Mezey: Sok még a nyitott kérdés
Mezey Barna, a rektori konferencia elnöke „részlegesen elfogadhatónak tartja", hogy az ingyenes képzésért cserébe magyarországi munkavállalást várna el az állam, ugyanakkor álláspontja szerint még nagyon sok a nyitott kérdés a tervezett felsőoktatási átalakítások körül.
A Magyar Rektori Konferencia (MRK) soros elnöke, az ELTE rektora úgy fogalmazott a Lánchíd Rádióban, hogy az adófizetők pénzéből történő képzés után jogos elvárás, hogy egy ország utána ebből „gazdálkodjék", ugyanakkor meg kell fontolni nemzetközi és jogi vonatkozásokat is, tehát nagyon átgondolt konstrukcióra van szükség.
Szerinte az eddig napvilágra került információkból nem derül ki, hogy a problémák valóban megoldódtak-e, nagyon sok még a nyitott kérdés a keretszámok és a finanszírozás körül. Mezey Barna szerint szerencsés lenne, ha az állam fenntartási szerződések keretében rögzítené a hosszú távú, kiszámítható finanszírozás feltételeit, és ehhez hozzárendelné azokat az elvárásokat, amelyek a hallgatói létszámmal, minőséggel kapcsolatosak.
A finanszírozás meghatározza hány hallgatót tudnak fogadni, emelte ki a rektori vezető. Szerinte a hallgatók programpontjai alapvetően eltérnek minden korábbi követeléstől, tárgyalástól, most először megértették azt is, hogy a változtatásokat nem lépcsőnként és egymástól elszigetelten kellene végrehajtani. Ez a rendszer konstrukciójában csak egyszerre változtatható, tette hozzá, megjegyezve: önfenntartó felsőoktatás nem létezik, az államnak alapvető kötelezettsége saját nemzeti értelmiségének kinevelése.
Mezey Barna kitért arra is, hogy az elmúlt tizenöt évben nem a minőségi, hanem a mennyiségi szemlélet uralkodott a felsőoktatásban. Átgondolásra érett egy sor kérdés, jelentette ki. Szerinte a lemorzsolódás teljesen természetes metódusa a minőségi képzésnek. Felméréseikre hivatkozva kiemelte: ez a képzés legelején bekövetkezik, a lemorzsolódás az első évfolyamra jellemző, összességében, az egész képzést nézve ez elenyésző. Véleménye szerint a felvételi nagyon hiányzik az egyetemi-főiskolai rendszerből.