Jóri: A tervezet elhibázott, alkotmány- és törvényellenes
Jóri András adatvédelmi biztos cikkünk nyomán az Indexhez eljuttatott állásfoglalása szerint alkotmányosan nem elfogadható, hogy alapvetően eltérő feladatokat ellátó szervek, szervezetek feladatköreit és az ezek ellátásához szükséges eszközrendszert egymáshoz nagyon hasonlóvá tegyék. A tervezet egyes paragrafusaiban található adatkezelést érintő rendelkezéseket sem az Alkotmánnyal, sem az adatvédelmi törvény szabályaival nem tartja összeegyeztethetőknek.
Álláspontja szerint a tervezet arra tesz kísérletet, hogy a rendőrséghez tegye hasonlatossá a fegyveres biztonsági őrök, a természetvédelmi őrök, a mezőőrök, a közterület-felügyelők, a sportesemények rendezői és a polgárőrök jogosítványait, jogi lehetőségeit – például az igazoltatás kapcsán –, holott ezen személyek és szervezetek eltérő feladatokat látnak el.
"A közrend, a közbiztonság javítása, a hatékony bűnmegelőzés mint cél és feladat a rendőrség dolga és nem az említett személyeké vagy szervezeteké. A számukra biztosítani tervezett eszközrendszer túl széles, aránytalan jogkorlátozásra ad lehetőséget, így nem felel meg az alkotmányos követelményeknek" – írja Jóri.
Az adatvédelmi biztos véleménye szerint a tervezet koncepciójában elhibázott. Kétségesnek tartja, hogy alkotmányos indoka lenne annak, hogy a közterület-felügyelet ugyanolyan jogosítványokkal rendelkezzen a térfigyelő kamerarendszerek működtetése, valamint az intézkedéssel érintett személyek személyes adatainak kezelése területén, mint a rendőrség.
Egy kamerarendszer működtetése önmagában alapjog-korlátozást valósít meg, mivel, az üzemeltetőnek hatalmi pozíciót biztosít(hat) a megfigyelt felett, s ez, illetve a megfigyeltségtől való puszta félelem indokolatlan önrendelkezési jogkorlátozáshoz vezet(het) a megfigyelt személy részéről.
A személyiségi jogok, és ezek között elsősorban a személyes adatokkal való rendelkezés jogának ilyen mértékű korlátozása az alkotmánybírósági gyakorlatban kiérlelt és alkalmazott alapjogi tesztek szerint csak kivételes esetekben lehetséges. A rendőrség feladatainak ellátásakor ez az eszköz indokolt és arányos, ám a közterület-felügyelet esetén az effajta jogkorlátozás túlzó, szükségtelen, hisz rendelkezésre állnak kevésbé jogkorlátozó, hatékonyabb eszközök is a cél elérése érdekében – mondja Jóri.