 09:05
- Futball
Az NB III kiesőjelöltjénél folytatja az Újpest és a Vasas korábbi kiválósága
Végül az sem szegte kedvét, hogy „hamászos robbantónak” gúnyolták.
február 19., 09:22
- Külföld
Tíz év börtönre ítéltek egy férfit, aki megpróbálta megölni a volt japán miniszterelnököt
A merénylő azt állította, hogy nem a kormányfő megölése volt a szándéka.
február 19., 09:50
- Külföld
Brüsszelben riadót fújnak, újabb válságtanácskozás jöhet Trump béketárgyalásai miatt
Az Európai Unió nem szeretné, hogy az amerikaiak Ukrajna és az EU nélkül tárgyaljanak Moszkvával.
február 19., 09:31
- Külföld
Több mint 150 kis kardszárnyú delfint vetett partra a víz Ausztráliában
Az állatok a nedves homokban ragadva reménytelen helyzetbe kerültek.
február 19., 10:03
- Tech-Tudomány
A Gmailen terjedő újabb átverések miatt a kiberszakértők megkongatták a vészharangot
A csalók a mesterséges intelligencia eszközeivel élve igyekeznek átverni a felhasználókat.
február 19., 07:44
- Külföld
Donald Trump nyíltan egy olyan gengszter mellé áll, mint Vlagyimir Putyin – kiakadtak a demokraták az amerikai elnök kijelentése miatt
február 19., 06:07
- Kultúr
A turisták ilyet még biztosan nem láttak Budapesten
Most először a külföldieket is várják.
február 19., 10:07
- Kultúr
Pintér Béla: Ha valakit meg akarnak semmisíteni, nem válogatnak az eszközök között
Még mindig fél attól, hogy megfojtják a színházát.
február 19., 08:05
- Vélemény
Amerika adja a NATO erejét, és az elnökét nem Brüsszelben választják
Amíg a NATO jelen formájában létezik, ostobaság egy európai „ellen-NATO” álmát kergetni. Hegyi Gyula írása.
február 19., 06:12
- Sport
Díjesővel indította az évet a magyar motorsport 19 éves bajnoka
Két kategóriát lépett egyszerre – komolyabb zökkenőktől mentesen.
február 19., 08:03
- Belföld
Bezuhant a születésszám, óvodabezárási hullám jöhet Budapest egyik kerületében
A szülők dühösek, a városvezetés a tragikus születésszámokkal érvel.
február 19., 07:39
- Külföld
Donald Trump éppen élő egyenes adásban veri szét a szövetségi kormányzatot
Tömeges elbocsátások: több mint 200 ezer munkavállaló lehet érintett.
február 19., 06:19
- Belföld
Kiszivárgott Orbán Viktor balatonfüredi beszéde, el akarják foglalni Brüsszelt
Kihelyezett frakcióülést tartott a Fidesz–KDNP.
február 19., 06:58
- Futball
Messi fia apja nyomdokain, már-már a papa Getafénak rúgott álomgólját másolta
A legfőbb különbség: Ciro jobblábas, nem úgy, mint a papa.
február 19., 06:31
- Gazdaság
Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.
Az adásvétel értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.
február 19., 07:19
- Futball
Augusztus óta nem látott sikerrel kerülhet még közelebb a bajnoki címhez a Liverpool
Az Arsenal volt a legutóbbi csapat, amelyik képes volt rá.
február 19., 07:31
- Belföld
Karácsony Gergely: A főváros csatlakozik az állam elleni perhez az Óbudai Gázgyár méregtelenítéséért
200 ezer tonna mérgező, rákkeltő szennyező anyagot kellene felszámolnia az MVM-nek.
február 19., 06:45
- FOMO
Komoly okai vannak, miért nincs híd a Gibraltári-szorosban
Geológiai, mérnöki, gazdasági és geopolitikai magyarázat is van rá.
február 19., 07:03
- Belföld
Kocsis András Sándor: Orbán Viktort rendkívül megvezették kínai barátai
A szociológus szerint Magyarország áldozata lett Hszi Csin-ping tervének.
február 19., 06:33
- Külföld
Ötéves kislány buktatott le egy gyermekpornográf felvételeket tároló férfit
Több mint ötezer felvétel került elő.
február 19., 06:14
Rovataink a Facebookon