További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Most már biztos, hosszú évekre, ha nem évtizedekre ellehetetlenül a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése, holott a több százezer budapestit és agglomerációs utas életét megkönnyítő projekt Demszky Gábor főpolgármester kampányígéretei között is szerepelt.
Megkezdődik ugyanis a 2-es metró felújításának utolsó nagyobb állomása: június 9-től augusztus 19-ig megújul a Stadionok, a Pillangó utcai és az Örs vezér téri állomás, illetve a hozzátartozó pályaszakasz.
Ez sem új elképzelés
Emiatt autóbuszok szállítják majd az utasokat az első négy hétben az Örs vezér tere és a Blaha Lujza tér, a második ütemben pedig az Örs vezér tere és a Deák tér között. A metrópótló buszok menetideje 8-10 perccel lesz hosszabb a metróénál.
A most felújításra váró Stadionok és Pillangó utcai megállóban lift is épül a mozgásukban korlátozott emberek számára. A 11 milliárdos projektből az Örs vezér téri állomást teljesen felújítják, befedik 1,2 milliárd forintért. Az építkezés azonban keresztbe tesz a HÉV és a metróvonal - a tervezett 5-ös metróhoz hasonló - összekötésének.
Maga az ötlet már vagy 30 éves (alig fiatalabb, mint a 4-es metróé), ilyen-olyan fejlesztési tervekben szerepelt is, de a főváros csak a szavak szintjén támogatta az ötletet, ami a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslatára Demszky 2005-ös programjába, a Podmaniczky-programba is bekerült.
Jelenleg az Örs vezér téren két azonos irányú vasúti vonal néz egymással farkasszemet, a köztük lévő 500 méteres távolságot, két lépcsőzéssel együtt naponta több száz ezer ember gyalogolja végig. Ezt hívják kényszerátszállásnak.
Több százezer utason segítene
A metró és a HÉV összekötésével a VEKE számításai szerint legalább 300 ezer ember járna jobban, beleértve a gyorsabb közlekedési eszközre átülő autósokat és a jelenleg az Örsön lépcsőző autóbuszos és HÉV-es utasokat is.
A civilek számítása szerint a rövid, Örs vezér tere alatti alagút és a peronok átalakításának költsége kb. 10 milliárd forint, azaz a 4-es metró bekerülési költségének töredéke.
"Elfogadhatatlan, hogy az adófizetők 1200 millió forintját egy olyan fejlesztésre költik, amely a Podmaniczky Program betartása esetén akár már pár év múlva elbontásra kerülhet, ráadásul nem javítja az utasok kényelmét, nem felel meg a kor követelményeinek és épp ezért uniós támogatásra sem méltó" - fogalmazt meg aggályait az üggyel kapcsolatban - immár sokadszorra - kedden a VEKE.
Demszky szerint erre nem lehetne pályázni, pedig igen
"A főváros továbbra sem veti el a felvetést, de jelenleg nincs anyagi fedezet a két vonal összekötésére. Az unió önmagában ilyen projektre nem ad támogatást, csak ha új vonal is létesül" - reagált az ügyre főpolgármesteri sajtóiroda, és hangsúlyozta, Demszky Gábor továbbra is lobbizik az európai fővárosokat tömörítő Eurocities-zel, hogy ezt az uniós gyakorlatot megváltoztassák.
Az uniós ügyekben nem először szólal meg a főpolgármester kevésbé körültekintően. Az uniós forrásokra beadott magyar programok között ugyanis számos hasonló projekt (pályarekonstrukció, -fejlesztés) szerepel, elég csak a csepeli és a szentendrei HÉV-et összekötő 5-ös metróra gondolni, vagy a MÁV projektjeire, amik szinte kizárólag pályarekonstrukciós programok.
Arra a kérdésünkre, hogy milyen hosszú időre tervezte be a bevallottan pénzszűkében lévő főváros az 1,2 milliárdból épülő új Örs vezér téri állomást, amit a két vonal összekötése esetén el kéne bontani azt a választ kaptuk a főpolgármesteri sajtóirodától, hogy mivel a két vonal összekötése a föld alatt történne meg, a mostani beruházás ezt nem akadályozza meg, a megépített állomás pedig csak csekély mértékben módosulna.