Ezer led világítja meg a Szabadság hidat

2009.05.29. 00:45

Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere és Hagyó Miklós, főpolgármester-helyettes csütörtök este ünnepélyesen felkapcsolta a Szabadság híd elkészült díszkivilágítását. Ezzel befejeződött a híd a csúszások miatt a tervezettnél tovább, csaknem két évi tartó felújítása.

A Szabadság híd felújítását 2007. május 2-án kezdték el, az 5,6 milliárd forintos felújítást mintegy 2,5 milliárd forinttal támogatta az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapja. A munkálatok során átépítették a közúti és villamospályát, a gyalogosjárdákat, illetve korrózióvédelemmel látták el a híd acélszerkezeti elemeit. Kijavították a pilléreket, hídfőket és elvégezték a szükséges közmű-rekonstrukciót, valamint pótolták a díszítőelemeket is.

Klikk a képre!

A Közbeszerzési Értesítőben megjelent adatok szerint az eredetileg becsültnél bő 10 százalékkal drágábban, mintegy 250 millió forintból építette ki a közvilágítást a közbeszerzésen nyertes cég. Meg kellett felelni a műemléki követelményeknek, így korhű kandelábereket és lámpakarokat helyeztek el a híd teljes hosszán mindkét oldalon (természetesen lecserélve a ronda ideiglenes kandelábereket). A híd kivilágítását a hagyományos izzók mellett ezer energiatakarékos LED izzóval (égővel, lámpácskával, fénytesttel) oldották meg.

A Szabadság híd a Lánchíd után másodikként kapott díszkivilágítást.A modern ledes technológia miatt a Szabadság híd éjszakai látványa merőben más mint a Lánchídé, sárgás fényű karácsonyfa-izzósor helyett, fehér neonizzáshoz lehet inkább hasonlítani.

A budapest.hu híre szerint a világhírű japán építész, Ishii Motoko már elkészítette az Erzsébet híd díszkivilágításának terveit is. A harmadik budapesti híd díszkivilágítása 240 millió forintba kerül a tervek szerint, az összeg közel felét, 100 millió forintot, a japán állam állja majd.

Demszky Gábor elmondta, hogy a hidat szombat reggel 9 órától éjfélig a tömegközlekedés mellett a gyalogosok és kerékpárosok használhatják, az autósok csak vasárnap éjféltől vehetik igénybe Budapest legrövidebb átkelőjét.

Egyelőre azonban csak azoknak az autósoknak javasolt a megújult Szabadság híd használata, akiknek a pesti oldalon a híd közelében van az úti céljuk, vagy onnan indulnak. Az 4-es metró építése miatt ugyanis csak a Kálvin tér előtti Lónyai utcai kereszteződésig lehet eljutni személygépkocsival, ahonnan csak jobbra lehet kanyarodni. Őszre azonban már zárófödém kerül a Kálvin téri állomásnál lévő nyitott gödörre, ami enyhíti majd a korlátozásokat.

A Szabadság híd 1896 októberében készült el, első névadója Ferenc József császár volt. A második világháború végén, 1945 januárjában az építményt felrobbantották, 1946 augusztus 20-ára állították helyre. A híd 1987 óta a világörökség része, a legutóbb 1980-ban újították fel.

UPDATE: Ajánlott komment

pastor 2009.05.29 11:59:39

Javaslom, hogy mindenki olvassa el ezeket, mielőtt billenytűzetet ragad, akár pro akár kontra.

http://www.origo.hu/tudomany/20080229-szabadsag-hid-diszvilagitas-tervek-es-latvanytervek.html

http://www.lisys.hu/kulter/kulter_hirek_reszletes.php?unid=194

Az kiderül, hogy a lefele halványodás benne van a tervben. Úgy szebb is lenne, nem lenne a lyukhatás.