Egy Ferrari miatt szakít Rogán a parkolási céggel

2009.05.09. 11:58 Módosítva: 2009.05.09. 19:13

Egy 60 milliós sportkocsi miatt szakít Rogán Antal a belváros egyik befolyásos nagyvállalkozójával. Az V. kerület polgármestere és Csipak Péter között azért vált hűvössé a viszony, mert kiderült, hogy az üzletember tulajdonában lévő Belváros-Lipótváros Parkolásszervező és Üzemeltető Zrt., amely 1997 óta felügyelte a kerület közterületi parkolóit, titokban egy Ferrarit lízingelt a bevételekből. Rogán emiatt kezdeményezi az évtizedes szerződés azonnali felbontását.

Az Index információi szerint Rogán Antal, az V. kerület polgármestere a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás keddi ülésén javasolni fogja a társtulajdonos fővárosi önkormányzatnak, hogy azonnali hatállyal bontsanak szerződést Belváros-Lipótváros Parkolásszervező és Üzemeltető Zrt.-vel (BL Zrt.).

Rogán az Indexnek elmondta, azért döntött úgy, hogy felbontja a 12 éve, 1997-ben kötött üzemeltetési szerződést, mert az elmúlt napokban lefolytatott belső ellenőrzés során egy 67 és fél millió forintos, addig nem ismert lízingszerződésre bukkantak. A papírok szerint a közterületi parkolás üzemeltetéséből 140 millió forintos árbevételt produkáló magáncég még 2007-ben 60 hónapra szóló megállapodást kötött egy Ferrari F131-es sportkocsi lízingelésére.

2005-Ferrari-F430-Spider-SA-1280x960

A parkolási részvénytársaság Csipak Péter érdekeltségébe tartozik, 10 százalékban ő a tulajdonos, 90 százalékban pedig a nevét viselő befektetési cég.

A polgármester azt állította, hogy a parkolók üzemeltetésével nem volt gond, sőt a BL Zrt. az elmúlt években növekedést produkált az önkormányzathoz befizetett összegekben. Rogán szerint enne ellenére elfogadhatatlan, hogy egy közpénzekből gazdálkodó cég, még akkor is, ha magáncég, luxuskocsi beszerzésére költse a bevételeit. A felmondási határidő augusztusi lejárta után a polgármester újabb magáncég helyett a kerületi közterület-felügyeletre akarja bízni a parkolók ellenőrzését.

A belváros fideszes vezetője és Csipak között eddig olajozottan mentek a dolgok. Csipak ugyanis nemcsak a parkolási üzletet uralta, hanem az V. kerület központi részeinek ingatlanfejlesztéseit is. Az üzletember az elmúlt években milliárdos tételben vásárolta fel a Vörösmarty és a Deák tér környéki háztömböket, és az ő cége bonyolította le az önkormányzat támogatásával a Fashion Street projektet a Deák Ferenc utcában.

A Ferrari-üggyel kapcsolatban megkerestük Csipak Pétert is, aki azt állította, eddig nem tudott arról, hogy a kerület fel akarja mondani cége szerződését.

A BLP Zrt. közleménye

A parkolási cég cikkünk megjelenése után reagált Rogán Antal állításaira:

A Belváros Lipótváros Parkolásszervező -és Üzemeltető Zrt. - a továbbiakban BLP Zrt. - 1995 óta folyamatos üzleti kapcsolatban áll az V. kerületi önkormányzattal.

1995-ben az V. kerületi Önkormányzat, az akkor még Belvárosi Parkoló Kft. közreműködésével vezette be a fizető parkolást az V. kerületben, majd a következő két évben megalapozta a közterületi parkolás terén a fizetési fegyelmet.

A cég 1997-ben a Fővárosi Önkormányzat és az V. kerületi Önkormányzat által alapított Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás - továbbiakban FKPT által kiírt közbeszerzési pályázaton nyerte el az akkor már gépesített, modernizált közterületi fizető parkolás ellenőrzési tevékenységének jogát.

A BLP Zrt. és a társulás között létrejött szerződés alapján a BLP Zrt. kizárólag ellenőrzési tevékenységet lát el szolgáltatásként, parkolási bevételeket nem kezel.

A FKPT a BLP Zrt. munkájáért havonta számla ellenében vállalkozói díjat fizet, amely az 1997-ben megkötött szerződés alapján minden évben a KSH által kibocsátott infláció mértékével növelt díjnak felel meg.

A BLP Zrt. a Csipak Acquisitions csoport többségi tulajdonában áll. A BLP Zrt. 1995 óta az V. kerületi Önkormányzattal és mindenkori vezetésével, annak pártállásától függetlenül kiváló kapcsolatot ápol a korrekt szakmai együttműködésnek köszönhetően.

Az elmúlt évek növekvő bevételeinek alapján tényként is megállapítható, hogy az FKPT bevételeinek - a parkolási díjak emelkedésétől független - évek óta történő növekedése egyértelműen a BLP Zrt. kiemelkedően végzett munkájának tudható be.

Felmerül a kérdés, hogy ha az V. kerületi önkormányzat, vagy az FKPT vizsgálatot kívánna kezdeményezni, milyen indíttatásból vizsgálná egy magáncég gazdasági tevékenységét, és annak olyan részleteit, amelyek nincsenek összefüggésben az Ökormányzat számára végzett munkájával, amely munkával a megrendelő Önkormányzat is messzemenőkig elégedett.

Bár a BLP Zrt. e tekintetben elszámolási kötelezettséggel nem tartozik, érdemes megjegyezni, hogy a cég 2007-ben a szóban forgó autót kereskedelmi célból vásárolta, amelyet 4,5 hónap elteltével értékesített is 2007. október 17.-én. Feltehetően, ha a cég ugyanebben az időben ugyanilyen értékben kerékpárokat vásárolt volna, kereskedelmi célból, akkor kevésbé váltott volna ki érdeklődést, hasonlóan a cég eddigi működése során végzett számos más tevékenységhez.

Figyelemmel a BLP Zrt. és az V. kerületi önkormányzat közel 15 éves kiváló szakmai, és gazdasági kapcsolatára, feltételezzük, hogy a korábban megjelent vélelmezett állítások, félreértésből, és információ hiányból származhatnak.

Végezetül fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a BLP Zrt. ma Budapesten az egyetlen olyan közterületi fizető parkolást ellenőrző cég, amely nem gyűjt, és nem kezel parkolási bevételt, csak szolgáltat, immáron közel másfél évtizede kifogástalan szakmai minőségben.