Beatkorszak gyászkeretben

Feró Miklóska klassz - 16 plusz
2021.03.16. 13:57

Nemrég zárt be a Beatünnep című kiállításom, amelynek már a megnyitója is fékezett habzásúnak bizonyult (max. 30 fő, maszkokban). November közepétől egy-egy tárlatvezető (köztük magam is) magyarázata és emlékezése az online világba költözött, az üres kiállítóterem falain végigpásztázó kamera kíséretében. Nem tudom, hogy normális állapotok mellett milyen látogatottsága, diskurzusa lett volna e 200 fekete-fehér képnek (10 000 negatívból válogattam ki 500-at, amit a kurátorommal, Rockenbauer Zoltánnal szűkítettünk tovább), de így is sok-sok cikk, rádió- és tévériport visszhangozta tovább. Tegyük hozzá: nem a szoclib vagy ellenzéki médiumokban – ami a mai kontextusokat illetően szignifikáns jelenség. Ugyanis a képek eredeti exponálásuk idejében a beatmozgalmat ábrázoló írásaim kíséretében a Valóság, a Mozgó Világ, a Világosság, sőt a Beszélő hasábjain láttak napvilágot.

A jelen viszonyait – a kiállítása témája pandantját – megtestesítő aktualitások is a pandémiával súlyosbított bezárt kiállítás idejére estek. Ekkor halt meg az Omega két alapító tagja, a Taurus super group két utolsó élő zenésze és Bergendy István. De ennél talán gyilkosabb tragédia is történt: 

Szörényi Levente és Bródy János durva s valószínűleg kibékíthetetlen szétválása, amely mintegy gyászkeretbe helyezte a felelevenített korszakot.

A kiállítás ötletét az adta, hogy a Műcsarnokban – előtte pedig a Nemzeti Múzeumban is – Keleti Évának rendeztek nagy sikerű kiállítást, amely az 50-es évek elejétől idézte meg a magyar színházi életet a rendszerváltásig, s benne a nagy csillagok szakmai és magánéletét, bensőségesen ábrázolva általuk a korszak történelmét. Egy ismerősöm megírta nekem e-mailben, hogy mennyire élvezte ezt a visszarévedést az ifjúkorába, miközben a magával vitt lánya halálosan unta. „Vajon hogy hatnának a te rockfotóid ma?” – kérdezte. A levelet bemásoltam a Műcsarnok igazgatójának, Szegő Györgynek – így indult a magunk mögött hagyott (közel)múltba leereszkedés újabb orpheusi utazása „az eltűnt idő nyomában”.

Azonban a régi színészek és a „régi csibészek” (Omega) között van egy jelentős különbség. Színházba nem mindenki járt, noha a filmek, a tévésorozatok révén – amelyeknek a kínálati piac szűkössége okán is sokkal nagyobb volt a nézettsége, mint ma (nem volt hét, hogy a Magyar Televízió ne sugárzott volna magyar készítésű tévéfilmet, sorozatot) – ugyanezek a színészek beivódtak a „kollektív emlékezetbe”. 

Azonban a beat-, rock-, popzene eredendően új jelenség Magyarországon és világszerte is. A színház több ezer éves kifejezési mód – amelynek korszakai, stílusai végtelen gazdagságot mutatnak fel. A zeneművészeti ág is hasonló karriert mondhat magáénak. Azonban a beatzene, ha hangszereken is játsszák, s művelése igényel is zenei előképzettséget, gyökeresen más, ezért gyökeresen új fejlemény, képződmény – s nemkülönben korszakot kifejező politikai-szociológiai jelenség. Már az előző mondatot is módosítani kell: hangszereken játsszák ugyan, de pick-uppal megfejelt hangosítók lökik hangjait ki a térbe, majd kifejezetten iparággá fejlesztett elektromos hangszereken, erősítőkön szólal meg. S itt nem feltétlenül szükségeltetik a zenei előképzés sem, erre számtalan példát tudnék mondani – nem csak énekesek esetében (pl. Tátrai Tibor vagy Török Ádám.) A hangszerek sem olyan változatosak: gitárok, s különösen a dob, melyen a négynegyedes amerikai blueszenéből leszűrt ritmus: a beat (innen az elnevezés) is oly karakterisztikusan meghatározó. S akkor még nem beszéltünk e műfaj előadásának vagy fogyasztásának a helyeiről, ami a klub, később a stadion és más fesztiválhelyszín, például a természet arénaformájú képződményei, mint Woodstockban vagy a tabáni „hegyoldalon”. („Gyere, gyere ki a hegyoldalba/ott játszik egy rock and roll banda!”)

A beatzenében nemcsak egy nemzedék mutatta fel az arcát, hanem maga a fiatalság mint korosztály. Ugyanis az új kulturális mainstream kialakítása egy olyan tizen- huszonéves korosztály kezébe került, amely a történelem során mindaddig nem jutott a társadalom életét formáló szerephez. (E cikk írása közben ötlik fel: lehet-e mozgalom és jelenség következménye, hogy ma annyi huszon-harmincéves államfő, felelős kormányzati tényező dolgozik világszerte, amire eddig csak elvétve mutatott példát a história.)

A második világháború utáni, két pólusra szakadt világ nyugati tekéjén, az USA-ban és Angliában indult a kulturális és életmódbeli forradalom, az „ellenkultúra”, amely megkérdőjelezte a történelemnek azt az irányát, amely az apokaliptikus világégésekbe hajtotta Európa s a vele kulturális és politikai kapcsolatban élő Észak-Amerika történelmét. E múlt- és jövőátértelmezés során kritikusan hozzányúlt ezen irányító hatalmak gazdagsági alapjaihoz: a kolonializmushoz és az azt kiszolgáló nagyhatalmi konstellációkhoz is. (Lásd a vietnámi háború hatását ezekre a mozgalmakra.) A mindennapi életet átalakító ellenkulturális forradalomnak voltak politikai leágazásai is – csúcsán a párizsi soixanhuitard-sággal. Az igazi, Európa arcát átformáló hatása a beatzene nyomán beinduló életmódbeli változásokban érhető tetten, velük párhuzamban pedig  az erkölcsök és szokások átértékelődésében. (Leginkább a tekintélyelvűség és a szexuális tabuk feloldása terén.)

Az „érzéki-erotikus” zene köré szervesülő mozgalom és életmód-forradalom lebírhatatlan erejét mutatja, hogy képes volt áttörni a hidegháborús vasfüggönyön és a születése után nem sokkal hasonló ellenkulturális folyamatokat beindítani a második világháború által két féltekére szabdalt világ keleti felén is. Magyarországon például, ahonnan szétspriccelt az egész Varsói Paktum területére, létrehozva a magyar ifjúsági zene popgyarmatait – egyedüli sikeres kolonizációnkat.

A közép-, még pontosabban (Hanák Péter után) köztes-európai ifjúsági zenei mozgalom átütő jellege – a siker szó nem lenne adekvát, mert itt többről van szó – egyetlen alapvető helyzettel ragadható meg: ez a médiumközeg volt az egyetlen legális terület, ahol megélhető, megfogalmazható volt a szocialista rendszerrel való szembenállás. Szerencsénkre a hatóságok egy ideig a szórakoztatószcéna múló, szélsőséges divatjának tartották, és ilyenként próbálták becsatornázni a kultúrpolitikájukba, mert nem esett le a tantusz – más szocialista országokban nagyon is –, hogy ennek a zenében megfogalmazódó életérzésnek gyökeresen más az üzenete és tétje. 

Mindezért a magyar ifjúsági zene még világrengetőbb jelentőséget vívott ki magának, mint nyugati mintái. Ugyanis a mi ifjúsági zenénkben homogenizálódott – szerintem esztétikai értékeket is teremtve – minden, ami az ember nembeli tulajdonságából adódóan a szabad mérlegelésen, ízlésen, szimpátián, azonosságon alapuló választás megélésén alapult. Az amerikai vagy a nyugat-európai fiatalember választhatott a politikai pártok között, s

Mick Jaggerről a mai napig nem tudjuk, kire szavaz. Azonban a késő kádári korban a Beatrice vagy a Neoton Família mellé tenni le a voksot, csoportosulni a koncertjeiken, hordani a beazonosítható jelvényeiket, csatos lakkcipőt vagy „biztosítótű és bőrnadrág”-ot demonstratív politikai kiállásnak, valóságos választásnak (vagy illúziójának) számított.

Sőt az uniformizált, de alapjaiban sokszínű társadalom más törésvonalai is felsejlettek – ha a korszak elmúltával csak most lehet is őket utólag értelmezni. Például már a nagy Illés–Metro–Omega-korszakban az Illés (nekik volt először magyar nyelvű daluk, a legendás „Az utcán”) a tradicionális magyar kultúrában kívánt kapaszkodót találni, míg az Omega a nyugati hatások átvételében, adaptálásában találta meg a maga szerepét és követőit.

Ebben a magyar ifjúsági ellenkultúrában kialakult – mind a zenekarokban, mind a közönségükben – egyfajta „népfront”, aminek a kohéziós motorját a rendszer elutasítása rúgta be. Ahogy a gulyáskommunizmus rapid módon uniformizálni kívánta a korábban sokszínű és sokosztatú magyar társadalmat, úgy az ellene lázadó s a populáris kultúra területére szorított ellenérzés szintén egy táborrá homogenizálódott.

A magyar ifjúsági zene kivirágzása mindezért törvényszerűen a rendszerváltással véget ért. (Szerintem a Beatrice „Európa” szvitjével tevődött ki a pont e gazdag elbeszélés végére, ami „Az utcán”-nal kezdődött.)

Persze azóta is léteznek fiatalemberek, akik ugyanolyan felállással – szólóénekes, egy-két gitár, dob, esetleg egy billentyűs, esetleg még egy fúvós – lépnek pódiumra, szintén javarészt fiatal közönség előtt. Adnak ki lemezt, lépnek fel fesztiválon vagy tévéműsorban. Azonban – a megtévesztő hasonlóság ellenére – mindez egész más: szórakoztató zene, jó esetben esztétikai produktum. A magyar társadalomban a szabad választást (vagy illúzióját) a politikai pártok és az általuk meghatározott „kulturális erőterek” harcai és programjai fedik le ismét – s ezért ez a műfaj, felszabadulván a rá nehezedő diszfunkcionalitástól, ismét az lehet, ami. 

Az ellenkultúrából észrevétlen fejlődése révén show-biznisszé, az eredet emlékeit, értékeit hordozó műfajjá változhatott vissza.

A funkcióváltásról-visszavedlésről sem a művészek, sem a közönségük nem tehet. Hiszen a pódiumon reflektorfényben játszó kiválasztottak s az őket csodálva csápoló rajongók egyaránt a világtörténelem nagy játszmáinak s egyetemes fejlődése által meghatározott idejének gyermekei. Ők együtt a korszakuk, a beatkorszak megtestesülései. 

Persze lehetne Kádár-korszakot is írni történészi eminenskedéssel, de az nem lenne igaz, még ha a beatkorszak kétségtelen kronológiai szempontból erre a történelmi periódusra is esett. Ugyanis a beatkorszak meghatározással valami olyasmit lehet mégis megérzékíteni, ami kivon-kiszabadít a ránk oktrojált idő törvényszerűségei alól – s mint ami a maga idejében valóságos, mert megélt.

Valami bensőbb-emberibb elvehetetlent jelölhetünk vele, amely all after all a diktatúrán belül/ellen létezett, s ezért az ezeréves magyar kultúra történelmének, hol látványosan, hol Atlantisz lesüllyedtségében, de szerves alkotó eleme marad, míg történelmét följegyzik és élik. 

A szerző író, a Múlt és Jövő zsidó kulturális folyóirat főszerkesztője. A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének álláspontját. Szeretjük az izgalmas, okos, érvelő írásokat. Várjuk az ön véleményét is.

(Borítókép: A Beatrice egy koncertje. Fotó: Kőbányai János)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Vélemény
Hódító állóháború indulhat Magyar Péter és Orbán Viktor között

Hódító állóháború indulhat Magyar Péter és Orbán Viktor között

Ebben a rendszerben a magánélet védelme fontosabb, mint az igazság kimondása.

február 25., 18:22

  • Vélemény
Mennyire píszí nyelvileg a metoo? – ideje lenne egy újabb nyelvújításnak!

Mennyire píszí nyelvileg a metoo? – ideje lenne egy újabb nyelvújításnak!

Ezért baj, hogy új szavaink már politikai filteren keresztül jutnak el hozzánk.

február 22., 18:25

  • Vélemény
Koporsószeg vagy mászókötelet rögzítő szegecs lesz az EU új hétéves költségvetése számunkra?

Koporsószeg vagy mászókötelet rögzítő szegecs lesz az EU új hétéves költségvetése számunkra?

Most kellene tökösebb európai kiállást követelnie azoknak, akik szlogenként harsogták: „Make Europe great again!”

február 21., 07:57

  • Vélemény
Az orosz agresszió nem nyeri el méltó büntetését

Az orosz agresszió nem nyeri el méltó büntetését

A háború harmadik évfordulója és a Trump-faktor. Demkó Attila írása.

február 24., 06:18

  • Vélemény
Macron és a francia stratégiai vízió

Macron és a francia stratégiai vízió

De Gaulle: Franciaországnak nincsenek barátai, csak érdekei vannak. Macron éppen ezt az örökséget látszik tovább vinni.

tegnap, 11:49

  • Vélemény
Kiss Noémi: A mérges keletnémet gondolat

Kiss Noémi: A mérges keletnémet gondolat

A legtöbb német a mai napig összekeveri Budapestet Bukaresttel, nem tudja, melyik földrészen fekszik Ukrajna vagy Moldova.

február 20., 09:24

  • Vélemény
Az olvasó szuverenitása

Az olvasó szuverenitása

Orbán Viktor kivonta honfiúi kardját, Magyar Péter a kormányváltást félti a sajtótól – Balogh Gábor írása.

február 25., 08:34

  • Vélemény
Mindenki látja a „magyar problémát”, de senki sem próbálja megérteni

Mindenki látja a „magyar problémát”, de senki sem próbálja megérteni

Csizmadia Ervin véleménycikke.

február 21., 17:35

  • Vélemény
Ceglédi Zoltán: Orbán, Putyin, Trump: ideje elhinni

Ceglédi Zoltán: Orbán, Putyin, Trump: ideje elhinni

Orbán másfél évtizede lóbálja a pallost, mégis meglepődünk, mikor néha tényleg lecsap vele.

február 24., 12:02

  • Vélemény
Puszta kézzel gyermekeket ölni

Puszta kézzel gyermekeket ölni

A Hamász-terroristák először azt állították, nem találják a holttestét. Egy másik nőt küldtek. Hátha az is jó lesz a zsidóknak.

február 26., 13:14

  • Címlapon
Orbán Viktor most kiterjesztheti Magyarország határait

Orbán Viktor most kiterjesztheti Magyarország határait

Jöhet a Nemzetközi Együttműködés Rendszere.

3 órája

  • Címlapon
Huszonévesen vonulnak nyugdíjba a fiatalok, mert nem akarnak kiégni

Huszonévesen vonulnak nyugdíjba a fiatalok, mert nem akarnak kiégni

Ezt a generációt nem érdekli, mit hoz a holnap, csak legyen meg a work-life balance.

3 órája

  • Vélemény
Bödőcs esete a pannon Frankensteinnel

Bödőcs esete a pannon Frankensteinnel

Remélem, a sztárhumorista közéleti térlátása nem szenvedett maradandó károsodást. Németh Róbert írása.

február 10., 08:00

  • Vélemény
„Ki vigyáz a gyerekre, ha lebetegszik?” – Az anyák rejtett hátrányai a munkaerőpiacon

„Ki vigyáz a gyerekre, ha lebetegszik?” – Az anyák rejtett hátrányai a munkaerőpiacon

Hogyan írjak olyan önéletrajzot, hogy ne látsszon, mennyit voltam gyesen? Dióssi Eszter írása.

február 27., 05:54

  • Vélemény
Variációk a népirtásra

Variációk a népirtásra

Izraelt népirtásban bűnösnek tartja Karsai László, ismert hazai holokauszttörténész. Joggal teszi? Pelle János írása.

február 20., 06:11

  • Vélemény
A szégyen és a háború közül csak a szégyent választhatjuk

A szégyen és a háború közül csak a szégyent választhatjuk

A megoldáshoz sem az ukránokat hibáztató cinikus demagógia, sem a végső győzelmüket haluzó morális korbácscsattogtatás nem visz közelebb.

február 28., 07:51

  • Vélemény
Ujhelyi István: Abszurditás vagy moszkvai kényszer magyarázza az AfD-hez való fideszes közeledést

Ujhelyi István: Abszurditás vagy moszkvai kényszer magyarázza az AfD-hez való fideszes közeledést

Orbán Viktor nemrég még Helmut Kohlt tartotta politikai mentorának.

február 7., 12:48

  • Vélemény
Nem most van itt az ideje, hogy kérdezzünk Magyar Pétertől

Nem most van itt az ideje, hogy kérdezzünk Magyar Pétertől

Megint fölmerül a kérdés, mi is pontosan az ellenzéki sajtó és Magyar Péter viszonya.

március 1., 09:10

  • Vélemény
Krasznahorkai László válasza Kollár Árpádnak – és a viszontválasz

Krasznahorkai László válasza Kollár Árpádnak – és a viszontválasz

A két levelet az írók engedélyével közöljük.

február 9., 08:09

  • Vélemény
Magyar Péter és az ellenzéki sajtó viszonya bántalmazó kapcsolat

Magyar Péter és az ellenzéki sajtó viszonya bántalmazó kapcsolat

Ha a NER-t leváltani kívánó ellenzék végül a NER-ből választ egy NER módra működő figurát, abból nem tud más kijönni, csak a NER. Németh Róbert írása.

február 17., 07:31

  • Vélemény
Ezen a négy kérdésen áll vagy bukik Trump „gázai Riviéra” terve

Ezen a négy kérdésen áll vagy bukik Trump „gázai Riviéra” terve

Az amerikai elnök rendezési tervét mindenki elutasította – Nagy Dávid írása.

február 14., 07:35

  • Vélemény
Ceglédi Zoltán: Mégiscsak föl kéne oszlatni ezt a parlamentet!

Ceglédi Zoltán: Mégiscsak föl kéne oszlatni ezt a parlamentet!

Olyan meggyőzően mondta Magyar a Partizánban, hogy kampányüzemmódban vannak, hogy elhiszem, őszintén követeli.

február 12., 08:16

  • Vélemény
Az éber ész két villanása közt

Az éber ész két villanása közt

A politikusoknak is jó érzékük van a szürreális performanszokhoz.

február 15., 08:59

  • Vélemény
A házasság pokol vagy kovácsműhely?

A házasság pokol vagy kovácsműhely?

A feleség vagy férj által okozott fájdalom egyfajta tükörré válik.

február 15., 17:30

  • Vélemény
Kigúnyolták a doppingellenes küzdelmet a világ legjobbjának látszatbüntetésével?

Kigúnyolták a doppingellenes küzdelmet a világ legjobbjának látszatbüntetésével?

Megtörtént az a kivételezés, aminek soha nem kellett volna megtörténnie.

február 17., 15:10

  • Vélemény
Németország nem vész el, csak átalakul

Németország nem vész el, csak átalakul

Weidel fogadásával kemény üzenetet küldött a magyar miniszterelnök Európának.

február 17., 11:08

  • Vélemény
Torban az igazság

Torban az igazság

Szidják a „kommunista” szomszédot, „Brüsszelt”, ezzel pedig még otthonosabb lesz számunkra ez a világ. Otthonosan elcseszett. Szarka Károly írása.

február 13., 09:37

  • Címlapon
Megérkezett a diplomáciai hidegfront: Volodimir Zelenszkij és III. Károly találkozója feldühítette Donald Trumpot

Megérkezett a diplomáciai hidegfront: Volodimir Zelenszkij és III. Károly találkozója feldühítette Donald Trumpot

Egyes források szerint az amerikai elnök már nem érzi különlegesnek az uralkodó meghívását.

44 perce

  • Vélemény
Az egyetemi rangsorok megítélésének dilemmája

Az egyetemi rangsorok megítélésének dilemmája

A felsőoktatási ranglisták nem határozzák meg egyértelműen, melyik a legkiválóbb, mégis van értelme – Szakos Enikő írása.

február 16., 10:19