Élő adás a rémálomgyárból

2001.09.11. 22:31
Ezt már láttam. Erős déja vu kerített hatalmába a lángoló World Trade Center láttán - és tényleg, még fizettem is érte: a hollywoodi álomgyár számítógép-animációs és pirotechnikus kommandói már jó párszor lerombolták Manhattan felhőkarcolóit. Nem állítom, hogy a támadáshoz ezek a filmek adták az ötleteket - az viszont tagadhatatlan, hogy egy egész sor színes szélesvásznú szuperprodukció sokkolt már hasonló képsorokkal.

Armageddon
A második gép becsapódása után egyenesen médiahackre gyanakodtam - a látottak durván átlépték a valóság és a fikció közötti imaginárius határvonalat, az élő adásnak látszó képsor ép ésszel leginkább egy gigantikus szórakoztatóipari promóciós kampány nyitányaként volt értékelhető. Orson Welles 21. századi reinkarnációja (vagy az értékesítési osztály) a CNN-ben is átvette a hatalmat, állapítottam meg hitetlenkedve, a valóságnál vicces mellékletünk, a Frankó múlt heti álhíre - miszerint repülő pókok pusztították el New Yorkot, az Empire State Buildinget négy perc alatt tették a földdel egyenlővé, és genfi elemzők jövő szerdára prognosztizálják az Egyesült Államok teljes pusztulását - is hihetőbbnek tűnt.

Deep Impact
A képsorok hitelét pontosan az ásta alá, hogy az ötlet enyhén szólva nem eredeti. A manhattani törés-zúzás vizuális közhely, minden magára valamit adó hollywoodi katasztrófafilmben szerepel: a digitális effektekért felelős számítógép-animációs stúdiók szakmányban gyártják a megroppant felhőkarcolókat, különös tekintettel a híresebb épületekre. Másfelől a World Trade Center (a Pentagon, a Capitolium...) az Egyesült Államok és a globális kapitalizmus jelképe (volt), a mozilátogató célcsoportot uraló antiglobalizációs hangulatban el sem tudnék képzelni jobb trailert egy nagyszabású szuperprodukciónak. Forgatókönyvből pedig mostanában amúgy sem szokás eredetit írni - ezt is csak össze-copypastelték a tömeggyilkos show producerei.

Independence Day
A felhőkarcolórombolós mozikat négy típusra oszthatjuk: mutáns szörnyek, földönkívüliek, természeti csapás vagy terroristák tesznek kárt az értékes ingatlanokban. Elsőként King Kong mászott fel az Empire State Buildingre, digitálisan újrakevert változata, Godzilla (1998) látványos pusztítást okozott Manhattanben. A Függetlenség napja (Independence Day, 1996) című filmben a rosszindulatú földönkívüliek összehangolt támadásának számos amerikai város áldozatul esik, a Fehér Házat látványosan szétlövik az ufók. A természeti csapás tűzvész vagy meteor lehet: a Pokoli torony (1974) felhőkarcolóját elektromos hiba lobbantja lángra, az Armageddon (1998) és a Deep Impact (1998) már meteorokkal, illetve az általuk előidézett szökőárral operál.

Fight Club

A repülőgép-eltérítés szintén ősrégi toposz: a Még drágább az életed (Die Hard 2, 1990) képkockáin eltérített repülőgép tart Manhattan felé, az Elnök különgépe (Air Force One, 1997) főhőse egyedül nyomja le a géprablókat - oké, George W. Bush nem egy Harrison Ford, de ennyi digitális effekt mellett valószínűleg nem tellett sztárgázsikra. Az antikapitalista szál a Harcosok klubjából (Fight Club, 1999) ismerős: a végkifejletben a szétlőtt arcú, skizofrén főhős páholyból nézi végig, amint anarchista rohamosztagosai felrobbantják New York üzleti negyedének legfontosabb, a nagy hitelkártya-társaságoknak otthont adó felhőkarcolóit.

Armageddon
A folytatásra a Szükségállapot (The Siege, 1998) című filmből következtethetünk, amelyből a legtöbbet nyúltak az alkotók: az FBI-központ öngyilkos felrobbantásával tetőző palesztin terrorhullám után New Yorkban szükségállapotot vezetnek be, a hadsereg megszállja a várost, összeszedik és a nagy stadionokban kialakított táborokba zárják az arabul kinéző polgárokat, a konfliktuskezelés demokratikus módszerei rovására a kemény kéz politikája hódít teret. A hosszabb távú kilátásokra kíváncsiaknak a Terminátor-sorozatot ajánljuk, és mindez csak egy átlagos plázatölteléknek volt meg: gyanítom, filmszakértők még hosszan sorolnák a mozgóképes előzményeket.

A második gép 18 perccel az első után csapódott az ikertoronyba: a rendező pontosan kiszámította, hogy ez kevés a vadászgépeknek, de elég a nagy tévétársaságoknak, hogy élőben közvetíthessék az akciót - az osztott képernyő arra is lehetőséget teremtett, hogy a Pentagon lángolása se vesszen kárba. Tapsoljuk meg: a valaha volt legbrékingebb hír vagy Oscar-díjas produkció - egyre megy. A valóság itt minden bizonnyal véget ért. Isten hozott a Mátrixban!