További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Új Váci utca épül merőlegesen a Király utcai "Váci utcára". Az új Váci utcát Gozsdu-udvarnak fogják hívni, ahol műemléki környezetben találkozik össze a plázák világa a Liszt Ferenc téri iszogatós hangulattal, de a sportos öltözékben glasszáló aerobicos lánycsapat sem lesz nagy meglepetés.
A Gozsdu-udvar felújításának helyszínén a kivitelező Autóker Holding és Hunvald György, a VII. kerület polgármestere tartott bejárást kedden. A bejáráson velünk tartott egy csapat francia diák is, akik a Sorbonne-ról jöttek, építészetet tanulnak, és érdekli őket a budapesti zsidó negyed revitalizációja (rekonstrukciója és rehabilitációja).
Hunvald a párizsi Marais negyed polgármesterével ápol jó viszonyt évek óta, idén tavasszal a francia fővárosban tartott előadást a témáról, elmondása szerint nagy tetszést aratott vele. Ez azért is jó, világítok rá a polgármesternek, mert Medgyessy Péter óta nem volt jó francia kapcsolata a magyar vezetésnek. Ezen kedélyesen nevetgélünk, valahogy így képzelem az új Gozsdu hangulatát.
Minőségi, nívós, nagy név
A Gozsdu-udvar valójában egy passzázs, amely hét épülettömb között és alatt húzódik a Király és a Dob utca között. A hét tömb között hatszor öblösödik udvarrá a folyosó. Az épület műemléki védettséget élvez, ezért a felújításkor semmit sem változtatnak a külcsínen, de az biztos, nem az egykori patika fog újból kinyitni. A terveket a Mérték Építészeti Stúdió készítette.
Az udvar földszinti részének 45 százalékát kávézók és éttermek foglalják majd el, és ehhez hozzájön még az udvar alatt, a földszintihez hasonló területű pincerész is. A kivitelező Autóker Holding sajtósa szerint sorban állnak a vállalkozók, de neveket még nem mondhat.
Az éttermeket rostálni fogják: csak a Budapesten már legalább egy jó hellyel rendelkező restik jöhetnek szóba, és lesz működési szabályzat, amely például rögzíti, nem használható gagyi műanyag szék.
A Gozsdu-udvar másik 45 százalékában üzletek nyílnak, "minőségi boltok", amiknek "van nevük" és már bizonyítottak Budapest különböző plázáiban. Vagyis a kivitelező szerint a drága boltok varázsolnak majd a Gozsdu-plázából Váci utca 3-at. (Jó tudni: a századfordulón a Gozsdu-udvar a csóróknak épült: ezért ilyen szegényes, kaszárnyaszerű a berendezése. A történelem fintora: ma már "régi pompáról" van szó.)
A pincébe kerülhet a hangulat
A Gozsdu-örökség megőrzésével rendhagyó módon foglalkozik a kerület vezetése: Hunvald György például Dávid-csillagos téglákat gyűjöget szabadidejében, amiket valahogy fel szeretnének használni a felújításnál. A kivitelező szerint ugyanígy nem tűnik el a sárga keramitborítás sem: az ép kövek visszaköszönnek majd az új burkolatnál is.
A maradék 10 százalékot a hungarikumok, így például a régi zsidó negyed hangulatának visszaállítását szolgáló speciális üzletek tennék ki: halas, zöldséges, kóser bolt, vinárium (borszaküzlet), galéria. Felderül az arcom, de kiderül, lehet, hogy az egész leköltözik a pincébe. Attól függ, megéri-e a pénzét. Tippem: nem éri meg, de emiatt nem kell leküldeni a pincébe.
A Gozsdu-udvar többi részén, az emeleti szinteken 120 lakás épül a régiekkel azonos belmagassággal, de más leosztással. Jó hely, magas árakkal: 50-től 110 négyzetméterig tart a választék, a négyzetméterár már most 500-600 ezer forint körül van, de az Autóker szerint: "A határ a csillagos ég!" A műemléképület a változatlanság mellett azért némileg módosul is: liftakna kerül bele.
Az Autóker belevág a Madách-sétány megvalósításába is: az otromba, szürke Madách-center ugyanis hagy egy kis, görbe átjárót a száz éve hiába tervezgetett sétánynak a Deák tér felől, amit átvezetnek a Gozsdu-udvaron a Holló utcáig. Arról, hogy utána folytatódik-e a Liszt Ferenc tér magasságáig, a többi kivitelezőt kell megkérdezni.
A vásárlók és a lakók az autóikat az udvar mellett, a Holló utca 10-14-es szám alatt épülő hatalmas parkolóházban tarthatják (98 hely, a Holló utca 6-ban 283 autó fér majd el).
Sőt zsírt is égethetnek ugyanitt: 2000 négyzetméteren wellnessközpont épül, ahol egy - "ma még csak vidéki üdülőhelyeken ismert színvonalon" - kényeztető és sportolási lehetőségeket kínál majd a brit Holmes Place.

Mindez 8-10 milliárd forintból valósul meg 2006 végére, vagyis röpke másfél év múlva. Akkorra már a Holló utca foghíjait is betömik, hatalmas, stílustalan lakótömbök épülnek a szokásos 2,40-es belmagassággal. Még szerencse, hogy a Gozsdu-udvar lakásaival ez nem történhet meg.
Párizsban ilyen nincs
Azért a bejárás végén megkérdeztem a francia egyetemistákat is, mit szólnak az Erzsébetváros rehabilitációjához, összehasonlítva azt a párizsi Marais (exzsidó) negyeddel, amely az utóbbi években vált divatossá főként az odaköltöző meleg párok miatt. (A magyarázat: két kereső ember egy családban gazdaságilag jobb befektetés, mint ha egyikük terhes vagy gyeden van).
Óvatosan válaszolgattak, a Gozsdu-udvar tetszett nekik, de az is kiderült, nem nagyon vannak kibékülve a szétvert VII. kerülettel, legalábbis Párizsban ilyen nem történhetett volna meg, mondják. Egy-egy negyed homogenitását éppen az egyidős épületek adják. Elképzelhetetlen Párizsban, hogy így váltakozzanak egy belvárosi utcában a régi és új házak.
"Itt inkább bontanak, nálunk felújítanak" - mondja az egyik diák. Érdekes módon nem is az új épületek formája ("Semmi különös."), hanem a színük nem tetszett nekik. Példaként rámutattak a Holló utcában nemrégiben átadott nagy sárga házra.
A bejárás alkalmával Hunvald is előhozta ezt a bizonyos házat, mint amit az építészek mennyire utálnak, az egyszerű emberek és a lakók mégis szeretnek. A polgármester szerint az emberekre kéne hallgatni. Tessék!