Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEMA sajtónak általában nincs könnyű dolga a rendőrséggel és az ügyészséggel, amikor konkrét nyomozásokról próbál hivatalos úton pluszinformációhoz jutni. Ha már zajlik az eljárás, többnyire arra hivatkozva zárkóznak el, hogy folyamatban lévő ügyről nem nyilatkoznak, ha lezárult, akkor meg arra, hogy már nem illetékesek.
A bűnügyi újságírók ezért mindig is igyekeztek személyes kapcsolatokat kiépíteni a rendőrségen és az ügyészségen, hogy exkluzív részletekhez, háttérinformációkhoz jussanak. Mi is, amikor más lapban olvasunk izgalmas újdonságot egy fontos ügyről, bosszankodunk, amiért nem a miénk a hír, aztán szépen leközöljük.
Hasonló volt a helyzet akkor is, amikor a Pesti Srácok nevű oldalon néhány hete megjelent egy videó-összeállítás, amin kenőpénzekről tárgyaló főrendőrök láthatók a diszkókirály Vizoviczki emberével. A szenzációs videót természetesen a teljes sajtóval együtt az Index is átvette, bár maradtak nyitott kérdések.
Nem volt például világos, hogy a Központi Nyomozó Főügyészség miért másfél évvel az ügy kirobbanása után hozta nyilvánosságra a videót, igaz, a védőügyvédeknek erről nagyon is határozott véleménye volt, ahogy arról is, hogy abból miért maradtak ki fontos részletek.
Az viszont elsőre is meglepő volt, hogy a nyomozati ügyekben gyakran jól informált pestisracok.hu-n ezúttal nem névtelen ügyészségi forrástól származó információ vagy irat, hanem egy a Nemzeti Védelmi Szolgálat logójával ellátott, kifejezetten a sajtónak szánt videó jelent meg – exkluzív formában. A lap ezt úgy tálalta, hogy „elsőként szerezték meg″, én pedig írtam a Központi Nyomozó Főügyészségnek, hogy árulják már el, miként lehet tőlük ilyen sajtóanyagokat elsőként megszerezni. Jó, nem egészen ezt kérdeztem, hanem hogy
Mert ha néha dühítő is, de abba mára jobb híján beletörődtünk, hogy az ügyészség előszeretettel szivárogtat fontos anyagokat, jegyzőkönyveket, olykor komplett vádiratokat egyes, számukra szimpatikus sajtóorgánumoknak, akik aztán húzzák a szájukat, amikor megpróbáljuk elkérni tőlük (személyes tapasztalat).
Az eleve a sajtó számára készített anyagok kéz alatti átadása azonban forradalmian új ügyészségi kommunikációs stratégiára utalt. Simon Richárd, a KNyF helyettes szóvivője nem válaszolt minden kérdésre, de leveléből azért több fontos részlet kiderült.
Rendben, fogadjuk el, hogy az ügyészségen mindenki rosszul mérte fel, mekkora a hírértéke az év ügyészségi sajtóanyagának: egy titkos felvételnek, amin valaki épp főrendőröket vásárol meg. De mivel maradt némi hiányérzetem, újabb levelet írtam, és megpróbáltam egy példán érzékeltetni, miért nem értem a KNyF eljárását továbbra sem. Ha ugyanis
azt okkal furcsállná a közvélemény. Ezért ismét rákérdeztem, hogy az eljárás megfelel-e az ügyészség szabályainak, és ki döntött az ügyben a videó kiadásáról.
Simon Richárd hamar válaszolt: igen, minden megfelel a szabályoknak, a döntést pedig az ügyészség hozta. Egy szemléltető példával is segített: amikor pár nappal a videó-ügy után az Index telefonon érdeklődött, hogy Kiss Ernő nyugalmazott rendőr dandártábornokot őrizetbe vették-e, az ügyészség megerősítette a hírt, így az Index hozhatta le a sztorit.
Gondolkoztam, gondolkoztam, aztán úgy döntöttem, hogy több levelet nem írok.
Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEM