Ezer led világítja meg a Szabadság hidat
2009.05.29. 00:45 - Index, MTI
Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere és Hagyó Miklós, főpolgármester-helyettes csütörtök este ünnepélyesen felkapcsolta a Szabadság híd elkészült díszkivilágítását. Ezzel befejeződött a híd a csúszások miatt a tervezettnél tovább, csaknem két évi tartó felújítása.
A Szabadság híd felújítását 2007. május 2-án kezdték el, az 5,6 milliárd forintos felújítást mintegy 2,5 milliárd forinttal támogatta az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapja. A munkálatok során átépítették a közúti és villamospályát, a gyalogosjárdákat, illetve korrózióvédelemmel látták el a híd acélszerkezeti elemeit. Kijavították a pilléreket, hídfőket és elvégezték a szükséges közmű-rekonstrukciót, valamint pótolták a díszítőelemeket is.
A Közbeszerzési Értesítőben megjelent adatok szerint az eredetileg becsültnél bő 10 százalékkal drágábban, mintegy 250 millió forintból építette ki a közvilágítást a közbeszerzésen nyertes cég. Meg kellett felelni a műemléki követelményeknek, így korhű kandelábereket és lámpakarokat helyeztek el a híd teljes hosszán mindkét oldalon (természetesen lecserélve a ronda ideiglenes kandelábereket). A híd kivilágítását a hagyományos izzók mellett ezer energiatakarékos LED izzóval (égővel, lámpácskával, fénytesttel) oldották meg.
A Szabadság híd a Lánchíd után másodikként kapott díszkivilágítást.A modern ledes technológia miatt a Szabadság híd éjszakai látványa merőben más mint a Lánchídé, sárgás fényű karácsonyfa-izzósor helyett, fehér neonizzáshoz lehet inkább hasonlítani.
A budapest.hu híre szerint a világhírű japán építész, Ishii Motoko már elkészítette az Erzsébet híd díszkivilágításának terveit is. A harmadik budapesti híd díszkivilágítása 240 millió forintba kerül a tervek szerint, az összeg közel felét, 100 millió forintot, a japán állam állja majd.
Demszky Gábor elmondta, hogy a hidat szombat reggel 9 órától éjfélig a tömegközlekedés mellett a gyalogosok és kerékpárosok használhatják, az autósok csak vasárnap éjféltől vehetik igénybe Budapest legrövidebb átkelőjét.
Egyelőre azonban csak azoknak az autósoknak javasolt a megújult Szabadság híd használata, akiknek a pesti oldalon a híd közelében van az úti céljuk, vagy onnan indulnak. Az 4-es metró építése miatt ugyanis csak a Kálvin tér előtti Lónyai utcai kereszteződésig lehet eljutni személygépkocsival, ahonnan csak jobbra lehet kanyarodni. Őszre azonban már zárófödém kerül a Kálvin téri állomásnál lévő nyitott gödörre, ami enyhíti majd a korlátozásokat.
A Szabadság híd 1896 októberében készült el, első névadója Ferenc József császár volt. A második világháború végén, 1945 januárjában az építményt felrobbantották, 1946 augusztus 20-ára állították helyre. A híd 1987 óta a világörökség része, a legutóbb 1980-ban újították fel.
UPDATE: Ajánlott komment
pastor 2009.05.29 11:59:39
Javaslom, hogy mindenki olvassa el ezeket, mielőtt billenytűzetet ragad, akár pro akár kontra.
http://www.origo.hu/tudomany/20080229-szabadsag-hid-diszvilagitas-tervek-es-latvanytervek.html
http://www.lisys.hu/kulter/kulter_hirek_reszletes.php?unid=194
Az kiderül, hogy a lefele halványodás benne van a tervben. Úgy szebb is lenne, nem lenne a lyukhatás.


Kommentek
2009.05.29 08:29:05zombi
Hivatásos beszólóművész
Ne legyél szerencsétle!
Ez így olyan, mintha a szobád egyik felében nem lehetne olvasni, mert spórolsz a villannyal...
2009.05.29 08:32:32szeloka
Gyönyörű szép. Még két díszítőelem kell rá. Demszkyt és Hagyót kéne felkötni és sírnék a gyönyörűségtől.
2009.05.29 08:33:06Aldaryn
Nagy Attila igazán szép munkát végzett a képekkel. A világítás meg olyan, amilyen. Szerintem vagy maradtak volna valami klasszikusnál, vagy végigvittek volna valami erősebb absztrakciót. Igaz, lehet művészkedni, de az építészet elsősorban az élhetőségről szól, mert ha nem, akkor már szobrászat, vagy bármi más. És ebbe a világítás is beletartozik.
2009.05.29 08:40:34Kenneth
Hát, tényleg olyan mintha a közepénél elfogyott volna a pénz. Persze lehet, hogy figyelembe vették azt,hogy ott már a magyar paraszt elérné a fényforrásokat. És amit a magyar paraszt elér....
2009.05.29 08:50:04baraka
Nekem a kedvenc hidam volt és nagyon úgy tűnik, hogy ez már nem is változik. Szép maradt.
2009.05.29 08:51:15gyocska
nagypi:
A japán már csak ilyen bolond nép. Lehet hogy nem is éri meg nekik - anyagilag.
2009.05.29 08:52:16SzaSza0909
Egyébként már hétfő este is ki volt világítva ugyanígy, akkor azt hittem, a közepét még nem kapcsolták fel valamiért, és majd pótolják. Hát nem.
2009.05.29 08:52:44Babu2000
Szép nagyon (végre), bár ez sem 100% magyar pénzből van, ez is támogatott. Én nem értem hová tűnik az a rengeteg bevétel az adóból, bármit építünk EU támogatottság, adományból van, ha ez nem lenne, hol lennénk?!
2009.05.29 08:53:20toi
majd amikor jön a paraszt graffitis, és összefújkálja.
dunába lőni az összeset.
2009.05.29 08:59:54Biscoitinho
very nice: Te aztán "igaz magyar" vagy. Végre valami elkészül, de neked még azt is fikáznod kell.
Ha már mindenáron bele akarsz kötni a szoclibzsidócigány ténykedésekbe a közpénzeknek járj utána! Annak legalább van értelme.
2009.05.29 09:01:54ferlin
szerintem szép. nem érzem "félbehagyottnak", inkább különleges, hogy nem pakoltak minden darab vasra 10 LED-et.
Az, hogy az alsó íven nincs lámpa, nem teszi láthatatlanná, (az ív vonala látszik), viszont nincs "karácsonyfa" feeling.
A díszvilágítás lényege szerintem az, hogy jól nézzen ki. nem az hogy minden centin legyen egy LED :). Jól néz ki? Igen. Ennyi.
2009.05.29 09:07:40Poldi
Az nem jutott eszetekbe, hogy azért nem teljes a vikágítás mert mondjuk még NEM FEJEZTÉK BE ??!!
Ennyire OSTOBÁK ne legyetek már.
Hihetetlen. Mindig az egér agyuak hangoskodnak.
2009.05.29 09:13:24L.A.
Poldi: legyen neked igazad és fejezzék be, mert ez így valóban félkész.
2009.05.29 09:14:12Mr.KANE
széééép!
a villamosok még mindig pacsiznak?:)
2009.05.29 09:18:15krampam
Igen, ez a legszebb híd...
De ez a ledes világítás nem smakkol... ahol van, ot túl sok és eős, ahol nincs, ott meg nincs... :(
És hülyeség ez a fehér fényű duma. Valami melegebb fény kéne rá. És nem ilyen "élesen".
Majd nappal nézem ;) Meg ködben...
2009.05.29 09:18:21zmrzlna
"A híd kivilágítását ... ezer energiatakarékos LED izzóval oldották meg."
Rég rossz, ha egy LED izzik... ez az elfüstölés előtti pillanat.
2009.05.29 09:19:06Mind. Amp.
Nézzétek meg a 4. képet. Ez így gáz. Be kell fejezni a közepét, úgy teljes.
Fizessenek meg egy őrt, aki vigyáz a lámpákra és távoltartja a graffitiseket. Ennyi.
2009.05.29 09:19:13min
Miért is tetszen egyszer itthon bármi bárkinek... Tudtok mondani EGY dolgot amibe nem kötnétek bele?
Szép lett a híd!
Így vagy úgy de megújúlt.
Remélhetőleg elkezdődik végre az Margit-híd felújítása is. Én a Petőfi - és Árpád-híd alsó ívére is tennék ledsort mással úgysem lehetne azokat feldobni.
2009.05.29 09:20:34krampam
ja, valaki írta, hogy így nem olyan, mint a karácsonyfa-izzós... Hát szerintem meg olyan... Ez hogy középen nincs, ettől még olyan...
2009.05.29 09:23:53ZBR
Mindjárt felmászok és leütöm azokat a szerencsétlen turulokat erről a rohadás hídról... A sok Morvai-fannak ez a legfontosabb az egész projektből,
szarnak ők a korrózióvédelemre, díszkivilágításra, lényeg, hogy a turuljaik ott legyenek.
Ilyen embereknek kár felújítani, építeni bármit is.
2009.05.29 09:24:19krampam
min: "Miért is tetszen egyszer itthon bármi bárkinek..."
Ez olyan szoci duma... Jó ez így is... HÁT NEM! Miért ne célozzuk meg a tökéleteset? Azt gondolod, hogy beleadtak apait, anyait? Nagy túrót! Nagy lenyúlások, mutyizások, gányolások mennek. Itt is. A költségvetés jó ha negyede fordíttatott ténylegesen a munkára. Ez a gond. És nem nyalni kell, hogy jaj de aranyosak hogy megcsinálták... Számon kell kérni, ha valami nem jó! Hogy demagóg legyek: a mi pénzünkből van!
2009.05.29 09:27:00krampam
ZBR: "Morvai-fan"
:)
De hülye...
Hát ha neked nem fontos, ne nézd. Akkor csodáld az Erzsébetet... Az újat...
2009.05.29 09:28:09Mr.KANE
@ZBR :DDDD
2009.05.29 09:29:27Kameeleon
Kenneth: Gratulálok a hozzászólásodhoz... magyar paraszt... szánalmas vagy. Mert az esetleges rongáló tuti magyar, mi?
ferlin: Erről megoszlanak a vélemények, ha visszaolvasnál. Jól néz ki? Nem. Ennyi:)
Nos akkor a lényeg:
A stilizált vázlat alapján a világításnak így kellett kinéznie. Az már mellékes, hogy szvsz a vázlat szar volt. A költségekről ugyancsak lehet és kell vitatkozni. Miért is japán volt a kivitelező, akinek a magyar kultúrához olyan sok köze van, mint nekem a japán halászathoz. Biztos, hogy nem volt olyan magyar vállalkozó, aki megcsinálta volna? Tuti lett volna...
Olyan részletekbe már bele sem megyek, hogy az index munkatársa képes olyat leírni, hogy: "Meg kellett felelni a műemléki követelményeknek, így korhű kandelábereket és lámpakarokat helyeztek el a híd teljes hosszán mindkét oldalon". Ezek után nem képesek olyan képet mutatni, készíteni, amin ezek a korhű kandeláberek megtalálhatóak...
2009.05.29 09:29:52Babu2000
Mind. Amp: a 21. században vagyunk, elég pár kamera, és ha jönnek a vandálok, akkor el lehet őket kapni (majd Dunába dobni egy nehéz kővel a nyakukba kötve, de ez már a saját elképzelésem).
2009.05.29 09:32:21min
krampam:
Miért lenne szoci duma?
Azért kérdeztem, hogy mondj EGYETLEN EGY dolgot ami tetszet mondjuk 1990-től. Ebben nem csak szoci kor van...
Ha így építik, miért nem úgy ha úgy építik miért nem így....
Mutyizások persze, hogy vannak. Normál közbeszrzéseknél is megy nemhogy ekkora Fővárosi beruházásnál de engem most nem a háttér érdekel hanem a híd. Az előbbi ellen a mérgelődésen kívűl úgysem tehetünk semmit. Van értelme mindennap a rosszat nézni mindenben?
Inkább azt mondja meg aki járt már rajta, hogy bringával lehet e közlekedni rajta rendes üzem esetén.
2009.05.29 09:35:13Kameeleon
ZBR: Gratulálok szánalmas és sötét hozzászólásodhoz. A sötét magukfajták miatt tart itt az ország ahol. Kérlek nézz utána, hogy a turulmadár a magyarok szent állata. Ha tisztában lennél a történelemmel, akkor tudhatnád, hogy a turul történelmünk kezdetén kétszer játszott szerepet: 819-ben, és a honfoglaláskor. Te ezt a történelmi emléket akarod meggyalázni...
2009.05.29 09:45:05Mr.KANE
@Babu2000: (I) ha ez így volna, nem volna a városban graffiti (II) törvényben kéne csúnyán leszabályozni a graffitizést.
Csak a jelek szerint, valakinek nem áll érdekében ezt meglépni...
2009.05.29 09:46:34Markov
Nagyon faja! Bár élőben csak a hétvégén tudom megnézni.
2009.05.29 09:52:07Kóser Malac
Ja. Faja meg kúúl! Japáni művész-e vagyol? :)
2009.05.29 09:54:08abc987
Télleg csinivini, de kár volt az ívet megszakítani, hiányzik az alja, kár hogy nincs folytonosság. Sok büdösbogár fikázógép a híd összeköt, örülni kell, mit vergődtök?
2009.05.29 09:56:41gg630504
Az izzót Edison fejlesztette ki. A LED rövidítés, nagybetűvel írandó.
Valóban nem általános iskolai ismeretszint, de egy országos internetes újság alkalmazottjának tudni kell.
2009.05.29 09:57:01Heyerdahl
SZÉP LETT!
2009.05.29 09:59:06sebi77
Az nem lehet hogy azért hagyták ki középen mert ott pont a szemébe világítana az átkelőknek? Remélem csinálnak vele valamit mert ez így nagyon hülyén néz ki, amikor megláttam a fotókat azonnal szembeötlött.
2009.05.29 10:00:01Máriáshuncut
Ha a középső oszlopok hangsúlyozása magyarázza az ívek aljára került kihagyást, fényszünetet, akkor azt miért nem a híd pilonjainak sokkal erősebb belső világításával oldották meg? Olyan gyönyörű a szerkezet, mint az Eiffel-tornyon, de ott természetesen a belső fények miatt a szerkezet fénylik magában. Nem a világítást, a lámpák fényét kell nézni, hanem a szerkezetet, ami fényes. Nagy különbség! Ez így régies szemléletű, és olyan, mintha a Lánchíd világítási megoldásától nem tudna elszakadni. Pedig kellene, mert annak másféle építészeti értékei vannak, amiket másként is kell világítani. Különben régen, Rákosi alatt csak a Lánchíd pilonjai kaptak világítást, hogy ne legyen már olyan fényfüzér, mint volt Horthy idején. Aztán Kádár idejében tértek lassacskán vissza az eredeti elképzeléshez. Egyébként persze így is szép a megújult Szabi híd, sokat javít a városképen az új világítás. Kár, hogy sokan már örülni sem tudnak és csak a gyűlölet fröcsög elő belőlük.
2009.05.29 10:00:53Máriáshuncut
Ha a középső oszlopok hangsúlyozása magyarázza az ívek aljára került kihagyást, fényszünetet, akkor azt miért nem a híd pilonjainak sokkal erősebb belső világításával oldották meg? Olyan gyönyörű a szerkezet, mint az Eiffel-tornyon, de ott természetesen a belső fények miatt a szerkezet fénylik magában. Nem a világítást, a lámpák fényét kell nézni, hanem a szerkezetet, ami fényes. Nagy különbség! Ez így régies szemléletű, és olyan, mintha a Lánchíd világítási megoldásától nem tudna elszakadni. Pedig kellene, mert annak másféle építészeti értékei vannak, amiket másként is kell világítani. Különben régen, Rákosi alatt csak a Lánchíd pilonjai kaptak világítást, hogy ne legyen már olyan fényfüzér, mint volt Horthy idején. Aztán Kádár idejében tértek lassacskán vissza az eredeti elképzeléshez. Egyébként persze így is szép a megújult Szabi híd, sokat javít a városképen az új világítás. Kár, hogy sokan már örülni sem tudnak és csak a gyűlölet fröcsög elő belőlük.
2009.05.29 10:00:54BruceWillis
1000 LED kétszer 500 méterre (fingom nincs mekkorák lehetnek az ívek, de miután középen hiányzik pár méter, és ezzel egyszerű számolni, legyen ennyi)?
Nem lesz az kicsit sok az a méterenkénti 1 LED?
2009.05.29 10:02:57XXXXXXX
szerintem jól néz ki, ha majd ráengedik a forgalmat, világít a pályatest, mint minden más hídon is...
2009.05.29 10:03:47jack o'neill
Na! Ez szép lett!
Mondjuk már vagy 2 éve nyűglődnek szerencsétlen híddal...
De, legalább a tuják már kolbászolnak a hídon, és a pilács is megvan, remélem az úrvezetőket egy ideig még nem engedik fel a hídra.
2009.05.29 10:08:09szcsongor
TrilaX:
persze, mert csak "pesti paraszt bunkok" lehetnek, akik esetleg rongalnak igaz?
fogadjunk te nem budapesti vagy...
2009.05.29 10:12:34tompus
Ha a háborúban felrobbantott hidat sikerült bő 1 év alatt újjáépíteni, akkor mi a faszt tököltek a mostani felújítással 2 évet? Az 5,6 milliárdból vajon mennyit loptak el? 4-et?
2009.05.29 10:14:20cukicica
:)
a LED nem izzó...pont ezért energiatakarékos.
2009.05.29 10:18:41skovalsky
Nem olyan rossz ez örülni kell, de középen tényleg megszakad kicsit. Úgy nem lehetett volna megoldani, hogy a közepe felé (+ a két végen) egyre távolabb kerülnek, megritkulnak a ledek? Mondjuk a 8-as képen ilyen teszkós ledes gumicsőnek látszik amit meg gondolom nem nagyon lehet megbontani.
2009.05.29 10:19:44jürgen baromartz
ZBR
te marha, a turulmadár épp ugyanolyan jelképe Magyarországnak mint a Szent Korona vagy, akár tetszik akár nem, az árpádsávos zászló. felesleges dünnyögni, ez van
2009.05.29 10:21:31tsr
azonnal le kell bontani a hidat, ott van 4 madár amiket sokan nem szeretnek és a Dunát is el kellene terelni!
Kár, hogy egy kissé hiányos az alja, de szép!
2009.05.29 10:24:14Babu2000
Ez a sötét lyuk a közepén végleges vajon, mert ha igen így igen béna lesz.
2009.05.29 10:26:03min
tompus:
Én ugyan nem vagyok szakember csak józan paraszti ésszel gondolkozva szerintem azért tartott ennyi ideig mert:
- akkoriban nem volt ennyi egymásnak ellendolgozó engedélyezési hivatal
-A bontást elvégezték akkoriban a dinamitok
-A festés fémig leszedése és újbóli felhordása illetve az ezt megelőző munkafolyamatok jóval több időbe tellnek mint egy új híd festése(Az Erzsébet felújításában részt vettem és nem egyszerű).
Tehát a két év a teljes renoválásra némi mutyizással szerintem reális lehet.
2009.05.29 10:30:57Zete
A legszebb híd Budapestnél. Örülök, hogy megszépítették. De a híd közepéről és aljáról én is hiányolom a díszkivilágítást (még a kommentek átfutása előtt a képeket nézegetve nekem is először ez tűnt fel), így olyan befejezetlennek hat (nem tudom, lehet, hogy még nincs kész?). Ez egy nagyon gyönyörű ívű híd, s egy híd ugye nemcsak funkciójában, hanem a szimbolikában is összeköt. Ezzel a megszakítással, azonban ez az összekötő jelleg sem érvényesül. A meleg sárga világítást jobban kedvelem, itt azonban a képek alapján a hideg fehér fény is jól néz ki, főleg, ha ezzel sikerült átmenteni az éjszakába is a híd jellegzetes zöld színét. És ugyan nem értek hozzá mélységében, de azért ezek a százmilliós összegek óriási pénznek tűnnek a díszkivilágítás kiépítéséért, még akkor is, ha LED-ekről, korhű kandeláberekről és egy olyan hatalmas szerkezetről van szó, mint egy Duna-híd. De hogy pozitívan zárjam a hozzászólásom, annak is örülök, hogy nem az eget világították meg, s így nemcsak energiatakarékosabb, hanem a felesleges fényszennyezést is elkerülték.
2009.05.29 10:35:27pafff
Mi már megint ez a kriminális fehér fény?
AZ összes rohadt buszon meg járműben ez a szörnyű, szocreál kórházi-iskolai világítás van, nem igaz, hogy Magyarországon mindennek úgy kell kinézni, mint valami kórboncnoki intézménynek. Hihetetlen, hogy ilyen szinten is a nulla ízlés meg vizuális ráérzés tarol!
2009.05.29 10:36:29Perix
Elnézést kívánok! A nagy csúszásba nem fért volna bele, hogy legalább erre a határidőre elkészüljön teljesen a felújítás (kandelláberel mindenhova, felsővezeték tartók, teljes díszkivilágítás)?
A munka szervezetlenségért ki a felelős?
Nem tom ki írta, hogy neki még 2 dísz hiányzik, de nagyon, NEKEM is! :) Bár korábban én is a fellógatását kívántam a első számúnak, mostanában inkább azt szoktam mondani, hogy az nem okozna elég szenvedést mindezért a 20 évért és ámukfutásért amit neki köszönhetünk, ezért inkább a jó kis forró olajban való sütögetést kéne végrehajtani rajta! Megérdemelné, és csak azokért amit a várossal művelt és nem művelt!
És újra a hídról, én láttam élőben, higyjétek el, hiányzik a közepéről!
tudom, hogy ami nincs oda betonozva azt viszik, de asszem egy próbát megérdemelne a híd!
Bocs a hosszúért!
Uff!
/X
2009.05.29 10:36:55molnibalage
És mikor távolítják el azokat az undorító lámpaoszlopokat a hídról? Nagyon nem odavalók. Nem erről volt szó amikor a felújításról volt szó.
2009.05.29 10:38:05kacsamajom
Szerintem is szép. A középső lyukról meg annyit: a két parton sem ér végig, így viszont szép szimmetrikus a két lámpaív, a pillérekre hangsúlyosan. Nekem is tetszik. Tudom a szimmetriáról sokan sokfélét gondolnak, a mérnöki építmények jelentős része ma is szimmetrikusnak épül, persze sok kivétel van, mondjuk a közelben Hundertwasser házai/épületei. Szerintem a hidak kifejezetten hülyén néznének ki a folyóra aszimmetrikusan.
Mondjuk azt nem értem miért szól hozzá az aki nem vagy csak felületesen olvassa el a cikket? Fikázni van ideje, olvasni nincs... Persze lehet, hogy csak a szövegértéssel van gond... Japánról és világhírű építészéről a Szabadság híddal kapcsolatban nem volt szó. Szerencsétlenségére ebbe a cikkbe került bele az Erzsébet híd felújítási terve - na azt fogják részben japán pénzből felújítani!
2009.05.29 10:40:13Dorombolo
Nem kevés kissé az 1000 LED? Nálam itt a kertben van annyi, cca 30 méternyi spéci világításban! (Igaz ez zöld, és igaz, a férjem gyártja...)
2009.05.29 10:40:39kacsamajom
Mármint a díszkivilágítást...
2009.05.29 10:42:45Eppúr
A Lánchíd világítása legyen piros, az Erzsébeté fehér, a Ferenc Jóskáé zöld.
2009.05.29 10:43:14fdavid
Egyet nem értek, bár elismerem, még sosem terveztem hídra díszkivilágítást.
Hogyan lehet 1000 darab LED "izzót" (na az meg milyen? :-)) 240 millió forintért elhelyezni?
Visszaosztva, Egyetlen LED fényforrás elhelyezése 240 ezer forintba kerül?
Egyszerűen érthetetlen számomra, hogy ahol nagy közpénzek forognak, sokszor nagyságrendnyi túlzást érezni az árakban...
2009.05.29 10:44:32nevem_senki
Nem tökéletes, de új és szép, modern.
Gondoljunk a régire... ...szerintem ha minden hidat csak ennyire cseszerintenek el, mint ennek a befejezetlen ív-kivilágítását, akkor már rendben vagyunk.
2009.05.29 10:45:07TheDude
Nekem teccik. Lassan ment, de a lényeg, h elkészült. Köszönet érte!
...na nem demszkájnak meg hagyóelv-nek, hanem azoknak akik tényleg megdolgoztak vele és érte.
2009.05.29 10:46:20azért járok gyalog...
Korhű kandeláberek?
Látta valaki a budai végén az oszlopokat? Félig lelóg a Margit-hídi oszlopdőlés óta kitalált hegesztve gányolt oszloptalp. Ocsmány és balesetveszélyes.
2009.05.29 10:46:34Posi
A turul azért maradt fent, mert a turul a magyarság egyik jelképe. Az más kérdés, hogy ez - bár nem kéne - egyesekben félelmet kelt. Bennem akkor sem, ha egyes csoportok úgymond kisajátították maguknak.
2009.05.29 10:47:18nevem_senki
Egyébként nagyon egyszerű, én így nem vettem volna át. De itt olyan nagyságrendben mennek a jattok, hogy akit lefizetnek, az nem szól be, hogy Pistikém, more, a híd alja sötét! Mert akkor visszakapja, hogy dobd vissza a jattodat, ha nem tetszik!
2009.05.29 10:47:35Posi
A turulnak egyenlőnek kéne lennie a piros-fehér-zölddel, a Szent Koronával és egyéb nemzeti jelképeinkkel.
2009.05.29 10:48:24krampam
Perix: "hogy az nem okozna elég szenvedést mindezért a 20 évért és ámukfutásért amit neki köszönhetünk"
Hát ja... Akkor szoktam felkacagni, amikor meglátom ezeket az új, kerületenként változó szdsz plakátokat... Ahol ígérnek fűt-fát, hogy ha rá szavazol, milyen hiper-szuper utakat fognak csinálni, stb... BASZKI! 20 éve ők rontják itt a levegőt!!! Eddig kellett volna csinálni!
2009.05.29 10:48:55Perix
Én nem bánom, ha ellopják a pénzt, de akkor végezzenek érte olyan munkát, hogy az ember azt mondja, ez igen ezért megérte! De ha ez sincs meg az azért már rendesen leveri a biztosítékot! Ezt a pofátlanságot kéne kiiktatni és mindenki kicsit jobban tudna örülni! Sztem! :)
Különben a turlok alulról megvilágítva elég 3. birodalmi képeket juttatnak eszembe, de azért jól néznek ki! Nem emiatt!
/X
2009.05.29 10:49:38Evita1
Középen hiányzik ez tény és való! De szép lett! Majd megnézem élőben is! De jobb lenne ez ilyen gyalogos hidnak. Nem??
S ha belegondolok az 1000 led az nem is sok(pénzben persze igen). Ha belegondolok a kis kézi zseblámpánkban van 10led.. kb.
Kérjük pótolni ott középen. :D:D
2009.05.29 10:51:39Lófasz Hadnagy
Nahát, de jó fejek ezek a japók, totál meglepett a dolog. Egyébként tényleg marha szép lett a Szabadság híd, le a kalappal!
2009.05.29 10:53:47Mezzanine
Szerintem szarul néz ki, hogy középen nincs kivilágítva. Meg alulra se ártott volna egy lámpasor... Így viszont elég befejezetlennek tűnik.
2009.05.29 10:55:36Perix
krampam
szívemből szóltál!
És még 1* mielőtt jönne, hogy ilyen fób meg olyan szemita vagyok, csak az eddigi 19-20 évnyi ténykedés (ük) alapján gondolom és mondom!
/X
2009.05.29 10:56:16Gugyerák Lalyos
Korhű kandeláberek? Ezek legfeljebb a mi korunkhoz hű kandeláberek.
Van itt egy 1913-as képeslap a hídról, ezeket a kandelábereket kellett volna újra legyártani, ha korhűségről van szó.
http://jatekudvar.tx.hu/images/Image/Gyujtoknek/Budapest/Duna_part/06-10_Ferencz-Jozsef-hid-1913.jpg
2009.05.29 10:56:54privateer
A turul a magyar eredetmondák mitologikus madara. Kézai Simon szerint Attilától Géza fejedelem idejéig a koronás fejű turul volt a magyarság hadi jelvénye.
Szóval jó is hogy nem vették le. Ősi magyarság jelképe, legalább maradjon valami emlékeztető, ha már széjjelvan qúrva, el van advas az ország.
Mi az hogy fasiszta jelkép. Komolyan mondom ennyire nem lehettek tudatlanok! Látom már vannak páran akiket beetettek ezzel a szöveggel. Félelmet kelt? Szerintem a tudattalanságból származik.
Olvassátok csak el amit itt írnak róla:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Turul
Köszönöm.
Ja és igen a hiányzó világítási részt érdemes lenne pótolni.
2009.05.29 11:07:17Kameeleon
kacsamajom:
Olvass, és értelmezz, honnan idézek?
"A budapest.hu híre szerint a világhírű japán építész, Ishii Motoko már elkészítette az Erzsébet híd díszkivilágításának terveit IS."
Ez mit takar? Az "is" szó azt takarja, hogy ezt is ő tervezte, és ha a folytatást olvasod, akkor értelmezés szerint itt is japcsi kivitelező volt. Hogy a 240 millióból a 100 millió jobban közelít a 40%-hoz, mint a feléhez az már mellékes, mert matekra sem jártam be:)
2009.05.29 11:10:47cuko
Evita1: szerintem azért egészen más kaliber a zseblámpa led, és a híd ledjei... és az ezer is valahogy elég kevésnek tűnik az alulnézeti kép alapján
amúgy meg ha nem is pótolják az alsó ledeket, legalább valami átmenetet (elhalványulásra gondolok) csinálhatnának a végére, az is feldobná egy kicsit, és nem lenne ilyen félkész-hangulata. szerintem.
2009.05.29 11:11:44privateer
Szóval, középső rész világítása. technikailag megoldható egy vandálbiztos fényfüzér elhelyezése, csak ahhoz már drágább üvegszálas kábelezés kellene. Ebben az esetben elég lenne 2 fényforrás a kábelvégen, többit meg adja magától. Csakhogy a belső elrejtés és vezetés sem oldható meg, egy már kész meglévő teherviselő hídelem esetében.
2009.05.29 11:21:54molnibalage
Még mindig senkinek nem tűnik fel a kibaszott randa lámpaszolop az ívken? Hogy a jó istenbe lehetett ezt így átvenni? Ez így nem a régi semmilyen szinten. Pont. Pár embert a Dunába kéne rúgni már megint.
2009.05.29 11:32:12.Iván
Én láttam már élőben. Gyönyörűen emelik ki az acélszerkezet a fények, tényleg megkapó látvány.
Tudomásom szerint a hidat lényegében újraépítették, tehát az acélelemek döntő részét elszállították és az utolsó szegecsig újat gyártottak helyette, mert mérnökileg így volt indokolt.
A pillérek tetején észak és dél felé pedig egy-egy oroszlánfej néz, eddig ez szerintem nem volt ott.
A fikázók pedig fogjanak egy-egy graffitist, és ugorjanak vele a Dunába.
.Iván
2009.05.29 11:38:51para_zt
Szép. Különösen a Petőfi hídról néz ki jól. Bár be kéne fejezni középen is....
A 4 madárka az ismert fóbiák miatt nincs kivilágítva rendesen vajon?
2009.05.29 11:56:50MrGreen
Szép! DE:
nem értem, amikor gazdasági megszorításokra van szükség, miért kell felelőtlenül tovább költeni a pénzt díszkiválígátására??? Az egy dolog, hogy Erzsébet híd díszkivilágításának költségéből Japán 100 millát kifizet, de basszus, ezek a LED technológiának is energiára van szüksége...! Gondolom majd azt is hitelből fizetjük :)
2009.05.29 11:59:39pastor
Javaslom, hogy mindenki olvassa el ezeket, mielőtt billenytűzetet ragad, akár pro akár kontra.
http://www.origo.hu/tudomany/20080229-szabadsag-hid-diszvilagitas-tervek-es-latvanytervek.html
http://www.lisys.hu/kulter/kulter_hirek_reszletes.php?unid=194
Az kiderül, hogy a lefele halványodás benne van a tervben. Úgy szebb is lenne, nem lenne a lyukhatás.
2009.05.29 12:05:16világváros
"A második világháború végén, 1945 januárjában az építményt felrobbantották, 1946 augusztus 20-ára állították helyre
......
Szabadság híd felújítását 2007. május 2-án kezdték el."
kedves mérnökök: vajon miért van az, h felrobbantott állapotból 60 éve hamarabb helyre tudták állítani?
2009.05.29 12:07:38hunor_c
Szövegértésből azt hiszem nem mindenkinek jött össze a dolog, a Szabadság-hídhoz a japán tervezőnek - államnak semmi köze (legalábbis a cikk szerint).
2009.05.29 12:11:27Nymus
Annyira tudtam, hogy a kozepebe bele fognak kotni. Istenem! Magyarok!
Kiraly lett! Nekem tetszik!
2009.05.29 12:11:54molnibalage
"Tudomásom szerint a hidat lényegében újraépítették, tehát az acélelemek döntő részét elszállították és az utolsó szegecsig újat gyártottak helyette, mert mérnökileg így volt indokolt."
Ez biztos? Max. egyes fődarabokat szerintem. Egyszer sem láttam, hogy hatalmas elemeket vinnének el. Ha ilyen szintű bontás lett volna annak messziről látható jele lett volna. Akkor sokkal jobban szét lett volna kapva a híd.
2009.05.29 12:14:13pollypudlipötty2
Amikor a próba idején láttam, akkor azt hittem, a közepét nem kapcsolták fel. Amikor tegnap átmentem, kiderült, hogy nincs is mit felkapcsolni. Ez tehát a koncepció. Az Erzsébet-hídról megnézve nagyon hiányzott a közepe.
A híd lényege, hogy összeköti a két partot; ezzel a kivilágítással pont az összeköttetés hiányzik. Pedig nagyon szép az az ív; szerintem is ez a legszebb budapesti híd. Ezzel a kivilágítással olyannak hat, mintha a II. világháborús felrobbantás után a pesti oldalon állva maradt csonkot rekonstruálták volna mindkét partra.
A magyar városokat persze emberszabású vadállatok is lakják, akik mindent tönkretesznek, tehát az új kivilágításra is veszélyt jelentenek. Ha ezt tényleg tudta a tervező, akkor olyan LED-nélküli koncepciót kellett volna megvalósítani, ami nem hagy ilyen lukat a Duna közepén. Az előzetes látványtervek emlékeim szerint még olyanok voltak...
2009.05.29 12:27:35LOL MOTHERFUCKER
ugyan ugy nez ki mint azelott.
Hova ment el a rengeteg penz,meg amennyi idot raoltek???
2009.05.29 12:32:08very nice
istenem, ezek a hozzászólások azok amik elkeserítenek. sok milliárdért felújítottak egy valamit 2 éven át, és örüljünk neki bármi is az eredmény? a szar is jó, az elfogadható a tökéletes? ez a minimum a maximum elvárás az, ami miatt sokan ott tartanak, ahol. Ez egy pocsék munka. Most láttam élőben, már vonulnak le a munkások, nem lesz ebből már "javítás". hídfőkön a ronda lámpák is büszkén feszítenek, nyomokban sem emlékeztetnek a régiekre. a Hídnak messze a legszebb rész a középen elkeskenyedő íve, ez teszi kecsessé, és pont ezt sikerült eldugni. és aki ennek még örül is annak tényleg nem lehetnek nagy igényei. a ledeket ellopni meg a közepéről is ugyanolyan könnyű, mivel bárkilazán felmászik az íveken, én is többször ültem már, sétáltam már rajtuk. Ez nem lehet érv, szétverni meg mindent szét lehet bárhol is van.
2009.05.29 12:33:28Kage
VÉGRE! El sem hiszem, hogy elkészült..
Szép lett, bár élőben még nem láttam, de a 7végén pótlom.
Az, hogy hiányzik középen a világítás tényleg gáz, valahogy meg kellett volna oldani. A LED megoldás viszont cool, nem fogyaszt sokat.
Azt én is sajnálom, hogy a demszkit és a hagyót lehagyták róluk mint díszítőelemet, persze egész véletlenül pont 1 héttel a választások előtt van átadva, jééé..
A Japók meg arcok, valami évforduló alkalmából ajánlották fel. 100 milla japánnak pedig aprópénz.. Kiváncsi leszek hogy néz majd ki vele az e-híd. 3 kivilágított híd már egész zsírul fog kinézni egymás mellett. Aztán jön végre a margit híd is, bár gondolom az is csúszni fog majd néhány évet..
2009.05.29 13:04:24Ló Béla Lóbál
a közepe azért lukas, hogy este a nézelődőknek legyen fogalma arról, milyen lehetett a második véhá után a szétbombázott híd közepe.
na! valami ilyen magyarázatot várnék mr 10%tól és haverjától a zsírszalonna fejű temetkezési vállalkozótól.
2009.05.29 14:46:15Dynojet
Tudom, hogy aznap ellopnák, de akkor is nagyon béna így, közepe nélkül!!
Röhej, hogy ebben az országban az állandó lopások miatt egy ilyent sem lehet szépen megoldani...
2009.05.29 14:52:38Dynojet
Ja igen , a graffitis barmok! Hát én szépen itt robotoltattam volna a sok senkiházi majmot két éven át ! Munkabérmegtakarítás, plussz talán meggondolná a köcsög firkász, hogy neki essen-e festékkel megint.... de talán a végén inkább a Dunába billentettem volna...
2009.05.29 15:19:11Reggie
Ezer LED? Most akkor az ujsagiro nem tud szamolni, vagy valaki ezt a hulyeseget mondta neki es gondolkodas nelkul beszopta?
2009.05.29 15:51:18nemeza
Sajnos az ideiglenes lámpatartó oszlopok maradtak, csak a tetejét cserélték ki kandeláberre. Nem véletlen, hogy a Budai oldali lámpákról egy fotó sem készült. Ahogy a Szt.Gellért téren átmenve meglátom a Margit-hídról ismerős erősített oszlopaljat a hídra csavarozva.. Arckaparás!
A híd tetszik, pozitív, hogy már karácsony óta át lehet menni rajta - villamossal. :)
1 hónapon belül volt aki csodálkozva kérdezte a metrón, hogy már jár a 47/49-es vili..
2009.05.29 16:02:12RaP
A minap egy energetikai konferencián végighallgattam egy előadást a LED technikás megvilágítással kapcsolatban. Ezek szerint, bár LED-es világító testek elég régen léteznek a "köztudatban", igazán használható verziók még csak nem egészen egy éve jelentek meg.
Nyilván ezeket egyenlőre igencsak drágán lehet beszerezni, és egy eddigi megoldásoktól teljesen eltérő mérnöki tudás kell hozzá, egészen egyszerűen azért, mert más elv alapján "világít".
Nyilván nem írta a cikk, de el tudom képzelni, hogy a Japán szakember jelenléte számukra is egy referencia kérdés volt, és máris megvan az ok, hogy miért támogatták a projektet. Nem tudom, hogy így volt-e, de ismerve a piacot, valószínűsíthető.
A kinézete szerintem impozáns, persze szubjektív, nekem spec. tetszik, bár a közepén valóban "fura" a hiány, érdemes lesz megnézegetni este, nem profi képeken.
Meglátjuk... az építészet ezen részében az A jó, hogy lehet korrigálni. Meglátjuk.
2009.05.29 16:31:18Fikamatyi
1, A neon vorosen izzik.
2, Az eredeti latvanyterv jobb volt. Nem oldhato meg, hogy olyan legyen?
2009.05.29 18:48:27Reggie
RaP: Azert annyira nem nagyon mas az elv. Spektrumuk es szinkepuk alapjan a fenycsovekhez all kozel, a sugarzasuk alapjan az izzokhoz(az izzo kozel gombsugarzo a led kozel felgomb). A japanok meg elen jarnak a ledes technikaban es ebben az evben sorra jelennek meg az utcai vilagiasra keszitett megoldasaik.
2009.05.29 20:11:44nabu
Lehet, hogy én maradtam le valami információról, de szerintem a japán tervező az Erzsébet-hid díszkivilágítását tervezi nem ezét.
2009.05.29 22:30:23városjáró
Én is végigsétáltam ma délután a hídon. Az északi oldal járdáját épp homokszórták. Érdekes munkafolyamat volt. Egy ragacsos anyagot vitek fel a felületre (nincs aszfalt, csak a sima acél(?)váz), amit utána kézi erővel megszórtak homokkal. A ragacs megkötötte a szórást, és onnatól már kész is lett a felület. Jópofa volt, ahogy a munkások 10 centis tűsketalpú bakancsban lépdeltek a friss járdán.
A híd festése is jó. Kicsit ugyan vastagnak tűnt, de így legalább nem kopik (és korrodálódik) el remélhetőleg olyan hamar.
A kandeláberek... nos nekem is fura stílusúak kissé. Hasonlítanak ugyan a pesti oldal Gizelláihoz, de mégis sokal különbözőbbek. Tényleg ilyenek voltak az eredetiek?! Nem.
A forgalmi sávok viszont hiperkeskenyek. Még jó, hogy nincsenek mellettük újra fémbütykök, mert tuti rálógnának a szélesebb járművek. Lesznek itt még villamostorlódások - ahogyan régen is voltak.
Viszont nagyrészt elkészült a Fővám téri megállóburkolat - igaz, nem K-kővel. De nagy kár, hogy az újépítésú aluljáró ugyanolyan posztszoci műkőlapos tucatműtárgy lett, mint amilyenek a Móriczon is éktelenkednek.
Kiváncsi leszek a végleges összhatásra. Ennyi pénzért pláne!
2009.06.01 12:38:38THK
az "Ezer led világítja meg" cím mindenesetre rossz: egyetlen lámpában több tucat LED van, különben nagyon gyenge fényt adna
2009.06.01 16:45:33atesy
nem olvastam ennyi hsz-t végig, de mar bazira vilagitott a híd 21-én csütörtök este is.... :)