Törzsi viszály a természettudományos oktatásban
A természettudományos nevelés megújítása a világ vezető országaiban, így vagy úgy, már végbement. Magyarországon „dzsungelharc” folyik, hol itt, hol ott lőnek, robbannak petárdák, a megszokott törzsi viszálykodás zajlik, ezzel jól elkerülhetőek az átgondolt, összefogott lépések. Az Index Ütött a fizika, a kémia és a biológia órája című cikkében is jelzett ellentmondások, ellentétes vélemények is mutatják a helyzet „magyaros” kuszaságát.
A budapesti Közgazdasági Politechnikum természetismereti munkacsoportjának vezetője vagyok. Ebben a középiskolában 17 éve folytatunk integrált természettudományos nevelést, kutatjuk és fejlesztjük ezt a területet. Részt vettem a Nemzeti alaptanterv, a biológiaérettségi-követelményrendszer és különféle tantervek, tananyagok kidolgozásában, így jól ismerem ezt a területet.
A hazai pedagógus társadalom Szent Grálját az óraszámok jelentik. Ebbe kapaszkodnak a változási kihívásokat és megoldási módokat nem ismerő kollégák. Ezt főként státuszféltésből teszik, miközben a lényegi, tartalmi, módszertani kérdésekről szó sem esik. Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének leköszönő elnöke szerint mintha a tanulási teljesítmény csak az időtől függne, más tényezője nem lenne.
Pedig a tartalom és a módszer legalább annyit számít. Az órakeretekbe mereven kapaszkodó tanártársak azt remélik, hogy ezekhez sem kell majd hozzányúlni, így elkerülhető az önképzés, képzés, a saját gyakorlat megváltoztatása. Ez biztosítaná további lemaradásunkat a világtól.
Az iskolánkban folyó integrált természettudomány tantárgy összes tankönyvét magunk írtuk, kidolgoztuk a vizsgáit és mértük az eredményességét is. Beszámolók és eredmények itt, itt és itt olvashatók. A közel fele óraszám ellenére a gimnáziumi átlag fölött teljesítünk, miközben tanulóink (attitűdmérések szerint) jobban kedvelik a természettudományos tárgyat.
A cikkben jelzett összesen heti 6 fizika, kémia és biológia óra egyébként a középiskola egyik évfolyamán sem áll rendelkezésre, mivel nem mindegyik tantárgy van jelen minden évfolyamon. Lényeges szempont lehetne az egy tanár által tanított gyerekszám és a heti találkozások száma, ami a jelenlegi szaktárgyi rendszerben akadályozza a korszerű, tanulóközpontú pedagógiai módszerek alkalmazását.
A természettudomány tantárgyban (ezt a nevet fogadta el az Országos Köznevelési Tanács) ez lényegesen javulhatna. Iskolánkban heti 3-4 órában tanítja osztályonként egy tanár ezt a tárgyat. A minisztérium tervezete szerint egyébként az integráció miatt nem lehet óraszámcsökkenés. Ez elsősorban nem a tartalom, hanem a nevelési módszerek miatt fontos, így ugyanis juthat idő kísérletezésre, kutatásra, csoportmunkára és segítő értékelésre.
Új tanulási elmélet van, új meghatározása van ugyanis a természettudományos műveltségnek, és természetesen új (iskolán kívüli) formái vannak a tanulók tudásszerzésének, és új szerepet kapnak a tanárok is a korszerű iskolákban. Mindezen szempontoknak be kell épülniük egy új, modern természettudomány tantárgyba.
Sok iskolában az 5-6. évfolyamon eddig a természetismeret tantárgy volt jelen, ami nem tévesztendő össze az integrált természettudományos oktatással. A természetismeret tantárgyban némi biológia és földrajz integrálódik, de emellett technika és egészségtan is el van különítve. Valódi integráció és korszerű tanulásszervezés a most elfogadott, nem szakrendszerű kerettanterv szerint lesz lehetséges.
A Magyar Biológiatanárok Egyesületének vezetője, Bán Sándor arra hivatkozik, hogy csak nagyon kevés országban alkalmazzák az integrált természettudományos oktatást. A Bán Sándor által említett számokról tudni kell, hogy abban olyan országok is vannak, ahol az oktatásügy még a hazainál is rigidebb és nagyobb tehetetlenségű. Én (dél)olasz, görög és lengyel iskolákban jártam, ott hírét sem hallották a pedagógiai modernizációnak, tanár- és tantárgyközpontú rendszer jellemző rájuk.
Az élenjáró országok közül, például az Egyesült Királyságban és több skandináv országban is van science tantárgy, de egy komplex rendszer részeként, a szaktárgyi képzéssel együtt. Nálunk sem a szaktárgyak ellen, hanem azokkal egy rendszerbe foglalva képzelhető el a természettudomány tantárgy, amelyet iskolatípusok, tanulócsoportok és évfolyamok szerint lehet alkalmazni vagy nem alkalmazni.
Arató Gergely szerint az integrált természettudományos oktatásnak a középiskola utolsó évfolyamán is szerepe lehet. Én az államtitkár véleményével szemben úgy látom: a természettudomány a képzés alapozása és általános műveltségi szakasza során előnyös, a továbbtanulási kimenetben szükség van a szaktárgyi rendszerre (is!). Angliában ezeken az évfolyamokon a science-tankönyvek mellett a hazainál magasabb követelményeket állító, színvonalas biology-, physics- és chemistrykönyvek vannak.
Jelenleg valóban elfogadhatatlan, hogy a 18 éves embereknek Magyarországon az anyagi világról, a környezeti és egészségi problémákról, a technikai rendszerekről szerzett tudásukról nem kell számot adniuk tanulmányaik végén. A cikkben említett természettudomány-érettségi azonban nem a természettudományos műveltség elvei szerinti követelményeket tartalmazza, hanem mintegy összesűríti a fizika, a kémia, a biológia és a földrajz tartalmait, ezzel csak az igazán érdeklődő és jó képességű tanulók birkózhatnak meg.
Másmilyen érettségi vizsgára lenne szükség, ami valóban a természettudományos műveltséget méri. Ezt azonban lehetetlenné teszi a szaktárgyi lobbik ellenállása. Miért választaná egy bölcsésznek készülő diák pont a fizikát vagy a kémiát, annak életidegen, szaktudományos szemléletét?
A szaktárgyi érettségik anyaga ma erősen szabályoz, ugyanakkor érdekes módon alakultak ki a követelmények, amikor a „húzóbizottságok&zdquo; felsőbb utasításra kihúztak 20-25 százalékot. Az eredmény nem nevezhető átgondoltnak és elfogadhatónak, így például a biológiabizottságnak sem engedték a Bán Sándor által hiányolt új tartalmi követelmények beépítését.
Ha valaki követni akarja a világ vezető trendjeit (science literacy, social relevance, science for all, science-technology-society), akkor ki kell lépnie ebből a közegből. Angliában a természettudományos nevelés nemzet- és gazdasági stratégiai kérdés. Egy általam a helyszínen látott angliai fejlesztési rendszer és annak eredménye (21st Century Science és a Science Learning Centres hálózat) kiváló példát mutatnak a társadalmi összefogás és stratégiaalkotás sikerességére.
Állami és magán pénzekből megközelítőleg annyit költöttek a Science Learning Centres hálózat kiépítésére, mint hazánk egyéves oktatásfejlesztési költségvetése. Az új tanulási program kidolgozásában együttműködtek az egyetemi tudásközpontok (pl. York, Oxford), a média (BBC), a kiadók (Oxford University Press) és a technológiai fejlesztő cégek. A tanárok és technikai segítő asszisztenseik bentlakásos és „in service” tréningeken vehetnek részt ezekben a high-tech központokban.
Jó, ez nem Magyarország, de elkeserítő az összefogás helyett tapasztalható egymásnak feszülés az egyébként a témát sem alaposan ismerő, az elemzéseket nem követő véleménymondók között.
(A szerző természettudomány-tanár)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
Barkóczi Balázs: A történelem vége soha nem érhet véget
Ha egy demokratikus rendszer elég erős, és képes az önkorrekcióra, akkor teret kell engednie a „nép hangjának”.
április 3., 06:16
- Vélemény
A ravasz, az autista és aki kifulladt
Ha kell, Orbán Viktor belemegy a csalánba is – Kóczián Péter írása.
április 7., 07:45
- Vélemény
Gyurcsány Ferenc megható videója után nézzük meg a számokat!
Szőke László véleménycikke.
április 8., 17:36
- Vélemény
Mintapolgár nem kábítózik
Mostantól a rendet a törvényi elrettentés és a bulvárba csomagolt szadizmus garantálja.
március 17., 07:00
- Vélemény
Határok a munkahelyen: mit tehet a cég, és hogyan védhetjük meg magunkat?
Dióssi Eszter írása.
április 1., 18:25
- Vélemény
Megnéztem egy érzékenyítő filmet, és azóta nagyon érzékeny vagyok
Probléma az, ha a helyiek úgy érzik, az állam jobban támogatja a bevándorlókat, mint őket.
április 10., 11:44
- Vélemény
Kik fújják a passzátszelet a világpolitikában?
A mindenhatónak tűnő államok mellett újabb hatalmi erőközpontok jelentek meg a világpolitikában, a globálisan működő és globális befolyással rendelkező óriáscégek.
április 9., 07:57
- Vélemény
A 2026-os választás az Apa és a Fiú harcának néz ki
Valójában nem sokat tudunk arról, mi zajlik a Tiszán belül, ami önmagában sem megnyugtató.
április 7., 12:35
- Vélemény
Akasztják a hóhért – Gulyás Márton túl messzire ment?
Gulyás Márton a marxista–feminista kultúrkritika újrakanonizáló módszereit pörgetve igyekszik egyoldalúan újraírni a történelmet.
április 2., 11:58
- Címlapon
Itt az újabb kormányzati beavatkozás, azonban most valami történt a háttérben
Célkeresztben a bankszektor.
2 órája
- Vélemény
Mráz Ágoston Sámuel: Jogállam-e még Németország?
Ha mindez nálunk történne, hogyan vélekednének a magyar jogállamiságról?
március 18., 05:58
- Vélemény
Latorcai Csaba: Ki és mi lesz a következő a füstgyertya után?
Gondolatok a véleménynyilvánításról és az erőszakról.
március 20., 05:39
- Mindeközben
Berki Mazsi elárulta, miből tudja finanszírozni luxusutazásait: „Lehet, hogy meglepő lesz, amit mondok, de…”
5 órája
- Címlapon
Elkezdődik az újabb maratoni hídfoglalás, egyúttal várfoglalás is lesz
Sorozatban ötödik alkalommal vonulnak utcára Hadházy Ákosék.
29 perce
- Mindeközben
Kárpáti Rebeka sejtelmesen üzent milliárdos exének és Molnár Andreának: „Érdekes csavarokat tud dobni az élet”
6 órája
- Címlapon
Durván felkavarja a családi házak piacát a kormány döntése
Tízmilliókat kaphatnak a házat vásárlók.
8 órája
- Vélemény
Sose volt még ennyire O1g
A hazai közéletnek ez a szelete amúgy folyamatos Men In Black-villantás.
március 18., 13:02
- Vélemény
Szónokok, poloskák, ígéretek
Téves irány a szabadság- és alkotmányos jogaink szűkítése. Fodor Gábor írása.
március 17., 11:01
- Vélemény
Szevasztok, oroszok! Visszajöttök?
Az új NOB-elnök ellenzi a háborúban álló országok eltiltását az olimpiától. Egységes olimpia újra?
március 31., 06:58
- Mindeközben
Rogán-Gaál Cecília és Sarka Kata szerint egy szépségkirálynőnek természetesnek kell lennie, nem plasztikázottnak
7 órája
- Vélemény
Orbán Viktor ligája, avagy a becstelenek társasága
A miniszterelnök politikai ambícióinak oltárán Magyarország feláldozta az évtizedeken át felépített nemzetközi szövetségi rendszerét.
április 11., 15:29
- Vélemény
Transzneműség és sport: a morál, az ideológia vagy a pénz számít?
Dénes Ferenc sportközgazdász szerint mivel nincsenek komoly profitkilátások, nem jósol nagy jövőt a transznők teljesítménysportjának.
tegnap, 06:58
- Vélemény
Fellép-e a kormány a parvenü rongyrázással szemben?
Patások, messiások, Matolcsy – Fodor Gábor írása.
március 31., 10:13
- Mindeközben
Hatalmas volt az öröm, Jack Black lepte meg az Egy Minecraft-film nézőit a moziban
9 órája
- Címlapon
Több helyen is léket kapott a magyar ipar hajója
A vesszőfutás belső szemmel: a gyatra adatok mellett a bizonytalanság is pusztít.
1 órája
- Mindeközben
Visszatértek a Farm VIP távozott szereplői, két játékos számára pedig véget ért a műsor
10 órája
- Címlapon
Donald Trump visszatérésével az Egyesült Államok történelmet írna Magyarországgal
Az amerikai nagykövet szerint új korszak kezdődött, ami a magyarok számára új lehetőségeket teremt.
4 órája
- Vélemény
Veszélyes terep a Tisza Párt ballépése és a magyar kormány Izrael-politikája
Minél rosszabb, annál jobb? Korántsem. Fodor Gábor írása.
tegnap, 13:25
- Vélemény
Schiffer András: A gyülekezési szabadság talaján Woke Parádét és Békemenetet is lehet tartani
Doktor Miniszterelnök Úr imádja a 80–20-as ügyeket.
március 25., 10:34
- Vélemény
Hont András: Káosz közeleg az új világban, ahol Trumpék a punkok
Az a dúvadság, ahogy a populista provokáció rárúgja az ajtót a fennálló Rendre, neuraszténiás rohamokat vált ki a technokrata középszerből.
március 24., 07:02
- Címlapon
Mráz Ágoston Sámuel: Zárul az olló a Fidesz és a Tisza Párt között
A Nézőpont Intézet igazgatója szerint a következő év nagy feladata a mozgósítás.
9 perce
- Vélemény
Nincs békés elvonulás, ezért kapcsolt a miniszterelnök uszító pániküzemmódba
Most még távoltartható a külvilág, a magyar valóság, de ez nagyon gyorsan megszűnik majd.
március 21., 15:11