Budapest szív: jön a jövő városa
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Kirekesztik az átrobogókat
Nem lehet többé Dél-Pestről autóval keresztülvágni az V. kerületen, ha elkészül az 5,5 milliárdos Főutca-beruházás. A nyugati nagyvárosokhoz hasonlóan forgalomcsillapítással és eltereléssel nagyobb teret kapnak a gyalogosok és a biciklisek az autósok rovására. Részletek és látványtervek itt.
Április végén vágtak bele az V. kerületben a Budapest Szíve Program megvalósításának első ütemébe, ennek részeként pár nappal ezelőtt teljesen lezártak több lipótvárosi utcát is, így például egyáltalán nem lehet autóval közlekedni például a Kecskeméti utcában, az Egyetem téren, a Királyi Pál utcában, a Papnövelde utcában, a Károlyi Mihály utcában, a Petőfi Sándor utcában, a Szervita téren, illetve az Október 6. utcában sem, ahol az egész munka elkezdődött.
A 80 százalékban uniós támogatással, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával dübörgő 14 milliárd forintos költségvetésű program részeként új belvárosi, észak-déli tájolású gyalogostengelyt alakítanak ki a Kálvin tértől egészen a Vígszínházig, ennek első üteme a Szent István tértől a Kálvin térig ívelő sétálóutcás öv létrehozása, az alábbi térképen pirossal jelölt területek rehabilitációja.
Az 5,5 milliárd forintos nagyszabású közterületi fejlesztés a tervek szerint 2010 májusára készül el, addigra megújítják a közvilágítási rendszert, a járdák és utak új burkolatot kapnak, füves, fás-bokros területeket alakítanak ki, az autók által járható úttestek szűkülnek, így egy csökkentett forgalmú tengely jön létre, ami az elképzelések szerint a gyalogosoknak, sétálóknak, turistáknak, a kellemes belvárosi tereknek lesz szentelve.
Az idegenforgalmi szezon kezdetén már túlesve végigjártuk a lezárt utcákat, hogy szemügyre vegyük, miképp viseli a belváros egyik legfrekventáltabb zónája a jókora felfordulással járó munkákat. A Szabadság tér felől haladtunk a Kálvin tér felé, és a Bazilika vonalában ütköztünk bele a munkák első jeleibe: kordonnal körülvett úttest, illetve az úttest hiánya, a Zrínyi utcai kereszteződésben kerítések közt áramló gyalogosok.
Az építési területen már felszedték az aszfaltot az útról, szemmel láthatóan a közműveket is babrálják, legalábbis erre utalnak a néhol halomban heverő rozsdás csőcsonkok, törött beton csatornaelemek. Az építési területet körülvevő kerítésen dizájnos építkezési háló, rajta felirat: "A Jövő V.árosa", illetve "Köszönjük türelmét", a hálón átlátva egy forgolódó földsimító kisgépet és néhány lapátoló munkást láttunk.
Az Október 6. utca két oldala a gyalogosok számára járható, bár tény, hogy a kerítés miatt kicsit szűkös, vagy legalábbis szűkösnek érződik a hely. Az Erzsébet tér és a Bécsi utca érintett szakaszán, így a lipótvárosi önkormányzati hivatal épülete előtt is félpályás az útlezárás, a teljes lezárás a Petőfi Sándor utca torkolatában kezdődik újra.
A Petőfi utca teljes hosszában teljes a felfordulás az útátépítés miatt, kisebb brigádok szedik fel a régit és rakják le az új burkolatot a járdák egyes szakaszain, az építési területen keresztbe lerakott pallókon lehet közlekedni, illetve bukdácsolni, ugyanis a lerakott raklapok és farost lemezek nem mindenütt vannak szintben és a pár centis különbségekben könnyen megbotlanak a figyelmetlen gyalogosok. Az utca egyes helyein már meg lehet figyelni az új kövezetet, kis fantáziával el lehet képzelni, hogy milyen lesz majd a látvány, ha befejezik a munkát (vajszínű és szürke).
A Ferenciek tere alatti alagút részben már le van zárva – a Kossuth utca 2013-ra tervezett rehabilitációjának tervei szerint be is tömik majd – a Károlyi Mihály utcából jelenleg csak az Erzsébet híd felé hajthatnak ki az autósok.
A Károlyi Mihály utca, Egyetem tér, Kecskeméti utca, illetve a környező kisebb utcák egybefüggő csatateret alkotnak, van ahol már kész vannak az esővíz-elvezető csatornák, a szegélykövek is le vannak rakva, a talaj simára döngölve, az út mentén raklapokon sorakoznak a lerakásra váró járólapok. Az utcákban több brigád is dolgozik, olykor túlórában is, ami miatt egyes alvállalkozók nem is szeretik, ha a dolgozóikat fényképezik.
A Budapest Szíve Program egyébként három elkülönülő nagy projektből áll, az új belvárosi tengelyen mellett "reprezentatív kaputérség" jön majd létre a Károly körút és a Múzeum körút térségében, és teljesen megújulnak, illetve az autóközlekedés visszaszorításával, a felszíni gyalogosközlekedés térhez juttatásával a múlt század eleji funkciójukat visszakapják a hídfőterek (Fővám tér, Március 15. tere és a Duna-korzó). A kissé bizonytalan jövőjű tervek kimerítő kritikáját a Városképp blogon olvashatják.