Az Árpád hídi baleset margójára – felnőni a közlekedésben, a közlekedéshez

DSC3321
2023.07.13. 13:52
„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció figyelemfelhívó-oktató sorozatának ezúttal egy rendkívüli eseményre kell reagálnia.

2023. július 1-én 0 óra 41 perckor halálos kimenetelű közlekedési baleset történt Budapesten, az Árpád híd Budára vezető oldalán. Egy sportkocsi vezetője elveszítette az irányítást járműve felett, majd a kisodródó autó a szalagkorlátot és a járdán közlekedők védelmére kialakított magaskorlátot is kidöntve ütközött egy kerékpárossal, aki a kórházba szállítást követően életét vesztette.

A baleset kapcsán azóta csaknem minden médiafelületen láthattunk és hallhattunk véleményeket, elemzéseket, a közösségi felületeken pedig megszámlálhatatlan hozzászólásban foglalkoznak a történtekkel. A rendőrség már a baleset után 6 nappal sajtótájékoztatón közölte a legfontosabb tényeket és nyomozati eredményeket, valamint az időközben elkészült igazságügyi szakértői vélemény főbb megállapításait, és közreadták a térfigyelő kamerák felvételeit is. Jelen közlemény keretében az ANK nem kívánja kommentálni a történteket.

Sok kérdés vetődik fel

Az eddigi információk alapján a legvalószínűbb, hogy a sportautó vezetője tehető felelőssé a balesetért. A 33 éves férfi köztudottan a sebesség és a gyors autók rajongója. De milyen példát láthatott gyermekkorától fogva? Hogyan nem tudta elhatárolni a filmek fikciós világát a valóságtól? Hol volt a családja, hol voltak a barátai, ismerősei az elmúlt időszakban, akik figyelmeztethették volna, hogy ahogyan vezet, az egyszer tragédiába torkollhat, és ha megtették, miért nem hallgatott rájuk? Hogyan nőtt fel, hogy azt gondolta, megszegheti a szabályokat, és miért nem tartott ennek következményeitől, vagy ahogyan mondani szokták, miért bízott felelőtlenül azok elmaradásában? És persze milyen oktatást kapott az iskolában vagy jogosítványszerzéskor, mivel engedték útjára tanárai, oktatói?

Természetesen ezek a költői kérdések nemcsak az Árpád hídon történt balesetben gyanúsított sofőrnek, hanem minden renitens járművezetőnek szólnak.

Van helye a versenyzésnek is

Amióta az autót feltalálták, az autóversenyzés is létezik. De ennek megvan a maga helye, és megvannak a maga szabályai. 

Az autózás mindenkinek a szabadságot, a jó és gyors autók pedig a szórakozást is kínálják, de ez utóbbinak kizárólag zárt pályákon, a biztonsági előírások maradéktalan betartásával lehet hódolni.

Csábító egy erős autó képességeit a közúton is fitogtatni, de meg kell tanulnunk kordában tartani vágyainkat: a közút nem versenypálya!

Egyetlen áldozat is tragédia

Talán természetes jelenségnek tekinthető, hogy amíg egy tragédia miatt nem kerül reflektorfénybe a téma, addig nem is kap kellő helyet az újságok hasábjain, a televíziós híradásokban és az internetes portálokon a közlekedésbiztonság. De időről időre, amikor például nagy értékű járművekkel okoznak halálos baleseteket, akkor hosszú ideig foglalkozik vele mindenki, és csak ezek a kirívó esetek irányítanak méltó figyelmet a mindennap bekövetkező tragédiákra. Pedig 2022-ben Magyarország útjain 537-en, tehát kétnaponta hárman vesztették életüket. Minden haláleset tragédia, minden esetben családok gyászolnak, fiatal tehetségek vagy éppen tapasztalt szakemberek vesznek oda, akkor is, ha a balesetet nem egy luxusautó okozza.

Alapvető változás kell, szemléletváltás

Sokat segíthetnek, de pusztán a törvényi szabályozás és a rendőri intézkedés nem képes gátat szabni az efféle magatartásnak. A féktelen, következmények nélküli életre, szabályszegésre buzdító filmes tartalmak világában, az értékeket minimum hiányosan-sajátosan tisztelő, több tízmilliós luxusautókat birtokló vezetők hamis valóságában ez sajnos önmagában nem elég. 

A legfontosabb a közlekedésbiztonság állandó napirenden tartása, születéstől a gyermek- és kamaszkoron át, a fiatal felnőtt időszakon és az egyre felelősségteljesebb felnőtté váláson keresztül egészen az időskorig.

Minden korcsoport számára megfogalmazhatók valós, releváns, a kockázatokra figyelmet felhívó, a tudatos, biztonságos közlekedésre biztató üzenetek, információk, elméleti és gyakorlati jó tanácsok.

Az Autós Nagykoalíció 2009-es megalakulása óta számos platformon kommunikál a biztonságos közlekedésről: Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Skoda mellett szervezője a Közlekedik a család programsorozatnak, rendezvényein rendszeresen jelen van a Tóbiás és Balambér Közlekedési Kalandjai című, legkisebbeknek szóló közlekedésbiztonsági kampány programja (kerékpáros KRESZ-park, foglalkoztatófüzet, cikksorozat és hanganyagok), egyesületünk internetes lapjában (autoszektor.hu) szakértőink csaknem 10 éve rendszeresen megjelenő cikkeiben foglalkozunk a témával, valamint hónapról hónapra adunk ki sajtóközleményeket a közlekedés egy-egy részterületének átfogó leírásával és a biztonságos közlekedést segítő jó tanácsokkal.

Társadalmi kérdésben társadalmi összefogás kell

Szakértők által is régóta hangoztatott tény, hogy a közlekedési kultúra vagy morál a társadalom általános állapotának lakmuszpapírja. A közúton rengeteg, az élet egyéb területein felhalmozódott feszültség jelenik meg, és ez hatalmas kockázatokat rejt magában. Meg kell tanulnunk felnőni a közlekedéshez!

A javulás érdekében legfontosabbnak az oktatást, nevelést, szemléletformálást tartjuk. Üdvözöljük, hogy a Nemzeti alaptanterv már tartalmazza a legfontosabb közlekedési ismeretek elsajátítását. Így a 10. osztály végére a középiskolások már tisztában lesznek nemcsak a közlekedés fő szabályaival, hanem annak fizikai összefüggéseivel, veszélyeivel is. Hisszük, hogy az így nevelkedő fiatalok, a jövő sofőrjei már egy másik kultúra képviselői lesznek az utakon, és közlekedésük során a maiaknál sokkal tudatosabban irányítják járműveiket.

A ma felnőttjének, szülőként, nevelőként vagy akár egyszerűen csak a közlekedés résztvevőjeként legfontosabb erénye a példamutatás lehet. Amennyiben gyermekeik azt látják, hogy a felnőttek a szabályokat betartva vezetnek, gyalogosként nem restek elsétálni a zebráig, autósként a nyugodt, megfontolt és szabályos vezetést képviselik, illetve szabálytalanságot látva el is magyarázzák nekik, hogy ez miért veszélyes és milyen következményekkel járhat, akkor a fiatalok minden bizonnyal egy felelősségteljesebb hozzáállást fognak képviselni a közlekedésben.

Cselekedni kell

A tragédia óta sokféle megoldási javaslatot láthattunk, hallhattunk a probléma kezelésére, ezek között voltak megvalósítható és a lehetőségektől némiképp elrugaszkodott ajánlások is. Az ANK-nál abban hiszünk, hogy az oktatás, a felkészítés és a figyelemfelhívás jelenthet hosszú távú gyógyírt, és minél fiatalabb korban találkozunk vele, annál hatékonyabb lehet a szemléletformálás. 

Szeretnénk, ha a közlekedés minden résztvevője tisztában lenne azzal, hogy ez a veszélyes üzemnek minősített „társasjáték” valóban olyan kockázatokkal jár, amit pusztán a szabályok ismeretével nem vagyunk képesek felmérni.

Ezért az ANK folytatja átfogó közlekedésbiztonsági programsorozatát, és arra biztatunk minden médiát, véleményformáló személyt, hogy kövessék figyelemmel kiadványainkat, rendezvényeinket, hogy a közlekedésbiztonság üzenete minél szélesebb kört érhessen el.

A szerző az Autós Nagykoalíció elnöke.

A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének álláspontját.

(Borítókép: A Kerékpárosklub által szervezett megemlékezés 2023. július 10-én. Fotó: Kaszás Tamás / Index)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Vélemény
Ceglédi Zoltán: Miért simogassunk mégis migránsokat?

Ceglédi Zoltán: Miért simogassunk mégis migránsokat?

Ahol rövidesen több lesz az idős, mint a fiatal, mi a rendszerszintű megoldás arra, ha nincs ember, aki a beteg édesanyádat a műtét után átemelje a kórházi ágyra?

február 3., 08:54

  • Vélemény
Trianon az nem egy ház

Trianon az nem egy ház

Trianon az, amikor nem érted, mit jelent az, hogy határon túli, ha te mindig innen vagy.

február 5., 08:14

  • Vélemény
Mindenki számol – az új Bajnokok Ligája mérlege

Mindenki számol – az új Bajnokok Ligája mérlege

Dénes Ferenc: Siker vagy veszélytelen Szuperliga?

február 6., 12:59

  • Címlapon
Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást

Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást

Exkluzív interjút adott az Indexnek az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke a kialakult helyzetről.

2 órája

  • Vélemény
Ujhelyi István: Abszurditás vagy moszkvai kényszer magyarázza az AfD-hez való fideszes közeledést

Ujhelyi István: Abszurditás vagy moszkvai kényszer magyarázza az AfD-hez való fideszes közeledést

Orbán Viktor nemrég még Helmut Kohlt tartotta politikai mentorának.

február 7., 12:48

  • Vélemény
Gyűlölet és együttműködés, Kossuthtól Dubajig

Gyűlölet és együttműködés, Kossuthtól Dubajig

2004 óta folyamatosan csúszunk le a sereghajtók közé. Fodor Gábor írása.

február 3., 06:04

  • Vélemény
Krasznahorkai László válasza Kollár Árpádnak – és a viszontválasz

Krasznahorkai László válasza Kollár Árpádnak – és a viszontválasz

A két levelet az írók engedélyével közöljük.

február 9., 08:09

  • Címlapon
Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

A hivatal átláthatóságot vár a döntéstől.

2 órája

  • Címlapon
Donald Trump: Jobb, ha Zelenszkij gyorsan lép, különben nem marad országa

Donald Trump: Jobb, ha Zelenszkij gyorsan lép, különben nem marad országa

Az amerikai elnök keményen nekiment az ukrán elnöknek, aki szerinte egy diktátor.

tegnap, 17:20

  • Vélemény
Torban az igazság

Torban az igazság

Szidják a „kommunista” szomszédot, „Brüsszelt”, ezzel pedig még otthonosabb lesz számunkra ez a világ. Otthonosan elcseszett. Szarka Károly írása.

február 13., 09:37

  • Címlapon
Kiss Noémi: A mérges keletnémet gondolat

Kiss Noémi: A mérges keletnémet gondolat

A legtöbb német a mai napig összekeveri Budapestet Bukaresttel, nem tudja, melyik földrészen fekszik Ukrajna vagy Moldova.

27 perce

  • Vélemény
A Gutenberg-galaxis lottóesélyei, avagy mi lesz a folyóiratokkal?

A Gutenberg-galaxis lottóesélyei, avagy mi lesz a folyóiratokkal?

A Hankó Balázs által elmondottak kizárnak minden lehetőséget a párbeszédre.

február 2., 09:04

  • Vélemény
Trump 2.0 – bombasztikus túlzás vagy reális esély az új amerikai „aranykorszak”?

Trump 2.0 – bombasztikus túlzás vagy reális esély az új amerikai „aranykorszak”?

A Trump-féle retorikai szuperlatívuszokat érdemes némi távolságtartással értelmezni. Csutak Zsolt írása.

január 23., 06:46

  • Vélemény
Demeter Szilárd: Miért ne tehette volna Majka, ha ez gyött ki belőle

Demeter Szilárd: Miért ne tehette volna Majka, ha ez gyött ki belőle

Jegyzetek a magyar kultúra napjára 2025-ben.

január 22., 07:32

  • Vélemény
A Soros- és demokrata boszorkányok elleni harc helytelensége

A Soros- és demokrata boszorkányok elleni harc helytelensége

Olyan állami intézményrendszer kell, amely minden politikai, közéleti nézet terjesztését azonos feltételekkel támogatja.

február 10., 15:30

  • Vélemény
A véglények melankóliája

A véglények melankóliája

A svéd lapnak adott Krasznahorkai-interjúból kiderül: a világhírű magyar író már nem tesz fel kérdéseket.

február 2., 17:30

  • Címlapon
J. D. Vance: Zelenszkij megbánja, hogy nyilvánosan kritizálja Donald Trumpot

J. D. Vance: Zelenszkij megbánja, hogy nyilvánosan kritizálja Donald Trumpot

Az amerikai alelnök sem kímélte az ukrán elnököt.

3 órája

  • Címlapon
Fuldoklik a magyar klubélet, és nem látszik a megoldás

Fuldoklik a magyar klubélet, és nem látszik a megoldás

Anyagi segítség nincs, helyette extra kiadásokat várnak el tőlük.

2 órája

  • Vélemény
A TikTok-tiltás és az algoritmikus soft power korszaka

A TikTok-tiltás és az algoritmikus soft power korszaka

Aki uralja az ország közösségi platformjait, az uralja az ország gondolkodását. Nefelejcs Gergő írása.

január 25., 12:27

  • Vélemény
Megadja Gábor: A korlátozó valóságról

Megadja Gábor: A korlátozó valóságról

Az emberi mindenhatóság gondolatából az a kellemetlenség fakad, hogy megszűnünk szabadnak lenni.

január 24., 12:53

  • Vélemény
Csizmadia Ervin: A „forradalmi” és az „ellenforradalmi” demokráciáról

Csizmadia Ervin: A „forradalmi” és az „ellenforradalmi” demokráciáról

Kevesebb forradalmi hév kellett volna. Ennyi a recept.

január 29., 10:55

  • Vélemény
Ujhelyi István: Szuverenista mellet nemzeti ököllel döngetni

Ujhelyi István: Szuverenista mellet nemzeti ököllel döngetni

Amikor majd „America First” szembejön a mi „Hungary First” politikánkkal, akkor derül ki, kinek mekkora szuverenitás van a gatyájában.

január 24., 10:14

  • Vélemény
Donald Trump végleg beírná magát a történelembe

Donald Trump végleg beírná magát a történelembe

Az amerikai elnök máris ledobta az „AI-atombombát” – Virág Zsolt írása.

január 28., 17:03

  • Vélemény
A konteó, ami már nem konteó

A konteó, ami már nem konteó

Járványok és összeesküvés-elméletek, avagy a CIA sem áll mindig erős lábakon.

január 27., 07:22

  • Címlapon
Friss hírek érkeztek Ferenc pápa állapotáról

Friss hírek érkeztek Ferenc pápa állapotáról

Ellentétes információk láttak napvilágot a Szentatyáról.

14 perce

  • Címlapon
Szoboszlai hőssé magasztosult volna, ha nem passzol önzetlenül Núneznek...

Szoboszlai hőssé magasztosult volna, ha nem passzol önzetlenül Núneznek...

Sajnos benne volt a Villa egyenlítő góljában.

4 órája

  • Vélemény
A nagy játszma elkezdődött: lesz gazdasági bumm, vagy csak szédítik a népet?

A nagy játszma elkezdődött: lesz gazdasági bumm, vagy csak szédítik a népet?

Péter Tamás véleménycikke.

január 29., 15:59

  • Címlapon
Visszatér a képernyőre Sárközi Ákos

Visszatér a képernyőre Sárközi Ákos

Újra főzőműsorban fog szerepelni.

4 órája