Vilma
-7 °C
4 °C

Háromszor több pénz a fővárosi utak felújítására 2005-ben

2005.01.05. 12:06
A tavalyi 4,2 milliárddal szemben idén legkevesebb 13 milliárd jut a budapesti főútvonalak felújítására. A főváros évente csak az utak 5-6 százalékát tudja felújítani, mert a város forgalma csupán ennyit bír elviselni.

A tavalyi 4,2 milliárddal szemben idén 8,8 milliárd forintot szán útfelújításra a fővárosi önkormányzat, állami keretből pedig további minimum 4,1 milliárd forintra pályázik még, mondta el az Indexnek Konyáry Zsófia a Főpolgármesteri Hivatal útműtárgy alosztályának vezetője.

Az állam egy 10 milliárd forintos keretet biztosított az idei útfelújításokra és ebből - pályázatokon - legelább 4,1 milliárd forintra jogosult a főváros, ám a pályázatokat még nem írta ki a kormány, tájékoztatta az Indexet az alosztályvezető.

Nem csak pénzkérdés

A budapestieket leginkább foglalkoztató kátyúzásra is több pénz jut, idén - a tavalyi 1,2 milliárddal szemben - 1,6-1,7 milliárd forintból tömködhetik és aszfaltozhatják az ezer kilométeres budapesti úthálózatot, aminek 30 százaléka azonnali felújításra szorul.

Annak, hogy az úthálózatnak miért csak az 5-6 százalékát újítják fel egy évben, nemcsak pénzügyi okai vannak: a város forgalma ennyi - idén 55 kilométernyi - út felújítását tudja elviselni, mondta az Indexnek Konyáry Zsófia, és hozzátette, ha kész lenne az M0-ás új Duna-hídja, 7 százalékra emelkedne ez a szám. Ebben a tempóban 6-10 év alatt lehet ledolgozni a hátrányt.

Az alosztályvezető elmondása szerint a budapesti kátyúk miatt évente körülbelül harmincmillió forintot kell a fővárosnak kártérítésként kifizetnie a szerencsétlenül járt autósoknak.

Rendbe hozzák a Bajzsy-Zsilinszky utat

A 2005 őszéig nagy forgalmú, olyan különösen fontos utakat, mint a Szentendrei, a Balatoni, a Budafoki, a Bajcsy-Zsilinszky utat és a Király utcát újítják fel, valamint többek között a Márvány utcai és a XV. kerületi felüljáró is megújul.

Jelenleg a fővárosi utak karbantartását végző Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. (FKF) 25 munkatársa végzi a kátyúk felmérését. Mivel azonban télen csak betömni, azaz hideg aszfalttal megtölteni lehet a kátyúkat, azok egy részét tavasszal ismét ki kell javítani.

A fővárosi utak felújításában egyébként nem csak az FKF, hanem negyvenszázalékos arányban magáncégek is részt vesznek.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.