A győzelem napja nem játszható újra
További Vélemény cikkek
„Minden elmúlik, kivéve a múltat.” (Everything passes except the past.) Ez a filozofikus mondat a belgiumi Tervuren Afrika-múzeumának a bejáratánál olvasható. Arra utal, hogy Kongó gyarmatosításának bűnein, sok millió afrikai ember lemészárlásán a mai belga generációk könnyen túlteszik magukat, de az afrikaiak számára sohasem lesz befejezett múlt az ellenük elkövetett népirtás.
A mondat akár a második világháborúval kapcsolatos orosz emlékezetpolitikára is ráillene. Különösen ma, amikor a hivatalos Oroszország május kilencedikét a győzelem napjaként ünnepli. Az orosz és a szovjet múlt számos tragikus epizódja a történelemkönyvek oldalaira szorult vissza. A mai Oroszországban egymás mellett él II. Miklós cár és Lenin kultusza, Szolzsenyicin az iskolai tananyag része, de a Sztálin-nosztalgia is virágzik, mindenki azt gondol róluk, amit akar. A második világháború és a Szovjetunió győzelme a náci Németország felett azonban maga a soha el nem múló múlt, az állami ideológia lényege.
Az úgynevezett Nagy Honvédő Háború a történelemtanítás, a rendszerhű művészetek és az állami megemlékezések központi eleme. Az emlékezés kiemelt pillanata május kilencedike, a győzelem napja. Bár a német kapituláció már előbb megtörtént, Sztálin kívánságára 1945. május 8-án Berlinben ünnepélyes ceremónia keretében megismételték, és mire végeztek az aláírásokkal, Moszkvában már másnap, hajnali háromnegyed egy volt. Így lett az oroszoknak saját győzelmi napjuk, amit az elmúlt hetvenhét esztendőben a Kreml minden lakója a maga és rendszere ünneplésére is felhasznált. Ezen a napon
a Moszkvában megrendezett katonai díszszemlék az orosz hadsereg erejét igyekeznek bemutatni. A pandémia és az ukrán invázió előtti időkben a putyini külpolitika irányát is jelezték,
hiszen az orosz katonák mellett kínai, mongol, indiai és szerb díszelgő századok is ott masíroztak a Vörös téren. Medvegyev sokak számára nyitást ígérő elnöksége idején, 2010-ben ráadásul amerikai, brit és lengyel kontingensek is elvonultak a Lenin-mauzóleum előtt, ami ma már szinte abszurd epizódnak tűnik.
A Szovjetunió valóban emberfeletti áldozatokat hozott a náci Németország legyőzéséért, több mint húszmillió polgára esett a háború áldozatául. Ez közel százszorosa az amerikai háborús áldozatoknak. A világháború menete Sztálingrádnál fordult meg, és a kelet-európai zsidóságot a Vörös Hadsereg mentette meg a teljes kiirtástól. Ezek alapvető történelmi tények, és az oroszoknak igazuk van abban, hogy a mai nyugati (és közép-európai) köztudatban elhalványult e hőstettek emléke. De a felszabadítóként érkező szovjet csapatok nyomában nem a szabadság, hanem egy új diktatúra érkezett, s ezt nehéz lenne elfelejteni.
Az orosz–ukrán háború etnikai és területi okait a külvilág akkor is megérti, ha nem fogadja el őket az invázió jogos okaként. Szeparatista törekvések másutt is vannak, Koszovó esetében a Nyugat is azonosul velük. Annál érthetetlenebb a külvilág számára az a heves nácizás és neonácizás, amellyel az oroszok és ukránok egymást gyalázzák. Annak ellenére, hogy Zelenszkij nagyapja és Putyin apja ugyanabban a Vörös Hadseregben szolgált, és mindkettejük családjából többeket megöltek a nácik, hasonlóan sok millió más szovjet emberhez. Tény, hogy a német megszállókkal sok ukrán együttműködött, jórészt a sztálini elnyomás reakciójaként, de azért számos orosz kollaboráns is akadt.
A kölcsönös nácizás azért tud működni, mert a második világháború emléke az egykori Szovjetunió európai utódállamaiban ma is sokkal elevenebben él, mint nyugatabbra, és máig felhasználható a politikai vitákban.
Ukrajna célja az egységes nemzetállam megteremtése a kisebbségek kulturális elnyomása árán is, aminek egyik eszköze a „moszkoviták” démonizálása a Szovjetunió bűnös múltjára hivatkozva. A másik oldalon a putyini politikai a második világháborús győzelmet az orosz történelem diadalmas fejezeteként ünnepli, és legfeljebb lábjegyzetben szól a „testvérnépek” hozzájárulásáról a diadalhoz. Mivel sem Oroszországnak, sem Ukrajnának nincs nyugati értelemben vett, bejáratott ideológiája, a második világháború értelmezése ma is politikai eszköz lehet egymás lebunkózására.
Vlagyimir Putyin számára kétségkívül szomorú nap a mai május kilencedike. A győzelem emlegetése a befagyott ukrajnai front miatt ellentmondásosan hangzik. Az orosz propaganda nem is a hadi sikerekre, hanem a Donbasz oroszok lakta településeit érő ukrán támadásokra koncentrál, áldozatként mutatva be Oroszországot. A moszkvai díszszemlén így mai sikerek híján csak a hetvenhét esztendővel előtti győzelemmel lehet büszkélkedni. Az emlékezetpolitika most egyértelműen arra szolgál, hogy elfedje az aktuálpolitika kényes kérdéseit.
Az orosz–ukrán háborút Oroszország persze még nem vesztette el. Ha a dolgok orosz szempontból közepesen jól alakulnak, akkor az Azovi-tenger orosz beltenger lesz (kétszáz éven át az volt), és a Krím vízellátása is megoldódik. Feltehetően gyarapodik a donyecki és luhanszki „népköztársaságok” területe, és talán beolvadnak Oroszországba. Ha oda kerülnek, visszaszerzésük nehezen lesz elképzelhető nukleáris fenyegetés nélkül. De ez a harci siker, néhány tízezer négyzetkilométernyi terület megszerzése és az ukrán NATO-tagság elnapolása nem hasonlítható ahhoz az 1945-ös győzelemhez, amikor a tavaszi szél a szovjet zászlót lobogtatta a Reichstag kupoláján.
Doris Lessing Nobel-díjas angol író emlékezéseiben felidézi, hogy a világháború idején a brit laktanyákban a kiskatonák nem az uralkodó, hanem Uncle Joe, azaz Sztálin fényképét szögezték ki az ágyuk fölé. Ezt a naiv és euforikus rokonszenvet a nácizmust keletről legyőző oroszok iránt nem lehet újjáéleszteni, ez a mai Oroszország határain túl a befejezett múlt része. Senki, még az elvakult oroszbarátok sem hiszik és remélik, hogy Európát az orosz hadsereg fogja felszabadítani vélt vagy valós negatív dolgok alól.
A Győzelem Napját nem lehet újrajátszani. Mariupol nem Berlin, az orosz nyelv visszavezetése egy donyecki iskolába nem azonos a kommunizmus kelet-európai bevezetésével.
Európának és Oroszországnak szüksége van egymásra, de a Vörös Hadsereg amúgy hősies 1945-ös győzelme semmilyen mai orosz követelést nem igazol és legitimál.
A szerző az MSZP alelnöke.
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének álláspontját.
Szeretjük az izgalmas, okos, érvelő írásokat. Várjuk az ön véleményét is!
(Borítókép: Orosz katonák vonulnak fel a győzelem napja megemlékezésen Moszkvában 2021. május 9-én. Fotó: Dimitar DILKOFF / AFP)