Nekimennek a kuponos szolgáltatóknak
További Belföld cikkek
- Idegen anyag esetleges jelenléte miatt hívta vissza az Auchan egyik máktermékét a Nébih
- Politikatörténeti pillanat volt Menczer Tamás és Magyar Péter találkozása?
- Nemi erőszak és gumibotozás a tiszalöki börtönben – jelentést tett közzé az Európa Tanács
- 2053-ig mindent titkosítottak a Védelmi Beszerzési Ügynökség hekkertámadásáról
- Tűz ütött ki egy gödöllői házban és egy soproni lakásban
„Az egészségügyi közellátás Magyarországon nem jó” - mondta Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke szerdai sajtótájékoztatóján. Az egészségügyi ellátórendszer elhúzódó gondjai, a hosszadalmas várólisták és sorok, a leküzdhetetlennek tűnő hálapénz miatt a kamarai elnök szerint érthető, hogy egyre többen veszik igénybe a magán egészségügyi szolgáltatásokat.
A probléma Éger István szerint azzal van, hogy az elmúlt évtizedben jellemző egyre liberálisabb versenyszabályok miatt a magánorvosok „az orvosi hivatáshoz egyre méltatlanabb módon és eszközökkel, sokszor valótlanságokat súroló állításokkal, a betegek tudatlanságát vagy tájékozatlanságát kihasználva, egyes orvosi beavatkozásokat képi, sőt videó bemutatásokkal tarkítva a jó ízlést semmibe vevő módon reklámozzák.”
Olcsó mellnagyobbítás a baj
Példaként, „legnagyobb tüskeként” a kuponos oldalakon árusított egészségügyi szolgáltatásokat említette a kamarai elnök, amelyeken pusztán az árakat helyezik előtérbe, pár bekezdéses hirdetéseikben gyakran nem térnek ki a kockázatokra, eredményekre, nem magyarázzák el megfelelően az orvosi eljárásokat, és nem az alapján árusítják a szolgáltatást, hogy az mennyire minőségi, hanem hogy mennyire olcsó. 2010 óta léteznek Magyarországon az amerikai Groupon mintájára szervezett közösségi vásárlós oldalak, mint a Bónusz Brigád, vagy a Kuponvilág, amelyek lényege, hogy napi több kedvezményes ajánlatot is kitesznek oldalukra, ügyfeleik között magánorvosi szolgáltatók mellett vannak kozmetikai cégek, éttermek, szállodák, sportközpontok is.
A sajtótájékoztatón részt vett Kovács János, a Magánorvosok Országos Szövetségének elnöke is, aki a problémát azzal érzékeltette, hogy nincs még egy olyan szolgáltatási kör, ahol ilyen nagy tudáskülönbség van a szolgáltatást nyújtó és a vevő között. „A beteg e hirdetések alapján nem ismeri a kockázatokat, az anyagigényeket, eszközöket, így nem tudja felmérni, mit kap a pénzéért. Nem a gazdasági verseny korlátozását szeretnénk elérni, csak azt, hogy ebben az információs asszimetriában a páciens a döntését ne csak az ügyesebb marketingre, hanem megfelelő mennyiségű és minőségű információra alapozza” – fogalmazott.
Fogműtéthirdetés bontottcsirke-reklám mellett
Éger István konkrét javaslatokat is megfogalmazott: „Nem fogadjuk el, hogy a magán egészségügyi szolgáltatók egymásra licitálnak, egymás árait alulmúlva próbálnak anyagi haszonhoz jutni. Nem tartjuk megengedhetőnek az árakra épülő kommunikációt az egészségügyi marketingben, és elfogadhatatlannak tartjuk a részletes vizuális bemutatásokat is. A hirdetéseknek tényszerűnek, hírszerűnek kellene lennie. Javasoljuk, hogy az orvosi, egészségügyi gyógyító és esztétikai célú beavatkozások marketingjében csak a szolgáltatások leírását, az ellátó helyet, elérhetőségeit, az árak tárgyszerű felsorolását, az orvos rendelési idejét és elérhetőségeit lehessen közölni” – fogalmazott.
Jogszabály-módosítást vár közösen a kamara, és a Magánorvosok Országos Szövetsége, ennek érdekében levélben fordultak Balog Zoltánhoz, az Emberi Erőforrások Miniszteréhez, a Gazdasági Versenyhivatal elnökéhez, és az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának elnökéhez. Az orvosi kamarának a jelenlegi reklámozási kódexe 2006 óta van érvényben, de ez alapján, a hatályos jogszabályoknak megfelelően nem szankcionálhatják a magánszolgáltatók egészségügyi hirdetéseit. A jogszabály-módosítást azért kezdeményezik, hogy joguk legyen a szigorúbb etikai szabályozásra. „Szankcióként azt is el tudom képzelni, hogy ha sorozatosan vét valaki ezek ellen az etikai szabályok ellen, ki lehessen zárni az orvosi szolgáltatók köréből” – mondta.