- Vélemény
- közlekedési baleset
- halálos baleset
- autós nagykoalíció
- ank
- knezsik istván
- árpád-hídi baleset
- közlekedési szabályok
Az Árpád hídi baleset margójára – felnőni a közlekedésben, a közlekedéshez

További Vélemény cikkek
2023. július 1-én 0 óra 41 perckor halálos kimenetelű közlekedési baleset történt Budapesten, az Árpád híd Budára vezető oldalán. Egy sportkocsi vezetője elveszítette az irányítást járműve felett, majd a kisodródó autó a szalagkorlátot és a járdán közlekedők védelmére kialakított magaskorlátot is kidöntve ütközött egy kerékpárossal, aki a kórházba szállítást követően életét vesztette.
A baleset kapcsán azóta csaknem minden médiafelületen láthattunk és hallhattunk véleményeket, elemzéseket, a közösségi felületeken pedig megszámlálhatatlan hozzászólásban foglalkoznak a történtekkel. A rendőrség már a baleset után 6 nappal sajtótájékoztatón közölte a legfontosabb tényeket és nyomozati eredményeket, valamint az időközben elkészült igazságügyi szakértői vélemény főbb megállapításait, és közreadták a térfigyelő kamerák felvételeit is. Jelen közlemény keretében az ANK nem kívánja kommentálni a történteket.
Sok kérdés vetődik fel
Az eddigi információk alapján a legvalószínűbb, hogy a sportautó vezetője tehető felelőssé a balesetért. A 33 éves férfi köztudottan a sebesség és a gyors autók rajongója. De milyen példát láthatott gyermekkorától fogva? Hogyan nem tudta elhatárolni a filmek fikciós világát a valóságtól? Hol volt a családja, hol voltak a barátai, ismerősei az elmúlt időszakban, akik figyelmeztethették volna, hogy ahogyan vezet, az egyszer tragédiába torkollhat, és ha megtették, miért nem hallgatott rájuk? Hogyan nőtt fel, hogy azt gondolta, megszegheti a szabályokat, és miért nem tartott ennek következményeitől, vagy ahogyan mondani szokták, miért bízott felelőtlenül azok elmaradásában? És persze milyen oktatást kapott az iskolában vagy jogosítványszerzéskor, mivel engedték útjára tanárai, oktatói?
Természetesen ezek a költői kérdések nemcsak az Árpád hídon történt balesetben gyanúsított sofőrnek, hanem minden renitens járművezetőnek szólnak.
Van helye a versenyzésnek is
Amióta az autót feltalálták, az autóversenyzés is létezik. De ennek megvan a maga helye, és megvannak a maga szabályai.
Az autózás mindenkinek a szabadságot, a jó és gyors autók pedig a szórakozást is kínálják, de ez utóbbinak kizárólag zárt pályákon, a biztonsági előírások maradéktalan betartásával lehet hódolni.
Csábító egy erős autó képességeit a közúton is fitogtatni, de meg kell tanulnunk kordában tartani vágyainkat: a közút nem versenypálya!
Egyetlen áldozat is tragédia
Talán természetes jelenségnek tekinthető, hogy amíg egy tragédia miatt nem kerül reflektorfénybe a téma, addig nem is kap kellő helyet az újságok hasábjain, a televíziós híradásokban és az internetes portálokon a közlekedésbiztonság. De időről időre, amikor például nagy értékű járművekkel okoznak halálos baleseteket, akkor hosszú ideig foglalkozik vele mindenki, és csak ezek a kirívó esetek irányítanak méltó figyelmet a mindennap bekövetkező tragédiákra. Pedig 2022-ben Magyarország útjain 537-en, tehát kétnaponta hárman vesztették életüket. Minden haláleset tragédia, minden esetben családok gyászolnak, fiatal tehetségek vagy éppen tapasztalt szakemberek vesznek oda, akkor is, ha a balesetet nem egy luxusautó okozza.
Alapvető változás kell, szemléletváltás
Sokat segíthetnek, de pusztán a törvényi szabályozás és a rendőri intézkedés nem képes gátat szabni az efféle magatartásnak. A féktelen, következmények nélküli életre, szabályszegésre buzdító filmes tartalmak világában, az értékeket minimum hiányosan-sajátosan tisztelő, több tízmilliós luxusautókat birtokló vezetők hamis valóságában ez sajnos önmagában nem elég.
A legfontosabb a közlekedésbiztonság állandó napirenden tartása, születéstől a gyermek- és kamaszkoron át, a fiatal felnőtt időszakon és az egyre felelősségteljesebb felnőtté váláson keresztül egészen az időskorig.
Minden korcsoport számára megfogalmazhatók valós, releváns, a kockázatokra figyelmet felhívó, a tudatos, biztonságos közlekedésre biztató üzenetek, információk, elméleti és gyakorlati jó tanácsok.
Az Autós Nagykoalíció 2009-es megalakulása óta számos platformon kommunikál a biztonságos közlekedésről: Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Skoda mellett szervezője a Közlekedik a család programsorozatnak, rendezvényein rendszeresen jelen van a Tóbiás és Balambér Közlekedési Kalandjai című, legkisebbeknek szóló közlekedésbiztonsági kampány programja (kerékpáros KRESZ-park, foglalkoztatófüzet, cikksorozat és hanganyagok), egyesületünk internetes lapjában (autoszektor.hu) szakértőink csaknem 10 éve rendszeresen megjelenő cikkeiben foglalkozunk a témával, valamint hónapról hónapra adunk ki sajtóközleményeket a közlekedés egy-egy részterületének átfogó leírásával és a biztonságos közlekedést segítő jó tanácsokkal.
Társadalmi kérdésben társadalmi összefogás kell
Szakértők által is régóta hangoztatott tény, hogy a közlekedési kultúra vagy morál a társadalom általános állapotának lakmuszpapírja. A közúton rengeteg, az élet egyéb területein felhalmozódott feszültség jelenik meg, és ez hatalmas kockázatokat rejt magában. Meg kell tanulnunk felnőni a közlekedéshez!
A javulás érdekében legfontosabbnak az oktatást, nevelést, szemléletformálást tartjuk. Üdvözöljük, hogy a Nemzeti alaptanterv már tartalmazza a legfontosabb közlekedési ismeretek elsajátítását. Így a 10. osztály végére a középiskolások már tisztában lesznek nemcsak a közlekedés fő szabályaival, hanem annak fizikai összefüggéseivel, veszélyeivel is. Hisszük, hogy az így nevelkedő fiatalok, a jövő sofőrjei már egy másik kultúra képviselői lesznek az utakon, és közlekedésük során a maiaknál sokkal tudatosabban irányítják járműveiket.
A ma felnőttjének, szülőként, nevelőként vagy akár egyszerűen csak a közlekedés résztvevőjeként legfontosabb erénye a példamutatás lehet. Amennyiben gyermekeik azt látják, hogy a felnőttek a szabályokat betartva vezetnek, gyalogosként nem restek elsétálni a zebráig, autósként a nyugodt, megfontolt és szabályos vezetést képviselik, illetve szabálytalanságot látva el is magyarázzák nekik, hogy ez miért veszélyes és milyen következményekkel járhat, akkor a fiatalok minden bizonnyal egy felelősségteljesebb hozzáállást fognak képviselni a közlekedésben.
Cselekedni kell
A tragédia óta sokféle megoldási javaslatot láthattunk, hallhattunk a probléma kezelésére, ezek között voltak megvalósítható és a lehetőségektől némiképp elrugaszkodott ajánlások is. Az ANK-nál abban hiszünk, hogy az oktatás, a felkészítés és a figyelemfelhívás jelenthet hosszú távú gyógyírt, és minél fiatalabb korban találkozunk vele, annál hatékonyabb lehet a szemléletformálás.
Szeretnénk, ha a közlekedés minden résztvevője tisztában lenne azzal, hogy ez a veszélyes üzemnek minősített „társasjáték” valóban olyan kockázatokkal jár, amit pusztán a szabályok ismeretével nem vagyunk képesek felmérni.
Ezért az ANK folytatja átfogó közlekedésbiztonsági programsorozatát, és arra biztatunk minden médiát, véleményformáló személyt, hogy kövessék figyelemmel kiadványainkat, rendezvényeinket, hogy a közlekedésbiztonság üzenete minél szélesebb kört érhessen el.
A szerző az Autós Nagykoalíció elnöke.
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének álláspontját.
(Borítókép: A Kerékpárosklub által szervezett megemlékezés 2023. július 10-én. Fotó: Kaszás Tamás / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
Ceglédi Zoltán: Miért simogassunk mégis migránsokat?
Ahol rövidesen több lesz az idős, mint a fiatal, mi a rendszerszintű megoldás arra, ha nincs ember, aki a beteg édesanyádat a műtét után átemelje a kórházi ágyra?
február 3., 08:54
- Vélemény
Trianon az nem egy ház
Trianon az, amikor nem érted, mit jelent az, hogy határon túli, ha te mindig innen vagy.
február 5., 08:14
- Vélemény
Mindenki számol – az új Bajnokok Ligája mérlege
Dénes Ferenc: Siker vagy veszélytelen Szuperliga?
február 6., 12:59
- Mindeközben
Tudatosan kerüli a nőket a Házasság első látásra Zolija, elárulta, meddig nem akar ismerkedni
3 órája
- Címlapon
Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást
Exkluzív interjút adott az Indexnek az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke a kialakult helyzetről.
2 órája
- Vélemény
Ujhelyi István: Abszurditás vagy moszkvai kényszer magyarázza az AfD-hez való fideszes közeledést
Orbán Viktor nemrég még Helmut Kohlt tartotta politikai mentorának.
február 7., 12:48
- Vélemény
Gyűlölet és együttműködés, Kossuthtól Dubajig
2004 óta folyamatosan csúszunk le a sereghajtók közé. Fodor Gábor írása.
február 3., 06:04
- Vélemény
Krasznahorkai László válasza Kollár Árpádnak – és a viszontválasz
A két levelet az írók engedélyével közöljük.
február 9., 08:09
- Címlapon
Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését
A hivatal átláthatóságot vár a döntéstől.
2 órája
- Címlapon
Donald Trump: Jobb, ha Zelenszkij gyorsan lép, különben nem marad országa
Az amerikai elnök keményen nekiment az ukrán elnöknek, aki szerinte egy diktátor.
tegnap, 17:20
- Vélemény
Torban az igazság
Szidják a „kommunista” szomszédot, „Brüsszelt”, ezzel pedig még otthonosabb lesz számunkra ez a világ. Otthonosan elcseszett. Szarka Károly írása.
február 13., 09:37
- Mindeközben
Détár Enikő Rékasi Károlyról: „Nézzenek emiatt hülyének, de szeretem őt a mai napig”
4 órája
- Címlapon
Kiss Noémi: A mérges keletnémet gondolat
A legtöbb német a mai napig összekeveri Budapestet Bukaresttel, nem tudja, melyik földrészen fekszik Ukrajna vagy Moldova.
27 perce
- Vélemény
A Gutenberg-galaxis lottóesélyei, avagy mi lesz a folyóiratokkal?
A Hankó Balázs által elmondottak kizárnak minden lehetőséget a párbeszédre.
február 2., 09:04
- Vélemény
Trump 2.0 – bombasztikus túlzás vagy reális esély az új amerikai „aranykorszak”?
A Trump-féle retorikai szuperlatívuszokat érdemes némi távolságtartással értelmezni. Csutak Zsolt írása.
január 23., 06:46
- Vélemény
Demeter Szilárd: Miért ne tehette volna Majka, ha ez gyött ki belőle
Jegyzetek a magyar kultúra napjára 2025-ben.
január 22., 07:32
- Mindeközben
Csúnyán beégett Tom Holland, nem adták ki neki saját márkájú sörét: „Kicsit ironikus”
tegnap, 22:06
- Vélemény
A Soros- és demokrata boszorkányok elleni harc helytelensége
Olyan állami intézményrendszer kell, amely minden politikai, közéleti nézet terjesztését azonos feltételekkel támogatja.
február 10., 15:30
- Vélemény
A véglények melankóliája
A svéd lapnak adott Krasznahorkai-interjúból kiderül: a világhírű magyar író már nem tesz fel kérdéseket.
február 2., 17:30
- Címlapon
J. D. Vance: Zelenszkij megbánja, hogy nyilvánosan kritizálja Donald Trumpot
Az amerikai alelnök sem kímélte az ukrán elnököt.
3 órája
- Mindeközben
Istenes Bence videóján nevetnek követői, így mentette ki magát egy szorult helyzetből
tegnap, 21:02
- Címlapon
Fuldoklik a magyar klubélet, és nem látszik a megoldás
Anyagi segítség nincs, helyette extra kiadásokat várnak el tőlük.
2 órája
- Mindeközben
Guy Pearce durva jelzővel illette Kevin Spacey-t, megérkezett a színész kemény válasza is
tegnap, 20:02
- Vélemény
A TikTok-tiltás és az algoritmikus soft power korszaka
Aki uralja az ország közösségi platformjait, az uralja az ország gondolkodását. Nefelejcs Gergő írása.
január 25., 12:27
- Vélemény
Megadja Gábor: A korlátozó valóságról
Az emberi mindenhatóság gondolatából az a kellemetlenség fakad, hogy megszűnünk szabadnak lenni.
január 24., 12:53
- Vélemény
Csizmadia Ervin: A „forradalmi” és az „ellenforradalmi” demokráciáról
Kevesebb forradalmi hév kellett volna. Ennyi a recept.
január 29., 10:55
- Vélemény
Ujhelyi István: Szuverenista mellet nemzeti ököllel döngetni
Amikor majd „America First” szembejön a mi „Hungary First” politikánkkal, akkor derül ki, kinek mekkora szuverenitás van a gatyájában.
január 24., 10:14
- Mindeközben
Kiss Daniella kislánya hatalmasat nőtt, megmutatta a már két hónapos Delanit
tegnap, 18:50
- Vélemény
Donald Trump végleg beírná magát a történelembe
Az amerikai elnök máris ledobta az „AI-atombombát” – Virág Zsolt írása.
január 28., 17:03
- Vélemény
A konteó, ami már nem konteó
Járványok és összeesküvés-elméletek, avagy a CIA sem áll mindig erős lábakon.
január 27., 07:22
- Címlapon
Friss hírek érkeztek Ferenc pápa állapotáról
Ellentétes információk láttak napvilágot a Szentatyáról.
14 perce
- Címlapon
Szoboszlai hőssé magasztosult volna, ha nem passzol önzetlenül Núneznek...
Sajnos benne volt a Villa egyenlítő góljában.
4 órája
- Vélemény
A nagy játszma elkezdődött: lesz gazdasági bumm, vagy csak szédítik a népet?
Péter Tamás véleménycikke.
január 29., 15:59