További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV uniós források segítségével kezdene a dunai közösségi közlekedés újraindításába: a kikötő-felújítások révén két éven belül beindulhat a Budapestet észak-déli irányban átszelő vonaljárat.
Két éven belül megindulhat a dunai tömegközlekedés Budapesten, a jelenlegi igényfelmérések alapján a folyó menti ingatlanfejlesztések, az irodák, lakóházak és az egyetemek jelentős potenciált rejtenek - mondta Reményi László, a BKV kereskedelmi osztályvezetője.
A BKV két tervet készített a vízi tömegközlekedés újraindítására, ezekhez a dunai közlekedés fejlesztését szolgáló, 1,03 milliárdos keretű uniós pályázatból remélnek több száz millió forint forrást. A már meglévő 22 kikötő közül ötöt fejlesztenének, illetve négy újat építenének. A gyorsabb közlekedést lehetővé tevő járművek vásárlásának támogatása e pályázat keretein belül nem megvalósítható - egy megfelelő gyorsjáratú hajó 300 és 800 millió forint közötti összegbe kerül. A társaság jelenlegi, 11 egységből álló hajóparkja azonban elegendő kapacitást jelent a vízi tömegközlekedés működtetésére - tette hozzá Reményi. A tervek szerint a járat északi végpontja a Megyeri híd vagy a jelenlegi Meder utcai kikötő lenne, délen pedig a Boráros tér alatt található Millennium városközpontig közlekedne, kezdetben napi 500 és 1000 közötti utassal a fedélzetén.
Vissza kell szoktatni az embereket a vízi közlekedésre, ami egy hosszú folyamat - fogalmazott az osztályvezető, hozzátéve: a versenyképesség komoly gátja a hajós közlekedés sebessége, de a városi közlekedést lassító körülmények a hajózást hozzák előnyösebb helyzetbe. Akkor jelenthet valódi alternatívát a szárazföldi közösségi közlekedéssel, illetve az autóhasználattal szemben, ha az utasoknak bizonyos szempontból pluszszolgáltatást nyújt. Ez lehet a kényelmesebb utazás, de akár az igénybe vehető vezeték nélküli internet-hozzáférés is, de a kerékpárosok közlekedésére is alkalmas ez a megoldás. A város északi és déli vége közötti távolság lefelé jelenleg öt megállóval 1 óra 20 perc alatt hajózható - a meglevő hajókkal. Ez akár versenyképes is lehet annak a körnek, amely otthona és munkahelye közelében el tudja érni a kikötőket.
A BKV által készített reprezentatív célközönségi felmérés szerint - amennyiben ez a menetidő tartható - az ott dolgozók és ott lakók 30-40 százaléka igénybe venné a szolgáltatást, a kiegészítő szolgáltatásokkal pedig egy némileg magasabb árszinten is vonzó lehet a vízi utazás lehetősége.
Az uniós támogatáshoz kapcsolódó fejlesztések másik szegmense a Budafok és Csepel központjának összeköttetését megvalósító személyszállító hajójárat elindítása a személy- és kerékpáros forgalom számára - itt azonban még több vízügyi problémát is meg kell még oldani Reményi szerint.
A dunai tömegközlekedés azt követően került ki a közösségi közlekedés támogatott köréből, hogy a rendszerváltás utáni időszakban a motorizációval nem tudott lépést tartani. A közösségi célú igénybevétel a felmérések alapján visszaesett, a forgalom csökkenésével pedig a hangsúly áthelyeződött a turisztikai jellegre. Ennek ellenére az eszközállomány egy része a BKV tulajdonában maradt, ezeket jelenleg is alvállalkozók működtetik, bérleti konstrukcióban.